Consumentenbond.nl

Orde in de Fotochaos - Tips gezocht voor alternatieven Google Picasa

• 19 februari 2016
  • 45 reacties
  • 8143 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 50 reacties

Google stopt met Picasa: een fotobeheerprogramma dat wij in het verleden nogal eens aanraadden. Wat is op dit moment de beste manier om je foto’s te beheren? Alles in de cloud bij Google Foto's? Wat zijn jouw goede tips om orde in de fotochaos te krijgen?

45 reacties

Ik heb hier ook een probleem mee. Dit hing al twee jaar in de lucht en ik heb in een eerder stadium al eens gezocht naar alternatieven maar toen niets gevonden dat me beviel. Nu moet het wel, alhoewel het programma zelf natuurlijk wel gewoon blijft werken. Voor de hand liggend is natuurlijk Lightroom maar dat kost serieuze munten. Xnview, al dan niet MP, vond ik indertijd geen goed alternatief maar ga ik opnieuw bekijken, irfanview vind ik niets. Een collega had ACDSee als suggestie, mij volledig onbekend. Afijn ik ga zeker zoeken en ik verwacht net als bij het stoppen van Google Reader nog wel wat partijen die met alternatieven in het gat gaan duiken.
Iemand is al eens bezig geweest hier.
Google foto's biedt gratis opslag voor foto's maar dan wel voor een lagere kwaliteit dan het origineel. Wil je de kwaliteit behouden dan moet je betalen. Een veel beter alternatief is Flickr . Je krijgt standaard 1TB (1.000 GB) aan gratis opslagruimte. Genoeg dus om flink wat foto's in hoge resolutie op te slaan. Daarnaast kan je aangeven wie je foto's mag zien en of ze door anderen wel of niet (al dan niet tegen betaling) commercieel gebruikt mogen worden. Je kan ze indelen in categorieën en mappen en op verschillende manieren delen.
Reputatie 1
Badge

Flickr is inderdaad een goed alternatief voor Google Foto's. Maar wie zijn foto's niet graag in de cloud opslaat, zoekt misschien toch iets anders. Zelf ben ik gecharmeerd van het relatief nieuwe, maar helaas dure Mylio, waarover we volgende week een pagina online zetten.

Met o.a. de lijst waar A. Deen naar linkt, kom ik op zo'n 15 fotobeheerprogramma's die interessant zouden kunnen zijn.

Met deze hebben we ervaring:

Adobe Photoshop Elements (€80) heeft een goede organizer, met gezichtsherkenning en geotagging. Lees meer over versie 14.

• Adobe Lightroom (€132) is software voor mensen die regelmatig grote hoeveelheden foto’s te verwerken hebben.Lees meer over versie 6.
  • Mylio is duur ($50/jaar), maar ideaal voor het beheren van je fotocollectie op meerdere apparaten. Binnenkort vertellen we er meer over.
  • Apple Foto's is de standaard foto-app in Apple OS X. Niet alle Apple-gebruikers zijn even tevreden over de app: de mogelijkheden zijn anders dan in het oude iPhoto.
  • Windows Foto’s is de standaard foto-app van Windows 10. Is minder geschikt voor fotobeheer dan Windows Photo Gallery, dat bij oudere Windows-versies geleverd werd. Andere kennen we minder goed:

XnView (€0)
  • digiKam (€0)
  • FastStone Image Viewer (€0)
  • Zoner Photo Studio (€0) en Zoner Photo Studio Pro ($99)
  • ACDSee (€48)
  • CodedColor PhotoStudio Pro (€49)
  • Phototheca ($20-$60)
  • PicaJet ($60-$100)
  • IMatch ($110)
  • Phase One Media Pro ($139)Welke moeten we zeker uitproberen?

Al het geld mag kosten zou je deze ook nog in overweging kunnen nemen

Photodirector

ACDsee
Reputatie 1
Badge
Dank voor de aanvulling, A. Deen.

PhotoDirector (€54 - €110) had ik nog over het hoofd gezien. Ook IrfanView is wellicht nog het bekijken waard, maar dat lijkt me meer een fotoviewer dan een fotomanager. ACDSee stond al in de lijst.

Zelf heb ik ook nog een aanvulling: kort geleden heb ik Magix Fotomanager 16 Deluxe (€50) uitgeprobeerd, maar daar was ik niet enthousiast over, daarom staat hij niet in de lijst.
In het artikel over het veiligstellen van je foto's staat dat de wijzigingen die je in Picasa hebt ingebracht niet in de originele bestanden worden opgeslagen. Volgens mij is dat niet juist. Als je na het doorvoeren van een wijziging op een foto, ook het disk symbooltje boven de files aantikt, dan worden de wijzigingen in het originele bestand opgenomen en wordt een copie opgeslagen van het oorspronkelijke bestand. Het resultaat van de wijziging kan dan ook gewoon bekeken worden in de standaard Windows programma's, zoals de verkenner.
Totdat je op save (disksymbool) drukt slaat hij wijzigingen intern op, dus niet in het bestand, daarna past hij het bestand op disk aan en slaat hij een kopie van het origineel op in een subdirectory. Je kunt ook na saven dus wijzigingen nog terugdraaiennen, je originele foto blijft bewaard.
Google Photo's is een prima alternatief.

Mijn albums staan daar al automatisch in.

De resolutie is niet geweldig maar dat was bij Picasa ook al zo.

Wil je aan een ander jouw foto's aanbieden, in een goede resolutie, zet deze dan in een map in Google Drive en dan ga je (tijdelijk) deze map met iemand delen.
Badge
Aan het stappenplan op deze website waarin de voorbereiding op het overstappen op alternatieven voor Picasa wordt beschreven ontbreekt mijns inziens een belangrijke stap (Het gaat om de beschrijving op http://www.consumentenbond.nl/digitale-camera/nieu... )

Veel eigenschappen van foto's kunnen inderdaad met tags worden vastgelegd, maar uit mijn ervaring als computerhulp blijkt dat veel mensen tijd hebben geïnvesteerd in het bepalen van de volgorde van de foto's in mappen en albums. Die volgorde wordt op een manier opgeslagen die niet makkelijk te exporteren is. Daarom zou ik gebruikers die de volgorde van hun foto's belangrijk vinden aanraden om bij Exporteren een vinkje te zetten bij 'Nummers toevoegen aan bestandsnamen om de volgorde te handhaven'. In de Engelse versie: 'Add numbers to files to preserve order'.

(Ik weet ook dat veel gebruikers de tijd van hun camera gebruiken en zo alle foto's op chronologische volgorde hebben. Voor hen is dit niet interessant. Maar wie thematisch werkt, foto's uit verschillende bronnen gebruikt, of andere redenen heeft om niet op chronologische volgorde te willen werken is deze stap essentieel).

Overigens gaat mijn stem vooralsnog uit naar ACDSee wanneer het gaat om een opvolger van Picasa. Het is het programma dat in mijn ogen het meest dichtbij komt qua functionaliteit. Bovendien heeft het niet de exorbitante prijsstelling die de producten van bijvoorbeeld Adobe kennen. Het gaat ook al heel erg lang mee -- ik maakte kennis met ACDSee ver voor het internet. Om reëel te zijn: ik heb geen ervaring met de laatste versie.
Bij die beschrijving zijn inderdaad nog wel wat kanttekeningen te maken:

• De aanpassingen en tags van foto's moet je saven, als je dat instelt dan saved picasa alles in de exif data van het fotobestand en blijven ze ook bewaard nadat je afscheid van picasa hebt genomen. Idem voor de namen van personen . De originele bestanden blijven sowieso ook bewaard.
  • Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat mensen hun foto's al niet in mappen hebben staan, zo ja dan kun je daar gebruik van maken en hoef je niets te exporteren.
Badge

Bij die beschrijving zijn inderdaad nog wel wat kanttekeningen te maken:

• De aanpassingen en tags van foto's moet je saven, als je dat instelt dan saved picasa alles in de exif data van het fotobestand en blijven ze ook bewaard nadat je afscheid van picasa hebt genomen. Idem voor de namen van personen . De originele bestanden blijven sowieso ook bewaard.
  • Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat mensen hun foto's al niet in mappen hebben staan, zo ja dan kun je daar gebruik van maken en hoef je niets te exporteren.
Geplaatst door A. Deen op Mrt 25, 2016.
Bij het eerste punt: dat opslaan is juist niet nodig als je gaat exporteren. Daarmee hangt je eerste kanttekening samen met de tweede. Mij lijkt het handiger om te exporteren; daarmee ruim je gelijk alle rotzooi van Picasa op. Nadeel is dan wel dat je niet terug kunt naar de oorspronkelijke foto, als die bewerkt is. Maar is dit een echt nadeel? Dat hangt van het scenario af. Als je weleens een kleurenfoto voor de gein in Picasa zwart-wit hebt gemaakt, maar je wilt ook graag over de kleurenfoto beschikken dan is de methode van @Deen 100% veilig. Omdat bij mij 99% van de bewerkte foto's in de staat zijn waarin ik ze wil hebben, kies ik ervoor om een volledige Picasa back-up achter de hand te hebben -zie verderop- en toch te exporteren. Daarmee ben ik van al die dubbele bestanden af die maar geheugenruimte vreten, én kan ik in een noodgeval toch terug naar die ene foto waarvan ik het origineel wil hebben. (Kleine correctie; de tags waar het hier om gaat, worden volgens mij niet in de EXIF-data, maar in de IPTC-data opgeslagen.)

Het is mij min of meer duidelijk waar het tweede punt op slaat, maar wie een met de hand aangepaste volgorde (dus niet op naam of datum-tijd) van foto's wil handhaven, komt niet onder exporteren uit. Dat is namelijk de manier om Picasa een numerieke prefix mee te laten geven aan de bestanden. Volgens mij ook de enige manier, omdat buiten Picasa geen enkel ander programma de volgorde-informatie uit Picasa snapt.

Los daarvan zou mijn advies overigens zijn om de volledige Picasa-configuratie plus alle mappen die door Picasa worden beheerd te back-uppen op een exterene schijf of bluray o.i.d. alvorens de hele operatie te beginnen. Mocht later blijken dat er iets ontbreekt aan de gegevens, of iets fout zijn ingevoerd, dan kan alles later alsnog worden hersteld, desnoods in een virtuele omgeving. (Dit zal voor de meeste gebruikers iets te hoog gegrepen zijn, maar misschien is een aardige neef of nicht bereid de operatie uit te voeren.) Back-up in dat geval niet alleen alles uit (in mijn geval) de mappen C:\Users\sando\Pictures en C:\Users\sando\Documents\Dropbox\Photos, maar ook de mappen C:\Users\sando\AppData\Local\Google\Picasa2 en C:\Users\sando\AppData\Local\Google\Picasa2Albums (vervang hier 'sando' door de eigen gebruikersnaam).
Reputatie 1
Badge
Dank voor de feedback. We hebben het stappenplan in het nieuwsbericht "Google stopt met Picasa" aangepast. Dat komt later vandaag online.

Ook hebben we een review van het veelbelovende fotoprogramma Mylio gepubliceerd. Sinds kort is dit ook gratis te gebruiken. We zijn benieuwd naar reacties en ervaringen van anderen.
Mylio ziet er uitstekend uit, het lijkt mij zo'n beetje alles goed te doen maar ik heb nu 58.000 foto's en filmpjes dus of ik ga €100 per jaar betalen of ik ga eens goed ruimen of ik kijk toch nog even verder.

Dank voor de feedback. We hebben het stappenplan in het nieuwsbericht "Google stopt met Picasa" aangepast. Dat komt later vandaag online.

Ook hebben we een review van het veelbelovende fotoprogramma Mylio gepubliceerd. Sinds kort is dit ook gratis te gebruiken. We zijn benieuwd naar reacties en ervaringen van anderen.

Geplaatst door Karen Reijneveld op Mrt 29, 2016.
Badge

Geplaatst door Karen Reijneveld op Mrt 29, 2016.
Geweldig dat deze feedback over het stappenplan zo snel is verwerkt. Dank!

Mylio ziet er goed uit. Toch ga ik het niet proberen vanwege het onsympathieke verdienmodel. Toen ik 15 jaar geleden in de IT werkte begonnen ondernemingen zoals Microsoft bedrijven abonnementen in de maag te splitsen voor software die je als particulier eenmalig kocht, bijvoorbeeld Microsoft Office. Inmiddels wil Microsoft ook consumenten graag de 365-abonnementen aansmeren. Dat lijkt op zich niet eens zo onredelijk, betalen voor een dienst -- software moet immers voortdurend up-to-date gehouden worden. Maar kun je dan je abonnement tijdelijk stopzetten, bijvoorbeeld als je met vakantie gaat, of wanneer je office via bijvoorbeeld een werkgever gratis of voor weinig kunt krijgen? Antwoord: nee. Abonnementen bieden zeer beperkte voordelen, en zijn financieel zeer nadelig.

Ik ga al met grote moeite over tot het betalen voor software en dat is niet omdat ik van de generatie 'gratis' ben. Ik heb duizenden euro's aan software uitgegeven, en vaak aan dezelfde software, omdat oudere versies van software niet compatibel waren met een nieuw besturingssysteem. Die nieuwe versies bevatten dan opeens bepaalde functionaliteit uit de oude versies niet meer, en wat gebruikers wilden interesseerde de fabrikanten niets. Het geld was toch al binnen. Als het even kan maak ik gebruik van open source programmatuur. Een mailprogramma als Thunderbird heeft nog vrijwel dezelfde interface als in het begin, en gaat steeds moeiteloos mee naar een nieuw systeem.

Vind ik (herhaaldelijk) eenmalig betalen voor software al bezwaarlijk, een abonnement is voor mij onbespreekbaar. Ik gebruik nu al zo'n 10 jaar Picasa. Met Mylio zou ik dan inmiddels al 1000 euro kwijt zijn geweest. Zeker, in het begin zat ik nog niet aan de 25.000 foto's. Maar ik denk graag aan de toekomst. Dan zit je daar met je 50.000 foto's waarvan de bewerkingen waarschijnlijk in een of ander proprietary format zijn opgeslagen, en kun je geen kant meer uit. Ik kan Mylio dus niet zien als een volwaardige vervanger. Voorlopig houd ik het maar op Irfanview. Dat gaat ook al 20 jaar mee, is gratis, en kan bijna alles. Het is alleen geen open source en de interface is niet zo mooi. Maar het is zeer geschikt voor het uitvoeren van bewerkingen op grote aantallen foto's. (Toets F12 voor gereedschappen, 'B' voor batchbewerkingen, of 'T' voor thumbnails en je kunt je foto's naar hartelust bewerken).

PS:

Het onsympathieke in de abonnementsvorm is dat updates worden vermengd met opslagruimte in de cloud. Die twee zaken zou ik volkomen los van elkaar zien. Er zijn voldoende cloudopslagdiensten, zelfs gratis varianten tot wel 50GB. Die synchroniseren niet met tot wel 12 apparaten zoals Mylio opschept, maar wel 100 mocht je dat willen. En dat niet voor 25 dollar per maand, maar 0!
Ik volg deze discussie nu al een tijdje, maar begin mij steeds meer af te vragen of het niet gewoon mogelijk is Picasa te blijven gebruiken zoals het nu is. Ik realiseer mij dat de Cloud functionaliteit uiteraard verdwijnt, maar daar heb ik ook nog nooit gebruik van gemaakt. Het enige dat ik gebruik is de opslag en kleine aanpassingen functionaliteit. Meer heb ik voor mijn doel niet nodig. Als ik iets extra's wil bestellen (poster / fotoboeken / etc. etc.) dan maak ik gebruik van de software van de desbetreffende leverancier die mij gewoon standaard mijn fotokeuzes laat doen met zijn zoekopdracht in een "windows verkenner" omgeving.

Het lijkt mij dat als ik dus gewoon niets wijzig in mijn werkwijze, dat ik uiteraard geen nieuwe releases voor nog te vinden software bugs krijg en ook geen nieuwe functionaliteit meer aangeboden krijg.
Badge

Ik volg deze discussie nu al een tijdje, maar begin mij steeds meer af te vragen of het niet gewoon mogelijk is Picasa te blijven gebruiken zoals het nu is. ...

Geplaatst door Peter Essink op Mrt 30, 2016.
Uiteraard kan dit, maar op termijn is het niet verstandig, tenzij je op een computer werkt die niet met het internet verbonden is. Software die niet meer up-to-date gehouden wordt bevat lekken die kunnen worden uitgebuit door malware. Je zou het risico enigszins kunnen beperken door Picasa in je firewall te blokkeren en als je uitgebreidere beveiligingssoftware gebruikt de rechten van Picasa verder te beperken. Maar uiteindelijk is het gewoon onveilig om verouderde software te gebruiken. (Wat 'onveilig' precies betekent, hangt van je situatie af; je bankgegevens kunnen worden gestolen als je internetbankiert, je PC kan worden verbonden met een botnet, mailadressen kunnen worden gestolen, er kan uit jouw naam spammail worden verzonden, toetsaanslagen gelogd. Je kunt het slachtoffer worden van ransomware, waarbij al je bestanden worden versleuteld en gewist als je niet binnen 2 dagen betaalt. Dit zijn allemaal geen grappen: het is de dagelijkse realiteit. Hoe groot de kans is dat zoiets je overkomt hangt van veel factoren af, maar een daarvan is de mate waarin je verouderde software gebruikt! Ga vooral je gang, maar klaag niet als het misgaat.)
Dat is wat ik voorlopig ook ga doen totdat ik iets tegen kom dat mij zowel functioneel als financieel bevalt. Ik zie zelf direct weinig tot geen veiligheidsissues en ook functioneel verwacht ik niet snel problemen. Dat geeft dan een jaar of twee de tijd om eens rustig verder te kijken.

Ik volg deze discussie nu al een tijdje, maar begin mij steeds meer af te vragen of het niet gewoon mogelijk is Picasa te blijven gebruiken zoals het nu is. Ik realiseer mij dat de Cloud functionaliteit uiteraard verdwijnt, maar daar heb ik ook nog nooit gebruik van gemaakt. Het enige dat ik gebruik is de opslag en kleine aanpassingen functionaliteit. Meer heb ik voor mijn doel niet nodig. Als ik iets extra's wil bestellen (poster / fotoboeken / etc. etc.) dan maak ik gebruik van de software van de desbetreffende leverancier die mij gewoon standaard mijn fotokeuzes laat doen met zijn zoekopdracht in een "windows verkenner" omgeving.

Het lijkt mij dat als ik dus gewoon niets wijzig in mijn werkwijze, dat ik uiteraard geen nieuwe releases voor nog te vinden software bugs krijg en ook geen nieuwe functionaliteit meer aangeboden krijg.

Geplaatst door Peter Essink op Mrt 30, 2016.
Badge

Dat is wat ik voorlopig ook ga doen totdat ik iets tegen kom dat mij zowel functioneel als financieel bevalt. Ik zie zelf direct weinig tot geen veiligheidsissues en ook functioneel verwacht ik niet snel problemen. Dat geeft dan een jaar of twee de tijd om eens rustig verder te kijken.

Geplaatst door A. Deen op Mrt 30, 2016.

Waarom zie je geen veiligheidsissues? Die zijn er volgens mij wel degelijk, zie mijn reactie hierboven. Een jaar of twee Picasa blijven gebruiken lijkt mij onverantwoord lang. Sinds het Blaster-virus brengt Microsoft in Windows Updates iedere maand een patch uit voor schadelijke software. Veel gebruikers waren toen allang getroffen. Het punt is dat ik moeilijk kan bewijzen dat je risico loopt (mijn opa is al rokend ook 100 geworden), maar áls je slachtoffer wordt van bijvoorbeeld ransomware zijn de rapen gaar. Voorlopig zou ik denken dat een verstandig advies is om Picasa hooguit nog enkele maanden te gebruiken. Tenzij je maatregelen neemt, bijvoorbeeld werken in een virtuele omgeving, of op een stand-alone PC (niet verbonden met het internet).
Ik zie geen vector waarlangs een virus via een Picasa cliënt zich op mijn pc kan nestelen. Er draaien geen deamons die boodschappen "van buiten" accepteren. Stel je gebruikt een "oude" webbrowser dan is dat een probleem omdat die rechtstreeks contact met buiten moet hebben en ook bedoelt is om externe informatie te interpreteren maar hoe zou je met de Picasa software op mijn pc willen communiceren en er een virus langs duwen? Je geeft al aan dat je wel aan zou durven in een VM of op een computer zonder internetverbinding, mijn inschatting is dat wat Picasa betreft het net zo veilig is mét internetverbinding.

Geplaatst door A. Deen op Mrt 30, 2016.

Waarom zie je geen veiligheidsissues? Die zijn er volgens mij wel degelijk, zie mijn reactie hierboven. Een jaar of twee Picasa blijven gebruiken lijkt mij onverantwoord lang. Sinds het Blaster-virus brengt Microsoft in Windows Updates iedere maand een patch uit voor schadelijke software. Veel gebruikers waren toen allang getroffen. Het punt is dat ik moeilijk kan bewijzen dat je risico loopt (mijn opa is al rokend ook 100 geworden), maar áls je slachtoffer wordt van bijvoorbeeld ransomware zijn de rapen gaar. Voorlopig zou ik denken dat een verstandig advies is om Picasa hooguit nog enkele maanden te gebruiken. Tenzij je maatregelen neemt, bijvoorbeeld werken in een virtuele omgeving, of op een stand-alone PC (niet verbonden met het internet).

Geplaatst door sandokanfirst op Mrt 31, 2016.
Ja, wat dat betreft: wanneer was de laatste veiligheidsupdate voor Picasa? Kan het mij niet herinneren...

Rob
Badge

Ik zie geen vector waarlangs een virus via een Picasa cliënt zich op mijn pc kan nestelen. Er draaien geen deamons die boodschappen "van buiten" accepteren. Stel je gebruikt een "oude" webbrowser dan is dat een probleem omdat die rechtstreeks contact met buiten moet hebben en ook bedoelt is om externe informatie te interpreteren maar hoe zou je met de Picasa software op mijn pc willen communiceren en er een virus langs duwen? Je geeft al aan dat je wel aan zou durven in een VM of op een computer zonder internetverbinding, mijn inschatting is dat wat Picasa betreft het net zo veilig is mét internetverbinding.

Geplaatst door A. Deen op Mrt 31, 2016.

Of er services draaien die contact met de buitenwereld hebben, is wel een heel restrictieve opvatting van veiligheidsrisico's. Ook klopt de bewering volgens mij niet, omdat monitoring software aangeeft dat Picasa wel degelijk contact legt met servers van buitenaf. En dat gebeurt al wanneer ik niets anders doe dan Picasa opstarten. (Picasa maakt verbinding met 1e100.net-servers.)

Dat is niet het grootste risico. Andere malware zou vulnerabilities van Picasa kunnen exploiteren, bijvoorbeeld door een geheugenlek te gebruiken.

Ik vind dit soort reacties getuigen van onwetendheid. En die onwetendheid leidt tot slechte adviezen. Er zijn in het verleden een paar ernstige kwetsbaarheden in Picasa gevonden, van relatief onschuldige tot kritieke. De patch die Google nog in oktober 2015 uitbracht voor Picasa loste een probleem op waarin een 'integer overflow' het mogelijk maakte willekeurige code uit te voeren. In 2015 alleen al zijn er twee van dit soort ernstige problemen gevonden. En dan zou je met een gerust hart jaren lang nog Picasa blijven gebruiken? Onverstandig!

Zie o..a. https://www.security.nl/posting/448953/Google+dicht+vrijdag+kritieke+kwetsbaarheid+in+Picasa?channel=rss
Ik zie het anders en ik schat de risico's voorlopig als gering in. Afijn het hoeft slechts zolang mee totdat we iets nieuws gevonden hebben en in een jaar kan er weer een hoop gebeuren. Dat Mylio ziet er echt gelikt uit maar vind ik vooralsnog veel te duur.

Ik vind dit soort reacties getuigen van onwetendheid. En die onwetendheid leidt tot slechte adviezen.

Geplaatst door sandokanfirst op Mrt 31, 2016.
Ik vind het ook jammer dat Picasa gaat stoppen. Maar ik denk een redelijk alternatief te hebben gevonden in het softwareprogramma(gratis) van FastStone Image Viewer te vinden op de webside http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm, veel succes.
In Picasa had ik allerlei onderschriften bij de foto's gemaakt. Kunnen die onderschriften/aantekeningen overgenomen worden in een ander programma?

Reageer