Consumentenbond.nl

ondeugdelijk product Macbook Pro

• 6 november 2020
  • 4 reacties
  • 101 Bekeken

Badge

Juli 2017 heb ik voor de MBO studie van mijn dochter een Macbook Pro a 1500 euro moeten aanschaffen bij Studywise.

Binnen 3 jaar vertoonde  de Macbook meerdere defecten , dubbele beelden op het beeldscherm , spotlight effect en usb poorten konden niet meer gebruikt worden.

We hebben bij een Apple center onderzoek laten uitvoeren bij de Macbook waaruit een hele lijst  met mankementen  kwam en de reparatie kosten ruim 1000 euro zouden zijn.

Ik heb de verkopende partij hierover ingelicht en hen laten weten dat een product van deze prijs en deze leeftijd  niet deze mankementen mogen vertonen , aangegeven dat dit een ondeugdelijk product is.

En ik volgens de consumenten wetgeving recht heb op kosteloze reparatie.

Ik heb 3 maanden mail verkeer met de verkoper gehad , de voorbeeld brieven van consuwijzer gebruikt.

In eerdere reactie heeft de verkoper toegezegd dat een device van deze leeftijd langer mee zou moeten gaan en wanneer het een ondeugdelijk product betreft ik recht heb op gratis reparatie.

Maar ondertussen zijn we 3 maanden en vele brieven verder en houd de verkoper zijn poot stijf en doet moeilijk over alles.

Hij kon zich niet vinden in het onderzoek rapport van Apple dat volgens hem een opdrachtorder voor reparatie was en wilde perse een 2e onderzoek bij Microfix=repair partner van Apple

Het onderzoek is inmiddels gedaan door Microfix en de reparatie (display moet vervangen worden) a 589,00 euro komen voor mijn kosten.

De verkoper blijft zich verschuilen achter garantie termijnen en verwacht een rapport van Apple waarin ze aangeven dat dit een ondeugdelijk product betreft.

Ik sta in mijn recht volgens de consumenten wetgeving maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een grote kloof.

Ik heb aangegeven in een brief het niet eens te zijn dat de kosten voor mijn rekening zijn maar de verkoper blijft zijn poot stijf houden en wil de kosten niet betalen.

Wat kan ik nog doen om  mijn recht te halen en er voor te zorgen dat de verkoper de reparatie betaald??

4 reacties

In dit soort gevallen is het volgens mij heel simpel. U heeft uw standpunt en zij hebben hun standpunt en óf u maakt gebruik van arbitrage of u start een rechtszaak. Soms willen de nog wel eens tot inkeer komen als blijkt dat u er inderdaad over gaat rechten maar ook daarover bestaat geen garantie.

Reputatie 4
Badge +4

Geheel kosteloze reparatie lijkt me niet echt mogelijk, product is al ouder dan 3 jaar. Apple is berucht moeilijk wat garantie of coulance betreft, alleen met Apple-care valt er wat te verwachten.

Vind die € 600 wel een goed onderwerp van discussie met verkoper, misschien dat ze daar een gedeelte van willen betalen.

Enige kans dat ze nog bereid zijn dit te doen is misschien niet meer groot gezien de harde standpunten...

Reputatie 1
Badge +1

Ik denk dat het redelijk zou zijn dat u ongeveer  75% zelf moet betalen.

Een laptop staat gemiddeld voor 3 jaar op de lijsten.

Kosteloze reparatie is niet van toepassing want u heeft de laptop al 3 jaar gebruikt. U zou er beter van worden als u kosteloos herstel zou krijgen. Dat is nooit de bedoeling.

Dat de laptop duur was is volgens de CB niet van invloed hierop.

Geen relatie met prijs
In ons onderzoek vonden we geen 
relatie tussen de prijs en het aantal jaren 
waarna het product vervangen wordt. 
Een goedkoper product blijkt ongeveer 
net zo lang mee te gaan als een duurder 
product. 

bron:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/digitaalgids/2016/nummer-3---mei/dg201605p20_enquete_levensduur.pdf&ved=2ahUKEwif1cCe5vDsAhWQ_aQKHSN4CwYQFjAEegQIDBAB&usg=AOvVaw2QZ_tyNq512EFJk7gLaFq_

Badge +8

Hi @Gebruiker1604664866, mocht je lid zijn van de Consumentenbond en een Volledig & Vertrouwd of Geld & Recht abonnement hebben, dan kun je deze kwestie altijd voorleggen aan mijn collega's van Advies. Je bereikt hen op werkdagen tussen 9 en 18 uur via 070 445 45 45.

Reageer