Ondertiteling via de Canaldigitaal app op een smart tv van Samsung

• 10 August 2022
  • 4 reacties
  • 143 Bekeken

Badge

Bij de buren hebben ze een Samsung smart tv. Op die tv kijken de buren naar televisie via de Canal digitaal (verder: CD) app, die ze via de App Store van Samsung hebben gedownload. Dat is de Android app die CD heeft gemaakt. Bij ons in de buurt is geen tv-aanbieder als Ziggo of KPN via de kabel of glasvezel aanwezig, dus het moet op deze manier.

De buurman is slechthorend en heeft daarom voorkeur voor ondertiteling. Zij krijgen dat niet voor elkaar en daarom schakelden ze mij in - ik ben iets handiger met dit soort technieken. Maar ik krijg het ook niet voor elkaar. Daarom met CD contact opgenomen. Die komen met een flauw antwoord, dat het aan de instelling op de Samsung smart tv ligt. Maar dat had ik al gevonden, er is inderdaad een instelling die het ondertitel-signaal door moet geven en dat staat op AAN. 
Dus gekeken hoeveel mensen nog meer klagen hierover op het CD forum en op klacht.nl. Vele identieke meldingen en altijd hetzelfde standaard antwoord (“sorry, wij kunnen er niks aan doen, het ligt aan uw tv). 

1 klant had dezelfde klacht maar dan op een Philips tv en daar is het met die instelling op de tv wél verholpen. Maar dat kan het op deze Samsung dus niet zijn, want die instelling staat al aan.

Letterlijk van het kastje naar de muur dus.

Daarom twee vragen:

• heeft iemand de ondertitels via de canaldigitaal app op een smart tv wel aan de praat? Ook op een Samsung smart tv toevallig?
  • welke stappen kun je als klant nog meer zetten behalve klagen? 

4 reacties

Dus de buurman gebruikt een app op zijn TV en dan komt het signaal via internet? Ik neem aan dat er dan ook een app voor een tablet of telefoon bestaat, geeft die dan wel ondertiteling?

Badge

Klopt die app is er ook op smartphone. In mijn geval (Apple/iOS) krijg ik die ondertitels ook niet aan. Zie screenshot: bij de schakelaar “uitgeschakeld” kan het vinkje niet weggehaald worden. 

Dan zou ik wel eens willen weten wat Canal digitaal dáár dan voor verklaring voor heeft want of ze zenden die hele ondertiteling op een of andere manier niet mee, of die apps van hun werken niet goed. En zij maken die app, daar doet Samsung niets aan voor die TV of Apple voor de iPad. 

Het komt mij heel onwaarschijnlijk voor dat het probleem een instelling is van die TV.

Badge

Via tweakers reageerde iemand op mijn zelfde vraag daar. Dat antwoord wil ik jullie niet onthouden. Kortweg zou het zo zijn dat ondertitels op de Samsung smart tv app niet mogelijk zijn. Alleen beschikbaar op de settopbox die CD (CanalDigitaal) zelf beschikbaar stelt. 
Met dank aan de tweaker die me dit toestuurde  

Allissey schreef op woensdag 10 augustus 2022 @20:06;

Misschien zoek ik niet goed binnen dit topic (zoekwoorden ondertitels en ondertiteling)

Het lukt me niet om de ondertiteling op de Nederlandse zenders aan te krijgen binnen de CD app op een Samsung smart tv.

Als je een ontvanger hebt van CD (of van een Provider die TV levert van CD) dan kan je ondertiteling Aan zetten door de infobalk te openen, 1 keer naar rechts te drukken, en dan ondertiteling selecteren.

In de App heb je in de infobalk alleen Replay, Record, Audio, Favorites. (Sorry, heb de App in het engels op een Android TV box). Geen optie voor ondertiteling, helaas.

Heb een klacht/vraag gesteld aan CD zelf maar krijg een kastje-naar-de-muur antwoord van hun online support. Namelijk dat dat aan de tv ligt. Maar op de Samsung heb ik die instelling gevonden (ondertiteling activeren) en dat staat aan.

Van wat ik begrepen heb wordt er een aparte stream meegestuurd voor ondertiteling. Als de TV dit ondersteund kan dit worden weergegeven. Geen idee of dit zo is / of dit werkt.

Op een Samsung TV zou dit dan zijn:

• From the Home screen, use the directional pad on the TV Remote and select Settings (All Settings).
  • Select General (General & Privacy), and then select Accessibility.
  • Select Caption Settings, and then select Caption to turn captions On.

Plus dat de betreffende zender ook nog CC-ondertiteling moet meesturen. Dat verschilt dus per zender, per programma."

Reageer