Consumentenbond.nl
Beantwoord

Online tv kijken

• 16 oktober 2020
  • 7 reacties
  • 260 Bekeken

Om te kunnen bezuinigen overweeg ik om mijn tv-abonnement op te zeggen en verder direct via internet tv te blijven kijken op mijn tv-toestel. Hiervoor ga ik voor de Chromecast. Maar voor welke internetprovider kan ik nu het beste kiezen? Hier ga ik ook voor een goede wifi door het hele huis voor al mijn computers, telefoons, tablets. En welke is het goedkoopste met de beste kwaliteit?

icon

Beste antwoord door A. Deen 16 oktober 2020, 18:13

Meestal is er niet zoveel keuze. Of je hebt glasvezel en dan verdwijnt de rest, of je hebt Ziggo dan is dat kwalitatief je enige keuze en anders als je met weinig bandbreedte toe kan de telefoonkabel ook,  provider naar keuze. In extreme gevallen alleen kan de telefoonkabel lokaal zo traag zijn dat je er niet eens televisie mee kan kijken met name op het platteland.

Wil je goedkoop en levert de telefoon kabel voldoende bandbreedte kijk dan eens in de vergelijker van de bond wat als beste beoordeeld wordt op jouw postcode.

Wat wifi ermee te maken heeft snap ik niet zo goed.

Bekijk origineel

7 reacties

Meestal is er niet zoveel keuze. Of je hebt glasvezel en dan verdwijnt de rest, of je hebt Ziggo dan is dat kwalitatief je enige keuze en anders als je met weinig bandbreedte toe kan de telefoonkabel ook,  provider naar keuze. In extreme gevallen alleen kan de telefoonkabel lokaal zo traag zijn dat je er niet eens televisie mee kan kijken met name op het platteland.

Wil je goedkoop en levert de telefoon kabel voldoende bandbreedte kijk dan eens in de vergelijker van de bond wat als beste beoordeeld wordt op jouw postcode.

Wat wifi ermee te maken heeft snap ik niet zo goed.

Kwaliteit gaat wel voor de prijs, als het mogelijk is ook tegen een redelijk goedkope prijs. Nee, ik wil wel meer dan wat een telefoonkabel kan doen. Met wifi bedoel ik dat het mogelijk moet zijn om via meerdere apparaten tegelijk verbinding te kunnen krijgen met het internet, zowel voor tv kijken als anderszins. KPN heeff een Unlinited abonnement met wifi. Glasvezel is in mijn gemeente Koggenland wel aanwezig, maar daar maak ik nu geen gebruik van. Nu heb ik KPN Compleet. Zou daar graag op willen bezuinigen door nu alleen internet en eventueel een vaste telefoon te hebben zonder een tv-abonnement. Als apparaat kies ik voor de Chromecast.

En waarom laat je je TV abonnement dan niet vervallen bij KPN, heb je dan niet precies wat je nodig hebt? Eventueel kun je dan hetzelfde doen met een goedkopere ADSL aanbieder, als ze ook een fatsoenlijk wifi modem leveren.

Dat is ook mijn eerste optie, maar kan ik dan wel via een Chromecast alle tv-zenders streamen naar mijn tv-toestel? Ik heb deze week eens bij een KPN winkel gevraagd of dat mogelijk is, maar kreeg -misschien om defensieve reden trouwens van de KPN- van de verkoper te horen dat je voor tv-kijken wel een tv-abonnement nodig hebt. Wat levert het op financieel? Van de huidige 65 tot 72 euro voor KPN Compleet naar 47,50 Euro of meer even los van eventueel lagere energierekening?

Je kunt alleen streamen wat ook gehost wordt? Ik heb een Chromecast achter de televisie in de slaapkamer hangen en gebruik hem soms om Netflix te kijken of ik stream via de Ziggo app. Zie het zo, alles wat je op te telefoon kan kijken kan je ook op een Chromecast kijken, en je hebt er ook ern smartphone of tablet voor nodig. 

Bedankt voor de reacties ! Hiervoor heb ik ook een trigger gehad door de sites die ik hieronder aanhaal.

Ik ga nu eerst een Chromecast (van Google? Websitebrowser Chrome?) aanschaffen en die daarna uitproberen nadat ik de zwarte tv-ontvanger van KPN even heb losgekoppeld. Ga ik het in elk geval een week uitproberen hoe of het mij bevalt. Via mijn mobiel kan ik al Youtube-videos streamen naar de stb van mijn tv. Zal dan volgens dezelfde manier werken. Bevalt dan gaat mijn tv-abonnement ervan af. Bevalt het daarna alsnog niet heb ik het bij de KPN ook zo weer terug.

https://sochicken.nl/geen-tv-abonnement

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/televisie-kijken-zonder-traditioneel-abonnement-dit-zijn-de-opties

Reputatie 1
Badge

Dat is ook mijn eerste optie, maar kan ik dan wel via een Chromecast alle tv-zenders streamen naar mijn tv-toestel? Ik heb deze week eens bij een KPN winkel gevraagd of dat mogelijk is, maar kreeg -misschien om defensieve reden trouwens van de KPN- van de verkoper te horen dat je voor tv-kijken wel een tv-abonnement nodig hebt. Wat levert het op financieel? Van de huidige 65 tot 72 euro voor KPN Compleet naar 47,50 Euro of meer even los van eventueel lagere energierekening?

Ik weet niet hoe je de vraag hebt gesteld, maar ik vermoed dat de medewerker bedoelt dat je niet vanuit de KPN ITV app kunt streamen naar je chromecast zonder een abonnement op KPN ITV. En dat is correct, als je nu de ontvanger er alleen tussen uit haalt maar het abonnement nog aanhoud, is dat natuurlijk geen goede test, je hebt dan namelijk nog steeds toegang tot bijna alle zenders vanuit hun app.

Je moet dan ook echt KPN ITV app van je mobiel verwijderen wil je echt testen wat wel en niet kan zonder een ITV abonnement bij KPN.

Reageer