Pc bevriest seconden nadat ik hem aanzet

• 18 July 2022
  • 8 reacties
  • 294 Bekeken

Onlangs heb ik gemerkt dat mijn pc (Omen 880) af en toe vastliep, maar een snelle herstart leek de truc. Gisteren bevroor het echter weer en nadat ik het opnieuw had opgestart, bevroor het weer vrijwel zodra het begon op te starten. Ik heb het nu ongeveer honderd keer geprobeerd opnieuw op te starten, maar het mocht niet baten. Soms is het lang genoeg om bijna elke keer een blauw scherm met een andere foutcode weer te geven. Die omvatten:

KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Ik heb ze natuurlijk gegoogled en ze leken op een driverprobleem te wijzen? Maar al het advies dat ik kon vinden, was om mijn stuurprogramma's bij te werken, wat ik duidelijk niet kan doen als mijn scherm is vastgelopen. Ik heb ook geprobeerd om in veilige modus te gaan, maar dat werkt ook niet. Het spijt me als dit een voor de hand liggende oplossing is, maar ik weet echt niet wat ik moet doen. Om het even welke input zou worden gewaardeerd!

8 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Je zou dit kunnen proberen (automatische herstel):

https://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/all/windows-10-automatisch-herstel/ef57293d-9c7f-46a7-ad84-b8dc66d33b31

Reputatie 5
Badge +5

Ik zie dat ik de verkeerde url heb geplakt, nieuwe poging om in opstart herstel te komen:

https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/herstelopties-in-windows-31ce2444-7de3-818c-d626-e3b5a3024da5#bkmk_startup_repair

en daar klikken op "functie opstartherstel gebruiken”

Reputatie 5
Badge +4

Ik ken dit geval een beetje, zo gebeurde het ook bij mij jaren geleden. Ik heb er toen 2 nieuwe Ram geheugen in geplaatst en toen was het verholpen. Ram geheugen kost bijna niets, dat zou ik eerst vervangen. Want als je gaat herstellen met niet 100% ram geheugen, dan gaat dat ook fout.

Als het het ram geheugen is, kun je dat testen met memtest.
Dat programma werkt zonder het besturingssysteem.
Als het fout is, ram er een keer in en uit doen.
Contact problemen komen vaker voor, dan een defect.

Reputatie 5
Badge +4

Als het het ram geheugen is, kun je dat testen met memtest.
Dat programma werkt zonder het besturingssysteem.
Als het fout is, ram er een keer in en uit doen.
Contact problemen komen vaker voor, dan een defect.

Ik had bij mij ook de Ram laten testen, maar hij gaf het gewoon als goed aan. Tot na maanden van problemen het bios nog maar 1 Ram strip van 4GB zichtbaar was. Beide strips vervangen, bingo alles weer 100% goed.. 

Reputatie 3
Badge +2

Als u handig bent dan kan u ook de geheugens even er uithalen en dan een voor een testen.
Maar kapotte geheugens komt niet vaak voor en al helemaal geen vuile daar ze ingeklemd zitten.
Maar als u de pc opstart probeer dan eens de bios op te starten meestal gaar dat met [DEL] ,[Esc] of [F1]  daar kan u meteen zien of het geheugen het probleem is.
Maar wat wel vaak voorkomt is dat de voeding vuil is zeker als de pc al wat jaartjes mee gaat is een grote schoonmaak beurt nodig.
Vooral de ventilatoren zijn vuil magneten door dat deze warm worden en de vinnen van de koeling van kunststof zijn treken die heel veel vuil aan.
Mocht dit alles niet zijn dan op de videokaart na alles afsluiten zoals een externe harddisk maar gebruik echter NOOIT software die beweren je drivers “up to date” te houden deze installeren in het algemeen juist hele oude drivers.

Een zieke voeding, kan het ook veroorzaken.
Daar hebben ze in de winkel een tester voor.

Schoonmaken doe ik ook regelmatig.
Als je het fout doet, kun je veel in de prak helpen.
Dus wel even in verdiepen, voordat je het gaat doen.

Als ik niet zeker weet of het aan Windows ligt.
Start ik de PC even met een Linux bootable usb stick.
Handig is , als je dat al eerder gedaan hebt als de pc nog werkt.

Ga Windows niet lopen stressen met vaak opstarten,
Als je nog niet weet of de hardware defect is of niet.
Je loopt dan de kans, dat je dat er dan ook nog opnieuw op moet zetten.

Wat ook een mooie test is in Windows.
Groot bestand met Winrar inpakken.
Met een defect geheugen, zal je dat niet lukken.

Reputatie 3
Badge +2

@feniss  Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Reageer