Consumentenbond.nl

Oproep: Jouw privacyrechten geschonden door Facebook?

Toon eerste bericht

108 reacties

Geen sms of tel geschiedenis maar je moet wel ff zoeken .
Badge +1
bij mij stonden 200 berichten,15 foto s en 2 video s
Dank voor het hierop attent maken.
Uit angst voor dit soort praktijken gebruik ik FB al jaren niet op mijn mobiel. Terecht blijkt nu uit jullie waarschuwing.
Er stonden bij mij echter geen rare dingen. Maar wat halen ze van je PC??
't Is dat het een makkelijke manier is om met familie in het buitenland contact te hebben, anders had ik mijn account allang opgezegd.

Mag ik jullie waarschuwing delen op FB??
Reputatie 7
Badge +7
Natuurlijk mag dat @GebruikersnaamBeek (achternaam-genootje? 😉).
Onze collega's van het social media team deelden al een post die ook verwijst naar dit topic. Wellicht vind je het gemakkelijk deze te gebruiken bij het delen? Je vindt hem hier.
Reputatie 7
Badge +7
Facebook heeft gisteren (4 april 2018) een uitleg gegeven met de eerste onderzoeksresultaten, waarin ze beterschap beloven. Meer hierover vind je in onze update.
Daarnaast komt maandag 9 april een link bovenin je Facebook tijdlijn te staan waarmee je kunt zien welke apps je gebruikt. Hierbij komt ook te staan of je informatie is gedeeld met Cambridge Analytica.

Ik ben erg benieuwd wat er bij jullie uit komt. Is je informatie ook gedeeld met Cambridge Analytica? Laat het vanaf 9 april weten in de reacties!
Reputatie 4
Badge +3
Maar met wie delen ze nog meer... Dit is er toevallig een die boven is komen drijven.
Geen sms- of gespreksgeschiedenis 😀. Daar ben ik natuurlijk heel erg blij mee. Heeft misschien ook te maken met het feit dat ik nooit mijn telefoonnummer bij Facebook heb geregistreerd. Toch heb ik weer even een momentje genomen om de instellingen van Facebook goed te bekijken en waar nodig aan te scherpen. Wat ik deel heb ik toch ook een beetje zelf in de hand (waarmee ik oneigenlijk gebruik van die gegevens uiteraard niet goed praat!).
Ik neem aan dat iedereen snapt dat Facebook,Twitter,Google,Snapchat, e.a bestaan van het delen van gebruikers data. Als je niet wil dat bedrijven je persoonsgegeven misbruiken, Geef deze dan ook niet.
Ik gebruik nooit mijn eigen naam of profiel foto. ik gebruik voor abonnementen altijd de naam van het bedrijf waar ik een abonnement neem.bijvoorbeeld een krant . Dan noem ik mijzelf dhr Tele Graaf.
of A.Dagblad. Stooi gewoon niet al je data in het rond zeker niet op social media. Je echte vrienden weten wie je bent. Dus het maakt niks uit welke naam je gebruikt.
Reputatie 7
Badge +7
Slimme truc @IamRichardK, (je echte naam, of ook een alias? 😉) bedankt voor het delen!
Los van of je je eigen naam en/of foto gebruikt, in dit geval gaat het om privégegevens die binnen geharkt zijn, waarvan mensen ze wellicht niet bewust doorgegeven hebben, zoals sms- en belgeschiedenis.

Zijn er al mensen die de link bovenaan hun timeline op Facebook voorbij hebben zien komen?
Hieruit moet o.a. blijken of je gegevens gedeeld zijn met Cambridge Analytica.
Reputatie 5
Badge +7
Heb misschien iets gemist, maar hoor niks over Apple. Is daar bescherming op voor Facebook?
Hoi @P.P. Dijkwel, zie het antwoord op je vraag eerder in deze discussie:

Goede zaak dat de Consumentenbond dit onderzoekt! Hoe zit het met IPhone gebruikers?
Voor wat betreft het kopiëren van sms jes en belhistorie door Facebook: dat zou niet gebeurd zijn, althans: niet zonder toestemming.

Toch kan het geen kwaad om ook op je iPhone en iPad de kunstjes van Facebook zo veel mogelijk te te beperken. Bekijk hier privacy tips voor Apple gebruikers.
Badge
Mogelijkerwijs is er nog iets extra's aan de hand bij gebruik van Facebook.
Waarschijnlijk slaat Facebook digitaal zó wild om zich heen, dat computers
vast kunnen lopen. Facebook gebruikt daarbij wellicht zó veel capaciteit,
dat de PC eruit 'vliegt'. Wie weet, o.a. om privacy gegevens te vergaren?

De computer loopt vast, 'vliegt' eruit, en er verschijnt dan een blauw scherm...
Einde oefening... Dat kunt u nagaan door te googelen... Mensen, die dit
meemaakten beschrijven dat.

Ik had het zeer waarschijnlijk ook. Heb me daarom zelfs een nieuwe
(gebruikte) laptop gekocht. Op een derde laptop heb ik hetzelfde beleefd.
Denkbaar is, dat meer geavanceerde laptops daar geen last van hebben.

Bovendien constateerde ik bij mij daarna i n Facebook een aantal apps
met namen, die me niet bevielen. Ik heb deze állen gewist en daarmee
mogelijkerwijs mijn probleem opgelost.
Als je in Facebook kijkt, dan kan ieder ergens deze gebruikte apps zien,
mits ze aanwezig zijn. Niet uit te sluiten, dat Facebook samenwerkt
met dergelijke apps.

Als webshop eigenaar weet ik, dat Facebook in extreme concurrentie
zit met Google (Adwords), waarin waarschijnlijk hun motivatie zit
in de honger naar (illegaal verworven) persoonskenmerken. Mogelijk
heeft het voornoemde 'app'-verhaal ook daarmee te maken, wat zeer
ten nadele van computerbezitters kan zijn. De hoeveelheid/mate waarin
dit 'blauweschermen' probleem optreedt is mij onbekend. Dat zou voor
de Consumentenbond een aanleiding tot onderzoek kunnen zijn.
(electro-)ing **persoonsgegevens verwijderd door moderator**
Reputatie 7
Badge +7
Update!

Via deze link is het mogelijk om in te zien of jouw gegevens met Cambridge Analytica gedeeld zijn. Ook zie je bij welke apps jouw gegevens in het bezit zijn. Zorg er daarbij wel voor dat je ingelogd bent.

Hoe staat het met jouw gegevens? Laat het ons weten in de reacties!

Badge
Ja, het klopt exact wat de Consumentenbond beweert:
Facebook blijkt jarenlang de bel- en smshistorie op mijn Android telefoon stiekem binnen geharkt te hebben. Een grove schending van de privacyrechten. Wellicht datzelfde ook wat in relatie tot Facebook via mijn PC gebeurd is.

Ik heb mijn info opgevraagd en constateer:
Mijn Chatberichten hebben ze volledig compleet geregistreerd, vanaf het begin.
Gegevens, die bij mij steeds al openbaar waren, allemaal verzameld en geregistreerd: profiel, tijdslijn-teksten, foto's en alle rond mijn tijdslijn genoemde evenementen.
Veel info rond de advertenties, die Facebook daarbij plaatste: o.a. de advertenties waarop ik geklikt had.
Geregistreed was: alle mogelijke info rond mijn vrienden, zoals de vragen om vriend met mij te worden, e.d..
Onder het hoofdstuk "beveiliging" stond een enorme lijst met gegevens (in- en uitlogtijden, IP-adressen e.d.).
Facebookbaas Mark Zuckerberg heeft het congres op 11 april 2018 het een en ander uit te leggen...
Reputatie 6
Badge +6
Voor de geïnteresseerden: Livestream hoorzitting Mark Zuckerberg loopt nu. Het is al eventjes bezig, maar als je naar minuut 43/44 skipt, dan begint het verhoor (US Senaat). Zuckerberg zelf begint met praten rond 01:03 (na een uurtje dus).
Reputatie 7
Badge +4
Die Zuckerberg kan nu natuurlijk met mooie verhaaltjes komen en "sorry" zeggen, maar wanneer het zo enorm uit de hand loopt en er jarenlang zo respectloos met de privacy van miljarden gebruikers omgesprongen wordt dan lijkt mij dat iedereen moet beseffen dat dit niet meer te herstellen is en geen vertrouwen meer waard is.
Badge
Wellicht is het interessant om te onderzoeken:
  1. Waarvoor dient die enorme, digitale activiteit van Facebook, waardoor tenminste sommige laptops vast lopen en een blauw scherm vertonen?
  2. Waarvoor dient die enorme, digitale activiteit, veroorzaak door de apps die op facebook zitten (ook bij een gewone computer), waardoor eveneens, tenminste sommige laptops vast lopen en een blauw scherm vertonen?
  3. Van wie komen voornoemde apps en wie staat daarmee in contact? Mocht dat laatste Facebook zelf zijn. Wat is daar dan de betekenis van; met de vraag of deze apps niet eigenlijk een uitbreiding zijn van het Facebook programma?
  4. Hebben voornoemde digitale activiteiten te maken met privacy aspecten?
Reputatie 7
Badge +6
Niet alleen op FB , maar op alle mogelijke manieren tracht ik zo veel mogelijk risicomijdend te zijn. Van Zuckerberg is bekend dat hij het nooit al te nauw heeft genomen met privacy en machtige lieden die er zelf ook beter van werden hebben hem zo veel mogelijk uit de wind trachten te houden. FB heeft jaren gehengeld naar mijn 06 nummer ' uit veiligheidsoverwegingen ' . Ben er niet in getrapt , maar velen wel . Ook in andere opzichten ben ik bij mijn privacy-instellingen op FB en elders altijd zeer voorzichtig . Helaas blijkt dat vaak nog niet voldoende , zoals iedereen neem ik aan wel weet. Hoog tijd dat eens wat meer aan deze plaag gedaan wordt en niet alleen naar economische belangen gekeken wordt . Laten we ook niet vergeten dat de gigantisch hoge reclamekosten ( waar FB rijk van geworden is door privacy-misbruik ) , in de productprijzen verstopt zit. Dus ook zeer ongewenste en ongevraagde reclame betalen de consumenten zelf met z'n allen. Dat FB gratis is , betekent een hele dure sigaar uit eigen doos.
Reputatie 7
Badge +6
Hoe kan je de sms- en gespreksgeschiedenis van jezelf bij Facebook inzien en downloaden als je nooit een account hebt gehad bij Facebook en je een inlogscherm krijgt als je op de link onder punt 1 van de openingstegel van deze draad van Monique van de Beek klikt? Die vraag werd vandaag ook gesteld door een congreslid aan Mark Zuckerberg.
Reputatie 3
Badge +4
@Jan: die vraag gaat over het online tracken dat Facebook doet, bv met cookies of andere tracking methodes. Hoe dat werkt staat hier uitgelegd :https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/wat-zijn-cookies. Niet alleen Facebook doet dit, ook andere advertentiebedrijven (Google bv ook). In Nederland geldt de ‘cookiewet’; dit soort cookies kunnen daarom niet zomaar en zonder jouw toestemming worden geplaatst op jouw apparaat. Probleem van deze toestemming is wel dat mensen die ‘rondkijken’ op internet vaak ook niet meer weten waar ze (eerder) al eens toestemming voor hebben gegeven.
Maar in ieder geval: als je geen Facebook account hebt, kan Facebook het apparaat dat je gebruikt voor internetten (en dus eigenlijk jou) herkennen en gebruiken voor het opbouwen van profielen. Facebook weet dan niet je sms- en gespreksgeschiedenis, maar wel veel van wat jij online hebt gelezen. Meer over wat jij kunt doen tegen het volgen v Facebook (en het verwijderen en blokkeren van cookies): https://www.consumentenbond.nl/acties/baas-data/facebook-verwijderen-of-privacy-instellingen-aanpassen
Een heel verhaal, maar hopelijk te ‘volgen’ 😉 !
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb geen FB (zal er ook nooit te vinden zijn, wegens gebrek aan FOMO) .

Max Schremm kwam erachter dat ook data van voor de tijd dat hij een Facebook account had, die hij dus niet expliciet via FB gedeeld had, daar te vinden was, .
Dat is de reden (icm. met de openbaringen van Edward Snowden ) waarom het Safe Harbour verdrag onwettelijk was en ruim een jaar geleden per direct ongeldig was verklaard door het EU gerechtshof.
(De politiek heeft toen heel opportunistisch dezelfde verdragstekst (waarbij alle 'Safe Harbour' vervangen was door 'Privacy Shield') door de molen gehaald. Inmiddels is er nu een rechtzaak daarover, waarbij inmiddels (sinds deze week) de EU rechters zich weer over de nieuwe omstandigheden mogen buigen....

Maar ik vraag me af FB wel alle data toont in hun downloads. FB deelt iedereen in bepaalde categorien
dwz. de lijsten waar de klanten van FB (Marketing buro's) gebruik van kunnen maken.
Ik bedoel dus wel "demographic indicators" er aan het account gehangen zijn.
(Zie ook dit artikel: https://www.propublica.org/article/facebook-enabled-advertisers-to-reach-jew-haters , het is engels).
Ik het kort een "demographic indicator" is de andere naam voor een van de etiketen die FB je geeft.
Advertenties worden verkocht op basis van de "Demographic indicators".
Via deze URL moet een dergelijke lijst zichtbaar gemaakt kunnen worden: https://www.facebook.com/ads/preferences/?entry_product=ad_settings_screen

Ook worden andere data bedrijven gebruikt om profielen aan te vullen zie: (Engels)
https://lifehacker.com/5994380/how-facebook-uses-your-data-to-target-ads-even-offline

Of een doe het zelf advertentie: (mogelijk is het handig om het hiervoor genoemde artikel eerst te lezen)
https://www.facebook.com/ads/create/

Probeer eens een advertentie voor: Dit is een vrije vertaling van het voorbeeld in het Lifehacker artikel: Omgeving Amsterdam , personen 20-30 jaar oud, die van plan zijn om te trouwen een Nissan bezitten en zwemmen leuk vinden. Het moet kunnen.
Ik heb vraagje: ik heb al tijdje geen Fb meer. Na 14 dagen word je account officieel verwijderd maar hoorde dat Fb 90 dagen je gegevens bewaart? Wat is er nu met mijn gegevens gebeurd omdat ik geen Fb meer heb? Ik had sowieso alleen mijn naam profielpic(niet van mijzelf) en verder niks erop op Fb(ofcourse mensen die ik in real ken en groepen).
Mijn man en mijn moeder hebben nooit Fb gehad. Maar ik had wel Fb. Kan Fb ook iets met hun gegevens doen en ook van mijzelf?
Maar ja, ook de Consumentenbond deelt onze gegevens met Facebook en Google. En ook op deze site kun je cookie-gegevens niet beperken tot alleen functionele.
Pot verwijt ketel ....
Reputatie 7
Badge +7
Beste @C. Zeelenberg, bedankt voor je reactie. Goed dat je hier kritisch naar kijkt.
Je kunt op onze website echter wél kiezen tussen alleen functionele cookies, of ook niet-functionele. Indien je deze keuze niet krijgt, heb je mogelijk eerder een keer op 'ok' geklikt. In dat geval dien je eerst je cookies te verwijderen via de instellingen in je browser. Als je daarna de website bezoekt, krijg je opnieuw de keuze. Wanneer je dan op 'niet akkoord' klikt, blijven de niet-functionele cookies achterwege. Wij zullen nooit ongevraagd gegevens binnen harken, zoals Facebook heeft gedaan. Meer hierover kan je hier terugvinden. Hier vind je tevens ons cookiebeleid terug. Mocht je meer hulp nodig hebben bij het verwijderen van je cookies, dan kan je ons stappenplan volgen.

Ik hoop je zo naar tevredenheid geïnformeerd te hebben.
Badge
Ja ik heb de lijst gezien en facebook ziet al mijn telefoon gesprekken en sms berichten.

Hoe kan ik dit blokkeren?

Reageer