Consumentenbond.nl

Origin van EA geeft geen toegang tot aangeschafte producten zonder internet

• 28 september 2019
  • 0 reacties
  • 201 Bekeken

Badge
Hallo,

Ik kwam er onlangs achter dat ik mijn complete game library van EA niet kan gebruiken als ik geen internet verbinding heb, simpelweg omdat EA ervoor kiest dit niet toe te staan.

Nou vraag ik mij af of dat uberhaubt wel legaal is.

Als je via EA games koopt doe je dat via origin, origin is een soort hub waar social features in zitten zoals chat en voip, tegelijkertijd word het gebruikt om games te downloaden en starten.

Uiteraard is het logisch dat social features en downloads niet werken als je geen internet hebt, maar het feit dat honderden euro's aan games die gewoon zonder internet zouden kunnen functioneren ( uiteraard dus niet de online elementen als in multiplayer etc ) niet gebruikt mogen worden zonder internet klinkt erg incorrect voor mij, je hebt het product gekocht en het is simpelweg niet toegestaan het te gebruiken als je niet internet hebt..

Origin heeft wel een "offline mode" maar die is ironisch genoeg enkel te activeren als je internet hebt, als je geen internet hebt start het programma simpelweg niet.

vergelijkbare programma's zoals bijv steam ( van Valve) of Uplay ( van Ubisoft) hebben deze optie wel, starten gewoon zonder internet automatisch in offline mode en geven je toegang tot je aangeschafte producten met enkel de beperking van online elementen die niet functioneren.

Er zit ongetwijfeld een reden achter dat EA dit doet, en het zal vast te maken hebben met nog meer geld verdienen want er zijn meer dan genoeg mensen te vinden die op hun fora klagen over het feit dat ze een product kopen waartoe ze geen toegang krijgen..
EA is een walgelijk bedrijf in vele aspecten en ik verwacht dus ook niet dat ze dit gaan veranderen tenzij ze ertoe gedwongen worden, maar ik vraag me dus af of dit wel toegestaan is, het voelt een beetje alsof je bijv een laptop met windows koopt maar dat je die laptop niet kan opstarten als je geen internet hebt, ookal is er vanalles dat je zou kunnen doen met die laptop zonder internet.. iets wat mij toch niet lijkt te kloppen en ik ben wel benieuwd naar de juridische aspecten van dit verhaal en waar zou je in nederland hierover een klacht in kunnen dienen?

vr groet, bram

0 reacties

Geen reactie

Reageer