Consumentenbond.nl

Pas op voor brand met power banks (externe batterijen)

• 15 juli 2015
  • 0 reacties
  • 170 Bekeken

Onlangs een zgn. Power Bank cadeau gekregen (aangeschaft in het buitenland). Deze heeft op een enge manier de geest gegeven.

Na het volledig opladen van deze batterij heb ik deze afgekoppeld en op tafel gelegd. Wat me toen nog opviel is dat de alle lampjes ter indicatie van het batterijniveau bleven branden.

Die nacht werd ik wakker van de typische geur van verbrande elektronica.

De power bank (die nergens op aangesloten was) bleek deels verbrand. De vlam heeft daarbij een gat in de plastic behuizing gesmolten en de tafel heeft schroeiplekken.

Na het openbreken van de behuizing blijkt dat de battery cells zelf gelukkig nog heel waren, het was juist de bijbehorende elektronica die gefaald had. Vreemd genoeg is de elektronica niet beveiligd met een zekering. Redding was dat een van de draden naar de batterijen zichzelf losgesoldeerd hadden door de warmte.

Gelukkig maar, want als de battery cells zelf ook vlam gevat hadden had ik het misschien niet kunnen navertellen! (zie Youtube voor filmpjes hoe dat eruit kan zien)

Het type van de power bank: Weile A40 (Anka) Capacity 13000mAh Made in P.R.C. Overigens zie ik nergens stickers van behaalde certificaten of keuringsinstanties, op zich al een veeg teken! --

Edwin

0 reacties

Geen reactie

Reageer