Consumentenbond.nl
Beantwoord

oude harde schijf extern gebruiken

• 14 augustus 2020
  • 9 reacties
  • 472 Bekeken

L.S. is er al eens onderzoek gedaan naar docking stations , extern van de pc/laptop voor harde schijven ?

icon

Beste antwoord door Ronaldvr 24 augustus 2020, 09:48

Late to the party, maar 1 tip: Mócht je zo'n externe enclosure gaan gebruiken, (Zie overigens ook tweakers voor veel opties: https://tweakers.net/externe-hdd-ssd-behuizingen/vergelijken/ ) zorg dan dat je die vóór gebruik versleutelt/encrypt (met Bitlocker to go of Veracrypt) mocht je de schijf dan kwijt raken of door willen geven/verkopen, dan hoef je niks anders te doen dan de key te ‘vergeten’ of te vernietigen (in plaats van de gehele hd veilig te wissen, wat een vrij tijdrovend karwei is)

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

waarom zou je een docking station gebruiken voor een externe harde schijf? docking is in eerste instantie scherm/muis/toetsenbord en de schijf kan er natuurlijk ook bij. of bedoel je dat ook? 

in mijn beleving is docking passee, ik zou een usb-c hub gebruiken.

Reputatie 4
Badge +4

Er is wel iets getest, vorig jaar,door nl.hardware.info:

nl.hardware.info: knooppunt-voor-kabels-24-adapters-en-docks-met-usb-c-en-thunderbolt-getest

(off topic voor @E.B.F. Stroeve, mankeert er iets aan je hoofdlettertoets? Je bijdragen zijn zo lastig te lezen met alleen onderkast….)

L.S. ik heb nog 3 oude harde schijven liggen uit mijn vorige desktops waarvan een 2TB , zonde om ze weg te gooien

en telkens de pc op te sleutelen en verwisselen is geen optie , dus daarom .

De link naar hardware.info bekijk ik even

.

Bedankt

Piet

Reputatie 7
Badge +4

(off topic voor @E.B.F. Stroeve, mankeert er iets aan je hoofdlettertoets? Je bijdragen zijn zo lastig te lezen met alleen onderkast….)

je weet dat dit echt een sneue opmerking is, hè PCKrullenbol 😂

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @P. vd Veen voor weinig kan je zo'n “case” of doos kopen waarin je dan een interne harde schijf in kan steken. Uit die doos steekt dan een USB kabel die je in de pc kan steken. Zo maak je van een intenre hdd een externe hdd. Ik had het omgekeerde gedaan, de externe uit z'n case gehaald en intern in de pc gestoken. Kijk eens wat Google shopping aan keus geeft.

Ik heb ook zo'n ding liggen. Kunnen 2 HD in.
Gebruik die al tijden voor grote back-up op losse schijven.
Met CrystalDiskInfo kun je zien of je HD nog fit is.

De dozen waar @Jan het over heeft, heb ik er ook wel aan paar van.
Lastige is, dat ik nu een kist vol kastjes en voedingen heb.
De docking is veel simpeler en er kunnen 3½” en 2½” SATA in.

Verder vermoed ik, dat SATA nu zijn langste tijd heeft gehad.
De komst van M.2 zal de markt veranderen.

Late to the party, maar 1 tip: Mócht je zo'n externe enclosure gaan gebruiken, (Zie overigens ook tweakers voor veel opties: https://tweakers.net/externe-hdd-ssd-behuizingen/vergelijken/ ) zorg dan dat je die vóór gebruik versleutelt/encrypt (met Bitlocker to go of Veracrypt) mocht je de schijf dan kwijt raken of door willen geven/verkopen, dan hoef je niks anders te doen dan de key te ‘vergeten’ of te vernietigen (in plaats van de gehele hd veilig te wissen, wat een vrij tijdrovend karwei is)

Badge +8

Hi @P. vd Veen, de Consumentenbond heeft hier helaas (nog) geen onderzoek naar gedaan. Hopelijk hebben de tips van de andere Communityleden je ondertussen verder kunnen helpen?

Hoi Imke , ja ondertussen div. oplossingen gekregen  , en de fa. Tooq heeft voor mijn probleem verschillende oplossingen . Er zijn legio mogelijkheden ook in verschillende prijsklassen .

Reageer