Consumentenbond.nl

Oproep: Jouw privacyrechten geschonden door Facebook?

Reputatie 7
Badge +7
Facebook blijkt jarenlang de bel- en smshistorie op je Android telefoon stiekem binnen geharkt te hebben, en koppelde deze gegevens vervolgens ongevraagd aan gebruikersprofielen. Handig voor Facebook, maar een grove schending van je privacyrechten.

Wij zijn benieuwd of Facebook ook jullie sms- en gespreksgeschiedenis ongevraagd heeft opgeslagen. Volg het stappenplan hieronder, en laat het ons weten!
  1. Ga op je pc naar https://www.facebook.com/settings
  2. Kies Een kopie downloaden van je Facebook-gegevens.
  3. Je krijgt vrij snel een downloadlinkje naar een groot zip bestand.
  4. Pak de zip uit op je computer en open het bestand index.htm in Google Chrome of Firefox (Microsoft Edge lust hem niet).
  5. Blader door naar Contactinformatie. Staat daar sms- of gespreksgeschiedenis? Laat dan een reactie achter!
Wil je meer weten over wat je zelf kunt doen of lezen over de uitleg en beloftes van Facebook, bekijk dan ons artikel hier.

Update 10 april 2018:

Via deze link is het mogelijk om in te zien of jouw gegevens met Cambridge Analytica gedeeld zijn. Ook zie je bij welke apps jouw gegevens in het bezit zijn. Zorg er daarbij wel voor dat je ingelogd bent.

Hoe staat het met jouw gegevens? Laat het de ons weten in de reacties!

108 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Maar met wie delen ze nog meer... Dit is er toevallig een die boven is komen drijven.
Reputatie 4
Badge +6
Goede zaak dat de Consumentenbond dit onderzoekt! Hoe zit het met IPhone gebruikers?
Voor wat betreft het kopiëren van sms jes en belhistorie door Facebook: dat zou niet gebeurd zijn, althans: niet zonder toestemming.
Reputatie 7
Badge +4
Dat die Mark Zuckerberg dagenlang liet wachten met überhaupt iets te laten horen geeft al aan hoeveel belang zij daar bij feesboek aan de privacy van de gebruikers hechten. 😄 En pas weer een paar dagen later toen zijn bedrijf gigantisch verloor op de beurs besloot hij om "excuses aan te bieden" en te zeggen "dat dit niet voor mag komen en dat zij er alles aan doen om in het vervolg de privacy zeer goed te beschermen". Túúrlijk. 🙄😙
Reputatie 4
Badge +3
@F. Muijtjens
Maar heb je in je browser ook ALLE facebook (en aanverwante site) cookies verwijderd voordat je op een website komt waar het facebook logo staat? (Dat Facebook logo, of de javascript erachter) heeft dan al gemeld dat dat je op de pagina geland bent. (Je hoeft hiervoor zefs niet op de FB knop te drukken als like, als je dat doet zijn er 2 berichten naar FB.
Dit soort contacten loopt naar graph.facebook.com en analitics.facebook.com.
Als er geen cookies zijn, krijg je op dat moment gratis een nieuwe, op het moment dat je inlogt worden alle elementen die met dat cookie aangemeld zijn bij facebook analytics ook in je profiel gezet.
En als bij aanloggen geen cookies bekend zijn zou het afzender IP adres ook nog kunnen helpen bij identificatie.
Mogelijk zijn dit soort hits niet zichtbaar voor jou maar wel voor de advertentie bedrijven die willen zoeken in de FB data (denk aan Cambridge Analytica, echter die zijn absoluut niet de enigen).
Vaak wordt de data ook verreikt met data uit enquetes, indien locatie bekend (postcode) ook inkomen gegevens, huis bezit etc. (Niet direct door FB, maar wel door de analyse bedrijven aka Marketing bureaus.

Overigens hetzelfde gebeurd voor alle "Social Media" waarvoor je knoppen op pagina's aantreft. Tracking gebeurt op heel wat meer manieren dan verteld wordt.
Heb facebook niet op gsm en messenger ook niet meer
Ka ik opnieuw controleren of mijn gegevens weg zijn op facebook
Reputatie 1
Hallo M van Lindenberg,
Ik denk dat je vergeten bent om eerst je zip-bestand uit te pakken. Dus even alles uitpakken en daarna zie je via categorieën wat er allemaal van je is gedownload.
Reputatie 1
Ik zie geen SMS-jes, dus blijkbaar ok qua instellingen.
Ik lees overigens verscheidene reacties die schrikken omdat ze allerlei info uit hun timeline zien. Dat lijkt me nogal logisch; het betekent dat facebook de gegevens gewoon bewaard heeft.
Wie de instelling qua contactpersonen wil wijzigen (upload uitschakelen) kan hier terecht: https://www.facebook.com/help/355489824655936?helpref=faq_content. Volgens de help pagina staat dit overigens standaard uit en moet je dit zelf aanzetten. Maar bij mij staat het uit en toch zie ik gegevens van contactpersonen.Volgens mij komt dit (bij mij) door FB Messenger, daarin staat Contacten synchroniseren wel aan.
Geïmporteerde contactpersonen kun je bekijken (en vewijderen) via: https://www.facebook.com/invite_history.php

😀Hier ben ik heel erg blij mee, meteen verwijderd. Mijn zoektocht om die adressen weg te krijgen leverde niets op.👏🏽Facebook heeft het verwijderen bevestigd. Overigens stond synchroniseren niet aan in Messenger. Morgen eens kijken of de contactpersonen nog steeds weg zijn. In Messenger klik je op je foto en zoekt naar 'personen', hier kun je synchroniseren aan- of uitzetten.
Geen facebook op mijn telefoon en als het er wel op staat laat ik het verder ongemoeid en log er dus niet op in. Elk jaar pleur ik mijn facebook account weg en begin opnieuw. Het enige dat ik er doe is kopen en verkopen, maar dat loopt onderhand ook voor geen meter meer. Dus wellicht binnenkort maar helemaal zonder facebook, ik ben er ook al jaren uitgekeken. Het zal dus geen verrassing zijn dat er niet veel te zien valt bij het profiel van mij.
Reputatie 7
Badge +7
Bij het installeren van welke app dan ook krijg je een vraag om zaken te accepteren. Dat zijn vaak verregaande opsommingen van privégegevens. Als ik een app zie die teveel vraagt, dan installeer ik hem niet. Ik snap wel dat je bepaalde dingen graag wilt installeren, maar niet tegen elke prijs.
Facebook vraagt pas sinds oktober 2017 toestemming voor het verzamelen van deze gegevens. Dat is dus ook het meest kwalijke aan deze zaak, jammer genoeg.
Reputatie 7
Badge +7
@A. Linders, het stappenplan uit het openingstopic kun je volgen door middel van inloggen bij Facebook via de pc. Zo kan jij dit ook controleren!
Ik zie geen SMS-jes, dus blijkbaar ok qua instellingen.
Ik lees overigens verscheidene reacties die schrikken omdat ze allerlei info uit hun timeline zien. Dat lijkt me nogal logisch; het betekent dat facebook de gegevens gewoon bewaard heeft.
Wie de instelling qua contactpersonen wil wijzigen (upload uitschakelen) kan hier terecht: https://www.facebook.com/help/355489824655936?helpref=faq_content. Volgens de help pagina staat dit overigens standaard uit en moet je dit zelf aanzetten. Maar bij mij staat het uit en toch zie ik gegevens van contactpersonen.Volgens mij komt dit (bij mij) door FB Messenger, daarin staat Contacten synchroniseren wel aan.
Geïmporteerde contactpersonen kun je bekijken (en vewijderen) via: https://www.facebook.com/invite_history.php
Zeker dat die informatie erin staat:

Reputatie 2
Badge +2
Goede zaak dat de Consumentenbond dit onderzoekt! Hoe zit het met IPhone gebruikers?
Reputatie 1
Ja, in de download zie ik 81 tekstberichten van mij met anderen staan. Daarnaast ook foto's, gifs, stickers en een video.
Reputatie 1

Ja, in de download zie ik 81 tekstberichten van mij met anderen staan. Daarnaast ook foto's, gifs, stickers en een video.
Hoi Hendrik, zijn die 'tekstberichten' chats uit FB Messenger, of smsjes ?

Allemaal uit FB Messenger, maar dat is wellicht ook omdat ik vrijwel nooit SMS.
Reputatie 1
Geen gesprekken (alleen van FB Messenger), maar wel al mijn contacten met naam, e-mailadressen en telefoonnummers. Ook van mensen die geen Facebook hebben, dus dat komt echt wel van mijn telefoon af

Nog even doorgezocht en ik zie in de map 'html' via de link 'contact_info' ook al mijn contacten met mailadressen en telefoonnummers. En via 'timeline' alles wat ik op mijn tijdlijn heb gezet.
Geen gesprekken (alleen van FB Messenger), maar wel al mijn contacten met naam, e-mailadressen en telefoonnummers. Ook van mensen die geen Facebook hebben, dus dat komt echt wel van mijn telefoon af

Hier ook alles. Contactinfo (telnrs en namen) en chats (Messenger), los van de tijdlijn. Daarnaast ook belinformatie (wie, hoe lang etc).
Hier ook alle contacten uit mijn telefoon met telefoonnrs en emailadressen.
Geen smsjes ed.
Reputatie 4
Badge +3
Heerlijk hoe mensen zich een mooier beeld laten voor houden dan er is...
FB gooit niets weg, het beste dat er gebeurd is dat zaken hoogstens minder zichtbaar worden.
(ie. jij denkt het is verwijderd..., terwijl het er nog steeds staat, alleen niet meer aan jou getoond wordt).
Dit kan voor alle data gedaan worden. De enige maatstaf die er is: is data wel/of niet geupload niet beantwoord kan worden omdat de software niet te inspecteren is.
Maar waarom moeilijk doen, waarschijnlijk halen ze niet de "sms berichten" op maar worden alleen Keywords uit SMS berichten geupload..., met afzender dan liegen ze niet als er gezegd wordt dat SMS berichten niet geupload worden, maar de essentie wordt wel geupload. Plausible deniability. Daarnaast een paar honderden miljarden berichten minen is een hoop werk, maar en paar miljard toestellen het voorwerk laten doen en alleen sleutelwoorden uploaden is een grote besparing aan de FB kant.
Op die manier zijn natuurlijk niet alleen SMS berichten te scannen, maar alles waar de app toevallig bij kan komen. (Foto's?, andere apps? in ieder geval apps waar de FB bibliotheken in zijn opgenomen)
Reputatie 4
Badge +3
@Mariat Simpel voorbeeld: iemand Liked CocaCola...(of kijkt alleen maar naar een hoop pagina's die over CokaCola gaan), en Pepsi wil graag mensen Pepsi laten drinken. Voor Pepsi is het veel interessanter om allerlei CocaCola gebruikers to benaderen.
Meer omzet uit mensen die Pepsi al leuk vinden is niet waarschijnlijk. Het omzetten van CocoCola gebruikers naar Pepsi is kansrijker, ze drinken al Cola, allen nog van het verkeerde merk.
En mogelijk zijn mensen die Niet CocaCola geliked hebben EN Niet Pepsi geliked hebben ook nog wat interessant, maar die hebben een andere benadering nodig.
Dit persoon heeft dus niets met Pepsi gedaan, maar dat maakt de persoon meer interessant voor Pepsi... Die zal dus info kopen over dit persoon....

Het is niet nodig om iets te liken, als een Facebook plaatje op een pagina staat (vaak samen met Twitter, Instagram, Reddit, etc. etc. zgn. Social Media ) dan is er ook een boodschap naar Facebook, Twitter, Insta... etc gegaan dat de URL van die pagina (als referentie) door iemand met FB-Cookie (xxx) de pagina bezocht heeft. Een Like is alleen maar een 2e boodschap, die je keus ook zichtbaar maakt.
(Hetzij het plaatje komt bij FB vandaan, hetzij er zit wat javascript, of CSS voor dat plaatje op de pagina). Dit loopt via graph.facebook.com
Daarnaast hebben ze ook andere middelen om personen fijnmaziger te kunnen volgen, dat het "Pixel".
Waarbij een plaatje van 1 pixel gebruikt wordt om bv. te volgen wat iemand in een winkelmandje stopt.

Kijk voor de grap eens rond op https://analytics.facebook.com en dan onder "read more"...

Als je AL dit soort zaken "om zeep" wilt helpen: Ghostery kan helpen, let op dat je niet meedoet aan enquetes en "productverbetering". of uMatrics die is heel effectief, maar in het begin wat lastig om goed ingesteld te krijgen. (default werkt er van alles niet meer en je zult voor verschillende site zaken aan moeten zetten...)
Reputatie 4
Badge +6

Hoi Hendrik, zijn die 'tekstberichten' chats uit FB Messenger, of smsjes ?
Reputatie 4
Badge +6
Hier ook alles. Contactinfo (telnrs en namen) en chats (Messenger), los van de tijdlijn. Daarnaast ook belinformatie (wie, hoe lang etc).

Dag Fenrir, bedankt voor je melding. De Consumentenbond onderzoekt op dit moment of Facebook onrechtmatig gegevens van de telefoon heeft verzameld, zoals je belhistorie. En vooral: hoe die data bij Facebook weg te krijgen. Wil je een testje voor ons doen? Wil je kijken of je een naar FB geïmporteerde contactpersoon (waarmee je hebt gebeld) kunt weghalen op dit adres https://www.facebook.com/invite_history.php. En dan een dag erna opnieuw een kopie van je Facebook gegevens downloaden om te zien of dat het contact en de belgeschiedenis met die persoon echt is verwijderd... PS: Goede tip van L.J. Ockeloen: tijdens het testje in de Facebook app de synchronisatie met je telefoon-adresboek uitschakelen
Reputatie 4
Badge +6
Zeker dat die informatie erin staat:

Bedankt voor je melding. De Consumentenbond onderzoekt op dit moment of Facebook onrechtmatig gegevens van de telefoon heeft verzameld, zoals je belhistorie. En vooral: hoe die data bij Facebook weg te krijgen. Wil je een testje voor ons doen? Wil je kijken of je een naar FB geïmporteerde contactpersoon (waarmee je hebt gebeld) kunt weghalen op dit adres https://www.facebook.com/invite_history.php. En dan een dag erna opnieuw een kopie van je Facebook gegevens downloaden om te zien of dat het contact en de belgeschiedenis met die persoon echt is verwijderd... PS: Goede tip van L.J. Ockeloen: tijdens het testje in de Facebook app de synchronisatie met je telefoon-adresboek uitschakelen
Reputatie 4
Badge +6

Ik heb het nog niet binnen maar, je kunt sms aan of uitzetten, dat zal verklaren waarom sommigen misschien ook smsjes hebben.Ik gebruik voor SMSjes geen facebook, ook niet om te bellen en toch wordt de geschiedenis opgeslagen

Bedankt voor je melding! De Consumentenbond onderzoekt op dit moment of Facebook onrechtmatig gegevens van de telefoon heeft verzameld, zoals je smsjes. En vooral: hoe die data bij Facebook weg te krijgen. Wil je een testje voor ons doen? Wil je kijken of je een naar FB geïmporteerde contactpersoon (waarmee je hebt gebeld) kunt weghalen op dit adres https://www.facebook.com/invite_history.php. En dan een dag erna opnieuw een kopie van je Facebook gegevens downloaden om te zien of dat het contact en de belgeschiedenis met die persoon echt is verwijderd... PS: Goede tip van L.J. Ockeloen: tijdens het testje in de Facebook app de synchronisatie met je telefoon-adresboek uitschakelen

Reageer