Consumentenbond.nl

'Op een dure smart-tv horen geen advertenties vertoond te worden'

• 29 september 2014
  • 14 reacties
  • 199 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Wie op internet gratis diensten gebruikt - denk aan Google en Facebook - krijgt advertenties te zien. Dat is het gangbare verdienmodel op internet. Veel consumenten zijn er inmiddels aan gewend; het is de prijs die je betaalt voor 'gratis'. Maar wanneer je een smart-tv van 1000 euro koopt, kun je ÓÓk advertenties te zien krijgen. Dat is vreemd toch?

Stelling:

Op een dure smart tv horen geen advertenties vertoond te worden. Ik heb immers al veel geld betaald.

14 reacties

Het is nog veel erger. Nieuwe software wordt automatisch gedownload. Welliswaar ja goedkeuring (maar dat is een wassenneus). Dit betekent dat de TV leverancier niet alleen weet wat er op de TV staat maar kan ook programmatuur op het toestel zetten en passeert zomaar de firewall.
Ook ik vind dat er duidelijkheid moet zijn over het adverteren op smart tv.'s. Ik heb een smart tv om tv te kijken en op het inernet te surefn zonder ongevragde advertenties. Ik betaal gewoon voor een tv en dan wens i niet lastig gevallen te woren met advertenties en met gegluur naar mijn kijk- en surfgedrag. De tv-fabrikant heeft gekregen waar hij rech op had en niet meer dan dat!
Zou iemand een voorbeeld van deze advertenties kunnen geven? Ik heb een Samsung Smart TV en heb geen idee om welke advertenties het gaat.

Ik ben het overigens niet eens met de stelling: het tonen van advertenties is niet afhankelijk van de prijs van een product. Als ik een laptop van meer dan € 1000 koop krijg ik daarop ook advertenties te zien als ik naar Facebook ga.
Reputatie 3
Badge +4
Dank voor jullie reacties!

R.J. v Neer heeft een tip gegeven: koop geen smart-tv, maar een mediaspeler met Android. Wie heeft hier ervaring mee? Ik lees ook vragen over wat voor soort reclames we hier bedoelen. Het gaat ons om reclame op de televisie zelf en die bijvoorbeeld voorbij komt als je zapt. Jullie schrijven dat de Samsung televisies dit niet hebben, we kennen een voorbeeld van een Panasonic televisie, waarbij onderin het televisiebeeld de reclame te zien was. Bovendien scheppen fabrikanten dus (door het noemen van de mogelijkheid voor reclame in de privacyvoorwaarden) de ruimte voor zichzelf om reclame aan te kÚnnen bieden. Dat lijken de meesten van jullie ongewenst te vinden. Klopt dat? Meer reacties hierover zijn meer dan welkom, want met jullie mening kunnen we onze eisen rondom dit onderwerp aanscherpen.​

Voorbeeld van reclame op het scherm:

reden temeer om geen smart tv te kopen, en met het geld wat je overhoud een mediaplayer met internet aansluiting te kopen gebasseerd op android. dan heb je ineens heeel veel meer mogelijkheden. TV fabrikanten draaien zich zelf zo de nek om.
Gaat het over privacy of over advertenties?

Je koopt het toestel, een apparaat wat je in staat stelt om toegang te krijgen tot 'content' (programma's, films, apps, etc). Zitten de advertenties in de content, dan staat dit los van het toestel dat je koopt (hoe duur ook) om het te bekijken. Andere advertenties dan dit type kan ik niet vinden met mijn Samsung Smart TV.

Wel kwalijk is de privacy schending: het is belachelijk en schandalig dat fabrikanten ongevraagd mijn kijkgedrag volgen - gewoon omdat het kan, want nodig voor het functioneren van het toestel is het zeker niet.

wanneer je een smart-tv van 1000 euro koopt, kun je ÓÓk advertenties te zien krijgen. Dat is vreemd toch?

Stelling:

Op een dure smart tv horen geen advertenties vertoond te worden. Ik heb immers al veel geld betaald.

@I Piek.

Dank voor de verduidelijking. Wat Panasonic doet gebeurt bij Samsung gelukkig (nog) niet, en zou voor mij ook reden kunnen zijn om de TV terug te brengen, en te vervangen door een monitor. Ik ben van mening dat het waarschijnlijk toch die kant op gaat: een 'domme' monitor met daarop aangesloten de mediabox van je provider en een eigen Mediaspeler.

Voor wat betreft de mediaspeler, zelf gebruik ik Plex, en dat werkt uitstekend. Nadeel is natuurlijk dat er eigenlijk geen legale manier is om aan content te komen. Al je (gekochte) DVD's omzetten naar bestanden is al niet echt makkelijk, en downloaden van films is tegenwoordig ook verboden.

Wat ontbreekt is een Spotify voor films en TV-series: Netflix is een goede start maar het aanbod is beperkt vergeleken met wat Spotify doet voor muziek.
Ik ben het er wel mee eens. Het vertonen van reclame op alles wat we te zien krijgen wordt ons min of meer door de strot geduwd. In het geval, dat je gratis gebruik kunt maken van informatie kun je daar nog enigszins mee leven, als is het vaak wel heel irritant. In het geval, dat je daar veel geld voor op tafel moet leggen, moet je zelf kunnen bepalen of je wel of geen advertenties op je scherm wilt zien.
Ik koop een tv om tv te kijken echter wens niet gevolgd te worden om mijn kijkgedrag ronduit belachelijk vind ik dit en helemaal de beperkingen die je worden opgelegd als je niet accoord gaat met de voorwaarden. Er moet betere wetgeving komen op dit gebied waarin de privacy van de gebruiker beter wordt.Tevens moeten overtredingen worden gestraft met forse boetes zodat de bedrijven wel goed opletten alvorens de privacy van de gebruikers te schenden. Hier wordt nauwelijks iets tegen gedaan . Privacy hoezo dat is er nauwelijks niet meer.
Het feit dat de tv € 1.000,- kostte, zegt toch niet dat in deze prijsstelling geen rekening is gehouden met inkomsten uit advertenties? Als de betreffende tv € 1.100,- zou kosten zonder advertenties, denk ik dat veel mensen dan liever voor een lagere prijs met advertenties kiezen. Technisch zal het niet eenvoudig zijn om achteraf nog € 100,- te betalen voor het verwijderen van de advertenties.
Ben het er helemaal mee eens. De reclame tussen de programma's is al erg genoeg. Nog een stapje verder: ook het monitoren van je kijkgedrag gaat te ver en mag mag niet oipgesloten zitten in de algemene voorwaarden zodat je in feite helemaal geen keuze hebt. Zet er dan een apparte regel in waarin je al of niet toestemming geeft voor monitoring.
Ik ben het op zich ook met de stelling eens. Maar heeft er iemand wel eens een advertentie gezien? Ik heb een smart tv, maar ik heb nog nooit een advertentie gezien.
De reclame op die foto is inderdaad ergerlijk. Op die manier zou je zelfs het ultieme doelpunt half kunnen missen! Ik denk dat er weinig consumenten zijn die dat willen accepteren.
Ik had inderdaad gevraagd om welke reclame het ging. Wij hebben een LG smart tv sinds een paar maanden. Er komt geen reclame voorbij tot nu toe. Als er reclames zouden verschijnen tijdens het tv kijken, dan zou ik hem terugbrengen naar de winkel, tenzij ik dat uit zou kunnen schakelen zonder verlies van functionaliteit.

Reageer