Consumentenbond.nl

Onderdeel computer stuk 2,5 maanden na de garantie

• 28 september 2019
  • 12 reacties
  • 547 Bekeken

Ik heb een moederbord in de computer van 2 jaar en 2.5 maanden van 200 euro. Deze is mij eergisteren stuk gegaan.

Mag ik redelijkerwijs verwachten dat men hier ergens mij deels tegemoet gaat komen of heb ik gewoon pech gehad en is de te verwachten levensduur niet langer dan 2 jaar.

12 reacties

Hier staan de UNETO normen en die geven inderdaad niet meer dan twee jaar. Ik zou nergens op rekenen maar wel vragen.
Interessant document, heer Deen.

Echter: bij computers boven €300 zie ik 3 jaren staan.

Kijk ik wel goed?
@Léonz deels wel en deels niet. Het moederboard was €200 en zal dus los gekocht zijn.
Reputatie 6
Badge +5
@A. Deen
Als je uit gaat van los gekocht.
Komt bij mij ook de vraag: Hoe is het moederbord gebruikt en wat is er defect ?
Onvoldoende koeling en een slechte voeding kunnen ook de oorzaak van de vroegtijdige dood van zo'n plank zijn.
@A. Deen
Als je uit gaat van los gekocht.
Komt bij mij ook de vraag: Hoe is het moederbord gebruikt en wat is er defect ?
Onvoldoende koeling en een slechte voeding kunnen ook de oorzaak van de vroegtijdige dood van zo'n plank zijn.

Eens, maar wie gaat het uitzoeken?
Reputatie 5
Badge +4
Wat is er stuk aan het moederbord??, want het kan ook het geheugen zijn of de processor of de hardeschijf of de voeding. Even wat meer gegevens van wat er is gebeurd.
Ook kan de stroombron een probleem zijn. Spanningsfluctaties of voeding zonder randaarde hebben effect op de levensduur van dit soort electronica. Zelf gebruik ik een UPS voor mijn computer, die zorgt voor schone en stabiele stroomtoevoer.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb een moederbord in de computer van 2 jaar en 2.5 maanden van 200 euro. Deze is mij eergisteren stuk gegaan.
Bastian,

Dit komt heel erg weinig voor. Het is mij in de afgelopen 20 jaar en honderden moederborden verder nog niet voorgekomen. Vervangvoeding , geheugen en CPU en waarschijnlijk werkt hij nog.. Mocht hij echt stuk zijn dan is warmte, fysieke druk tijdens montage of een slechte voeding waarschijnlijk de oorzaak.

Mag ik redelijkerwijs verwachten dat men hier ergens mij deels tegemoet gaat komen of heb ik gewoon pech gehad en is de te verwachten levensduur niet langer dan 2 jaar.

Mijn ervaring is dat een moederbord makkelijk 10+ jaar mee gaat mits goed behandelt. Maar voor componenten is levensverwachting natuurlijk moeilijk begrip..
Badge +1

Wat voor besturingssystem heeft de computer? Met een Windows computer mag je niet zomaar de moederbord vervangen. Het mag wel maar de nieuwe moederbord moet dezelfde zijn als de oude.

Volgens Microsoft het vervangen van de moederbord wordt beschouwd als een nieuwe computer waarvoor ook een nieuwe licentie nodig is.

Badge +1

Ben je zeker dat het aan de moederbord ligt en niet op de accu? Als de accu leeg is heeft de moederbord geen stroom en kan niet opstarten.

Reputatie 6
Badge +5

@TelV 
Die tijd komt weer.
Oude knoopcellen die het niet meer doen op een koude dag.

Ik heb een nieuw/gerepareerd moederbord gekregen, het was uiteraard niet een knoopcel of iets.

licenties zijn overal te vinden overigens voor niet al teveel.

Reageer