Consumentenbond.nl

Orde in de Fotochaos - Tips gezocht voor alternatieven Google Picasa

• 19 februari 2016
  • 59 reacties
  • 10686 Bekeken

Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Ik ben jarenlang een een Irfanview fan geweest.
Automatische kleuren en de compressie wil nog wel eens minder van kwaliteit zijn.
Om snel even iets te knippen en plakken is het heel handig.
Als viewer is Faststone ook best wel goed.

Om te bewerken blijft Photoshop toch wel de topper.
Bij zijn gratis broertje Gimp kom je ook een heel eind.
Maar dan moet je je een heel andere werkwijze aanwennen als in Photoshop.
Beide programma’s zijn pakketten waar je echt je tanden in moet zetten omdat het niet zo simpel als Picasa werkt.

Tja, als de kwaliteit van de afbeeldingen door compressie minder goed is, heb je de verkeerde instellingen gekozen. In die zin moet je bij Irfanview wel zelf iets meer instellen dan bij Picasa. Irfanview kan zoveel meer dan knippen en plakken, namelijk alles. Dia-show’s maken, effecten toepassen, oneffenheden wegpoetsen, sleutelwoorden toevoegen, in batch namen veranderen of andere wijzigingen toepassen - you name it.

Photoshop is natuurlijk een fantastisch programma, maar niet als vervanging van Picasa. Picasa is in eerste instantie een fotobeheerprogramma dat een aantal eenvoudige bewerkingen biedt. Photoshop is én duur én vooral gericht op bewerken van foto’s. Hetzelfde geldt voor GIMP. Dat is ongelofelijk geavanceerd, maar heeft een steile leercurve. Voor mij komt Irfanview voorlopig nog het dichtst bij Picasa als general purpose (manusje-van-alles) software, omdat die niet ingewikkeld is, gratis (voor niet commercieel gebruik) en geschikt voor snelle bewerkingen.

@sandokanfirst 
Ik ben met je eens dat Irfanview het meest handige is voor gewone bewerkingen.
Ik bezit ook al heel lang een geregistreerde versie, omdat ik het waardeer.
Neem nu “perspectief veranderen” daar is irfanview niet in voorzien.

Het programma is ook een heel mooi opstapje om de ingewikkelde programma’s later te leren begrijpen. Als beginneling knap je af, als je met de moeilijke begint.
Ik poets af en toe oude foto’s op, ik ben nu bezig om sommige die ik in irfanview al gedaan had opnieuw te doen.
Het heeft ook even tijd nodig, voordat je ziet wat veel beter kan.

Persoonlijk vind ik Irfanview ik echt waardeloze software, dat raak ik dan weer met geen tang aan.Automatische kleuren en de compressie wil nog wel eens minder van kwaliteit zijn.

Waar komt je afkeer van Irfanview vandaan? Toen ik nog als software-ontwikkelaar werkte was dit een van de meest geliefde programma’s onder collega’s om eenvoudig beheer te doen of eenvoudige bewerkingen. Het is software waaraan voortdurend gewerkt wordt en het kan (bijna) alles wat Picasa kan en nog veel meer. 

Ik denk dat wij een misverstand hebben over wat ik als de belangrijkste functie van Picasa zie en dat is niet het bewerken maar het beheren van de foto's. Er zijn plenty programma's om foto's mee te bewerken, ik heb nooit meer iets kunnen vinden om de foto's makkelijk mee te beheren, laat staan dat het beheer weet heeft wat er bewerkt is. 

Reputatie 3
Badge +2

Persoonlijk vind ik Irfanview ik echt waardeloze software, dat raak ik dan weer met geen tang aan.Automatische kleuren en de compressie wil nog wel eens minder van kwaliteit zijn.

Waar komt je afkeer van Irfanview vandaan? Toen ik nog als software-ontwikkelaar werkte was dit een van de meest geliefde programma’s onder collega’s om eenvoudig beheer te doen of eenvoudige bewerkingen. Het is software waaraan voortdurend gewerkt wordt en het kan (bijna) alles wat Picasa kan en nog veel meer. 

Ik denk dat wij een misverstand hebben over wat ik als de belangrijkste functie van Picasa zie en dat is niet het bewerken maar het beheren van de foto's. Er zijn plenty programma's om foto's mee te bewerken, ik heb nooit meer iets kunnen vinden om de foto's makkelijk mee te beheren, laat staan dat het beheer weet heeft wat er bewerkt is. 

Volgens mij zijn we dat juist eens - de nadruk moet op beheer liggen en niet op de bewerkingen. Voor mij is Irfanview daar geschikt voor. Tegenover sterke kanten van Picasa - de interface bij opstarten, bijvoorbeeld, staan sterke kanten van Irfanview, zoals het in batch veranderen van de naam van foto’s (wat toch typisch bij beheer hoort). In de thumbnail view (sneltoets T) kun je snel een overzicht van je foto's zien, en de W geeft een dia-reeks. Irfanview ontbeert een mooi concept als albums, maar met een beetje kunst- en vliegwerk is daar een mouw aan te passen met de dia-reeks. Het is geen Picasa, zeker niet, maar uiteindelijk kun je er wel zo’n beetje alles mee wat Picasa kan, zonder al te steile leercurve, en voor een wel heel schappelijke prijs.

@A. Deen 
Dan kom je weer terug op ACDSee
Ook dat programma is gegroeid in de loop der jaren, waardoor het woord ‘makkelijk’ niet meer van toepassing is.
Dan krijg je een discussie, wat is jouw favoriete oude versie.

@A. Deen 
Dan kom je weer terug op ACDSee
Ook dat programma is gegroeid in de loop der jaren, waardoor het woord ‘makkelijk’ niet meer van toepassing is.
Dan krijg je een discussie, wat is jouw favoriete oude versie.

Die heb ik ook al eens geprobeerd maar die beviel me ook niet. 

Reputatie 3
Badge +2

@sandokanfirst 
Ik ben met je eens dat Irfanview het meest handige is voor gewone bewerkingen.
Ik bezit ook al heel lang een geregistreerde versie, omdat ik het waardeer.
Neem nu “perspectief veranderen” daar is irfanview niet in voorzien.

Het programma is ook een heel mooi opstapje om de ingewikkelde programma’s later te leren begrijpen. Als beginneling knap je af, als je met de moeilijke begint.
Ik poets af en toe oude foto’s op, ik ben nu bezig om sommige die ik in irfanview al gedaan had opnieuw te doen.
Het heeft ook even tijd nodig, voordat je ziet wat veel beter kan.

Wat bedoel je met het “perspectief veranderen “ - is dat een functie uit photoshop? Of is dat wat Picasa “recht maken” noemt? Dat kan met Ctrl + U in Irfanview, dacht ik.

Recht maken is wat anders dan perspectief.
Perspectief is b.v. de kromming van een gebouw ten gevolge van een groothoeklens.
Ik zie nu dat het met een plug-in wel kan, maar praktisch waardeloos is.

De beste foto-database om  fotos te beheren en terug te kunnen vinden is volgens mij Digikam.

Het werkt volgens de IPTC standaard en kan grote aantallen aan. Door het goed gebruik van standaarden is de informatie ook in andere prgr zichtbaar (voor anderen) zoals bv Irfanview PhotoShop, Bridge, ACDC of XNView enz.

Digikam is ook nog eens gratis (gaf niet de doorslag)

Ik heb wel 10 prgr intensief vergeleken om een serieuze collectie te kunnen beheren.

Helaas ben je er nog niet met een goed prgr. Een goed gestructureerde trefwoordenlijst is nodig om de fotos te voorzien van de juiste trefwoorden. Voor zo'n lijst moet je vaak betalen en vervolgens voldoet deze niet aan je wensen. (te breed of juist te beperkt)

Mijn collectie bevat vooral architectuur en stedenbouw foto’s en ik ben benieuwd of er leden zijn die  ervaring hebben met gestructureerde trefwoorden voor dit onderwerp (om niet het wiel uit te vinden).
Om fotos te bewerken (RAW) gebruik ik Capture One. Een Deens programma dat perfect samenwerkt met Digikam. (De meta-informatie toegekend in het ene prgr is leesbaar in het andere en omgekeerd).

Dit programa vind ik zelfs beter dan Adobe Lightroom en Bridge waar ik jaren mee gewerkt heb. Het is niet goedkoop maar overtreft de concurrentie op vele vlakken en het is altijd nog goedkoper dan de Adobe varianten met maandelijkse kosten

Reageer