Pc internet wordt gesmoord

• 26 March 2022
  • 12 reacties
  • 282 Bekeken

Ik heb mijn collega zijn nieuwe pc naar mijn huis laten brengen om zijn games te downloaden, omdat we 900 MB downloaden. Alle pc's in ons huis zijn verbonden met ethernet en halen die snelheid. Ik heb mijn installatie losgekoppeld en op zijn pc aangesloten, zodat we deze games snel voor hem kunnen downloaden. Nadat ik hem had aangesloten, voerde ik een snelheidstest uit en merkte dat hij slechts 50 Mbps download kreeg. Waarom is alleen zijn pc zoveel langzamer dan die van alle anderen. Op elke game-launcher worden ongeveer 50 downloads weergegeven. Als ik de snelheid op andere pc's in huis en op mijn telefoon controleer, halen we 900 mbps. Ik heb geprobeerd de "snelheid en duplex" te wijzigen in 1 gig. Geen hulp daar. Enig idee waarom alleen zijn pc zou worden gesmoord? Ook als je verbonden bent met ethernet? Gelieve te helpen bedankt

12 reacties

Je weet hopelijk de verschillen tussen mb, Mb, mB en MB?
millibit, megabit, millibyte en megabyte?

Reputatie 6
Badge +4

Zou hij een oudere ethernet adapter in zijn pc  hebben. De oudere generatie gaat tot max 100 Mb de recente tot 1Gb en de allernieuwste tot 10Gb

Hoe nieuw, is nieuw?
Als je bestanden op gaat slaan, is vaak de snelheid van de harddisk de zwakste schakel.
Dat kun je meten met CrystalDiskMark een programma, dat je niet hoeft te installeren.

Het kan inderdaad een 100Mbps kaart zijn.

Maar anders, bij de huidige harde schijven heb je type SMR en CMR. Om 4TB te kopiëren naar een SMR schijf duurt wel twee dagen, naar eenzelfde schijf type CMR duurt een paar uur. Het ligt aan de manier van wegschrijven.

SMR lijkt op overlappende dakpannen structuur

CMR lijkt op tegels tegen elkaar structuur

Het wordt hier uitgelegd.

Als het als data-schijf bedoeld is, is SMR geschikt. Maar voor veel grote bestanden kopiëren moet je CMR hebben. 

De Seagate Barracuda 8TB is SMR ca €179

De Seagate Barracuda 8TB Pro is CMR ca €329

Met SMR kan wel kloppen dat het tot 50Mbps is en niet die maximale van 120Mbps bij meerdere grote bestanden.

Reputatie 7
Badge +5

wellicht kan @ichiha68 even reageren op alle opmerkingen. andere vraag zou nog kunnen zijn wat de collega thuis haalt aan snelheid. en ik neem aan dat je met speedtest.net test? in je verhaal staan nigal wat gaming kreten die het niet duidelijker maken

Kan het zijn dat je collega óók wifi heeft, en alles door de wifi adapter gaat en niet door de ethernet kaart? (In dat geval moet je dus de wifi kaart in de device manager uitzetten)

@Jan Als dat zo zou zijn van de schijf (wat ik niet verwacht overigens) dan zou je in het begin wél die hogere snelheid moeten zien want alle data die naar een harddisk gaat wordt eerst gecached in RAM, dan in de cache van de drive zelf, en dan pas op de disk, en de val in snelheid zou je pas moeten zien als dat allemaal vol zit.

Daarnaast: Ik verwacht niet dat het aan een harddisk ligt, nieuwe PC's hebben allemaal ssd of NVMe drives, en boven dien is het verschil van tussen CMR en smr er wel, maar in normaal gebruik ook weer niet zo groot https://arstechnica.com/gadgets/2020/06/western-digitals-smr-disks-arent-great-but-theyre-not-garbage/

Reputatie 5
Badge +4

wellicht kan @ichiha68 even reageren op alle opmerkingen. andere vraag zou nog kunnen zijn wat de collega thuis haalt aan snelheid. en ik neem aan dat je met speedtest.net test? in je verhaal staan nigal wat gaming kreten die het niet duidelijker maken

Klopt het is wel handig als je weet wat er in die PC zit 

@Ronaldvr ik zocht een 8TB data-schijf voor mijn nieuwe computer naast de ssd-schijf en toen kwam ik de uitleg tegen over SMR en CMR dat je moet opletten wat je koopt en voor welk doel. Seagate heeft voor NAS de Ironwolf en voor interne data de Barracuda. Die is SMR, de Pro is CMR. Ik heb zo'n SMR, als ik naar die schijf download heb ik die snelheid van circa 50Mbps die topicstarter noemt als het om 900MB of meer gaat. Op een CMR schijf is hetzelfde downloaden in de buurt van 100-120Mbps. De omvang van de hoeveelheid bestanden gaat voorbij aan wat in een cache past. Het gaat om computers met ssd systeem-schijf en hdd data-schijf. Het vertragen begint als tijdens het kopiëren de data onder het overlappend deel van de tegeltjesstructuur geadresseerd moet worden. Dat moet je even opzoeken.

Het kan dus zijn dat topicstarter zelf een CMR data-schijf heeft en die andere computer SMR. 

Reputatie 7
Badge +5

SMR en CMR techniek gaat over fysieke ronddraaiende, oude, harde schijven die vaak in NASsen gebruikt worden. Ik ga ervan uit dat een laptop tegenwoordig geen cmr of smr heeft maar ssd. Overigens is de schrijfsnelheid 50MBps en geen 50Mbps.

Maar je, @ichiha68 heeft zich nog steeds niet gemeld, dus we gokken er vrolijk op los

900Mbps = pc is bekabeld aangesloten op modem die op 1 Gigabit glasvezel zit.

50Mbps = pc krijgt internet via wifi en de pc staat op de eettafel in de woonkamer of op de slaapkamer met een houten verdiepingsvloer ertussen. De pc staat ingesteld op internet via de ethernet wifi kaart. Pc nog instellen op internet via bekabeld verbinding.

90-100Mbps = pc is bekabeld aangesloten op modem die op 1 Gigabit glasvezel zit, maar de ethernetkaart is 10/100Mbps. Kaart vervangen door ethernet 10/1000Mbps. 

Op een 10/100 ethernetkaart bekabeld aangesloten op het modem haal ik een bestand van 900Mb binnen enkele minuten binnen.

Reputatie 4
Badge +3

Je weet hopelijk de verschillen tussen mb, Mb, mB en MB?
millibit, megabit, millibyte en megabyte?

En dan is er ook nog mib Mib miB en MiB.

de Mi staat voor een vermenigvuldiging van 1024*1024 terwijl  M staat voor 1000*1000

Reageer