Consumentenbond.nl

Opnemen televisieprogramma's op USB stick

• 26 november 2020
  • 12 reacties
  • 344 Bekeken

Badge +1

Is het mogelijk TV programma’s rechtstreeks op een USB stick op te nemen?

12 reacties

In principe zijn er wel TV's die dat kunnen maar ik heb er geen enkele ervaring mee en ik verwacht wel wat beperkingen. Los daarvan heeft zo'n stickje wellicht wat weinig capaciteit. Kunt u iets nauwkeuriger zijn in wat u precies wil?

Badge +1

Bepaalde filmpjes en of wat korte(re) programmas die je zeg maar als  archief wil bewaren om ze later nog eens terug te kunnen zien. Ik heb overigens een smart tv van 1 jaar oud. USB sticks 18 GB.

Nee, <begin rant>

Al sinds het begin van de mogelijkheden tot opnemen strijden copyright organisaties er voor om die opties in te perken. In Nederland hadden we de ‘oplossing’ van de kopieerheffing op informatiedragers, waardoor het wel ‘legaal’ was, maar de copyrightindustrie (laten we die vooral niet als de vertegenwoordigers van de artiesten benoemen want dat zijn ze niet: de copyright industrie verdient een veelvoud van wat een artiest overhoudt, zoals Steve Albini al eens heel duidelijk heeft uiteengezet: https://thebaffler.com/salvos/the-problem-with-music) is daar tegen omdat het hun een oneindige bron van inkomsten zou doen laten opdrogen.

Die copyrightindustrie heeft er dus voor gezorgd dat in nu alles digitaal wordt bij die ‘modernisering’ allerlei extra zaken worden ingebakken die ‘illegaal kopiëren’ onmogelijk maken. Dat daarmee óók legaal kopiëren onmogelijk wordt zal ze een rotzorg zijn. En legaal kopiëren zou je natuurlijk kunnen zien als het betalen van de kopieerheffing.

Wat er dus niet gebeurt is een daadwerkelijke innovatie die ondertussen natuurlijk óók mogelijk is waarbij die gehele copyrightindustrie er tussen uit wordt gehaald, en je direct aan de artiesten kan betalen. Maar nee: ook van Spotify en dergelijke houdt de artiest weinig over (en al helemaal niet als ie een deal heeft (of overleden is) die van vóór de opkomst van digitale bronnen was):

For example, Spotify says that its average payout for a stream to labels and publishers is between $0.006 and $0.0084 but Information Is Beautiful suggests that the average payment to an artist from the label portion of that is $0.001128 – this being what a signed artist receives after the label's share.

https://www.theguardian.com/technology/2015/apr/03/how-much-musicians-make-spotify-itunes-youtube

(Oh en laten we ook niet vergeten hoe de copyrightindustrie iedere keer wéér probeert dat copyright zo lang mogelijk te laten duren: natuurlijk niet omdat de artiest er dan nog wat aan zou kunnen hebben want die is allang dood)

<eind rant>

Bepaalde filmpjes en of wat korte(re) programma's die je zeg maar als archief wil bewaren om ze later nog eens terug te kunnen zien. Ik heb overigens een smart tv van 1 jaar oud. USB-sticks 18 GB.

Heeft u al eens in de handleiding gekeken? U kunt niets verpesten door hem er gewoon eens in te prikken. Zelf heb ik een Samsung TV en nogmaals ik heb het nog nooit gedaan maar er staat in de handleiding waar hij in moet en dat hij opnamen zou moeten kunnen maken.

Reputatie 4
Badge +4

Op onze Sony moest de stick minimaal 32GB zijn, eentje gekocht maar die was paar bytes te klein, dus eentje van 64GB moeten kopen. Was al eerste tegenvaller, waarom niet grote dan 30GB of zo?

Opnemen werkt op zich wel, maar die opnames zijn alleen terug te kijken op precies die TV, dus niet leesbaar op pc. Worden blijkbaar versleuteld met unieke code, tweede tegenvaller….

Badge +1

reactie op berichtje A. Deen: ik kreeg en heb daar dan ook geen (papieren) handleiding bij, die moet je tegenwoordig maar digitaal in beeld zien te krijgen.

reactie op berichtje A. Deen: ik kreeg en heb daar dan ook geen (papieren) handleiding bij, die moet je tegenwoordig maar digitaal in beeld zien te krijgen.

Ook prima, maar stond er niets in of heeft u de handleiding niet kunnen vinden? Als u het type geeft wil ik hem wel even zoeken.

Badge +1

Tis een Sony KD43XG7096 LED TV

Reputatie 2
Badge +2

Een aantal jaren geleden had ik een digitale ontvanger op mijn PC van Hauppauge. Je kon de beelden waar je naar keek ook op disc wegschrijven en op elk apparaat afspelen (er was geen beveiliging). Ik gebruikte het als digitale TV recorder.

De fabrikant bestaat nog steeds en maken vergelijkbare apparaten: https://hauppauge.com/

Reputatie 2
Badge +1

Bepaalde filmpjes en of wat korte(re) programmas die je zeg maar als  archief wil bewaren om ze later nog eens terug te kunnen zien. Ik heb overigens een smart tv van 1 jaar oud. USB sticks 18 GB.

Misschien is het makkelijker om filmpjes op te laten nemen door iemand anders.

Tis een Sony KD43XG7096 LED TV

Ik heb even zitten zoeken maar ik kan alleen een installatie gids en geen uitgebreide handleiding vinden maar uit wat ik lees denk ik dat u opnamen op een USB-stick zou moeten kunnen maken.

Reputatie 4
Badge +4

Ik kan ook niets vinden in de manual, maar het lijkt sterk op mijn Sony, en die gaf zelf aan dat de eerste stick die ik probeerde te klein was. Dus gewoon proberen lijkt me weinig kwaad te kunnen.

Reageer