Consumentenbond.nl

Oude foto’s digitaliseren, hoe doe jij dat?

• 29 november 2016
  • 9 reacties
  • 1260 Bekeken

Badge +1
Binnenkort proberen wij Google Fotoscan uit. Dit is een gratis app waarmee je oude foto’s gemakkelijk kunt digitaliseren, aldus Google.

Ik ben benieuwd of jullie wel eens foto’s hebben gedigitaliseerd, met een scanner bijvoorbeeld of door er foto’s van te nemen? En hoe ging dat? Waar moet je op letten?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6
In de jaren '70 maakte ik met een spiegelreflex camera gewoon een foto van een oude foto. Om dichterbij te kunnen komen plaatste ik dan een tussenring tussen de lens en de camera. Dat heette toen makrofotografie. Ik drukte toen zelf mijn foto's af en dan kan je de overtollige randen aan de foto weglaten. Het mooist werden de foto's als je ze buiten fotografeert niet in de felle zon maar onder een helder wolkendek. Maar je vraag gaat over digitaliseren.

Een digitale camera in makrostand maakte echter weer een paar keer mooiere foto's van oude foto's. Onder een helder wolkendek buiten zijn ze daar ook het mooist. Maar digitaliseren kan nog mooier.

Ik zat nog met die negatieven van oude foto's uit de jaren '70. Ik heb toen een Epson V500 negatieven scanner gekocht. Die kostte in 2010 zo'n € 185,-, maar hij kan veel meer dan een gewone flatbed scanner. Hij is bedoeld voor negatieven en dia's te scannen, maar hij kan ook gewone oude foto's scannen. Hij gaat tot 9600 dpi in 48 bits en optische dichtheid van 3,4. Voor kleinbeeldnegatief is 3200 dpi genoeg, dan krijg je een 10-12 megapixel foto van 4-7Mb. Die 48 bits is heel waardevol, dat komt overeen wat de Consumentenbond bedoeld met HDR. Elke kleur wordt in 48 stapjes verdeeld van licht naar donker. Gevolg is dat je in heldere wolkenpartijen en in de donkere achtergronden op foto's toch nog mooie tekening ziet. Dat maakt die foto dan juist zo mooi. Maar je vraag gaat over oude foto's, niet negatieven.

Zo ben ik echter gekomen op een duurdere negatieven scanner waar ik ook heel mooi oude foto's mee kan digitaliseren. Scannen op 300 tot 600dpi geeft waarlijk sublieme scans met HDR op 12-15 megapixel niveau. Voor mij is die scan veel mooier dan op een gewone flatbed scanner om A4-tjes te scannen. Alleen, als het slechts bedoeld is om oude foto's te scannen is een negatieven scanner een beetje te duur. Die van mij was uit 2010, wellicht dat die van nu rond die prijs weer veel beter zijn.
Badge +1
Bedankt voor je tips, Jan! Het is een interessant idee om de foto’s buiten te fotograferen onder een helder wolkendek. Kan me voorstellen dat licht veel invloed heeft op de kleuren van de foto.
Reputatie 7
Badge +6
Dank je wel Laurien. Het helder wolkendek wordt dan zodanig bedoeld dat er dan geen schaduw is. Het licht is dan gelijkmatig verdeeld. Een foto in de felle zonnestralen ziet er weer anders uit. Dan komt het licht van één punt en heb je schaduw. Dan zie je de fijne granuleerstructuur van het papier op je kopiefoto.
Vooralsnog lijkt mobiel Samsung Galaxy S 3 mini niet compatibel met versie Google fotoscan zoals vermeld in de Consumentengids mrt 2017.

Vooralsnog lijkt mobiel Samsung Galaxy S 3 mini niet compatibel met versie Google fotoscan zoals vermeld in de Consumentengids mrt 2017.

Geplaatst door M.C. Prins op Feb 26, 2017.

Dat is een toestel uit 2012 met 8Gb, laten we aub een beetje serieus blijven.
Het toestel heb ik sinds 2014 en hoezo zou ik moeten weten dat hij dus te "oud" is om er googlefotoscan op te gebruiken? Mijn reactie was dus serieus bedoeld.

Dan zou dat ook vermeld moeten worden in de Consumentengids.

Het toestel heb ik sinds 2014 en hoezo zou ik moeten weten dat hij dus te "oud" is om er googlefotoscan op te gebruiken? Mijn reactie was dus serieus bedoeld.

Dan zou dat ook vermeld moeten worden in de Consumentengids.

Het is toch niet mogelijk een app op alle oude toestellen te testen en dan te melden dat het wel werkt op model X en niet op model Y. Eigenlijk ben ik nog het meest verbaasd dat u het er überhaupt op weet te krijgen met maar 8GB geheugen, of je dat de klacht? In dat laatste geval heb ik nog wel wat tips.
Badge +1

Wat vervelend dat de Fotoscan app niet werkt! Het is helaas vaker zo dat nieuwe apps niet werken op de wat oudere smartphones. De https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.photos.scanner&hl=nl geeft aan dat deze app draait op het besturingssysteem Android 5.0 of hoger. De Galaxy S3 mini draait, denk ik, op Android 4.3?
Fijn, dank je wel voor de informatie.

Reageer