Consumentenbond.nl
Beantwoord

Panasonic-TV's bij Mediamarkt: zijn dit "Identicals"?

• 23 oktober 2016
  • 10 reacties
  • 257 Bekeken

Badge +2
Bij de Mediamarkt worden Panasonic-TV's aangeboden met een typenummer dat afwijkt van de typenummers die elders te koop zijn. Ook in de testen van de Consumentenbond komen deze afwijkende type-nummers niet voor.Het gaat concreet om de volgende TV's bij de Mediamarkt:- PANASONIC TX-40DSW404- PANASONIC (TX-)40DSW504SMijn vraag is de volgende: zijn deze 2 TV's soms (technisch gezien) identiek aan de TX-40DS400E respectievelijk TX-40DS500E?Met andere woorden: gelden de testen die de Consumentenbond gedaan heeft voor die typenummers ook voor de TV's die Mediamarkt aanbiedt?
icon

Beste antwoord door Arjen Oving 8 november 2016, 20:06

Bij de Mediamarkt worden Panasonic-TV's aangeboden met een typenummer dat afwijkt van de typenummers die elders te koop zijn. Ook in de testen van de Consumentenbond komen deze afwijkende type-nummers niet voor.Het gaat concreet om de volgende TV's bij de Mediamarkt:- PANASONIC TX-40DSW404- PANASONIC (TX-)40DSW504SMijn vraag is de volgende: zijn deze 2 TV's soms (technisch gezien) identiek aan de TX-40DS400E respectievelijk TX-40DS500E?Met andere woorden: gelden de testen die de Consumentenbond gedaan heeft voor die typenummers ook voor de TV's die Mediamarkt aanbiedt?

Geplaatst door J.B.M. Meulenkamp op Okt 23, 2016.

Beste J.B.M. Meulenkamp

Het verschil tussen de Panasonic modellen is dat de DSW modellen een ingebouwde satelliettuner (DVB-S2) hebben en dat ze geschikt zijn om het digitale TV-signaal via de ingebouwde tuners op te nemen. Deze DSW modellen worden eigenlijk vooral in Duitsland verkocht. Vermoedelijk heeft MediaMarkt een partij uit dit land gehaald. In onze ogen zijn ze verder technisch identiek wat beeld en geluid betreft.

Overigens houden wij inderdaad in de gaten wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen TV’s van dezelfde fabrikant. Op die manier kunnen wij ook meer en efficiënter TV’s testen, door bijvoorbeeld niet alle testen te doen bij een verwant model.

We zien ook dat fabrikanten soms verwante modellen specifiek voor een winkelketen of winkelgroep leveren, waarbij het modelnummer vaak net iets ander is dan het 'reguliere' model. In de praktijk kunnen dergelijke TV’s (vrijwel) identiek zijn.

In onze productvergelijker staan alle TV’s die we getest hebben – inclusief dus ook dergelijke verwante televisies – en die ook in meerdere (web)winkels verkrijgbaar zijn in Nederland. Omdat de bovengenoemde DSW modellen van Panasonic normaal gesproken niet in Nederland op de markt verschijnen, en nu alleen in de MediaMarkt te koop zijn, zijn deze aan onze aandacht ontsnapt.
Bekijk origineel

10 reacties

Ben ook erg benieuwd naar de uitkomst van uw onderzoek.....is dit misschien het nieuwe gesjoemel met type-nummers bij apparaten? De oude vos en voormalig forummoderator Marc T. (CB) deelde ooit mee, op de vraag waarom de tests van de Stiftng Warentest niet gewoon overgenomen kunnen worden om testkosten te kunnen besparen: "we weten nooit precies of die apparaten identisch zijn....!"

Vergelijk misschien zelf de technische gegevens met die van Mediamarkt van dezelfde modelnummers zoals ik ze actueel in Duitsland heb gevonden: HIER en vervolgens HIER

PS. Een terugmelding met het resultaat van uw onderzoek zou prima zijn!
Badge +2
Allereerst wil ik Dhr/Mevr van Rheenen bedanken voor de reactie.Het is mij niet goed gelukt om zelf vast te stellen of het bij de door mij genoemde types nou wel of niet gaat om (technisch) identieke apparaten.Daarom toch ook graag een reactie van de Consumentenbond.Zij kunnen dit wellicht achterhalen via hun internationale contacten met Consumentenorganisaties in andere landen, waarmee ze ook samen testen uitvoeren.@Consumentenbond: Indien het niet om "identicals" gaat, is het wellicht een goed idee om de door Mediamarkt aangeboden TV's ook aan een test te onderwerpen?
Grote partijen als de mediamarkt laten vaak eigen series van TV's maken die afgeleid zijn van door de fabrikant standaard gevoerde modellen. In dat geval zijn ze juist bewust niet hetzelfde en kunnen ze deze modellen gebruiken om mee te stunten of voor andere marketingdoeleinden. Zo kunnen ze in een goedkope tV een dure feature opnemen om een aantrekkelijk uniek product te hebben waarop ze niet beconcurreerd kunnen worden met hetzelfde model of juist een goedkopere versie van een dure tV laten maken ook weer om een aantrekkelijk prijspunt te vinden. Geen idee of de verschillende consumenten organisaties dit soort modellen testen maar ik vermoed van niet.
Badge +2
Beste A. Deen, bedankt voor uw bericht. Wat u schrijft komt op mij heel aannemelijk over, zo ontlopen ze de prijsvergelijkingen!Op zich boeien een paar (niet belangrijke) features mij niet zo, het gaat mij echt om de beeld- en geluids-kwaliteit en die is mogelijk gelijk aan de "standaard"-modellen waarvan ze afgeleid zijn.Het antwoord van de Consumentenbond mag wat mij betreft ook zijn: "Model X is afgeleid van model Y, heeft dezelfde beeld- en geluids-kwaliteit, maar heeft de volgende functies meer/minder".Dan kunnen voortaan zulke afwijkende, speciaal voor 1 winkel ontworpen types ook in de test-vergelijker opgenomen worden, met een dergelijke toevoeging over meer/minder-functionaliteit.
Het zou inderdaad erg interessant zijn eens een impressie of overzicht te kunnen krijgen van de technische verschillen bij de talloze modelnummers die soms slechts met één cijfer of zoiets als een toegevoegde -S van elkaar afwijken. Te beginnen met Panasonic....

Wie het weet mag het posten!
Badge +2
Beste H.G. van Rheenen, inderdaad zou zoiets interessant zijn.Bij witgoed weet de Consumentenbond dit vaak en wordt bijvoorbeeld vermeld welke Siemens overeenkomt met de geteste Bosch wasmachine of koelkast.@Consumentenbond: kunnen jullie via jullie zuster-organisaties en/of via contact met fabrikanten zoals Panasonic voortaan meer helderheid verschaffen in deze materie? Dan zouden de door jullie uitgevoerde testen meer waarde krijgen omdat wij dan ook weten hoe goed de "private label" modellen scoren.Een mooi begin zou zijn de TV's die ik in mijn oorspronkelijke vraag noemde. En voordat jullie zeggen: "vraag het eens zelf aan Panasonic", dat heb ik allang per mail gedaan en daarop is (tot nu toe) nog geen antwoord gekomen.....
Reputatie 5
Badge +7
Beste J.B.M. Meulenkamp, dank je wel voor je vraag, ik zet het door naar mijn collega's.
Badge +2
@Natalie,Heb jij al bericht gehad van je collega's?Of is het nog in onderzoek?Met vriendelijke groeten, J.B.M. Meulenkamp.
Reputatie 4
Badge +2

Geplaatst door J.B.M. Meulenkamp op Okt 23, 2016.

Beste J.B.M. Meulenkamp

Het verschil tussen de Panasonic modellen is dat de DSW modellen een ingebouwde satelliettuner (DVB-S2) hebben en dat ze geschikt zijn om het digitale TV-signaal via de ingebouwde tuners op te nemen. Deze DSW modellen worden eigenlijk vooral in Duitsland verkocht. Vermoedelijk heeft MediaMarkt een partij uit dit land gehaald. In onze ogen zijn ze verder technisch identiek wat beeld en geluid betreft.

Overigens houden wij inderdaad in de gaten wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen TV’s van dezelfde fabrikant. Op die manier kunnen wij ook meer en efficiënter TV’s testen, door bijvoorbeeld niet alle testen te doen bij een verwant model.

We zien ook dat fabrikanten soms verwante modellen specifiek voor een winkelketen of winkelgroep leveren, waarbij het modelnummer vaak net iets ander is dan het 'reguliere' model. In de praktijk kunnen dergelijke TV’s (vrijwel) identiek zijn.

In onze productvergelijker staan alle TV’s die we getest hebben – inclusief dus ook dergelijke verwante televisies – en die ook in meerdere (web)winkels verkrijgbaar zijn in Nederland. Omdat de bovengenoemde DSW modellen van Panasonic normaal gesproken niet in Nederland op de markt verschijnen, en nu alleen in de MediaMarkt te koop zijn, zijn deze aan onze aandacht ontsnapt.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi J.B.M. Meulenkamp, dank voor je berichtje! Intussen zie ik dat mijn collega heeft geantwoord. Voor andere lezers: de reactie van mijn collega staat bovenaan in de discussie.

Reageer