Consumentenbond.nl

Ongevraagd windows 10 op je computer

Zijn er hier mensen op de community die zonder het te willen Windows 10 "opgedrongen" hebben gekregen via automatische updates of op een andere manier? Graag hoor ik jullie ervaringen.

62 reacties

Ja dit overkwam mij eergisteren tijdens het schrijven van een e-mail. Daarna werkte ook mijn virusprogramma niet meer naar behoren. Ik heb de afgelopen maanden al die hinderlijke meldingen steeds weggeklikt en was niet van plan Windows 10 te installeren. Ik vermoed dat de laatste melding een iets andere boodschap bevatte, maar die heb ik uit gewoonte weggeklikt voordat ik hem had gelezen. Ik vind het onbehoorlijk en het is absoluut een inbreuk op mijn privacy dat mijn computer onder mijn handen wordt weggekaapt en zijn eigen ding gaat doen. Wel heb ik meteen alle spionage-instellingen uitgezet.
Ik vind het schandalig van Microsoft om op deze manier Windows 10 met slinkse wijze

op de computer te krijgen.

Ik heb hem nog kunnen tegen houden, maar kijk maar eens op je c: schijf, hij staat er

ongevraagd al op onder C:$Windows.~BT een bestand van 5,72 GB.

Ongevraagd je hele computer doorzoeken voor de draaivers, ze kunnen alles zien wat je op

de computer heb staan, en e.v.t. ook nog eens volgen als je het mij vraagt.

Het is voor een normale huishoudelijke gebruiker Windows 10 bijna niet tegen te houden, dat

is mijn ervaring.
Het is schandalig dat Microsoft Windows 10 op deze manier aanbied, en voor een normale computergebruiker is dat bijna niet tegen te houden. Zelf staat Windows 10 al ongevraagd op je C schijf onder C:$Windows.~BT een bestand van 5,72 GB. Zo zie je maar dat Microsoft al de computers kan uitlezen en veranderingen aan kan brengen. Het zou wettelijk verboden moeten worden om ongewild door een software leverancier veranderingen aan te brengen aan andermans eigendommen. Dan is het besturingsysteem wel van hun maar al de gegevens en de computerhardware zijn eigendom van de koper.
Is daar echt niets aan te doen? Ze gaan steeds verder. Ik krijg nu al meldingen dat

Windows 10 op die en die datum geïnstalleerd wordt en wel op betrekkelijk korte termijn. Je kunt wel weigeren, maar waar is ook niet meteen duidelijk en wat als je een paar dagen niet op je computer werkt?
Norton waarschuwt dat de webbrouwser van Windows 10, de edge niet is beveiligd tegen indringers en virussen. Geen virusprogramma kan die Edge beveiligen. Daarom is het advies van Norton om alsnog Explorer 11 te gebruiken in Windows 10 tot dat er een virus programma is ontworpen. Microsoft wil geen gegevens uitwisselen aan Norton, daarom kan men er geen virusprogramma voor maken. Dit alles staat bij Norton op hun site.
M.C. van den Born, je kan proberen alsnog je automatische update's uit te schakelen, ik heb hem uitgeschakeld staan en op telkens vragen om de update te installeren. Tot op heden is mij het gelukt om die Windows 10 eruit te houden. Als er een update komt dan kijk ik of het betrekking heeft op W10 en update's die ik niet verklaren kan. Die update's klik ik met de rechter muisknop aan en verberg ze, zonder hem aan te kruisen. Hopelijk voor je dat je op tijd ben om W10 tegen te houden.
Ik heb hier een laptop van 6 jaar oud, HP schijft dat computers ouder als 3 - 4 jaar NIET gemaakt zijn voor W10 terwijl Microsoft daar GEEN rekening mee houd. Ik zou het ook normaal vinden dat Microsoft een programma maakt om al de geinstalleerde software van W10 te verwijderen.
Badge
Mijn ervaring is dat W10 is juist erg vriendelijk voor oudere computers, het heeft een aantal van mijn oudere computers nieuw leven ingeblazen doordat het veel minder ruimte in beslag neemt en sneller is dan W7. De oudste computer is wel al 64bit en was 6 jaar geleden zeer geavanceerd. Wel is er nu 2 keer gezeur geweest met de Touchpad drivers van Lenovo en Acer, maar dat waren juist de nieuwste PCs en niet de oudste.... En qua browser gebruik ik nu Chrome, dat werkt goed met Norton.
Ik blijk ook bestand C:$Windows.~BT van 5,72 Gb ongevraagd op C gedownload te hebben gekregen en blijk niet "bevoegd" te zijn het te verwijderen. Zeer onbehoorlijk van Microsoft.

En dat terwijl ik Windows 10 absoluut niet op deze computer wil hebben, omdat ik dan niet langer meer in staat ben Quickbasic te draaien, een programmeertaal waarin ik voor mij onmisbare programma's heb gemaakt. Met Virtualbox van Oracle kun je op Windows 10 nog wel wat met MS-DOS-programma's, maar niet met Quickbasic. Ik vind dit alles dus zeer ongewenst.
Hartelijk dank, J.E.J. van Os!

Ria van den Born
kreeg dit ook ongevraagd. Heb windows 7 teruggeplaatst volgens aanwijzing Seniorenweb , waarna vraag waarom ik 10 niet wenste. Updates verlopen niet meer normaal. Karin Hamelink
Mocht hij ongevraagd " " zijn geïnstalleerd dan kan je het gewoon terugdraaien.

Win10 is een ideaal prog, gebruik hem al vanaf het begin. Hij draait zelfs prima op Pentium 4 en deze is nu veel sneller. Ik heb al op diverse PC's win10 geïnstalleerd en dit werkt allemaal zeer goed. Mocht je PC niet kunnen werken met win10, dan wordt dat ook aangegeven bij de update. wat betreft edge, deze heeft vooralsnog een eigen beveiliging (zover ik weet). Anders ga je gewoon verder met Google, want IE 11 wordt straks ook niet meer ondersteund.
We hebben thuis vier computers, zelf heb de mijne geupdate naar W10 en die van mijn vrouw en die van de kinderen geven een melding dat ik w10 kan installeren als ik dat wil maar dat is bij geen van de drie spontaan gebeurd. Sterker, ik ken eigenlijk niemand waar spontaan en ongewild Windows 10 geïnstalleerd is.
Wij kregen een melding op onze vaste computer (waar o.a de hele boekhouding van mijn man op staat) dat we Windows 10 konden/moesten (?) installeren. Zogezegd, zogedaan en installeren maar. Resultaat: alles weg en kwijt op de computer. We hebben het met behulp van "een student aan huis" deels kunnen laten herstellen maar er is veel informatie verloren gegaan. We moeten nu leren werken met Windows 10 en dan kom je tot de conclusie dat het toch een heel nieuw programma is en dat er nog veel gezocht moet worden. Wat ons betreft was deze "opwaardering" niet nodig geweest
Reputatie 6
Badge +4
het is niet Microsoft die probeert op je computer te komen maar Microsoft probeert juist hackers tegen te houden. Dat is waar een groot deel van de updates, die je wel regulier installeert, en Windows 10 hun verbeteringen doorvoeren om zo te voorkomen dat je computer gehackt wordt door echte kwaadwilligen.

Je vertrouwt je auto immers toch ook toe aan de garage voor een onderhoudsbeurt?! En als je dat niet doet weet je dat je een keer stilstaat langs de kant van de weg. Met computers is het precies zo, gewoon updaten zodat je kwaadwilligen buiten de deur houdt.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat eventuele specifieke software wel ondersteund moet worden op windows 10. Dat boekhoud programma hierboven is daar een voorbeeld van.

ajuusemiel
Ook ik klikte de Windows 1o meldingen weg op mijn desktop met Win 8.1; in een melding van enkele weken geleden kreeg ik de keus tussen 3 data om Win 10 te installeren; er moest echter wel een vinkje blijven staan... Toch deze melding weggeklikt. Echter, op de aangevinkte datum+tijd begon dus wel de upgrade spontaan zonder voorafgaande melding.
Eerst van Win XP naar W7 en wat merk je, dat al je drivers van de laser printer, scanner, fotoprinter niet op W7 te verkrijgen zijn. We hebben nu nog de oude computer met W XP staan anders zouden we alles nieuw moeten kopen. Van W7 of W8 naar W10 krijg je hetzelfde liedje en kan je weer veel apparatuur nieuw kopen.

Het is schandelijk van Microsoft of zo zijn klanten in een kort tijdsbestek ( ongeveer 6 jaar ) op kosten te jagen, dan heb ik de computer nog niet geteld wand die kan dan ook verouderd zijn.
Volgens Seniorweb: Windows 7 wordt nog tot januari 2020 ondersteund en Windows 8.1 tot januari 2023. Dus met uw huidige pc of laptop kunt u zonder problemen nog jaren vooruit. De kans is groot dat u daarna toe bent aan een nieuw apparaat. Overstappen naar Windows 10 is dan niet echt nodig.
Niet alleen is W10 ongewild geïnstalleerd (zie eerder bericht), maar het kost ook nogal wat inspanning om Google Chrome de standaardbrowser te maken. Nadat ik in Chrome heb aangegeven dat ik dit als mijn standaardbrowser wil, kom ik in een scherm van W10 waar ik dat kan aanpassen, echter, Chrome wordt niet gepakt als ik erop klik.

Na een hoop geprobeer in drie dagen heb ik in de meer gedetailleerde instellingen (vraag me niet hoe) Explorer toch kunnen vervangen door Chrome. Maar dat is niet hoe het hoort.

Een van de zeer belastende dingen van ongewild W10 is dat ik veel tijd kwijt ben aan instellingen aanpassen. En mijn tijd kost geld, als ZZP'er. Zou het graag willen kunnen declareren bij Microsoft ...
Ongehoord van Microsoft om Windows 10 aan alle gebruikers op te dringen terwijl veel huidige systemen wegens software of hardware niet compatible zijn voor deze update. Ik zelf moet meerdere programma updates kopen en een nieuwe videokaart om dit probleem op te lossen. Dit wil ik niet, maar Microsoft biedt geen mogelijkheid om de steeds maar terugkerende update naar Windows 10 voorgoed van je systeem te verwijderen/inactiveren. Schande en inbreuk op de privacy !! Ik heb mijn computer nu maar afgekoppeld van mijn internet router en doe alles offline. Voor internet toepassingen gebruik ik nu een iPad.
Een tip om van deze W10 opdringerigheid af te komen is het programmaatje Never10 van Gibson Research Coorporation: https://www.grc.com/never10.htm

Het is een heel klein programma dat enkele registry-settings wijzigt, waardoor er niet meer wordt gevraagd om updates te installeren. Werkt als een tierelier!!
Reputatie 6
Badge +4
wel lef dat je Microsoft niet vertrouwd op je computer maar wel een obscuur programmaatje download van een vage website en in je registry aanpassingen laat maken.....
GRC is geen onbekende organisatie, velen kennen ze van Shieldsup, waarmee je de poorten op je PC kunt scannen. Je kunt eventueel de achterliggende techniek op de zelfde website lezen of de registry handmatig aanpassen, als je dat aandurft. Deze techniek wordt binnen bedrijven gebruikt, deze worden nl. niet gevraagd om updates. Dat komt door deze settings.
Sinds installatie W10 komt het voor dat url's vanuit email niet opstarten. Pas na opnieuw opstarten computer werkt dit weer. Heeft dit met W10 te maken of is er iets anders aan de hand?
Laten we simpel zeggen dat als het eerst wel werkte en nadat u W10 geïnstalleerd heeft werkt het niet meer dan is de kans groot dat het iets met W10 te maken heeft. U zegt mail maar ik vermoed dat u niet het bijgeleverde Windows mail gebruikt. Wat dan wel en "hoelang" na opstarten blijft het werken?

Sinds installatie W10 komt het voor dat url's vanuit email niet opstarten. Pas na opnieuw opstarten computer werkt dit weer. Heeft dit met W10 te maken of is er iets anders aan de hand?

Geplaatst door R.H.J. Aveskamp op Apr 19, 2016.

Reageer