Beantwoord

Optimale beeldinstellingen Philips 55POS9002

• 22 January 2022
  • 10 reacties
  • 408 Bekeken

Helaas kan ik het overzicht met de “optimale beeldinstellingen” voor mijn  Philips TV 55POS9002 niet meer vinden op de site. Kan iemand mij aan dit overzicht helpen?

Bij voorbaat dank!

icon

Beste antwoord door Hans100 2 April 2022, 09:09

Bekijk origineel

10 reacties

Misschien heb je hier wat aan.

https://www.philips.nl/c-f/XC000016786/video-hoe-configureer-je-beeld-instellingen-op-uw-philips-tv

Reputatie 6
Badge +4

Wat bij mijn tv als optimaal werd beschreven vonden wij hier in huis gewoon niet mooi. We hebben zelf maar wat instellingen aangepast om het beeld naar wens te krijgen. Smaken verschillen nu eenmaal.en wat voor de één optimaal is is voor de ander niet prettig kijken.

Reputatie 6
Badge +5

Je zou inderdaad verwachten dat een fabrikant de tv al optimaal instelt en dat je daar alleen vanaf wijkt als je een andere persoonlijke smaakt hebt.
Je kun dus ook zeggen dat de ideale instelling niet bestaat.
Persoonlijk vind ik de kleuren instellingen altijd veel te fel, ik probeer zoveel mogelijk de natuurlijke kleuren te benaderen.
Is ook een stuk rustiger aan je ogen.

Je kun dus ook zeggen dat de ideale instelling niet bestaat.

Die instelling bestaat wel. Dat heet calibreren. Professionals doen dat. Het zorgt ervoor dat de een hetzelfde op het scherm te zien krijgt als de ander, wat ‘wel handig’ is als je elkaars resultaten verder bewerkt. Op zich zou je dat thuis ook willen, dat je thuis het beeld zo ziet als de professionele beeldbewerker in de studio het bedoeld heeft, maar helaas kiezen marketeers ervoor om klanten overdreven plaatjes voor te schotelen en veel mensen trappen er in.

Je kunt zelf een beetje in de buurt komen van calibreren door grof gezegd de instellingen op neutraal en ‘natuurlijk’ te zetten en de meeste features die beloven het studiobeeld beter te maken uit te zetten. Je komt nog wat verder door een calibratiefoto van internet te plukken en de kleur- en contrastinstellingen te verfijnen. Of je gebruikt cb gegeven standaardinstellingen.

@Harrie LPP dat klopt niet. Calibreren is dat een bepaalde kleur, bijvoorbeeld R:112 G:112 R:112, op de ene monitor precies dezelfde kleur is als op een andere monitor. Ze hebben de knoppen juist instelbaar gemaakt zodat de gebruiker het kan aanpassen naar zijn eigen smaak. Ga eens met Adobe Photoshop aan de slag, dan zie je hoe vreselijk veel er in kleuren aan te passen is.

Als je dan op het ene beeldscherm het blauw en rood op een foto heel mooi hebt gemaakt, dan moet het blauw en rood op een andere monitor ook hetzelfde zijn en even mooi, anders is de calibratie van de monitor niet goed. Lees eens wat met Gamma bedoeld wordt.

Maar hoe goed je probeert te calibreren, de ene monitor is de andere niet. Dus je krijgt een kakatoe aan verschillen tussen al die monitiren. Werk eens met twee verschillende monitoren aan je computer, dan weet je het.

Er is ook een groot verschil tussen overdag, met wel en geen zon door de ramen, en 's avonds. Dan komen de kleuren ook heel anders over. Dat noem je ook niet. Wat overdag ideaal is, is dat 's avonds niet. Ideaal bestaat dus niet zoals ze hierboven zeggen, hooguit optimaal zoals in de titel van de topic staat.

Reputatie 7
Badge +5

kalibreren is het afstellen van de kleuren op de norm, niet op een ander beeldscherm:

Beeldscherm kalibreren - Natuurfotografie

kalibreren is het afstellen van de kleuren op de norm, niet op een ander beeldscherm

Wordt dat gezegd dan?

Reputatie 7
Badge +5

er is altijd een verschil wat je bedoelt te zeggen en hoe het overkomt. ik lees uit jou reactie:

<quote jan>

Calibreren is dat een bepaalde kleur, bijvoorbeeld R:112 G:112 R:112, op de ene monitor precies dezelfde kleur is als op een andere monitor.

<unquote> 

het woordje 'norm’ niet maar wel een ‘ander beeldscherm’. Waarschijnlijk bedoel je dat wel, maar ik lees het niet en dan vraag ik google altijd even om de juiste bewoording zodat we weer verder on-topic kunnen praten ipv dat we ons aangevallen voelen en weer strak in de verdediging gaan 😉

Even een puntje, het vriendelijke verzoek mensen aan te spreken met hun @ handle en niet andere namen te gebruiken. Sommigen staan met hun voornaam redelijk anoniem op dit forum maar anderen staan er door een historische vergissing met hun achternaam en voorletters, met de voornaam erbij worden sommigen bijna openbaar wat simpelweg niet de bedoeling is.

Reputatie 6
Badge +4

@Harrie LPP

Mijn partner werkt in de professionele fotografie en haar werkgever levert uitsluitend gecalibreerde monitoren. Toch zit er afhankelijk van het type monitor een behoorlijk verschil. De ene monitor heeft nu eenmaal een beter scherm en techniek als een andere. Een Philips LCD tv zoals ts die heeft kun je calibreren tot je een ons weegt maar komt nooit in de buurt van een monitor of high end tv.

Reageer