Beantwoord

Opzeggen Bitdefender virusbescherming

• 3 October 2018
  • 48 reacties
  • 5731 Bekeken

Badge
Heb zo'n half jaar geleden bij Bitdefender een licentie voor een jaar afgesloten, althans dat hoop ik. De consumentenbond vond dit destijds een van beste virusprogramma’s

Ik wil dat opzeggen maar

het kan niet vinden hoe dat te doen en vrees dat ze straks ongevraagd de licentie

gaan verlengen

Is deze vrees terecht?

Ze zijn tot nu toe zeer slecht bereikbaar, laten niets van zich horen en sturen slechts onderstaande mededeling op al mijn vragen en ik krijg geen echt antwoord

We hope this email finds you well. We wanted to let you know that your request, ticket no: 2018092708120002 is currently being reviewed and you will receive a response as soon as possible.

Ik krijg geen enkele grip kan op de activiteiten van dit bedrijf

Het doet zijn eigen ding zeg maar.

Sinds kort opent elke webpagina (fire fox zowel explorer) in het Bitdefender programma en veel van de mogelijkheden die beide browsers bieden worden dan onbereikbaar.

Kan het niet stoppen waar ik ook in de instellingen zoek

Ook de wallet met al mijn wachtwoorden die ik heb aangelegd vind ik moeilijk te vertrouwen, het internetbankieren lukt bijvoorbeeld vaak niet in het programma, bovendien als ik de licentie straks weet te beëindigen ben ik dit natuurlijk al deze gegevens kwijt

De indruk is ook dat het internet in zijn geheel sterk wordt vertraagd (zeker nu alle webpagina dubbel worden geopend 1 gewoon in de browser en een fractie later opent de pagina ook in Bitdefender en lijkt heersend)

Op het internet gezocht naar antwoorden, maar helaas

Dan maar eens op het forum informeren

Alvast mijn dank aan de meedenkers
icon

Beste antwoord door H. Beukman 3 October 2018, 20:57

Bekijk origineel

48 reacties

Ik blijf bij het feit (dus niet de mening) dat er betere virusbeschermers zijn dan Windows Defender. En een betere, liefst een van de beste, virusbeschermers gebruiken is het begin van gezond verstand.

Sorry, maar een oordeel over virus beschermers is een mening en geen feit. Het is een feit dat de consumentenbond Avira beter beoordeeld heeft dan Defender maar dat is an sich een oordeel, geen feit. En wie ook andere testen leest kan zien dat verschillende partijen regelmatig tot verschillende oordelen komen. 

Verder heb ik altijd Avira gebruikt, ook in de jaren dat de bond juist van mening was dat anderen beter waren, en net als velen ben ik een aantal jaren geleden overgestapt op Defender. Ik ga niet eens moeite doen uit te leggen waarom, omdat mijn afwegingen gewoon niet voor iedereen gelden maar je kunt wel zien dat het een trend is, Ik heb het steeds meer mensen in mijn omgeving zien doen en verder moet iedereen fijn gebruiken wat hem past en wat hij denkt dat het beste is.

Badge

@Mazzel

Als je frustratie zich richt op de consumentenbond, waarom dan mij aanvallen? Ik wacht nog op excuus en ik zou zeker - gezien dit wantrouwen - een forum van deze organisatie per direct verlaten! Toon daadkracht en laat zien waar het op staat!

Die bestanden die niet op je pc staan maar op bijv een usb-stick komen daar niet via magische verbindingen op. Die zul je in een usb-poort moeten steken. Zodra je die stick in je besmette pc steekt zijn je bestanden op die stick versleuteld. 

Badge

@A. Deen 

Sorry, maar een oordeel over virus beschermers is een mening en geen feit. Het is een feit dat de consumentenbond Avira beter beoordeeld heeft dan Defender maar dat is an sich een oordeel, geen feit. En wie ook andere testen leest kan zien dat verschillende partijen regelmatig tot verschillende oordelen komen. 

Ik maak niet - zoals jij lijkt te duiden - een onderscheid tussen feiten en oordelen, maar tussen feiten en meningen. Een onderzoek als van de CB moet gebaseerd zijn op verifieerbare en controleerbare metingen en feiten. Daaruit vloeit hun oordeel. En dat is dus geen mening.

Uiteraard zijn er verschillen in testresultaten bij verschillende testen, omdat iedereen zijn eigen testmethode heeft. Maar ben wel benieuwd of er een onafhankelijke test te vinden is die Windows Defender of welke gratis virusbeschermer dan ook op de eerste plaats zet wat betreft bescherming. Ik heb zelf geen testen gezien waarbij Defender in de top 10 stond, maar ben natuurlijk open minded en beïnvloedbaar. Zeker als ik geld zou kunnen besparen ;-)

Uiteraard zijn er verschillen in testresultaten bij verschillende testen, omdat iedereen zijn eigen testmethode heeft. Maar ben wel benieuwd of er een onafhankelijke test te vinden is die Windows Defender of welke gratis virusbeschermer dan ook op de eerste plaats zet wat betreft bescherming. Ik heb zelf geen testen gezien waarbij Defender in de top 10 stond, maar ben natuurlijk open minded en beïnvloedbaar. Zeker als ik geld zou kunnen besparen ;-)

Sorry maar daar heb ik de kracht niet voor. Ik probeerde alleen aan te geven dat ook het oordeel van de consumentenbond maar een oordeel op een moment is en niet absoluut en in steen gebeiteld. Ik heb geen enkele behoefte om anderen te overtuigen dat “ik er zelf ook een heb” en dat dat dus daarom het beste is. Ik gebruikt Defender ook niet omdat het de beste is maar omdat het voor mij voldoende is en frictieloos. Maar zoals we onze collega altijd vertellen, en neem dit aub volstrekt overdrachtelijk; “Als je Oekraïnse ponosites gaat afstruinen is betere bescherming aan te bevelen”

@B.T.J. vd Beek ik ben een beetje proberen te zoeken wanneer de Anti Virus test van de Consumentenbond is gedaan waar Windows Defender op de 19e plaats staat. Aan de zeven reviews erbij zie ik dat die van 2015, 2016 en 2017 zijn. Er staat wel dat het testoverzicht geupdated is naar 6 februari 2020. Maar als de Consumentenbond een in de tijd doorlopende test zou doen, zou dat er met wat grotere letters bij staan lijkt me zo. Dus zoals ik het lees is die test uit 2015.

De test die @pckrulllenbol aanhaalt in zijn link is van mei en juni 2020. Daar haalt Windows Defender wel de 100% en staat drie keer met 6 in de hoogst haalbare score. Kan het dus zijn dat er na de test van de Consumentenbond nieuwe ontwikkelingen zijn tussen 2015 en nu waardoor Windows Defender wel aan de top staat en dat @Mazzel daar al van op de hoogte was en dat hij dat slechts heeft willen mededelen?

Reputatie 6
Badge +4

@Jan De link van @pckrulllenbol is dezelfde als de link die ik ook gaf.:wink: Dus ja, ik kende die testresultaten.

Badge

Zou natuurlijk prima kunnen @Jan Ik kan niet precies per product in die test van de CB zien welke versie van welke datum getest is. Maar bij een doorlopende test staan natuurlijk reacties die ook van de afgelopen jaren kunnen zijn, dus dat zegt niet veel. 

Dus @Wendy van den Elshout : het oordeel over Windows Defender in de antivirus test, op welke versie van welke datum is dit gebaseerd? En is het niet verstandig om dat ook duidelijk in de test te laten blijken.

Ik gebruik zelf ook vaak Techradar als het gaat om beoordelingen van hard/software omdat zij hun testen uitgebreid documenteren en duidelijke plussen/minnen noemen. In januari van dit jaar hebben ze specifiek gratis virusscanners onderzocht en daar valt Windows Defender geheel uit de boot. Citaat:

Windows is van ver gekomen als we het hebben over beveiliging, maar het is nog steeds eerlijk om te zeggen dat Windows 10's ingebouwde oplossing, Windows Defender, de laatste gratis AV app is die je kunt vertrouwen om je systeem schoon te houden.

Maar welke test te vertrouwen als je op zoek bent naar software die betrouwbaar moet zijn?

Sorry @Mazzel ik zie dat nu pas. Jij was dus eerder met die link. Ik had ook een tijd Bit Defender maar ik vond het gebruik lastig, sommige dingn konden niet, weet niet meer goed welke. En Avira Antivir kwam steeds met meldingen. Dus toen bleef ik maar bij Windows Defender, en geen problemen gehad.

Beste @B.T.J. vd Beek 

Ik kende Techradar niet, ben een beetje gaan lezen, ik kom dit artikel van hun tegen van 2 juni 2020. Ik kan slechts vinden dat ze de "parent control" zwak vinden omdat die alleen in Edge en IE werkt. En dat Windows Defender in eerdere tijden niet de beste naam had. Dus nu zeggen ze "Yes, but No". Die No slaat dan op dit hiervoor. Ze hebben tegelijk een rijtje aanbiedingen voor betaalde anti virus terwijl het artikel over gratis versies gaat. Maar verder vinden ze de protectie tegen virus en ransom van Windows Defender nu aan de top staan. 

"Is Windows Defender good enough for your PC?

Windows Defender is good enough to defend your PC and uphold the promise of its name, and there’s nothing wrong with it as such. But in all honesty, the leading free antivirus alternatives like Bitdefender or Kaspersky are better, and it really isn’t all that much effort to install another app to replace Defender. Which is why our answer to the titular question ultimately has to be: yes, but no."

Kapersky is van Russische makelij. Ik weet niet of het nu nog zo is, maar het werd ooit een keer afgeraden vanwege "intelligence" mogelijkheden voor de Russische regering.

@B.T.J. vd Beek ik had nog gekeken op de Engelse site van Techradar, ik zocht daar op Windows Defender en dan was er een recent artikel van 2 juni 2020 en daar zeggen ze dat Defender bij de top hoort. Enige minpunt is dat parent control alleen op Edge en IE werkt. 

"Is Windows Defender good enough for your PC?

Windows Defender is good enough to defend your PC and uphold the promise of its name, and there’s nothing wrong with it as such. But in all honesty, the leading free antivirus alternatives like Bitdefender or Kapersky are better, and it really isn’t all that much effort to install another app to replace Defender. Which is why our answer to the titular question ultimately has to be: yes, but no."

Ik hoef Bitdefender niet want sommige dingen in het gebruik konden niet. Avira gaf allemaal popups met info. Die heb ik toen maar weggedaan. 

Badge

Dat klinkt duidelijk beter @Jan hoewel ze in dit Engelse citaat toch nog de gratis Bitdefender en Kapersky beter vinden. Maar blijkbaar zit er een positieve ontwikkeling in de kwaliteit van Defender. 

Ik bezoek de Engelstalige site nooit omdat die bezoek blokkeert als je een adblocker aan hebt staan. Moet je steeds op de site inbreken met DevTools en containers op display: none zetten om de pagina te kunnen zien en dat is me teveel moeite. Dus dank voor dit bezoek aan de Engelse Techradar voor mij ;-)

@B.T.J. vd Beek dank je wel. Ik weet niet precies wat je hebt aan browser en addons en zo. Misschien houdt iets het tegen. Maar je zou toch gewoon buitenlandse websites moeten kunnen zien. Probeer eens www.dailymail.co.uk? Als ik www.techradar.com type in Chrome of in Opera krijg ik allebei de Engelse versie van de site. 

Uiteraard als mensen liever toch nog Bitdefender gebruiken of Kapersky dan staat dat natuurlijk vrij. Ik heb zelf geen last gehad met Windows Defender, ging al die tijd prima. 

Misschien was de ontvangst op het forum een beetje ruw. Maar het valt verder reuze mee, klein beetje eelt op de ziel? Blijf je terugkomen? Er zijn genoeg andere draden waar andere mensen zitten om te kletsen over die onderwerpen. Even doorzetten?

Gegevens van afgestudeerden van de TU Delft en UU zijn gestolen.

Kijk, tegen deze hacks en ransomware waarschuwen ze steeds. De hackers verspillen hun moeite niet aan consumerende gebruikers maar liever aan grotere organisaties waar meer te halen valt.

Dus als consumerende gebruiker kan je heel goed volstaan met Windows Defender. Het mag wel maar je houdt niet vaker een aanval tegen als je een betalende virusbeschermer neemt al dan niet met een creditcard die ze via een extra aanbieding dubbel weten af te schrijven. 

Dat grote organisaties gehackt kunnen worden is treurig. Bij Yahoo gebruikte de systeembeheerder voor zijn linkedin account hetzelfde wachtwoord als voor de Yahoo database met al die gegevens. Hoe dom kun je niet zijn. Het treurige is dat het in 2012 gebeurde maar pas in 2016 werd ontdekt en bekendgemaakt Toen werd gezegd 720 miljoen accounts. Later in 2019 werd toegegeven dat het alle accounts betrof, meer dan 3 miljard.

De TU Delft zegt in een e-mail dat de hackers hebben verzekerd dat het databestand is uitgeveegd. Het was nog een oud databestand uit 2017 met naam, geslacht, geboortedatum,  e-mailadres, naw-gegevens, postadres, telefoonnummer en opleiding en looobaan maar geen bank- en inloggegevens.

Reputatie 7
Badge +5

jan, hackers zijn er in vele smaken. de ene valt bedrijven aan om zo ver mogelijk te komen, de ander wil bedrijven plat leggen en wil op zoveel mogelijk pc’s aanval software installeren, en dan komt de consument om de hoek, veel makkelijker doelwit. en defender werkt daar prima tegen, maar ik meng me niet in die geloofsdiscussie

Ik onthou me ook van die geloofsdiscussie, Stroeve. Ik heb nog nooit een hack bij mezelf meegemaakt, dus ik zou echt niet weten of er hackers in meerdere smaken zijn. Ik lees hier en elders wel overal berichten over hacken en ransom.

Die berichten kan ik in twee groepen verdelen, gewoon iemand die netjes beschrijft wat er kán gebeuren en een paar voorbeelden noemt waar het is gebeurd, welke voorbeelden op internet zijn na te lezen.

Ik waak me dan voor die andere groep die ergens gelezen heeft dat iets kán gebeuren, en dan opeens een kennis heeft waar precies dat ook ís gebeurd en dan iedereen ertegen gaat waarschuwen. Ik lees ergens anders dat ze dit "overtikken" of "napapagaaien" noemen. En dat iets dat "kán gebeuren" dan veranderd naar "ís gebeurd". Die waarschuwingen sla ik dan maar over.

Van ransomware weet ik alleen dat ze je hele pc gijzelen, je kan nergens meer bij. Ik snap niet hoe je dan kan weten dat alleen docs en data zijn gegijzeld. En zie je die ransom dan niet voordat je een reserve externe harde schijf in de usb-poort steekt? Ik zou verwachten dat je die wel ziet. Het verbaast me ook dat iemand met een NAS, thuisnetwerk en meedere pc's dan geen derde backupschijf in de kast heeft liggen en daarom alles kwijt is.

Ik kabbel maar rustig voort, als ik iets krijg zijn jullie de eersten die het horen. Maar het kan lang duren. En alles kwijt? Ho maar, ik heb die derde backup schijf wel in de kast.

Toen ik pas een computer had en er vrolijk op los experimenteerde (curiosity killed the cat) werd ik ooit gegijzeld. Er kwam een soort vergrendelingsscherm met Koning Willem Alexander en wat politie logo’s.

Er werd gezegd dat al mijn bestanden versleuteld waren (kan mij weinig schelen) en dat ik bitcoins moest overmaken vóór een bepaald moment.

Een malware bestrijder van het Nationaal Computer Forum heeft mij toen uit de brand geholpen.

Communicatie was blijkbaar nog mogelijk, want ik heb altijd maar één internet apparaat gehad.

@Léonz had jij pas je eerste computer na 30 april 2013😉? Jeetje, ik had in 1986 al een Commodore 64 tweedehandsje uit het krantje van de supermarkt, met jumpman traumer nog. In oktober 1988 m'n eerste msdos pc at286 dos 3.3 en windows 1.1. Hij was zo traag dat die windows het amper deed. Ik vond het zo'n raar programma dat ik de diskettes ervan heb meegegeven toen ik de pc later weer doorverkocht. Daar heb ik nu wel spijt van. 😭

Maar een tijdje geleden vroeg ik hier wie een virus of hack of ransom voor het laatst had meegemaakt, want bij mij was de laatste keer 1992 en ik ben maar een consumerende gebruiker die van alles doet. Jij hebt toen niet van jou gezegd, maar ik zal je toevoegen aan het lijstje. Ik zet je onder 2013 toen Willem Alexander gekroond werd tot koning. 😔

Hallo Jan,

Mijn experimenteerperiode heeft blijkbaar veel langer geduurd dan ik mij realiseerde, want mijn internet werd aangesloten op 22 april 2011.

Ik zat zelf ook al te denken wanneer Koning Willem Alexander precies op de troon is geklommen.

Feitelijk heb ik jarenlang allerlei computerellende gehad. Die gijzeling was zeker niet het enige.

Voor mij geldt sindsdien: een anti-virus moet vooral prettig zijn in het gebruik, want het enige dat telt is mijn eigen computergedrag.

Badge

Heel deze “knallende” topic even doorgelezen, wat ik totaal mis is dat veel providers (o.a. KPN, Ziggo als voorbeeld) een gratis virusscanner aanbieden namelijk van F-Secure. Zeker een goede virusscanner!

Goedendag,

Ik wil de automatische update van Bitdefender uitschakelen.

Volgens de site van Bitdefender zelf kan je dit doen door in te loggen bij Bitdefender Central=> daar te klikken op "mijn abonnementen”=> dan bovenin klikken op "Mijn betalingen” waarna je de automatische update uit kan vinken.

Helaas krijg ik - na het klikken op "mijn abonnementen” niet die knop bovenin.

Ik heb 2 laptops; op de eerste heb ik een licentie gekocht via "Licentie2GO” in augustus 2021 en op de tweede laptop heb ik een licentie gekocht - ook via "Licentie2G0” in februari 2022.

Hoe kan ik de automatische update uitschakelen?

Met vriendelijke groet,

André

Omdat er steeds nieuwe malware kan verschijnen is het voor antivirus software belangrijk om hun naam waar te maken, en dat ze dus ook die nieuwe malware kunnen tackelen. Daarvoor is het noodzaak dat de software periodiek geupdated kan worden. Dus dat je het updaten hoogstens tijdelijk kan uitschakelen, maar niet permanent. Ik denk dat het daarom is dat je niet kan doen wat je wil.

Als je dat toch echt persé wil kan je de software deïnstalleren en met Windows Defender verder gaan. Ik doe dat al sinds 2010 met alleen Windows Defender, inmiddels al 12 jaar dus, en voor het laatst in 1992 een besmetting gehad. 

Jan ,

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Sorry voor mijn eerder geplaatst bericht; ik bedoelde met “update” eigenlijk "verlenging".

De updates wil ik wel automatisch.

De automatische verlenging wil ik uit zetten, omdat deze soms veel duurder is dan opnieuw een licentie nemen.

Nogmaals sorry voor de verkeerde info/vraag.

Met vriendelijke groet,

André

Dank je wel. In Nederland kan je een abonnement  na het eerste jaar per maand opzeggen. Hartelijke groet.

Reageer