Consumentenbond.nl
Beantwoord

Opzeggen Bitdefender virusbescherming

• 3 oktober 2018
  • 44 reacties
  • 4068 Bekeken

Badge
Heb zo'n half jaar geleden bij Bitdefender een licentie voor een jaar afgesloten, althans dat hoop ik. De consumentenbond vond dit destijds een van beste virusprogramma’s
Ik wil dat opzeggen maar
het kan niet vinden hoe dat te doen en vrees dat ze straks ongevraagd de licentie
gaan verlengen
Is deze vrees terecht?
Ze zijn tot nu toe zeer slecht bereikbaar, laten niets van zich horen en sturen slechts onderstaande mededeling op al mijn vragen en ik krijg geen echt antwoord

We hope this email finds you well. We wanted to let you know that your request, ticket no: 2018092708120002 is currently being reviewed and you will receive a response as soon as possible.
Ik krijg geen enkele grip kan op de activiteiten van dit bedrijf
Het doet zijn eigen ding zeg maar.
Sinds kort opent elke webpagina (fire fox zowel explorer) in het Bitdefender programma en veel van de mogelijkheden die beide browsers bieden worden dan onbereikbaar.
Kan het niet stoppen waar ik ook in de instellingen zoek
Ook de wallet met al mijn wachtwoorden die ik heb aangelegd vind ik moeilijk te vertrouwen, het internetbankieren lukt bijvoorbeeld vaak niet in het programma, bovendien als ik de licentie straks weet te beëindigen ben ik dit natuurlijk al deze gegevens kwijt
De indruk is ook dat het internet in zijn geheel sterk wordt vertraagd (zeker nu alle webpagina dubbel worden geopend 1 gewoon in de browser en een fractie later opent de pagina ook in Bitdefender en lijkt heersend)

Op het internet gezocht naar antwoorden, maar helaas
Dan maar eens op het forum informeren

Alvast mijn dank aan de meedenkers
icon

Beste antwoord door H. Beukman 3 oktober 2018, 20:57

Geen probleem ervan maken hij stop automatisch na 1 jaar, als jij hem voor 1 jaar hebt gekocht.

Wel handig om te vermelden welke versie jij hebt, want er zijn verschillende soorten??. Dan kan ik kijken of dat in een instelling zit, die je kan uitzetten. Normaal opent hij alleen bv google, in Edge of welke browser dan ook.

Maak een account aan en voor 100% zekerheid kan je daar auto updaten uitzetten voor een verlenging.

https://central.bitdefender.com/home

https://download.bitdefender.com/resources/media/materials/2019/userguides/nl_NL/bitdefender_is_2019_userguide_nl.pdf?ver=1&adobe_mc=MCMID%3D70671620250160130522334844663536790734%7CMCORGID%3D0E920C0F53DA9E9B0A490D45%2540AdobeOrg%7CTS%3D1538592641
Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Je kan indien Bitdefender echt erg irritant is ook verwijderen, En dan daarna je licentie verwijderen.

En, Ik verwacht niet dat je automatisch verlengen uit hebt staan?
Want Bitdefender is automatisch automatisch verlengen.

En als ze niet reageren op je contact verzoek.
Kan je 00 40 374 303 094 (klatenservice) bellen.

Je kan ook nog altijd Consumentenbond bellen indien je lid bent
Reputatie 5
Badge +4
Geen probleem ervan maken hij stop automatisch na 1 jaar, als jij hem voor 1 jaar hebt gekocht.
Wel handig om te vermelden welke versie jij hebt, want er zijn verschillende soorten??. Dan kan ik kijken of dat in een instelling zit, die je kan uitzetten. Normaal opent hij alleen bv google, in Edge of welke browser dan ook.

Maak een account aan en voor 100% zekerheid kan je daar auto updaten uitzetten voor een verlenging.

https://central.bitdefender.com/home

https://download.bitdefender.com/resources/media/materials/2019/userguides/nl_NL/bitdefender_is_2019_userguide_nl.pdf?ver=1&adobe_mc=MCMID%3D70671620250160130522334844663536790734%7CMCORGID%3D0E920C0F53DA9E9B0A490D45%2540AdobeOrg%7CTS%3D1538592641
Reputatie 7
Badge +6
Als je in Google zoekt op bitdefender stoppen of bitdefender opzeggen krijg je nogal wat goede antwoorden. Had je dat al gedaan en werken die niet of moet je dat nog doen?

Ik heb destijds ook bitdefender geinstalleerd toen die als gunstig uit het onderzoek van de Consumentenbond kwam. Maar ik vond hem lastig en heb hem er toen verwijderd. Toen heb ik ook in Google gezocht hoe dat moet. Dat werkte prima. Ik had geen abonnement genomen.
Reputatie 4
Badge +5
En @hopten , ben je inmiddels geholpen door de communityleden?

Groeten
Wendy
Badge
Dag Tijs: bedankt
Dag Beukman,
Is dit het juiste antwoord op de verzie vraag ? : © 2018 Bitdefender v2.17.1515-000ec77
Het probleem met de browsers heb ik opgelost door Safe Pay uit te schakelen (snap daarmee niet veel meer overigens)
Ik had al een account aangemaakt maar waar ik ook zoek kan niet vinden of ik nu een automatisch verlengen abonnement heb of hoe ik een abonnement opgezegd krijg. Hoe te verlengen staat zo'n beetje overal met handige links etc om dit te doen. Gek he?🤔
Jan; Ik ga nog eens proberen google te raadplegen of er soelaas te vinden is
Wendy: je ziet dat er schot in komt
Dat van die Wallet zou ik nog wel willen weten.
Het abonnement loopt nog met een resterende licentie van zo'n 110 dagen. Zodra ik zeker weet dat het abonnement niet automatisch wordt verlengd laat ik de resterende licentie doorlopen en ga mij ondertussen oriënteren op een abonnement elders (er komt vast weer een test van de consumentenbond met advies voor die tijd hoop ik 😃
Bij de volgende keuze ga ik extra letten op een paswoord wallet en de VPN mogelijkheden
Dank voor zover, ik hou u op de hoogte
Badge

Ik heb een fors probleem met de verlenging van Bitdefender. In juni kreeg ik een aanbod van Bitdefender/2Checkout (de betaaldienst) om Bitdefender vervroegd te verleningen, met korting. Dat heb ik gedaan. Begin augustus kreeg ik van 2Checkout een e-mail dat Bitdefender automatisch verlengd zou worden. Uiteraard laten weten dat dat niet de bedoeling was omdat ik via hun al verlengd had en hen verboden om nogmaals mijn creditcard te belasten. Kreeg de dag daarna een bericht dat men bij 2Checkout alleen Engels spreekt (ze sturen wel emails in het Nederlands ;-) ) dus het bericht herhaald in het Engels: niet toegestaan mijn creditcard nog een keer te belasten voor een verlening die ik al betaald had.
Het is te raden: mijn creditcard werd nog een keer belast, dus nu heb ik geen korting maar dubbel betaald. 2Checkout verwijst naar Bitdefender, maar ik heb via hen verlengd, zij zijn de aanbieder en zij beheren ook het verleningssysteem. Je moet een uur zoeken via internet om er achter te komen hoe je überhaupt dat automatisch verleningen uit kunt zetten bij 2Checkout, want dat staat automatisch - zonder dat daar uitdrukkelijk om gevraagd is of toestemming is gegeven - aan.
Ik heb nu bij mijn creditcardmaatschappij de boeking betwist, met alle emailverkeer als bijlage.
Conclusie: Bitdefender levert prima bescherming tegen virussen, nu nog een andere app vinden die bescherming biedt tegen dit soort - toch eigenlijk wel frauduleuze - praktijken van 2Checkout.

Advies: Bitdefender niet meer gebruiken, duik diep in het 2Checkout systeem om automatisch verlengen uit te zetten.

Reputatie 7
Badge +4

mijn aanname is dat je windows 10 hebt, daar zit een prima beveiligingsmodule in die ook tot de groten der aarde behoort en gratis is. ik ben een paar jaar gelden overgestapt van bitdefender naar windows defender en alles werkt net zo goed

Badge

Het kan uiteraard een persoonlijk gevoel zijn dat het gratis Windows Defender ook goed werkt, maar testen door experts laten toch wel zien dat programma's als Avira, Norton of Bitdefender veel beter beschermen dan de basisbescherming die Windows Defender biedt. In de test van de Consumentenbond zelf komt Windows Defender op de 19e plek, behoorlijk onderaan. Ik zou hier mijn kostbare data niet aan toevertrouwen.

En mijn persoonlijke ervaring is dat bij een kennis die ook vertrouwde op Windows Defender alle documenten opeens door ransomware versleuteld waren. Die bescherming bleek op zijn pc zelfs default uit te staan. Alle data voor altijd kwijt.

Reputatie 7
Badge +6

Beste @B.T.J. vd Beek ik neem je waarschuwing ter harte. Ik wou kijken of bij mij de bescherming tegen ransomware uit staat in Winsows Defender. Als je kan zeggen waar ik die moet vinden dan graag.

Ik had begrepen dat de Microsoft Antivirus vroeger basis bescherming was, maar dat Windows Defender nu volledige bescherming biedt. Ik zit al enkeke jaren daarop en heb nog geen problemen gehad. De laatste keer dat ik een virus had was in 1992, dus zo'n vaart loopt het allemaal niet. Je moet gewoon niet automatisch op alles klikken en zeker niet op links in emails.

Als die kennis al zijn waardevolle docs kwijt is, want versleuteld door ransomware, zou ik zeggen lekker puh want dat zou mij niet overkomen. Ik heb gewoon alles op een backup schijf staan. Ik wist niet dat ransomware ook alleen docs en data kon gijzelen en niet de hele pc.

Zo'n 4 terabyte schijf kost nog maar €100 en alles wat je in je hele leven op de computer hebt gedaan kan daarop. Dingen in de cloud zetten is vragen om problemen. Want de dag gaat komen dat ze de toegang gaan afsluiten tenzij je abonnement betaalt.

Badge

@Jan:

Ik gebruik Windows Defender zelf niet [ uiteraard ;-) ], maar op internet is te vinden hoe je dit aan kunt zetten: https://www.gratissoftwaresite.nl/tips-hulp-windows-defender-anti-ransomware-aanzetten-controlled-folder-access-apps-beheren

Heel verstandig om altijd een backup te hebben, maar zorg er altijd voor dat je, als je getroffen bent door ransomware, niet de backupschijf aan je pc / laptop koppelt. Die backup is dan ook direct versleuteld. Die besmette pc / laptop moet je niet meer gebruiken of in ieder geval de harde schijf / ssd vervangen door een nieuwe met een geheel verse windows erop om weer veilig te zijn.
Bij de genoemde kennis waren alle pc's in het interne netwerk inclusief de NAS (een server) versleuteld geraakt omdat alles vindbaar / bereikbaar was vanuit iedere pc. De oorzaak was een mail van een bekende met daarin een Office document dat besmet bleek te zijn.

In de cloud zetten van een backup is overigens eigenlijk wel een goede oplossing, maar je moet wel letten op privacy. Er zijn voldoende Nederlandse aanbieders van cloudopslag. En ook hier geldt: gratis bestaat niet. Je levert ergens op in. Bij data allereerst op privacy.

Reputatie 5
Badge +4

@Jan Inschakelen is te vinden bij

Ik heb het zelf na proberen, maar snel weer uitgeschakeld. Irritant gedoe, zoals ik het noem.

Reputatie 5
Badge +4

In de test van de Consumentenbond zelf komt Windows Defender op de 19e plek, behoorlijk onderaan.

Heb je een link naar die test? *

*Verwijderd door beheerder.

Badge

@Mazzel 

Het overzicht van de virusscanners gesorteerd op testresultaat zou je hier moeten kunnen vinden. Die pagina is toegankelijk voor leden:

https://www.consumentenbond.nl/virusscanner/vergelijker?sort=score:aflopend&goed_verkrijgbaar=true&getest=true&pagina=2

Hier staat Windows Defender op pagina 2. Met een score van 6,5 op plek 19 van 23.

Reputatie 7
Badge +6

Dank jullie wel! "Op de pc" had ik niet maar "in Windows Defender" zal ik zo kijken als ik achter m'n pc zit.

Dan is het duidelijk @B.T.J. vd Beek , niet selectief alleen docs en data maar de hele pc en netwerk. Wij hebben wel meerdere pc's en andere apparaten maar geen NAS server, dus een besmetting rijkt dan niet verder dan één pc. Al een paar jaar doen we documenten meesturen met Whatsapp en dan doorgaans als pdf. Dus als een doc via mail binnenkomt van een bekende wekt dat meteen argwaan en gaan we eerst goed kijken eerdat er op geklikt wordt. In een doc kan immers een macro zitten die gekke dingen doet.

Die kennis met netwerk en NAS is dan toch nog iets vergeten. Dat zou ons niet zijn overkomen dat je alles kwijt bent door ransomware. Ik ben maar een consumerende gebruiker maar daar hebben we wel bescherming tegen. Zou jij ook weten hoe?

Reputatie 5
Badge +4

@B.T.J. vd Beek Bedankt, maar ik kan de volledige test niet bekijken. Lees onderstaande tekst eens door 

Van https://www.schoonepc.nl/optim/antivirussoftware.html

Beveilig de PC met een gratis virusscanner

Hoe de computer tegen virussen, malware etc. te beveiligen, is een vraag op zich. Je denkt misschien dat de computer veilig is wanneer deze met dure beveiligingssoftware is uitgerust, dit is echter een groot misverstand! Het is verbazingwekkend hoeveel computers ondanks de aanwezigheid van goede beveiligingssoftware toch nog geïnfecteerd raken. Meestal wordt dit veroorzaakt doordat de beveiligingssoftware op het moment van besmetting nog niet op de hoogte was van de nieuwste virussen. Houd de virusdefinities dus up-to-date, zorg voor regelmatige updates van Windows en andere (bureaublad)programma’s en installeer alleen software van betrouwbare bronnen. Gebruik gezond verstand, anders heeft zelfs de duurste beveiligingssoftware weinig nut!

En ik gebruik dus inderdaad hoofdzakelijk mijn gezonde verstand, beveiligingssoftware is slechts een hulpmiddel ter ondersteuning van het gezonde verstand.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Reputatie 5
Badge +4

@B.T.J. vd Beek Had een reactie gegeven, maar die werd geweigerd. Heb Imke gevraagd deze z.s.m. alsnog te plaatsen voor me.

Badge

@Jan 

Een besmetting kan zeker verder rijken dan 1 pc bijvoorbeeld als je, wat Windows aanmoedigt, je bestanden deelt binnen je eigen huisnetwerk of als je mappen van je NAS als netwerkschijf gekoppeld hebt. De eerst besmette pc kan dan immers ook bij de bestanden komen op die andere pc of op de NAS. Ransomware gaat al die verbindingen na en profiteert dus ook meteen van het feit dat je je backupschijf aan de usb-poort van je besmette pc hangt.

Het is niet zo dat de hele pc of het hele netwerk besmet of beter gezegd versleuteld raakt. Ransomware richt zich logischerwijs alleen op databestanden. Die worden versleuteld en krijgen een nieuwe naam die duidelijk maakt dat die bestanden versleuteld zijn.

Badge

Dan wacht ik rustig af @Mazzel. Ben benieuwd wat je niet correct vond.

Badge +8

@Mazzel en @B.T.J. vd Beek, excuses, de reactie is inmiddels met enige vertraging geplaatst!

Badge

@Mazzel 

Ik ben het helemaal met de aanvullende tekst eens. Maar ik heb nergens gesteld dat je je virussoftware niet zou moeten updaten of dat je je gezond verstand zou moeten uitzetten. Dus waar komt die volstrekt onnodige aanval dat er geen bal klopt van mijn verhaal vandaan?

Gestrest of last van de hitte?. Een excuus zou netjes zijn.

Ik blijf bij het feit (dus niet de mening) dat er betere virusbeschermers zijn dan Windows Defender. En een betere, liefst een van de beste, virusbeschermers gebruiken is het begin van gezond verstand.

Reputatie 4
Badge +4

Naar aanleiding van die test heb ik Avira gekocht, zie hier mijn belevenissen: spijt van Avira Antivirus Pro 2020 Moet het eigenlijk nog updaten, ik heb het er helemaal afgegooid.

Er is nog nauwelijks een website te vinden die niet gewoon Defender adviseert, tweakers, helpmij, seniorweb, schoonepc,….

Ook weer snel jouw advies hierboven van extra beveiliging weer teruggedraaid, wordt helemaal gek van de meldingen, net zoals @Mazzel.

Reputatie 5
Badge +4

Dus waar komt die volstrekt onnodige aanval dat er geen bal klopt van mijn verhaal vandaan?

Gestrest of last van de hitte?. Een excuus zou netjes zijn.

Mijn betreffende reactie heeft betrekking op de test uitslag van de CB.

Edit: ik zou de reden wel willen weten waarom bij CB Defender op de 19e plaats staat. 

Reputatie 7
Badge +6

@B.T.J. vd Beek dat hebben we ook niet, bestanden delen via huisnetwerk of zo. De ene pc is hoofd pc, de andere bij-pc's. Alles aan data staat op de externe harde schijf en gaat die van de ene naar de andere pc indien nodig. Natuurlijk kan alles ook via een thuisnetwerk met bestanden delen maar dit vinden we ook prima zo. Het zou bij ons dus niet verder gaan dan één pc.

Wij hebben nog een derde 4TB harde schijf in de kast liggen, alles in drievoud dus. Bij een ransomware dinges zijn we dus nooit alles kwijt. Jammer dat je kennis daar niet aan gedacht heeft. Zo'n 4TB schijf kost maar €100 en alles van je hele leven kan erop.

Reputatie 5
Badge +4

Er staat op mijn p.c. overigens niets aan documenten, afbeeldingen enz. Staat allemaal op usb sticks of externe SSD's. Er valt dus weinig te gijzelen wat dat betreft.

Badge

@pckrullenbol

De sites tweakers, helpmij, seniorenweb etc testen geen virusscanners, maar geven alleen overzichten van wat er te krijgen is. Op seniorenweb wordt juist verwezen naar de test van de consumentenbond ;-)

Een advies om vooral Windows Defender te gebruiken kan ik op die sites niet zo gauw vinden.

Goed om te weten dat er problemen zijn met Avira, heb ik met belangstelling gelezen. Want naast goed beschermen tegen virussen zijn andere aspecten van een programma ook van belang en je legt duidelijk uit dat dat bij Avira niet goed zit. Bij mijn huidige virusscanner Bitdefender heb ik nu problemen met dubbel in rekening brengen van abonnementskosten en dat is ook hoogst vervelend. Ik kwam van Eset en keer daar ook weer naar terug denk ik.

Reageer