Beantwoord

PC niet geschikt voor update naar Windows 11

• 11 February 2022
  • 75 reacties
  • 2042 Bekeken

Badge

Is het vanuit consumentenoogpunt normaal dat een laptop, aangeschaft in januari 2019 met besturingssysteem Windows 10 niet geschikt is voor een update naar Windows 11? 

Laptop voldoet aan alle vereisten maar alleen de Intel i5-7200 CPU @ 2.50 Ghz is volgens de PC Health check van Microsoft blijkbaar te oud om op te waarderen. Ik zie verschillende noodkreten op het internet over deze niet-opwaardering en afschuw over Microsoft i.v.m. de aansporing een nieuwe PC te kopen. Laptop werkt nog steeds als een tierelier, maar ondersteuning Windows 10 loopt slechts tot 2025. 

Kan de Consumentenbond hier een rol spelen? 

icon

Beste antwoord door Elvin. 16 February 2022, 14:21

Bekijk origineel

75 reacties

Is het vanuit consumentenoogpunt normaal dat een laptop, aangeschaft in januari 2019 met besturingssysteem Windows 10 niet geschikt is voor een update naar Windows 11? 

Laptop voldoet aan alle vereisten maar alleen de Intel i5-7200 CPU @ 2.50 Ghz is volgens de PC Health check van Microsoft blijkbaar te oud om op te waarderen. Ik zie verschillende noodkreten op het internet over deze niet-opwaardering en afschuw over Microsoft i.v.m. de aansporing een nieuwe PC te kopen. Laptop werkt nog steeds als een tierelier, maar ondersteuning Windows 10 loopt slechts tot 2025. 

Ik heb exact hetzelfde probleem, ook een zevende generatie Intel processor en Microsoft heeft die allemaal afgekeurd wegens het ontbreken van bepaalde instructies waarmee het onwaarschijnlijk is dat ze daar ooit nog op terug zouden komen. De Consumentbond gaat daar niets aan veranderen.

Reputatie 6
Badge +4

Ja ik ben het met u eens, het is van de gekke dat dit gebeurd. Het kan echt geen kwaad als de processor trager zou zijn. Alleen moet je dan langer wachten tot iets klaar is, maar dat moet een keuze zijn van u zelf. Zelfs tragere processors worden wel ondersteunt, te gek voor worden. Dat straks al die pc`s en laptops bij het grofvuil worden gezet!!.

Badge

Dat is een technische keuze die Microsoft maakt, maar mijn vraag is gesteld vanuit  consumentenoogpunt: is het normaal dat een duur apparaat binnen 3 jaar niet meer opgewaardeerd kan worden. Mij lijkt dat niet correct, maar ik lees graag nog meer reacties. 

Ja ik ben het met u eens, het is van de gekke dat dit gebeurd. Het kan echt geen kwaad als de processor trager zou zijn. Alleen moet je dan langer wachten tot iets klaar is, maar dat moet een keuze zijn van u zelf. Zelfs tragere processors worden wel ondersteunt, te gek voor worden. Dat straks al die pc`s en laptops bij het grofvuil worden gezet!!.

De snelheid is helemaal niet het probleem, het verhaal is dat ze vanwege de beveiliging bepaalde instructies in hardware willen hebben.

Dat is een technische keuze die Microsoft maakt, maar mijn vraag is gesteld vanuit  consumentenoogpunt: is het normaal dat een duur apparaat binnen 3 jaar niet meer opgewaardeerd kan worden. Mij lijkt dat niet correct, maar ik lees graag nog meer reacties. 

De bond heeft twee jaar geleden nog geprocedeerd tegen Samsung die telefoons al na twee jaar niet meer van de laatste OS versie voorzag en glorieus verloren. Er komt wetgeving aan, die naar mijn mening de plank misslaat, maar je gaat het langs de juridische weg niet winnen.

Reputatie 6
Badge +4

Ik heb exact hetzelfde probleem, ook een zevende generatie Intel processor en Microsoft heeft die allemaal afgekeurd wegens het ontbreken van bepaalde instructies waarmee het onwaarschijnlijk is dat ze daar ooit nog op terug zouden komen. De Consumentbond gaat daar niets aan veranderen.

Nou ik vind eigenlijk dat de consumentenbond, Microsoft voor de rechter moet slepen. Want dit is te gek voor worden, dat mensen op kosten worden gejaagd om een beetje snelheid. Terwijl een celeron processor wel door kan draaien??. Die veel trager is.

Reputatie 7
Badge +5

nogmaals: het gaat niet om de snelheid. 

verder wordt windows 10 natuurlijk nor jaren geupdate, dus de pc is nog jaren veilig te gebruiken. 

Reputatie 6
Badge +4

nogmaals: het gaat niet om de snelheid. 

verder wordt windows 10 natuurlijk nor jaren geupdate, dus de pc is nog jaren veilig te gebruiken. 

Er worden nu nog zelfs laptops verkocht waar Windows 11 niet op kan draaien???. Ik vind dat wanneer het probleem alleen om de Processor gaat, dat de verkoper je daar op moet wijzen. En als Microsoft de Processors verlaagd, Dan kunnen die laptops nog jaren mee.

Reputatie 7
Badge +5

mee eens dat laptops die nu verkocht worden en geschikt zijn, een sticker moeten hebben van win11. zonder sticker dus geen win11. 

en het verlagen vande processor types heeft geen zin, die lagere types missen instructies die nodig zijn voor 11

Badge +2

Ik denk dat laptops inderdaad langer te upgraden moeten zijn dan drie jaar. Alleen wist niemand dat windows 11 uitkwam, tot afgelopen juli. Mijn laptop met een i-5 processor is trouwens van 2017 en ik word er regelmatig op gewezen dat ik win11 kan downloaden. En wat heb ik dan volgens de beschrijving? Een nog fijnere app waarmee ik al mijn vrienden…, een geheel nieuwe indeling… een ultieme ervaring… oftwel: Ik hoef hem niet, want het levert voor mij 0 meerwaarde tov win10.

Als u win 11 echt wil installeren dan kunt up op schoonepc.nl een soort omweggetje realiseren via het register en hem dan alsnog installeren.

ondersteuning Windows 10 loopt slechts tot 2025.

Als er zoveel relatief nieuwe toestellen ongeschikt zijn, zullen ze vast de datum opschuiven.
Ik heb vroeger op Win98 ook nog jaren lang na de einddatum updates gehad.

Wat de processor betreft, schrijven ze zelf: 1 gigahertz (GHz) of sneller met 2 of meer cores op een compatibele 64-bits processor.
Het is dus niet de snelheid van de processor, wat het verschil maakt.
Er zijn ook veiligheidslekken geweest in bepaalde processoren, die toen softwarematig gedicht zijn.
Dat ging wel ten koste van de snelheid.
Best kans, dat ze die nooit toelaten voor Windows 11
Als dat de reden is, is de hardware fabrikant de schuldige.

Ze zijn ook aan het testen met ARM
Dat zou de volgende stap kunnen zijn.
Daarvoor heb je een heel ander moederbord voor nodig.

Gelukkig wordt Linux steeds beter geschikt voor de gewone gebruiker.
Helemaal gratis.
Probeer het gerust eens uit, om te testen hoef je het niet te installeren.

Nou ik vind eigenlijk dat de consumentenbond, Microsoft voor de rechter moet slepen.

Dat kunt u dan vinden maar dat is alleen zinvol als je ook een reële verwachting hebt dat je dat proces wint, anders is het weggegooid geld.

Ja @cbvjapio ik las ook zoiets op internet dat het desondanks toch kan, zeker voor recente laptops. Maar dat is alleen voor mensen die durfals zijn. Ik heb nu Windows 11 op een andere computer maar merk niet veel verschil met 10. Het Startmenu is anders en moet je weer even zoeken hoe het moet.

Reputatie 6
Badge +4

ondersteuning Windows 10 loopt slechts tot 2025.

Als er zoveel relatief nieuwe toestellen ongeschikt zijn, zullen ze vast de datum opschuiven.
Ik heb vroeger op Win98 ook nog jaren lang na de einddatum updates gehad.

Wat de processor betreft, schrijven ze zelf: 1 gigahertz (GHz) of sneller met 2 of meer cores op een compatibele 64-bits processor.
Het is dus niet de snelheid van de processor, wat het verschil maakt.
Er zijn ook veiligheidslekken geweest in bepaalde processoren, die toen softwarematig gedicht zijn.
Dat ging wel ten koste van de snelheid.
Best kans, dat ze die nooit toelaten voor Windows 11
Als dat de reden is, is de hardware fabrikant de schuldige.

Ze zijn ook aan het testen met ARM
Dat zou de volgende stap kunnen zijn.
Daarvoor heb je een heel ander moederbord voor nodig.

Gelukkig wordt Linux steeds beter geschikt voor de gewone gebruiker.
Helemaal gratis.
Probeer het gerust eens uit, om te testen hoef je het niet te installeren.

Windows processor requirements Windows 11 supported Intel processors | Microsoft Docs

Sorry ik bedoel het model, dat moet verder naar beneden worden bijgesteld, het is te gek voor worden dat een i5 - 8000 en lager niet meer worden ondersteund

Reputatie 6
Badge +4

Nou ik vind eigenlijk dat de consumentenbond, Microsoft voor de rechter moet slepen.

Dat kunt u dan vinden maar dat is alleen zinvol als je ook een reële verwachting hebt dat je dat proces wint, anders is het weggegooid geld.

Sorry ik bedoel het model, dat moet verder naar beneden worden bijgesteld, het is te gek voor worden dat een i5 - 8000 en lager niet meer worden ondersteund. Terwijl die nog snel genoeg zijn, dus gooien we die maar weg???.

Sorry ik bedoel het model, dat moet verder naar beneden worden bijgesteld, het is te gek voor worden dat een i5 - 8000 en lager niet meer worden ondersteund. Terwijl die nog snel genoeg zijn, dus gooien we die maar weg???.

Die nieuwe instructies ontbreken gewoon op alle processoren voor de achtste generatie en, overigens ook tot mijn verdriet, lijkt Microsoft niet van plan de veiligheid eisen weer te verlagen. Het is nog geen 2025 natuurlijk, dus wie weet wat er nog gaat gebeuren, maar een rechtszaak verwacht ik in Nederland niet.

Badge

Dank voor alle reacties! Ik wil proberen aan de hand van uw reacties de vraag van verschillende kanten te benaderen: 
Nee, ik wil niet persé mijn laptop upgraden naar een nieuwe versie van het Windows-besturingssysteem, maar ik probeer thuis wel waar mogelijk apparaten (tv, smartphone, laptop) telkens te upgraden i.v.m. beveiliging, continuïteit en gebruikszekerheid. Daarom vraag ik me af of het correct is dat inderdaad relatief nieuwe apparatuur na een gebruiksperiode van nog geen 3 jaar uitgesloten wordt van opwaardering. Technisch zou dat naar mijn mening voor de processor in mijn laptop geen probleem mogen zijn. 

Ter illustratie: mijn versterker, grammofoon en geluidsboxen stammen uit 1978 en de CD-speler uit 1996: zelfs de combinatie werkt nog altijd zeer naar genoegen. Een laptop uit 2008 doet ook nog dienst, maar daar heb ik geaccepteerd dat een nieuw besturingssysteem niet meer mogelijk is - maar dat is een gebruikstijd van 14 jaar. Die wordt nu voor mijn laatste laptop verkort naar 6 jaar… 

Met de optie om over te gaan naar een ander besturingssysteem of zelfs via omweggetjes wel te updaten worden leveranciers alleen maar gesterkt in hun commerciële belangen en niet gewezen op de morele verantwoordelijkheid een acceptabele levensduur van apparaten met hun besturingssystemen te bieden. 
Daar zou ik graag een rol voor de Consumentenbond weggelegd zien: als enkele consument maak ik geen enkele kans, terwijl het stempel Consumentenbond misschien wel zou kunnen helpen. 

Reputatie 5
Badge +6

Via www.seniorenweb.nl werd van de week een uitleg gegeven hoe men eventueel een upgrade kan installeren.

Dit blijkt dus niet altijd noodzakelijk.

(Zie eventueel mijn vragen en reacties op mijn avatar).

Reputatie 6
Badge +4

Via www.seniorenweb.nl werd van de week een uitleg gegeven hoe men eventueel een upgrade kan installeren.

Dit blijkt dus niet altijd noodzakelijk.

(Zie eventueel mijn vragen en reacties op mijn avatar).

Ja maar dan krijg je van Microsoft na de installatie geen updaten meer, want die kijken naar de hardware van het apparaat.

Reputatie 5
Badge +6

Dag @H. Beukman ,

Zoals in voorgaande reacties heb ik aangegeven dat het niet noodzakelijk is om Win11 te installeren of te upgraden..

De extra's zijn niet zodanig dat deze noodzakelijk zijn. De updates zijn voor Win10 t/m 2023 beschikbaar en worden normaal gesproken ook geïnstalleerd.

Reputatie 6
Badge +4

Dag @H. Beukman ,

Zoals in voorgaande reacties heb ik aangegeven dat het niet noodzakelijk is om Win11 te installeren of te upgraden..

De extra's zijn niet zodanig dat deze noodzakelijk zijn. De updates zijn voor Win10 t/m 2023 beschikbaar en worden normaal gesproken ook geïnstalleerd.

Maar het is toch wel makkelijk als je een laptop koopt, om deze wel te kunnen updaten. En niet om deze na 2025 te moeten weggooien??? pffff

Reputatie 7
Badge +5

je hoeft helemaal niks weg te gooien na '25. Hij blijft het gewoon doen alleen geen updates meer, da's een (slechte) keus. De 14 jaar ouden laptop hierboven heeft dat ook niet meer (als ie windows'3.11 draait). En tzt poppen de Linux fanaten weer op die dan aangeven dat je er gewoon nog linux op kunt installeren :wink:

Reputatie 5
Badge +3

Laptop voldoet aan alle vereisten maar alleen de Intel i5-7200 CPU @ 2.50 Ghz 

Intel i5-7200 CPU @ 2.50  = Launch DateQ3'16

U heeft een laptop gekocht met een CPU die op dat moment al 3 jaar op de markt was en inmiddels 5,5 jaar oud is. 

Windows 10 support loopt door tot 2025 en misschien nog wel langer… En windows 11 is niet veel beter als Windows 10. De CPU is dan inmiddels al 9 jaar op de markt. 

Reputatie 6
Badge +4

Laptop voldoet aan alle vereisten maar alleen de Intel i5-7200 CPU @ 2.50 Ghz 

Intel i5-7200 CPU @ 2.50  = Launch DateQ3'16

U heeft een laptop gekocht met een CPU die op dat moment al 3 jaar op de markt was en inmiddels 5,5 jaar oud is. 

Windows 10 support loopt door tot 2025 en misschien nog wel langer… En windows 11 is niet veel beter als Windows 10. De CPU is dan inmiddels al 9 jaar op de markt. 

Er worden nu nog laptops verkocht, die stoppen met 2025, dit is te gek voor worden na 3 jaar. Je zal er maar 1 kopen terwijl je al bijna bankroet bent. Mensen doe je ogen open, de winkels willen ze echt kwijt pfffff.

Dat zou ik ook gemeen vinden @H. Beuman, als ze die niet-Windows 11 laptops en pc's verkopen zonder dat erbij te zeggen. Het is een dilemna sinds de aankondiging van Microsoft, wat te doen met al die voorraad niet geschikte apparatuur. 

Ik heb in welles niettes discussies gezeten met gewaardeerde lui hier op dit forum die een eerste piep van Windows Defender meteen zien als een hack/Trojan virus/malware/assume breach/"hellup de Russen komen" en meteen de quarantaine leegmaken, meteen de nieuwste update installeren en extra antivirus software installeren als Norton, Malware bytes, Hitman Pro, Avast. Die discussie kan ik niet winnen, het is dezelfde discussie als of Jezus wel of niet in je computer zit. Ik heb al die programmaatjes eraf gedaan en doe verder alleen met Windows Defender.

Een kenmerk van al die waarschuwingen tegen malware is dat ze nooit de aantal gevallen erbij vermelden. Dat deden ze één keer wel bij Kassa op tv over spoofen. In dat jaar waren het op 10 miljoen huisgezinnen maar 173 gevallen van mensen die gespooft waren. (Dit is volgens mij het enige woord waarbij je "is gespooft" met een t schrijft, al die andere "is ge.....fd" zijn met een d na de f ingeval twee klinkers voor de f, b.v. "is geloofd" enz.).

Ik geloof helemaal dat er heus wel malware is, daarvoor heb ik ook Windows Defender, maar dat die malware vooral gericht is op grotere organisaties omdat daar veel meer te halen valt zoals zo'n website die bitcoins opslaat. Bij de gewone particuliere mensen valt het heus wel mee. Ik heb een keer gevraagd op dit forum wie voor het laatst een virus had, en er was een iemand die in 1994 voor het laatst wat had. Ikzelf in 1992. Ik bedoel dan niet een waarschuwing, maar dat programna's geinfecteerd waren met een virus. Heel dikwijls wordt het virusbestandje gelockt en kan je het niet uitvegen. Daarvoor heb je Unlocker en lukt het wel. Natuurlijk roept dan iemand dat je nog adsume breach hebt, maar dat valt onder de categorie of Jezus wel of niet in je computer zit, dat is maar een geloofskwestie.

Er zijn sites waar je van tevoren kan weten dat je een virus oploopt, datingsites, games, en XXX-dinges. Als je die niet bezoekt is je risico verder heel klein.

Bij mij piept Windows Defender al jaren niet meer op malware maar alleen op false positives van oude software. Zet maar eens een paar Word-documenten versie 2003 met macro's erin en kopieer die naar een andere schijf en probeer Windows Defender dan maar eens stil te krijgen. Bij mij doet Windiws Defender alleen nog maar illegale software detecteren en wist dan dat ene licentie bestandje uit. Dat is het nare, het was ooit gekochte software en toch veegt ie het uit, illegale software noemt Defender nu ook "bedreigend, schadelijk, niet betrouwbaar", dat klopt niet toch? Op internet zie ik al uitleg dat Windows Defender false positive kan geven en dat je die eerst moet stilleggen.

Het komt er dus op neer dat je na 2025 heus nog wel met Windows 10 verder kan tot het einde van de levensduur van de laptop. Die levensduur heeft dat ding, dus daarin heeft de winkel je niet bedot. Ik ben ook nog gewoon doorgegaan met Vista tot de laptop kapot ging na 12 jaar.

Ik heb nog een oude PC met Windows 98 werkend erop met aansluiting op internet. Zet er een antimalware programna op en ga lekker je gang. Sinds wanneer zou je oude software niet meer op je computer mogen draaien? Daar zijn computers toch voor! In die andere draad heb ik Lotus123 laten zien op Windows 11 en WordPerfect 5.1. Er staat ook bij dat DOS programma dat mensen het niet mogen downloaden als ze het niet vertrouwen. Als je dus niet in staat bent false positives te herkennen moet je het niet doen, maar dan is je wereld nogal beperkt tot alleen de laatste update. 

Reageer