Consumentenbond.nl

Ongevraagd windows 10 op je computer

Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Misschien een stomme vraag, maarreh.... Als Windows ons wil vervolgen bij het illegaal gebruik van hun software, zijn ze dan zelf niet strafbaar bij het illegaal plaatsen van software op mijn pc? Het plaatsen zonder toestemming?

Geplaatst door G.J. Top op Mei 23, 2016.

Windows 10 wordt volgens mij nooit zonder je eigen toestemming op je computer gezet. Je moet wel goed lezen, maar je geeft toch echt zelf toestemming tot upgraden, niks illegaals aan.

ajuusemiel
Nou Emiel, het is me nu bij twee computers overkomen dat er zonder mijn uitdrukkelijke toestemming is geïnstalleerd. Eén keer dat ik er mee bezig was en hij ineens opnieuw opstartte, en bij de andere computer stond het er ineens op, een paar uur nadat ik achter de computer was weggelopen zonder deze uit te zetten. Je kunt dit fenomeen alleen waarnemen als het je is overkomen, en niet als je het zelf installeert.
Volgens dat ik gelezen heb is en blijft Windows eigendom van Microsoft en betaal je alleen de licentie. Daarom kan Microsoft zo ver gaan en W10 erdoor drukken. Maar er bestaat een programmaatje wat W10 zondermeer tegen houd, ik heb dat programmatje gebruikt en het werkt als een speer. Je kan ook nog aanklikken indien je W10 alsnog wil. Never 10 v 1.3.1
Reputatie 6
Badge +4
ik ga geen welles/nietes discussie aan, en weet dat Microsoft vrij sneaky kan zijn om toch die 'OK' van je te krijgen, maar ik geloof nooit dat win10 vanzelf geinstalleerd wordt. Wellicht had je ergen Niet-OK moet aanklikken.

Verder maakt het eigenaarsschap van win10 natuurlijk helemaal niks uit, jij bent baas over je computer en bepaalt wanneer er zaken wel/niet gebeuren. En daar moet je heel erg goed voor opletten.

ps. heb niks met windows/microsoft, ben al jaren trouwe Mac fan, daar is het heel zeker dat je 'OK' zelf moet indrukken om de volgende update te krijgen 😉
Reputatie 1
Badge
Nee, Windows 10 ins5talleert niet vanzelf. Maar, je kunt gemakkelijk op de verkeerde "OK" drukken en dan gaat ie dat wel doen. Zeer irritant vind ik die regelmatige pop ups om toch maar W10 te installeren . Daarmee maken de discipelen van Bill Gates geen vrienden. Dat wekt gewoon antipathie op.

Ik vraag mij ooa f waarom dat W10 ineens gratis is. Nieuwe versies meosten voorheen gekocht worden./ Zijn het bij MS filantropen geworden of zit er iets achter??
Reputatie 6
Badge +4
Simpel: bij de concurrent is het ook gratis ;-)

en daarnaast heeft microsoft inmiddels een ander verdienmodel voor de consument: Cloud/Office365 licenties verkopen. En waarschijnlijk heb je 1 windows licentie op de hardware zitten en zijn de updates gratis
Reputatie 6
Badge +5
Ik wil geen upgrade naar Windows 10 en heb steeds alle meldingen weggeklikt, inclusief die (ca. twee weken geleden) waarin een datum werd vermeld (die ik niet onthouden heb). Ik gebruik de pc bijna dagelijks maar niet lang en schakel de internetverbinding daarna helemaal uit. Misschien heeft dat een ongevraagde installatie voorkomen. In elk geval was vanavond nog alles bij het oude en kon ik nog snel het Never 10 programma toepassen. En nu maar hopen dat daarmee de kous af is.
Reputatie 1
Badge
Het probleem is dat wij, vroeg of laat, gewoon gedwongen worden om W10 aan te schaffen. Wanneer W7 en 8 niet meer met updates ondersteund worden zal je toch een keer moeten overschakelen. Maar misschien kunnen we dan ineens naar Windows 11. W8 heb ik ook overgeslagen.
Ben er dus ook "ingetrapt", er stond voor vannacht een update gepland, ik kan alleen de datum van update wijzigen en niet het updaten op zich eruit halen.

Heeft iemand nog een idee?

Alvast bedankt.

***Verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie***
ERVARING: Mijn computer-1 is spontaan begonnen met W-10 erop te zetten, alhoewel ik meende alles gedaan te hebben om dit tegen te gaan. Computer-2- moest daarentegen eerst geactiveerd worden.
Reputatie 1
Badge
OK. Tot nu toe heb ik ook W10 tegen gehouden en ben bij W7 gebleven. Maar, wat zijn de bezwaren tegen W 10 om te installeren??? Tot 1 juli kan het nog gratis. Ik begrijp ook dat W10 bepaalde zaken van de gebruikers doorsp[eelt aan derden(?). Er schijnt een tooltje te bestaan om dat tegen te houden. Is er inhoudelijk hierover informatie? Zoals ik eerder schreef worden wij vroeg of laat toch veroordeelt om W10 of W11 te gaan gebruiken.
Bekend probleem en nadat je terug bent gegaan naar vorige versie moet je eerste de update melding verijderen. Dit is de KB3035583 die je ongevraagd hebt geinstalleerd.

http://www.computeridee.nl/nieuws/verwijder-de-melding-om-windows-10-gratis-te-reserveren/

Hier stat het , heb dit al meerdere keren gedaan want met w10 werken 2 laptops niet meer bij mij...

Reageer