Consumentenbond.nl

Orde in de Fotochaos - Tips gezocht voor alternatieven Google Picasa

• 19 februari 2016
  • 59 reacties
  • 10686 Bekeken

Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 3
Badge +2

In Picasa had ik allerlei onderschriften bij de foto's gemaakt. Kunnen die onderschriften/aantekeningen overgenomen worden in een ander programma? Geplaatst door lukaan op Jul 18, 2016.

@lukaan

Ja, daar hoef je eigenlijk niets voor te doen, want de titels in Picasa worden gewoon in de bestanden (jpeg) opgeslagen. Je hoeft dus niets speciaal te exporteren of zoiets. Wat in Picasa een titel heet is eigenlijk een zgn. IPTC-veld dat 'Caption' heet. Misschien klinkt je dit als acabadabra, maar als je het aardige programma IrfanView installeert en zo'n foto opent en naar 'Beeld' > 'Informatie' gaat, kun je op de knop 'IPTC info' klikken en deze informatie zien. Met dank aan de site titels en onderschriften in Picasa waar je deze informatie terug kunt vinden met illustraties).

Mijn indruk is dat de meeste fotoviewers IPTC ondersteunen, maar niet per se altijd even gebruiksvriendelijk. Ik weet niet of er een programma is waarin de titels ook automatisch als onderschrift worden getoond; misschien is er een ander forumlid dat daarbij kan helpen.

edit: N.a.v. de reactie de link verbeterd.
Dank voor de snelle reactie. De link is niet goed, ik kom uit bij patchwork en quilten. Maar ik heb nu wel hoop dat het goed kom, ik ben verder gaan kijken en zie als ik met de verkenner het bestand opzoek en het veld Titel zichtbaar maak ik de informatie vind die ik in Picasa bij de foto heb gezet. Nu nog een prettig en meer betrouwbaar programma vinden.
Ik heb zelf maar iets gebrouwd. Ik heb het scherm in 3 frames ingedeeld. Het eerste frame is een kolom jaartallen. Als ik klik op een jaar dan opent in het tweede frame een jaarboek (of dagboek), een wijdere kolom met daarin notities en thumbnails. Als ik klik op een thumbnail dan opent de foto in het derde en grootste frame. Zie bijgevoegd screenshot. In de notities en/of in de caption van de thumbnails kan ik de 4 w's schrijven: wie, wat, waar, wanneer. Ook kan tekst in een notitie gelinked zijn naar een gescanned document (b.v. rekening, paspoort, ...) of ook naar een foto. Ik gebruik hiervoor Note Tab Light. De foto's enz. heb ik opgeslagen in jaarmappen, b.v. 2016. Uiteraard heb ik back-ups van alles.

Reputatie 3
Badge +2
Ik heb zelf maar iets gebrouwd. .... In de notities en/of in de caption van de thumbnails kan ik de 4 w's schrijven: wie, wat, waar, wanneer. De foto's enz. heb ik opgeslagen in jaarmappen, b.v. 2016. Uiteraard heb ik back-ups van alles.

Geplaatst door Frans Teutscher op Aug 17, 2016.
Het kan leuk zijn om zelf iets te brouwen, maar als je je fotohobby serieus neemt zijn er wel wat kanttekeningen bij deze werkwijze te plaatsen. Voor het idee van wat jij de 4 w's noemt bestaan namelijk al standaardvelden in de protocollen EXIF en IPTC. Als je deze informatie in vrije tekstvelden opslaat, kan geen enkel ander fotoprogramma dit herkennen.

Ik zou eerder een alternatief als FastStone Image Viewer of XNView MP overwegen als het om organisatie gaat. Een eenvoudig programma als IrfanView werkt ook, al is het invoeren van grote hoeveelheden IPTC-informatie lastig. Persoonlijk gebruik ik Irfanview om snel foto's eenvoudige te bewerken. Maar ik zie dan ook niet zo'n probleem om met het ene programma foto's te bewerken en met het andere foto's te beheren.
Andere kennen we minder goed:

XnView (€0)
  • digiKam (€0)
  • FastStone Image Viewer (€0)
  • Zoner Photo Studio (€0) en Zoner Photo Studio Pro ($99)
  • ACDSee (€48)
  • CodedColor PhotoStudio Pro (€49)
  • Phototheca ($20-$60)
  • PicaJet ($60-$100)
  • IMatch ($110)
  • Phase One Media Pro ($139)Welke moeten we zeker uitproberen?

Geplaatst door Karen Reijneveld op Mrt 2, 2016.

• Ik ga overstappen naar digiKam. Heb wat testen met een paar kandidaat Picasa vervangers gedaan en digiKam ziet er veelbelovend uit:

• De huidige versie 5.x draait soepel op Windows (oude versie was trager). Opstarten duurt iets langer dan Picasa, maar daarna is de UI lekker responsief.
    • Groot voordeel is dat je een donker thema als achtergrond kan kiezen. Picasa was er alleen in het wit en dat is toch vermoeiend aan je ogen.
    • Qua functionaliteit biedt het meer mogelijkheden dan Picasa om je verzameling te beheren. M.n. op het gebied van labels, sterren, etc. kan je je workflow meer aanpassen dan je in Picasa kon. Er zit ook gezichtsherkenning bij.
    • Qua editing kan het minimaal hetzelfde als Picasa, leercurve is alleen wel iets langer.
    • digiKam herkent alle metadata incl. gezichten die in je foto's zijn opgeslagen. Aangezien ik in Picasa er al een gewoonte van had gemaakt om alle metadata zoveel mogelijk bij de foto zelf vast te leggen, was de migratie van een kleine testbibliotheek een fluitje van cent (zie ook jullie stappenplan).
    • digiKam wordt actief onderhouden en blijft voorlopig dus nog wel up-to-date.
    Draai je het op Windows? Ze doen zelf namelijk nogal negatief over de Windows versie.

Ik ga overstappen naar digiKam. Heb wat eerste testen met een paar kandidaat Picasa vervangers gedaan en digiKam ziet er veelbelovend uit:

Geplaatst door Erik Herlé op Sep 9, 2016.

Draai je het op Windows? Ze doen zelf namelijk nogal negatief over de Windows versie.

Ik ga overstappen naar digiKam. Heb wat eerste testen met een paar kandidaat Picasa vervangers gedaan en digiKam ziet er veelbelovend uit:

Geplaatst door Erik Herlé op Sep 9, 2016.

Geplaatst door A. Deen op Sep 9, 2016.
    Ik draai versie 5.1 op Windows 10 en dat gaat prima. Ik heb 1,5 jaar jeleden wel eens een oudere versie geprobeerd (ik vermoed v4) op een oude Vista PC met 4GB geheugen en geen SSD en die was idd nogal langzaam. Op mijn huidige PC (W10, Core i5, 8 GB, geen videokaart, wel SSD) draait ie lekker soepel. Op Linux zal het waarschijnlijk nog wel wat sneller marcheren.
    Ik heb al diverse programma's geprobeert maar ik kon er geen een vinden die met bestanden op een NAS overweg kan.

De meeste programma's willen de foto's weer naar de PC kopieren maar dat wil ik niet.

Ik heb al diverse programma's geprobeert maar ik kon er geen een vinden die met bestanden op een NAS overweg kan.

De meeste programma's willen de foto's weer naar de PC kopieren maar dat wil ik niet.

Geplaatst door Ad57 op Okt 4, 2016.

Eerlijk is eerlijk, Picasa heeft ook nooit met een NAS overweg gekund. Niet dat dat niet heel nuttig had geweest.
    Deze discussie is 'gekaapt' door professionals en hobbyisten. Jammer, want er zijn heel veel meer mensen die niet goed raad weten met al hun foto's.

Deze discussie is 'gekaapt' door professionals en hobbyisten. Jammer, want er zijn heel veel meer mensen die niet goed raad weten met al hun foto's.

Geplaatst door Frans Teutscher op Okt 4, 2016.

Kun je wellicht uitleggen wat je bedoelt want het is mij niet duidelijk.

Eerlijk is eerlijk, Picasa heeft ook nooit met een NAS overweg gekund. Niet dat dat niet heel nuttig had geweest.

Geplaatst door A. Deen op Okt 4, 2016.

Dit gaat even aan mij voorbij. Niet met een NAS overweg?? Dat doe ik al jaren: mijn foto's staan op de NAS en kan ik met Picasa vanaf verschillende computers benaderen, editten, exporteren etc.

Als de alternatieven niet met een NAS overweg kunnen, heb ik een probleem. Wel met een externe schijf? (Dan wissel ik de backup functies...).

Dit gaat even aan mij voorbij. Niet met een NAS overweg?? Dat doe ik al jaren: mijn foto's staan op de NAS en kan ik met Picasa vanaf verschillende computers benaderen, editten, exporteren etc.

Als de alternatieven niet met een NAS overweg kunnen, heb ik een probleem. Wel met een externe schijf? (Dan wissel ik de backup functies...).

Geplaatst door R. van der Lans op Okt 4, 2016.

Officieel wilde Google het nooit ondersteunen, je kon het wel aan de praat krijgen maar multi user gebruik kon tot allerlei vervelende toestanden leiden. Dit staat ook hoog op mijn verlanglijstje voor alternatieven zodat ik ook andere mensen lees toegang kan geven samen met een goeie zoekfunctie.

Even benieuwd wat je als oplossing gebruikt hebt. Leek het hier op?
    Nooit over nagedacht. Gewoon gedaan. Werkt zonder problemen, ook vanaf verschillende computers. Ook multiuser geen probleem (gebruik verschillende identiteiten). Google Foto's wel. Typisch single user.
    Digikam lijkt de mogelijkheid te bieden om via een netwerk een remote foto database te gebruiken, zie https://www.digikam.org/news

Ik heb wel eens met Picasa geprobeerd om met foto's op een NAS te werken, maar dat performde voor geen meter. Met digikam nog niet geprobeerd.

Dit kwam ik van de week tegen. Hier kan mogelijk ook nog wel wat tussen staan hoewel Picasa natuurlijk meer deed dan alleen viewer spelen.

http://www.techsupportalert.com/best-free-digital-image-viewer.htm
    Ik heb de reacties goed bekeken, dacht ik, maar één element van Picasa werkt niet meer, en dat is het verzenden van foto's. En dat was nu voor vele gebruikers reuze gemakkelijk. Je hield de ctrl-knop ingedrukt, en je selecteerde de te verzenden foto's, en vervolgens klikte je op de email-knop, en kwam je in je eigen emailprogramma terecht, en kon je je gang gaan.

Bij mij werkt dit echter niet meer, en dat vind ik reuze jammer. Ik heb al wel enkele mogelijkheden geprobeerd via dropbox e.d., maar dat gaat eigenlijk erg omslachtig, met links, en wachtwoorden etc. Omslachtig dus, en niet iedere ontvanger begrijpt wat er aan de hand is. Ik doel hier even op de 75+!!

Is er niet iets wat lijkt op de simpele verzendmethode van Picasa? Het zou echt helpen.

Ik heb de reacties goed bekeken, dacht ik, maar één element van Picasa werkt niet meer, en dat is het verzenden van foto's. En dat was nu voor vele gebruikers reuze gemakkelijk. Je hield de ctrl-knop ingedrukt, en je selecteerde de te verzenden foto's, en vervolgens klikte je op de email-knop, en kwam je in je eigen emailprogramma terecht, en kon je je gang gaan.

Bij mij werkt dit echter niet meer, en dat vind ik reuze jammer. Ik heb al wel enkele mogelijkheden geprobeerd via dropbox e.d., maar dat gaat eigenlijk erg omslachtig, met links, en wachtwoorden etc. Omslachtig dus, en niet iedere ontvanger begrijpt wat er aan de hand is. Ik doel hier even op de 75+!!

Is er niet iets wat lijkt op de simpele verzendmethode van Picasa? Het zou echt helpen.

Geplaatst door Leo Hendriks op Okt 8, 2016.

Ik moest wat foto's zoeken en versturen dus ik probeer het en het werkt bij mij nog vlekkeloos. Ik heb niet het gevoel dat er aan Picasa in dat opzicht wat veranderd is. Misschien het mail programma?
    Nog eens geprobeerd om foto's te versturen, met Windows Live Mail, maar dat lukte bij mij echt niet. Het te verzenden item mét de foto's bleef steken in Postvak Uit, en wat ik ook bedacht, het bleef dáár keurig zitten, en blokkeert zelfs daarna een gewoon email. Gek, nog nooit eerder gehad.

Nu kwam ik op het idee om gmail te proberen, en (hiephiep hoera) dat lukte wel.

Dus ik kan weer foto's met Picasa verzenden, met gmail dus, en Windows Live Mail laat ik even links liggen.

Nog eens geprobeerd om foto's te versturen, met Windows Live Mail, maar dat lukte bij mij echt niet. Het te verzenden item mét de foto's bleef steken in Postvak Uit, en wat ik ook bedacht, het bleef dáár keurig zitten, en blokkeert zelfs daarna een gewoon email. Gek, nog nooit eerder gehad.

Nu kwam ik op het idee om gmail te proberen, en (hiephiep hoera) dat lukte wel.

Dus ik kan weer foto's met Picasa verzenden, met gmail dus, en Windows Live Mail laat ik even links liggen.

Geplaatst door Leo Hendriks op Okt 8, 2016.

Dat gaat live mail nooit meer doen, die wordt niet meer ondersteund.
    Reputatie 3
    Badge +2

Ik weet niet hoe hier gedacht wordt over het zgn. necro-posting, maar deze discussie staat nog open. Ik vraag me af of iemand al een volwaardig alternatief voor Picasa gevonden heeft. Tot nog toe gebruik ik nog steeds het freeware-programma Irfanview van Irfan Skiljan, dat ik hier 4 jaar geleden ook al noemde. Dat is helaas niet opgepakt, hoewel wel XnView - dat vooral gebaseerd is op slecht jatwerk van Irfanview - werd genoemd. Ik heb alle programma’s die hier door de Consumentenbond genoemd zijn geïnstalleerd en bekeken en kom zelf nog steeds tot de conclusie dat Irfanview de beste keuze is. Het is gratis en heeft eigenlijk alle features die je voor eenvoudig (maar ook geavanceerd) beheer en bewerken nodig hebt. Ik gebruik het al meer dan 20 jaar. Het help-bestand is erg uitgebreid en daarnaast is er een behulpzaam forum.

https://www.irfanview.com/

Reputatie 7
    Badge +6

Irfanview lijkt me een prima programma, ik ga er eens naar kijken. 

Dat was leuk vroeger met Picasa. Zoon of dochterlief ging dan op stage in Timboektoe, minimaal Zuid-Amerika of nog verder weg. En dan kwamen de foto's met lange lappen tekst eronder voor pappie en mammie en oma en de buuv. Dan kon je allemaal meelezen, privacy was nog onbekend. Dus ik ging ook mijn albums aanleggen, kon iedereen meekijken. Ik had alleen niet zoveel tekst.

En toen kwam Google, bam, weg was dat kijken bij anderen. Op het laatst lagen mij foto's ergens op een donkere pagina met maar één link, uploaden naar Google Photo anders een zipfile downloaden en wegwezen. Maar ik was boos, had het toch zo gelaten, waarom moest Google het kopen. Dus ik zag een keer Melissa Mayer voorbij komen, ze had mooi blond haar. Dus hopla, al mijn foto's naar Flickr met 1 terabyte vrije ruimte voor iedereen en gratis. Dat was 2013.

Helaas wordt Flickr in 2018 verkocht en moeten we vanaf 2019 verplicht betalen voor een account. Eerst onder het dreigement dat ze anders alles van je gaan uitvegen. Maar ik merk dat dat wel meevalt. Ze gooien er reclame doorheen en dat hebben ze dan niet als ze de foto's uitvegen. Maar wel misselijk, in het album staan je foto's keurig gesorteerd op volgorde van je verhaal dat je wil vertellen, maar als je geen betalend account hebt kun je niet meer uploaden en ze halen de volgorde van de foto's door elkaar. Je verhaal gaat dus stuk.

Want Flickr biedt wel de mogelijkheid dat je je eigen museum op internet kan zetten met je hele levensverhaal. Alle auto's die je gehad hebt, je eerste caravan en je laatste caravan, je eerste foto, al je vakantiereizen, je eerste computer, hoe je een plank zaagt, je buik toen en nu, dat soort dingen. 

Nee, een echte vervanger voor Picasa heb ik nooit gevonden vandaar dat het er bij mij ook nog steeds op staat maar er valt steeds meer functionaliteit weg. Persoonlijk vind ik Irfanview ik echt waardeloze software, dat raak ik dan weer met geen tang aan. De ontwikkeling die mijzelf nog het meest verbaasd heeft is de dat foto app in Windows 10 zelf tegenwoordig ook een hoop doet maar het geen volwaardige vervanger voor Picasa met beheer, bewerking, backup en publicatie in één oplossing. Ik mis Picasa nog meer dan de Google rss-reader.

Er is overigens in de betaalde professionele hoek wel eea te koop bijvoorbeeld van Adobe maar €€€€...

Ik ben jarenlang een een Irfanview fan geweest.
    Automatische kleuren en de compressie wil nog wel eens minder van kwaliteit zijn.
    Om snel even iets te knippen en plakken is het heel handig.
    Als viewer is Faststone ook best wel goed.

Om te bewerken blijft Photoshop toch wel de topper.
    Bij zijn gratis broertje Gimp kom je ook een heel eind.
    Maar dan moet je je een heel andere werkwijze aanwennen als in Photoshop.
    Beide programma’s zijn pakketten waar je echt je tanden in moet zetten omdat het niet zo simpel als Picasa werkt.

Reputatie 3
    Badge +2

Persoonlijk vind ik Irfanview ik echt waardeloze software, dat raak ik dan weer met geen tang aan.Automatische kleuren en de compressie wil nog wel eens minder van kwaliteit zijn.

Waar komt je afkeer van Irfanview vandaan? Toen ik nog als software-ontwikkelaar werkte was dit een van de meest geliefde programma’s onder collega’s om eenvoudig beheer te doen of eenvoudige bewerkingen. Het is software waaraan voortdurend gewerkt wordt en het kan (bijna) alles wat Picasa kan en nog veel meer. 

Reageer