Consumentenbond.nl

Oproep: Jouw privacyrechten geschonden door Facebook?

Toon eerste bericht

108 reacties

Hier ook alle contacten uit mijn telefoon met telefoonnrs en emailadressen.
Geen smsjes ed.
Ik zie geen SMS-jes, dus blijkbaar ok qua instellingen.
Ik lees overigens verscheidene reacties die schrikken omdat ze allerlei info uit hun timeline zien. Dat lijkt me nogal logisch; het betekent dat facebook de gegevens gewoon bewaard heeft.
Wie de instelling qua contactpersonen wil wijzigen (upload uitschakelen) kan hier terecht: https://www.facebook.com/help/355489824655936?helpref=faq_content. Volgens de help pagina staat dit overigens standaard uit en moet je dit zelf aanzetten. Maar bij mij staat het uit en toch zie ik gegevens van contactpersonen.Volgens mij komt dit (bij mij) door FB Messenger, daarin staat Contacten synchroniseren wel aan.
Geïmporteerde contactpersonen kun je bekijken (en vewijderen) via: https://www.facebook.com/invite_history.php
Bij Contactgegevens staan van al mijn vrienden en kennissen zowel hun werk- als privé-telefoonnummers....

Contactinformatie staat er bij mij niet in, sms- of whatsappgegevens ook niet. Dus ik kan niet nagaan of Facebook die gegevens bijelkaar gesprokkeld heeft.

Bij Chatberichten staan alleen de Messengerberichten, volgens mij
Reputatie 4
Badge +6
Hier ook alles. Contactinfo (telnrs en namen) en chats (Messenger), los van de tijdlijn. Daarnaast ook belinformatie (wie, hoe lang etc).

Dag Fenrir, bedankt voor je melding. De Consumentenbond onderzoekt op dit moment of Facebook onrechtmatig gegevens van de telefoon heeft verzameld, zoals je belhistorie. En vooral: hoe die data bij Facebook weg te krijgen. Wil je een testje voor ons doen? Wil je kijken of je een naar FB geïmporteerde contactpersoon (waarmee je hebt gebeld) kunt weghalen op dit adres https://www.facebook.com/invite_history.php. En dan een dag erna opnieuw een kopie van je Facebook gegevens downloaden om te zien of dat het contact en de belgeschiedenis met die persoon echt is verwijderd... PS: Goede tip van L.J. Ockeloen: tijdens het testje in de Facebook app de synchronisatie met je telefoon-adresboek uitschakelen
Reputatie 4
Badge +6
Zeker dat die informatie erin staat:

Bedankt voor je melding. De Consumentenbond onderzoekt op dit moment of Facebook onrechtmatig gegevens van de telefoon heeft verzameld, zoals je belhistorie. En vooral: hoe die data bij Facebook weg te krijgen. Wil je een testje voor ons doen? Wil je kijken of je een naar FB geïmporteerde contactpersoon (waarmee je hebt gebeld) kunt weghalen op dit adres https://www.facebook.com/invite_history.php. En dan een dag erna opnieuw een kopie van je Facebook gegevens downloaden om te zien of dat het contact en de belgeschiedenis met die persoon echt is verwijderd... PS: Goede tip van L.J. Ockeloen: tijdens het testje in de Facebook app de synchronisatie met je telefoon-adresboek uitschakelen
Reputatie 4
Badge +6

Ik heb het nog niet binnen maar, je kunt sms aan of uitzetten, dat zal verklaren waarom sommigen misschien ook smsjes hebben.Ik gebruik voor SMSjes geen facebook, ook niet om te bellen en toch wordt de geschiedenis opgeslagen

Bedankt voor je melding! De Consumentenbond onderzoekt op dit moment of Facebook onrechtmatig gegevens van de telefoon heeft verzameld, zoals je smsjes. En vooral: hoe die data bij Facebook weg te krijgen. Wil je een testje voor ons doen? Wil je kijken of je een naar FB geïmporteerde contactpersoon (waarmee je hebt gebeld) kunt weghalen op dit adres https://www.facebook.com/invite_history.php. En dan een dag erna opnieuw een kopie van je Facebook gegevens downloaden om te zien of dat het contact en de belgeschiedenis met die persoon echt is verwijderd... PS: Goede tip van L.J. Ockeloen: tijdens het testje in de Facebook app de synchronisatie met je telefoon-adresboek uitschakelen
Ik lees overigens verscheidene reacties die schrikken omdat ze allerlei info uit hun timeline zien. Dat lijkt me nogal logisch; het betekent dat facebook de gegevens gewoon bewaard heeft.
Wie de instelling qua contactpersonen wil wijzigen (upload uitschakelen) kan hier terecht: https://www.facebook.com/help/355489824655936?helpref=faq_content. Volgens de help pagina staat dit overigens standaard uit en moet je dit zelf aanzetten. Maar bij mij staat het uit en toch zie ik gegevens van contactpersonen.Volgens mij komt dit (bij mij) door FB Messenger, daarin staat Contacten synchroniseren wel aan.
Geïmporteerde contactpersonen kun je bekijken (en vewijderen) via: https://www.facebook.com/invite_history.php

Bedankt voor de links, ik heb gelijk alle contacten verwijderd.
Reputatie 1

😀Hier ben ik heel erg blij mee, meteen verwijderd. Mijn zoektocht om die adressen weg te krijgen leverde niets op.👏🏽Facebook heeft het verwijderen bevestigd. Overigens stond synchroniseren niet aan in Messenger. Morgen eens kijken of de contactpersonen nog steeds weg zijn. In Messenger klik je op je foto en zoekt naar 'personen', hier kun je synchroniseren aan- of uitzetten.
Reputatie 7
Badge +7
Voor iedereen die de geïmporteerde contactpersonen heeft verwijderd: ik ben erg benieuwd of het downloaden van je Facebook gegevens na een dag uitwijst dat dit inderdaad gebeurd is.
Houden jullie ons op de hoogte? 🙂
Reputatie 1
Voor iedereen die de geïmporteerde contactpersonen heeft verwijderd: ik ben erg benieuwd of het downloaden van je Facebook gegevens na een dag uitwijst dat dit inderdaad gebeurd is.
Houden jullie ons op de hoogte? 🙂

Ik neem aan dat dan iedereen ook het synchroniseren op UIT zet, anders is het geen goede test.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je melding! De Consumentenbond onderzoekt op dit moment of Facebook onrechtmatig gegevens van de telefoon heeft verzameld, zoals je smsjes. En vooral: hoe die data bij Facebook weg te krijgen. Wil je een testje voor ons doen? Wil je kijken of je een naar FB geïmporteerde contactpersoon (waarmee je hebt gebeld) kunt weghalen op dit adres https://www.facebook.com/invite_history.php. En dan een dag erna opnieuw een kopie van je Facebook gegevens downloaden om te zien of dat het contact en de belgeschiedenis met die persoon echt is verwijderd... PS: Goede tip van L.J. Ockeloen: tijdens het testje in de Facebook app de synchronisatie met je telefoon-adresboek uitschakelen
@RenFer en @A. Linders, jullie vroegen je beide af hoe jullie deze gegevens kunnen verwijderen. Hebben jullie bovenstaand bericht gezien? Ik ben erg benieuwd of het voor jullie heeft gewerkt!
Heb facebook niet op gsm en messenger ook niet meer
Ka ik opnieuw controleren of mijn gegevens weg zijn op facebook
Reputatie 7
Badge +7
@A. Linders, het stappenplan uit het openingstopic kun je volgen door middel van inloggen bij Facebook via de pc. Zo kan jij dit ook controleren!
Reputatie 2
Badge +2
Goede zaak dat de Consumentenbond dit onderzoekt! Hoe zit het met IPhone gebruikers?
Reputatie 4
Badge +6
Goede zaak dat de Consumentenbond dit onderzoekt! Hoe zit het met IPhone gebruikers?
Voor wat betreft het kopiëren van sms jes en belhistorie door Facebook: dat zou niet gebeurd zijn, althans: niet zonder toestemming.
Ik heb gisteren alle contacten verwijderd en synchroniseren uit laten staan (dat stond dus al uit).
Net opnieuw "archief downloaden" gedaan en alle contacten staan er dus gewoon nog/weer in.
Foto's video's en chatberichten. Maar lang niet allemaal. De meest recente staan er niet op
Reputatie 1
Ik heb gisteren alle contacten verwijderd en synchroniseren uit laten staan (dat stond dus al uit).
Net opnieuw "archief downloaden" gedaan en alle contacten staan er dus gewoon nog/weer in.

Zojuist heb ik een download gedaan. Vond al dat het supersnel ging, zonder emailbevestiging. Ook ik zag de gegevens nog staan, maar als ik onderaan het bestand kijk zie ik dat het een kopie is van de eerder gedownloade versie. Blijkbaar kun je niet elke dag een download doen. Volgende week dus nog maar een keer proberen. Er was geen informatie hoe vaak je kunt downloaden.

Nog een tip voor iedereen die z'n contactlijst aan het verwijderen is van messenger
Het moet op alle devices, dus als je nog een slingerende i-Pad hebt liggen waarop ook messenger is geïnstalleerd, of meerdere telefoons (zoals ik) dan alles even nagaan of messenger daar staat, met de juiste instellingen (niet synchroniseren) van de adreslijst - contactlijst.
Mogelijk is het niet hetzelfde forum-onderwerp, maar ik wil het toch even onder de aandacht brengen...
Na het downloaden van mijn kopie kwam ik de link Beveiliging en aanmelden tegen.
Via deze link kreeg ik een lijst te zien met mijn aanmeldingen op facebook; vanaf welk apparaat, datums, tijdstippen en plaatsen. Zie bijlage.
Er staan plaatsen tussen waar ik nog nooit ben geweest (en mijn telefoon ook niet)!

Wat ik ook niet begrijp is dat bij de de tweede op de lijst (na aanklikken) een post van een facebookvriend te zien is. Moet ik me hier zorgen over maken?

Reputatie 4
Badge +3
Heerlijk hoe mensen zich een mooier beeld laten voor houden dan er is...
FB gooit niets weg, het beste dat er gebeurd is dat zaken hoogstens minder zichtbaar worden.
(ie. jij denkt het is verwijderd..., terwijl het er nog steeds staat, alleen niet meer aan jou getoond wordt).
Dit kan voor alle data gedaan worden. De enige maatstaf die er is: is data wel/of niet geupload niet beantwoord kan worden omdat de software niet te inspecteren is.
Maar waarom moeilijk doen, waarschijnlijk halen ze niet de "sms berichten" op maar worden alleen Keywords uit SMS berichten geupload..., met afzender dan liegen ze niet als er gezegd wordt dat SMS berichten niet geupload worden, maar de essentie wordt wel geupload. Plausible deniability. Daarnaast een paar honderden miljarden berichten minen is een hoop werk, maar en paar miljard toestellen het voorwerk laten doen en alleen sleutelwoorden uploaden is een grote besparing aan de FB kant.
Op die manier zijn natuurlijk niet alleen SMS berichten te scannen, maar alles waar de app toevallig bij kan komen. (Foto's?, andere apps? in ieder geval apps waar de FB bibliotheken in zijn opgenomen)
Ook ik heb het gedownload en inderdaat staan er messenger gesprekken op maar wat mij heel erg boos zijn foto's op mijn telefoon die staan er ook bij maar die staan oorspronkelijk in een App op mijn telefoon.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dat kan voorkomen of beter kan beveiligen.''
Reputatie 4
Badge +3
Voorkomen is te laat, het is al gepubliceerd, het is dus al bij FB. Dus er blijft alleen toekomstige schade beperken over.

FB App verwijderen, niet alleen FB Messenger, maar ook WhatsApp en Instagram zijn ook FB applicaties., de apps die facebook vereisen of gebruiken verwijderen. (dat zijn ook alle Buurt apps die recentelijk meer aandacht krijgen, ik heb er nog geen gevonden die niet FB gebruikt, hetzij op de achtergrond, hetzij FB vereist.)
Voorbeeld van een game dat FB gebruikt: Candy Crush. maar er zijn er veel meer, waarbij er extra's beschikbaar komen als je je bij FB aanmeld.

Instagram is ook een leuk voorbeeld, FB heeft tegenwoordig gezicht herkenning, hoe train je dat op enige schaal met een redelijke betrouwbaarheid..., laat bekende mensen (het etalage maeteriaal dat zich bij FB heeft aangemeld) regelmatig hun gezicht uit zo veel mogelijk hoeken scannen.. (ie. Selfies maken, al of niet met gekke bekken)... op enig moment is er voldoende beeld uit allerlei hoeken om redelijk betrouwbaar (door middel van "Machine Learning") gezichten in willekeurige foto's te gaan herkennen. En de plaatjes met de honde-oren of feestmutsjes zien er toch zo leuk uit,

Ik vraag me ook af of datacollectie bij foto's en gesprekken blijft. Het gaat met name om het in kaart brengen mensen, dat is oa. van wie met wie contacten heeft en met een beetje mazzel ook nog onderwerpen.
Maar ook waak/slaap ritme kan interessant zijn, locaties, icm tijdstippen. etc.etc.
In tegenstelling te EU bedrijven man is de USofA bijna alles, als het maar in de EULA staat (ergens in een van de 200 pagina's).
Ik heb 186 berichten gevonden die ik via Messenger heb verstuurd. Heb geen contacten of mobiele nummers gevonden maar mijn sync staat ook uit. Daarnaast staan alle profiel informatie, vrienden, photos etc die ik op Facebook heb staan in het zip bestand.
Ik heb Facebook bewust NIET op mijn smartphone en ik deel ook niet alles op Facebook. Ik vind het ook een beetje onnozel om nu tegen Facebook tekeer te gaan. Beperk wat je deelt en bescherm daarmee jezelf.
Reputatie 4
Badge +3
@F. Muijtjens
Maar heb je in je browser ook ALLE facebook (en aanverwante site) cookies verwijderd voordat je op een website komt waar het facebook logo staat? (Dat Facebook logo, of de javascript erachter) heeft dan al gemeld dat dat je op de pagina geland bent. (Je hoeft hiervoor zefs niet op de FB knop te drukken als like, als je dat doet zijn er 2 berichten naar FB.
Dit soort contacten loopt naar graph.facebook.com en analitics.facebook.com.
Als er geen cookies zijn, krijg je op dat moment gratis een nieuwe, op het moment dat je inlogt worden alle elementen die met dat cookie aangemeld zijn bij facebook analytics ook in je profiel gezet.
En als bij aanloggen geen cookies bekend zijn zou het afzender IP adres ook nog kunnen helpen bij identificatie.
Mogelijk zijn dit soort hits niet zichtbaar voor jou maar wel voor de advertentie bedrijven die willen zoeken in de FB data (denk aan Cambridge Analytica, echter die zijn absoluut niet de enigen).
Vaak wordt de data ook verreikt met data uit enquetes, indien locatie bekend (postcode) ook inkomen gegevens, huis bezit etc. (Niet direct door FB, maar wel door de analyse bedrijven aka Marketing bureaus.

Overigens hetzelfde gebeurd voor alle "Social Media" waarvoor je knoppen op pagina's aantreft. Tracking gebeurt op heel wat meer manieren dan verteld wordt.

Reageer