Consumentenbond.nl

Op zoek naar een goede fotocamera

• 14 oktober 2020
  • 5 reacties
  • 187 Bekeken

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goeie fotocamera, ik heb nul ervaring maar mij lijkt fotograferen als hobby heel leuk. Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik onder andere natuurfoto's mee kan maken maar ook mooie portretfoto's. Een eventuele nachtfunctie lijkt mij ook wel wat maar dat is geen must. Een verwisselbare lens zou eventueel ook fijn zijn. Mijn budget gaat tot de 1000 euro maar de max hoeft niet perse opgezocht te worden.

Heeft iemand tips over naar welke camera's ik zou kunnen kijken of naar welke specifieke eigenschappen ik zou moeten zoeken?

Alvast heel erg bedankt!

groetjes, Hannaap9

5 reacties

Badge +8

Hi @Hannaap9, welkom op de Community en wat een leuk voornemen om foto's te gaan maken. Volgens mij is onze Keuzehulp heel handig voor jou. 

Er zijn ook aardig wat Communityleden die graag fotograferen, dus die kunnen je er ongetwijfeld ook meer over vertellen!

Reputatie 4
Badge +4

Heb je de keuzehulp al doorlopen op de site van de consumentenbond?

https://www.consumentenbond.nl/fotocamera

Als je een camera gevonden hebt.
Ga naar meerdere winkels en probeer het uit.
Je zult zien, dat sommige modellen al direct niet goed aanvoelen.
Dit is ook heel persoonlijk.

https://www.dpreview.com/ Is denk ik een goede site met veel recensies, maar waar je diezelfde vraag in de fora ook kan stellen.

Ik heb een paar jaar terug de Panasonic lumix dmc-tz100 gekocht. Die was toen Beste Keuze in de test van de Consumentenbond. Het was toen de camera die het dichtst bij een spiegelreflex camera (SLR) kwam zonder spiegelreflex te zijn en zonder verwisselbare lens. Er zat een sterke zoomlens op die 10x kon zoomen. De camera maakt sublieme foto's met vele instelmogelijkheden, ook de resolutie van heel hoog naar gewoon, ook RAW bestanden. 

Wat mij wel van de camera tegenviel - en ik geloof dat de grotere modellen met spiegelreflex en verwisselbare lens dat ook hebben - is de enorme graad van ingewikkeldheid van alle instelmogelijkheden en de handleiding die erbij hoort. Als je een vlug een mooie foto wil maken moet je als het ware zo'n rubiks kubus in stad 741 zetten met stand 412 op rood en stand 36 op inverse, en dat alles in delen van een seconde, en anders wordt het niks. Ik verlang dan weer terug naar die oude spiegelreflex waar je alles vliegensvlug met je handen kon instellen. 

Reageer