Ontvangstbevestiging instellen in Gmail

• 24 April 2019
  • 6 reacties
  • 28779 Bekeken

Ik zou graag bij een verzending van een gmail een ontvangst en leesbevestiging zien.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ontvangst en leesbevestigingen kunnen alleen ingesteld worden door de ontvanger.
Vanuit daar, het email programma, moeten de ontvangst en leesbevestigingen verzonden worden.
b.v. Outlook, maar ook vanuit andere email programma's.

Ik heb de ontvangst en leesbevestigingen al sinds het begin van deze eeuw uitstaan, omdat als ik een mail lees mogelijk verwachtingen wek, dat ik direct een antwoord ga geven op dat moment.
Ik heb ontvangst en leesbevestigingen per direct uitgezet toen iemand mij enigszins verweet dat ik niet direct reageerde op zijn mail.
In Gmail kan het alleen als u een betaalde apps account hebt en niet als u gratis gmail.com gebruikt. Daarnaast is die functie notoir onbetrouwbaar en meer een indicatie dan een garantie.
Reputatie 5
Badge +6
Voor zover ik weet zou je, als je iets met lees-info wil, met de beperkingen die het wel heeft zoals @Bert al aangeeft, moeten kijken naar plugins ... Zie b.v. https://www.contactmonkey.com/blog/set-read-notification-gmail .
Leesbevestiging: door de verzender gevraagd en wordt door de email client van de ontvanger(als deze dat ondersteunt) verwerkt:
  • er kan een popup met een vraag komen of je een leesbevestiging wilt sturen
  • je kunt instellen altijd of nooit een leesbevestiging te sturen (en dus geen pop up)
Ontvangstbevestiging wordt steeds minder vaak ondersteund. Je mail wordt verstuurd en dat gaat vaak via verschillende servers. Deze servers kunnen wel of niet aangeven dat een mail is aangekomen op de mailserver. Van de laatste server in de reeks die deze bevesting wel stuurt krijg je dan een bericht. Dat hoeft dus helemaal niet de server te zijn waar de mailbox van de betreffende gebruiker op wordt opgeslagen. Dus eigenlijk zegt die ontvangstbevestiging vrij weinig. Wat meestel wel werkt is de NDR (Non Delivery Receipt). Dat bericht krijg je als je bericht NIET kan worden afgeleverd.

De ontvangstbevestiging stamt nog uit een tijd dat betrouwbaarheid van internet en mailservers stukken minder was dan dat het tegenwoordig het geval is en is dus eigenlijk overbodig.
@Kattenkop dat gaat over office, Gmail heeft de optie gewoon niet.
Badge +8
Hi @P.G.N. Wortel, hebben de reacties hier je al wat verder kunnen helpen?

Reageer