Consumentenbond.nl

Oproep: Jouw privacyrechten geschonden door Facebook?

Toon eerste bericht

108 reacties

Bij mij geen SMS en Belhistorie. Wél al mijn contacten van mijn smartphone. Terwijl in mijn App-machtigingen Contacten en Telefoon UIT staan. Zo ook SMS.
van mij zijn 10-tallen telefoongesprekken uit juni tot september 2016 opgeslagen. Daarnaast sms contacten uit februari 2014, juni 2015 en juni t/m september 2016. Tot slot nog en heel enkele whats app en een telegram melding Opgeslagen zijn : datum, tijd, tel nummer en/of bijbehorende contactnaam, in-of uitkomend gesprek
Heb misschien iets gemist, maar hoor niks over Apple. Is daar bescherming op voor Facebook?
Er staan geen sms-jes op en geen gespreksgeschiedenis, wel alle FB messenger berichten en al mijn contacten met naam, e-mailadres en telefoonnummer.
Ik heb FB overigens NIET op mijn telefoon staan.
Reputatie 1
Badge
Voor zover ik kan nagaan staan er alleen mijn Messenger berichten op en de foto's e.d. die ik zelf op fb geplaatst heb.
Ik zie wel bij de 'ads' helemaal onderaan staan dat kennelijk Toyota mijn gegevens heeft. Ik heb helemaal niks met dat merk!

Adverteerders met jouw contactgegevens

• Toyota Nederland
  • Postcode Loterij
  • Vogelbescherming Nederland
Reputatie 4
Badge +3
Dat jij niets met Toyota hebt wil nog niet zeggen dat Toyota niet op zoek is naar bepaalde klanten, en jouw profiel voldoet blijkbaar aan de eisen van Toyota...
Reputatie 1
Badge
Dat jij niets met Toyota hebt wil nog niet zeggen dat Toyota niet op zoek is naar bepaalde klanten, en jouw profiel voldoet blijkbaar aan de eisen van Toyota...
En wat doe ik daar tegen??
Ik heb alleen FB Messenger gesprekken teruggevonden in het bestand. Geen gegevens over telefoongesprekken of SMS-jes. Wel stonden al mijn telefooncontacten in het overzicht.
Heb misschien iets gemist, maar hoor niks over Apple. Is daar bescherming op voor Facebook?
ook mijn contacten worden vermeld met nummers heel vervelend.😏
gespreksgeschiedenis uit 2015/2016
sms geschiedenis uit 2015/2016.
Hoe verwijder ik de contactgegevens uit FB?
Ben geschokt over de informatie die ze opslaan. Zie gegevens vanaf 2013 en inderdaad al mijn contacten met hun telefoonnummer. Chatberichten inclusief foto's. Te gek voor woorden.😱
Reputatie 4
Badge +3
@P. Stelleman Verwijderen kan niet meer, hoogsten voor jezelf en vrienden onzichtbaar maken.
(FB gooit nooit wat weg).

@Burum Volgens de geaccepteerde voorwaarden hebben ze toestemming.
Al mijn telefooncontacten zijn door Facebook uit mijn telefoon gehaald/gekopieerd. Schandalig.
Al mijn contacten met naam, e-mailadressen en telefoonnummers staat er tussen. Ook van mensen die geen Facebook hebben, en van JAREN geleden, dus dat komt van mijn telefoon af.

Verder zie ik in de bestanden (in het mapje "messages" en daarna het mapje "files" mijn aanvraag voor een Verklaring Arbeidsrelatie. Dat komt dus zeker wel van mijn computer van toen af. En dat is ZEKER niet iets waarvan ik had verwacht of gewild dat facebook het op zou slaan. Ik zie ook nergens in het account van facebook dat je daar iets voor in kunt stellen.
Reputatie 4
Badge +3
Volgens de voorwaarden (zie hieronder) verzamelen ze wat ze kunnen, ze geven voorbeelden, maar zeggen nergens dat het BEPERKT is tot het lijstje dat daar staat. Dus er kan kan veel meer verzameld worden. Alleen als er permissies bestaan die iets toestaan of niet (zie profiel) dan kan het beperkt zijn.
Is er niets over gezegd, te zeggen dan is het juridisch gezien "gratis extra data in ruil voor een gratis plaats in de grootste etalage van de wereld".
In het verleden is de Whatsapp database al eens samengevoegd met het FB profiel, en via whatsapp worden alle contacten zo wie zo verzameld.

Device information.
We collect information from or about the computers, phones, or other devices where you install or access our Services, depending on the permissions you’ve granted. We may associate the information we collect from your different devices, which helps us provide consistent Services across your devices. Here are some examples of the device information we collect:

• Attributes such as the operating system, hardware version, device settings, file and software names and types, battery and signal strength, and device identifiers.
  • Device locations, including specific geographic locations, such as through GPS, Bluetooth, or WiFi signals.
  • Connection information such as the name of your mobile operator or ISP, browser type, language and time zone, mobile phone number and IP address.
Badge
Geen SMS'jes of anderszins berichten, wel de hele rij contacten: ik heb geen Android maar WindowsPhone. Meteen even FB gereinigd...
Ik zie ook de namen van adverteerders die blijkbaar mijn contactgegevens via Facebook hebben ontvangen. Nooit toestemming voor gegeven uiteraard.
Reputatie 4
Badge +3
@Mariat die toestemming heb je gegeven toen er op OK is gedrukt tijdens het creëren van je facebook profiel. Facebook is een etalage van profielen voor adverteerders.
(Een zoekmachine als je op zoek bent naar potentiële klanten. Bv. als jij "op zoek (b)lijkt te zijn naar product X" of "Fan bent van product Y" omdat een adverteerder ontdekt heeft dat als iemand X leuk vindt en Y leuk vindt, je vast ook Z leuk gaat vinden. (zijn/haar product)., Het bedrijf dat Z aan de man wil brengen betaalt voor dat soort vragen aan FaceBook. Hierdoor is FB instaat om de stroomrekening en hardware aanschaffen etc. van enkele miljoenen per week te betalen, alsmede de salarissen van ~25000 werknemers). Vorig jaar hebben de klanten van Facebook gezamenlijk $40 Miljard betaald voor de informatie. De kosten van de operatie vorig jaar waren ($ 40G,(omzet) - $15G (winst) = $25 miljard). Zo gratis is Facebook dus.
@Nico2000 Ik weet heel zeker dat ik voor deze bedrijven nooit iets heb geliked op Facebook of hun pagina volg of vergelijkbare producten heb geliked, juist omdat ik weet dat advertenties/adverteerders hier gebruik van maken en FB hieraan verdient. Het gaat hier volgens mij om contactgegevens die zijn doorgespeeld.
Reputatie 4
Badge +3
@Mariat Simpel voorbeeld: iemand Liked CocaCola...(of kijkt alleen maar naar een hoop pagina's die over CokaCola gaan), en Pepsi wil graag mensen Pepsi laten drinken. Voor Pepsi is het veel interessanter om allerlei CocaCola gebruikers to benaderen.
Meer omzet uit mensen die Pepsi al leuk vinden is niet waarschijnlijk. Het omzetten van CocoCola gebruikers naar Pepsi is kansrijker, ze drinken al Cola, allen nog van het verkeerde merk.
En mogelijk zijn mensen die Niet CocaCola geliked hebben EN Niet Pepsi geliked hebben ook nog wat interessant, maar die hebben een andere benadering nodig.
Dit persoon heeft dus niets met Pepsi gedaan, maar dat maakt de persoon meer interessant voor Pepsi... Die zal dus info kopen over dit persoon....

Het is niet nodig om iets te liken, als een Facebook plaatje op een pagina staat (vaak samen met Twitter, Instagram, Reddit, etc. etc. zgn. Social Media ) dan is er ook een boodschap naar Facebook, Twitter, Insta... etc gegaan dat de URL van die pagina (als referentie) door iemand met FB-Cookie (xxx) de pagina bezocht heeft. Een Like is alleen maar een 2e boodschap, die je keus ook zichtbaar maakt.
(Hetzij het plaatje komt bij FB vandaan, hetzij er zit wat javascript, of CSS voor dat plaatje op de pagina). Dit loopt via graph.facebook.com
Daarnaast hebben ze ook andere middelen om personen fijnmaziger te kunnen volgen, dat het "Pixel".
Waarbij een plaatje van 1 pixel gebruikt wordt om bv. te volgen wat iemand in een winkelmandje stopt.

Kijk voor de grap eens rond op https://analytics.facebook.com en dan onder "read more"...

Als je AL dit soort zaken "om zeep" wilt helpen: Ghostery kan helpen, let op dat je niet meedoet aan enquetes en "productverbetering". of uMatrics die is heel effectief, maar in het begin wat lastig om goed ingesteld te krijgen. (default werkt er van alles niet meer en je zult voor verschillende site zaken aan moeten zetten...)
Reputatie 7
Badge +7
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de reacties! Facebook heeft inmiddels aangegeven dat Facebook toestemming had gevraagd voor het uploaden van bel- en tekstgeschiedenis. Maar de vraag is natuurlijk hoe duidelijk deze toestemming was. Bovendien vinden wij het niet meer dan logisch dat mensen er problemen mee hebben als bepaalde informatie (zelfs dus uit persoonlijke berichten) in de berg van Facebookgegevens terecht is gekomen.
Facebook heeft ook aangegeven dat ze onderzoeken wat er mogelijk meer mis is gegaan (ook rondom de ‘Cambridge Analytics’-zaak) en dat ze met concrete informatie zullen komen over hoe je je informatie kunt verwijderen.
Wil je meer weten over wat jij kunt doen of over de uitleg en beloftes van Facebook? Bekijk dan deze pagina.

Ook zijn we nog steeds benieuwd of Facebook ook jouw gegevens stiekem heeft opgeslagen. Blijf daarom vooral reageren, en elkaar helpen met tips en ervaringen.
Jazeker ! OOK bij mij staat er een complete lijst met contactgegevens ! Vraag is dus : Hoe is deze te verwijderen ?
Reputatie 7
Badge +7
Heb je de link die ik zojuist deelde al bekeken @PA0RPA? Hier vind je terug wat jij kunt doen.
Ja Monique, heb ik bekeken en nog wat extra dingen in de Facebook instellingen geblokkeerd, echter ik begrijp uit discussies hier op deze community dat ik ZELF mijn opgeslagen contactgegevens NIET kan verwijderen......( Facebook antwoord zoals ik hier zie "ontwijkend" met "daar komen wij later op terug....). Hou dit in de gaten.
Nou, dat gaat lekker.

Alle mijn berichten sms, whattsapp, al mijn gesprekken, alle filmpjes en alle foto's van de afgelopen 6 jaar! Zelfs uit een periode waarin ik geen facebookaccount had. Dat is een knap staaltje privacyschending.

Reageer