Beantwoord

PC niet geschikt voor update naar Windows 11

• 11 February 2022
  • 75 reacties
  • 2042 Bekeken

Badge

Is het vanuit consumentenoogpunt normaal dat een laptop, aangeschaft in januari 2019 met besturingssysteem Windows 10 niet geschikt is voor een update naar Windows 11? 

Laptop voldoet aan alle vereisten maar alleen de Intel i5-7200 CPU @ 2.50 Ghz is volgens de PC Health check van Microsoft blijkbaar te oud om op te waarderen. Ik zie verschillende noodkreten op het internet over deze niet-opwaardering en afschuw over Microsoft i.v.m. de aansporing een nieuwe PC te kopen. Laptop werkt nog steeds als een tierelier, maar ondersteuning Windows 10 loopt slechts tot 2025. 

Kan de Consumentenbond hier een rol spelen? 

icon

Beste antwoord door Elvin. 16 February 2022, 14:21

Bekijk origineel

75 reacties

Het zou mooi zijn als ze updates voor Windows Defender bleven geven voor oudere versies.

Niet om te muggenziften, maar juist dit verlangen naar updates bracht mijn wenkbrauwen in beweging.

Met deze Defender zullen ze waarschijnlijk doorgaan tot de Europese Unie het verbiedt.

Ach lieve mensen, zullen we het weer over Windows 11 hebben?

@Leonz, je hebt wijze visies. Maar ik dacht zo dat als Defender steeds up to date zou blijven hoef je juist geen updates toch?

@Deen, is er dan een andere reden dan beveiliging waarom je Windows11 zou willen hebben? In de kern gaat het topic toch over wat het probleem is als je met het Windows10 apparaat door blijft gaan na 2025? Een niet voor update naar Windows11 geschikte pc is toch een Windows10 pc? En update zou hier toch upgrade moeten zijn? 

Reputatie 2
Badge +2

Het zou mooi zijn als ze updates voor Windows Defender bleven geven voor oudere versies.

Niet om te muggenziften, maar juist dit verlangen naar updates bracht mijn wenkbrauwen in beweging.

Met deze Defender zullen ze waarschijnlijk doorgaan tot de Europese Unie het verbiedt.

Windows Defender Firewall is sinds de Windows11 update inmiddels dusdanig geïntegreerd dat als je deze helemaal uitzet, zoals ik dat had in Windows10, het (niet verwijderbare) netwerkicoontje in het systeemvak van de taakbalk bij een internet verbinding deze verbinding niet meer aangeeft.
Dus zoals onderstaand.

i.p.v. 

Hebben we het nu over de Windows Defender Firewall of over de meegeleverde anti-virus?

Ik gebruik de firewall wel, maar de anti-virus niet.

Reputatie 2
Badge +2

Hebben we het nu over de Windows Defender Firewall of over de meegeleverde anti-virus?

Ik gebruik de firewall wel, maar de anti-virus niet.

Oke… dat zag ik,  eigenlijk reageerde ik op “tot de Europese Unie het verbiedt”, maar ik zie nu dat ik in een ander draadje zit als dat ik dacht.

Reputatie 6
Badge +3

Waarom zou de EU dat verbieden.

Beveiliging en updates is zo wezenlijk dat hoort standaard in Windows te zitten. Ik vind het vreemd dat je dat er nog extra bij moet kopen.

Dus zoals onderstaand.

i.p.v. 

Dit vind ik ook weer gemeen van Microsoft. Je verwacht het niet maar bij elke upgrade en/of update sluipt er een verandering in en kan je op een gegeven moment geen andere kant meer op dan de kant die Microsoft wil. 

Want bij mij staat op de nominatie om de hele Windowds Defender eraf te doen vanwege talloze meldingen van vermeende copyrights breaches (false positives) en geen enkele virus detectie. Maar dat deïnstalleren zou dan niet meer kunnen in Windows11? Moet het nog ontdekken.

Als ik zo praat loop ik het risico weer de Linuxbijbel over me heen te krijgen. Daar is niks op tegen. Maar ik ben op school ooit geslaagd voor het eindexamen "zelfstandig denken" en ik gebruik dat dan om Windows10 en 11 zo te configureren dat ze geen dingen doen die ik niet wil.

In 2003 kon je macro's maken in een Word document. Daar was Windows Defender niet op voorbereid. Dus elk zo'n Word-document: pieperdepiepdepiep. Ik bewaar die Word documenten op mijn archiefschijf en de dupkicaat daarvan. En wat doet Windows 11 nu? Zodra ik die externe schijf met USB op de computer aansluit is het wel 187 keer red-alert ernstige Trojan! En al die oude Word-documenten van m'n werk uit 2003 worden uitgeveegd en in quarantaine gezet. Dan denk je, geen probleem, ik pak de duplicaatschijf wel, maar hup daar ook 187 keer red-alert ernstige Trojan. Defender kan niet binnenin een Word document uit 2003 kijken, dus wordt elk document met een macro gequalificeerd als ernstige Trojan. Op de duplicaatshijf wordt het ook gewist. Kan je 187 keer "Sta toe" aanvinken om je bestanden terug te krijgen. Dit gaat mij iets te ver, archieven moeten ze van afblijven, die zijn om te bewaren. Je kan mappen of drives uitsluiten, maar zodra je de file opent wordt die toch uitgeveegd . . .

Waarom zou de EU dat verbieden?

Niet zo serieus reageren alstublieft.

De enige instantie die ooit iets verbiedt op Big Tech gebied is de Europese Unie.

Nogmaals: de blokkade die Tourist7 heeft waargenomen in Windows 11 slaat mijns inziens op de firewall, niet op de anti-virus.

Nochtans: dat hoop ik en vermoed ik.

We kunnen dus in Windows 11 nog steeds de Microsoft anti-virus vervangen door een minder vervelend exemplaar.

Klopt dit, Tourist7?

Toevoeging: wellicht verdwijnt de blokkade ook als je een zelf gekozen firewall installeert.

Reputatie 2
Badge +2

We kunnen dus in Windows 11 nog steeds de Microsoft anti-virus vervangen door een minder vervelend exemplaar.

Klopt dit, Tourist7?

Toevoeging: wellicht verdwijnt de blokkade ook als je een zelf gekozen firewall installeert.

Het is geen blokkade al lijkt dat zo. Zoals ook eerder aangegeven, het is juist het netwerkicoontje (zie de afbeeldingen in mijn vorige post) in het systeemvak van de taakbalk die bij een internet verbinding toch blijft aangeven dat deze er niet is. 
Om dit icoontje wel goed te laten werken moet bij Windows 11 de Windows Defender Firewall service geactiveerd blijven, voorheen in Windows 10 was dit niet nodig.

Zie onderstaande afbeelding services.

Ze kunnen nog steeds vervangen worden.

Het is dus heel anders dan ik had begrepen.

Ik had deze service ook nog nooit waargenomen.

Dank voor de aanvullende uitleg!

Mijn computers zouden volgens Microsoft ook niet geschikt zijn. Processor is Intel I7. Echter na het downloaden en installeren van een script, lukt de installatie van Windows 11 wel. Ik hoefde geen wijzigingen in het Windows register aan te brengen, zelfs de TPM was niet nodig. Windows 11 werkt iets soepeler dan zijn voorganger, sommige icoontjes zien er iets anders uit. En ja… ik krijg netjes alle Windows 11 updates. 

Mijn computers zouden volgens Microsoft ook niet geschikt zijn. Processor is Intel I7. Echter na het downloaden en installeren van een script, lukt de installatie van Windows 11 wel. Ik hoefde geen wijzigingen in het Windows register aan te brengen, zelfs de TPM was niet nodig. Windows 11 werkt iets soepeler dan zijn voorganger, sommige icoontjes zien er iets anders uit. En ja… ik krijg netjes alle Windows 11 updates. 

Dat klopt, alleen weet niemand hoelang het dan goed zal gaan. 

Reputatie 3
Badge +2

Het niet kunnen installeren is voor mij echt een raadsel.
Wel is het zo dat laptops verkocht worden die al veel ouder zijn dan je zou verwachten immers prijst de winkel deze aan als nieuw zijnde maar ze vertellen niet dat deze al jaren op de markt zijn.
Maar wat wel kan zijn is dat de instellingen in de BIOS niet goed staan ingesteld en dan geeft de tool van Microsoft aan dat windows 11 niet geïnstalleerd kan worden.
Het beste wat je dan kan doen is naar de website van de fabrikant gaan om te kijken hoe je de instellingen in de bios moet veranderen,
Maar mocht het toch niet lukken dan is er ook een mogelijkheid om alsnog windows 11 te installeren.
Microsoft heeft zelfs sinds kort op de web pagina een uitleg staan hoe je dat moet doen.
Echter werk in nu ook met Windows 11 en om eerlijk te zijn vind ik het een K.U.T. programma.
Daarom heb ik ook start is back voor windows 11 er opgezet zodat het weer lijkt op Windows 7 start menu. 

Kun je dat van Windows 11 dan wel van tevoren weten? 

Kun je dat van Windows 11 dan wel van tevoren weten? 

Dit gaat nu juist om Windows 11 maar op een processor die officieel niet wordt ondersteund. De hamvraag is of je niet plots een update krijgt waarop het dan niet meer werkt. Heel eerlijk als ik niet zou werken met m'n laptop zou ik de gok ook nemen maar nu nog niet.

@Deen, wat ik inmiddels zelf heb ondervonden is dat Microsoft de Windows Defender gebruikt om al die afwijkende dingen te spoilen. Dus dat het wel goed blijft werken totdat je een update krijgt van Windows Defender. Ik voel aan m'n buik dat de maker van de script wel weet dat het zal blijven werken en degenen die het hebben geïnstalleerd. Ik denk dat je op Reddit wel ervaringen van andere mensen erover kan lezen.

Net zo goed dat ik niet kan bewijzen dat Jezus niet mijn computer zit, kan ik ook niet bewijzen dat die script het wel zal blijven doen. Maar ik weet het wel. En zodra die het niet meer doet zoek ik op internet naar de oplossing net zoals die script werd gevonden. Ik heb een paar keer een andere script toegepast en die werken al jaren. Het is een of meer regels tekst in de oude MSDos taal die je met de command prompt met knip en plak moet uitvoeren. 

Ik vind het alleen zo jammer voor gebruikers die leek zijn dat die met zo'n kreet een onzeker gevoel krijgen en dan maar voor zekerheid kiezen en het niet doen. 

Ik woon al 52 jaar in Nederland maar ik begrijp een ding nog steeds niet. Als een auto niet wil starten dan doet een Surinamer de motorkap op en gaat kijken. En hij blijft net zolang pielen en kijken en begrijpen wat hij ziet tot de auto weer start. In Nederland gaat de motorkap niet open en moet de deskundige van de garage komen of de auto moet naar de garage. Ik snap dat niet dat de Nederlander die scholing niet heeft gehad dat hij zichzelf de deskundige kan vinden. 

Omdat die Windows Defender vanaf de eerste kennismaking van alles begon te blokkeren en voor van alles en nog wat begon te waarschuwen en ook nog hinderlijk in het contextmenu zat heb ik die onmiddellijk in de ban gedaan.

Dus laat hen maar ongehinderd “scripts schrijven”.

Jeuj, eindelijk iemand die er ook zo over denkt!

Maar het is wel handig als je blijft roepen van wel want anders krijg je een Linuxbijbel cadeau ter oplossing van je probleem en waarschuwingen tegen malware/virus/hackers/russische spionnen/assume breach.

Assume breach is zoiets als dat Jezus in je computer zit alleen je weet het niet, maar daarom moet je er vanuitgaan van wel. En van die Russische spionnen heeft de openbaar aanklager in Amerika gevonden dat dat slechts fop was om de president in een kwaad daglicht te kunnen stellen. Dus die kan je alvast wegstrepen en vermindert je risico dus met minstens eenderde. 

Voor elke leek die denkt dat ie geen verstand heeft van computers is er deze toegang tot alle computerkennis in de wereld. Type in Google het volgende:

What is <vul de meest in de buurt komende trefwoorden in>, of

How to <vul de meest in de buurt komende trefwoorden in>

Je krijgt dan keuze uit videofilmpjes op Youtube van mensen elders in de wereld met kraakheldere uitleg, of gewoon links naar teksten met uitleg. Is het antwoord niet wat je zoekt, verander dan die trefwoorden een beetje. Je hebt zelfs keuze erin, dus als iemand teveel leutert omdat hij eigenlijk zichzelf wil etaleren, sla je die over en pak je de volgende.  Die filmpjes op Youtube zijn heel goed en op Reddit.com staat veel gebruikerservaring  van praktische durfals van die oplossing. Dus gewoon ook leken net als wij die het wel gedaan hebben. 

Maar één ding wilde niet oplossen. Ik deed "How to gratis clone mijn harde schijf" (ja, ja, in Google mag je in één zin meer talen gebruiken) en kwam uit op de enige gratis software Macrium. Daar de instructies gevolgd en clonen maar, ook nog "skip read error" aangeklikt, en drie keer chkdsk /f /r gedaan (8 uur, 5 uur en 5 uur lang!), maar hij bleef read error 29 geven. Toen was ik het beu en heb ik een clean install van Windows10 erop gedaan. Om tegelijk te ontdekken dat je de oude licentie helemaal niet meer nodig hebt. 

En nog een andere vraag: "How to install Word Perfect 5.1 in Windows 11", en ziedaar in die andere draad, sa marche. Bij die software staat er wel bij dat je niet mag mailen met de vraag of het betrouwbaar is en je hebt geen toestemming om het te downloaden als je angstig bent en het daarom niet vertrouwt. Dat is nog eens een oplossing voor de betrouwbaarheidsvraag. 

Reputatie 2
Badge +2

Maar één ding wilde niet oplossen. Ik deed "How to gratis clone mijn harde schijf" (ja, ja, in Google mag je in één zin meer talen gebruiken) en kwam uit op de enige gratis software Macrium. Daar de instructies gevolgd en clonen maar, ook nog "skip read error" aangeklikt, en drie keer chkdsk /f /r gedaan (8 uur, 5 uur en 5 uur lang!), maar hij bleef read error 29 geven. Toen was ik het beu en heb ik een clean install van Windows10 erop gedaan. Om tegelijk te ontdekken dat je de oude licentie helemaal niet meer nodig hebt. 

Tijdens het (nog vrij recent) clonen met Macrium van een HDD 2TB naar een SSD 2TB had ik ook een “read error” en heb ik ook chkdsk gebruikt, deze kon bij mij niets vinden, de read error bleef echter. Vervolgens heb ik een image gemaakt van de HDD en deze teruggezet naar de SSD dat werkte toen wel en ik ben niet de enige https://forums.tomshardware.com/threads/switching-from-hdd-to-ssd-macrium-reflect-gives-me-error-9-23-data-error-cyclic-redundancy-check.3708554/post-22355500

Misschien moet je dat volgende keer (wie weet) ook eens proberen.

@Tourist7 hartstikke leuk, je maakt me wijzer. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb die hdd schijf nog intact, hij is 500Gb maar slechts 1/3e vol, en de ssd schijf is 250Gb. Moet nog kijken of image van ongelijke schijven kan. Of ik koop nog een 500Gb ssd, en die 250Gb ssd bewaren tot iemand een desktop dumpt.

Reputatie 3
Badge +2

Helaas zit de CPU op het moederbord vast gesoldeerd anders had u misschien een I7 kunnen plaatsen.
Echter als de verkoper u had verteld dat deze wel geschikt zou zijn voor de elendige windows 11 welke eigenlijk nog steeds in ontwikkeling is dan had u de verkoper voor blok kunnen zetten en een andere laptop kunnen eisen die wel voldoet aan Windows 11.
Zelf heb ik een geruime tijd met W11 gewerkt en vond het minder prettig werken dan W10 en sneller werken? nee zelfs trager dan W10 plus dat er wel iedere week zo beetje een update was die dan weer opgevolgd werd door een nieuwe update omdat de vorige update problemen gaf.
Al met all geen goed idee om W11 te gebruiken.
En als u windows 10 Pro gebruikt dan is de kans groot dat Windows 10 al dan niet betaald toch updates houd.

Reputatie 6
Badge +4

Feitelijk is een jaar jaar oude laptop op technisch gebied een fossiel. De ontwikkeling gaat zo snel dat uw 4 of 5 jaar oude processor een achterhaalde techniek bevat. Mijn tv van toen bijna 4000 euro krijgt ook geen updates meer maar ik kan nog prima jaren kijken. Nu kan ik Sony wel voor de rechter dagen maar Sony gaat echt geen nieuwe software meer uitbrengen.

Dan wordt er nog over een dure laptop gesproken maar we hebben het over een it, geen i7 of i9. 

Reputatie 3
Badge +2

Feitelijk is een jaar jaar oude laptop op technisch gebied een fossiel. De ontwikkeling gaat zo snel dat uw 4 of 5 jaar oude processor een achterhaalde techniek bevat. Mijn tv van toen bijna 4000 euro krijgt ook geen updates meer maar ik kan nog prima jaren kijken. Nu kan ik Sony wel voor de rechter dagen maar Sony gaat echt geen nieuwe software meer uitbrengen.

Dan wordt er nog over een dure laptop gesproken maar we hebben het over een it, geen i7 of i9. 

Een laptop van een jaar oud zou gewoon Windows 11 al moeten hebben en zou dan ook minimaal 3 jaar mee moeten kunnen gaan.
Maar juist de cpu van de vraagsteller is er een die een fout bevat die helaas al snel door Intel is onderkent maar waarvoor ze geen vervangende cpu hebben ontwikkeld maar gewoon meteen een hele nieuwe generatie cpu`s hebben gebakken.
Bij Tv's is het zo dat veel merken gewoon een eigen systeem hebben en hadden zo is LG een grote fabrikant die geen Android maar eigen systeem hebben en dus is het ook moeilijker om eigen apps er op te zetten.
Bij Android speeld echter ook nog eens het versie welke gebruikt wordt al is daar mee het soms wel mogelijk om apps te side streamen of zelfs de gehele firmware te vervangen door een custrom versie die gemaakt is door hobbyisten.
Zelf heb ik een Toshiba die Opera OS heeft en ook daar is de ondersteuning voor gestopt.

Reageer