Consumentenbond.nl

Phishingmail ontvangen? Deel deze dan hier!

• 15 januari 2016
  • 297 reacties
  • 220790 Bekeken

Phishingmails die hengelen naar geld en gegevens worden steeds geloofwaardiger. Criminelen doen zich voor als overheidsinstelling, bank of bedrijf en proberen consumenten zo te verleiden op linkjes te klikken, gegevens in te vullen of betalingen te doen. Daarom hebben wij in samenwerking met Fraudehelpdesk.nl een quiz ontwikkeld zodat jij kan kijken hoe goed jij bent in het herkennen van deze nep e-mails.

Er zijn helaas veel van dit soort e-mails in omloop en er komen er ook steeds meer nieuwe bij. Heb jij er eentje ontvangen? Deel deze dan hier en help elkaar om deze e-mails tijdig te herkennen. Belangrijk: wij slaan geen gegevens van criminelen op. En let er bij het delen van phishingmails op dat je privégegevens (zoals volledige naam en/of e-mailadres) niet zichtbaar zijn.

Onderstaand vind je een lijst met alle reacties met phishingmails die tot nu geplaatst zijn door community leden. Wanneer je op het betreffende bericht klikt, kom je er direct bij uit. Zo hoef je zelf niet in alle reacties te zoeken om een specifieke terug te vinden.

• ABN AMRO 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
  • Action 1
  • Afpersing 1
  • Airmiles 1
  • Amazon.co.uk 1
  • Apple 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
  • Argenta 1
  • ASN Bank 1, 2
  • Belastingdienst 1, 2, 3, 4
  • Bol.com 1
  • Consumentenbond 1, 2
  • CJIB 1
  • DHL 1
  • Dropbox 1
  • Dutch filmworks 1
  • Efteling 1
  • Goedehypotheek.nl 1
  • HEMA 1 , 2
  • Hollandse deals 1
  • IBAN 1
  • ING Bank 1, 2, 3, 4, 5
  • International Card Services (ICS) 1, 2, 3, 4,5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
  • Intrum Justitia 1
  • KLM 1
  • KPN 1
  • LinkedIn 1
  • Marktplaats 1
  • Microsoft 1, 2
  • Netflix 1
  • NS 1, 2, 3
  • Paypal 1, 2, 3, 4
  • Planeteo 1, 2
  • PostNL 1, 2
  • Rabobank 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
  • RIVM 1
  • SIRE 1
  • SNS Bank 1, 2, 3
  • Tele2 1, 2
  • T-Mobile 1
  • Tony's Chocolonely 1
  • Van Arkel gerechtsdeurwaarder 1
  • Van der Valk 1
  • Verisure 1
  • Vodafone 1, 2
  • Ziggo 1, 2, 3, 4, 5, 6

297 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Goed initiatief! Misschien nog een wedstrijd aan koppelen (met opt-in-optie), met verloting van iets op datum X voor iedereen die hem invult en zijn/haar email achter laat (of zich inschrijft op de nieuwsbrief)?!
Badge
Heb zojuist de test gedaan en heb een fout. Een goede mail voor vals aangezien! Dus het commentaar "het kan beter" vind ik niet terecht. Beter een keer teveel weggeklikt dan er in getrapt! 🙂 Goede test trouwens!!
Badge +1
ontvangen phishingmail:

From: International Card Services

Sent: Saturday, January 02, 2016 9:45 AM

To:

Subject: Nieuwe creditcard

https://wlmailhtml:{615DA72B-981D-4D18-852C-0588F288E080}mid://00000003/ Geachte klant,Wij willen u graag aankondigen dat wij een nieuwe creditcard hebben ontwikkeld, wij hebben een nieuwe creditcard ontwikkeld omdat wij niet tevreden zijn met de veiligheid van de betaalpas die op dit moment in gebruik is. Wij hebben de laatste tijd veel last van storingen en misbruik van betaalpassen, om dit tegen te houden hebben wij een nieuwe beveiligde omgeving ontwikkeld die hier tegen gewapend is. Wij willen uw creditcard ook omzetten naar de nieuwe beveiligde omgeving. Op dit moment maakt u nog geen gebruik van deze omgeving. Wij betreuren dit omdat u nu niet volop van ons systeem gebruik kunt maken. De nieuwe creditcard beschikt over verschillende nieuwe functies zoals beveiliging tegen skimming, meer controle om misbruik van betaalpassen tegen te gaan en zelfs een nieuw systeem met minder storingen.Normaal brengen wij 35,95 euro in rekening voor een nieuwe creditcard. Maar als u direct uw nieuwe creditcard aanvraagt doet u mee met ons return procedure en kost het helemaal niets. Na dat u zich heeft aangemeld ontvangt u verdere instructies over het adres van de dichtstbijzijnde 'return point' Klik hier om uw nieuwe card aan te vragen

Met vriendelijke groetenInternational Card Services B.V.

Postbus 23225, 1100 DS Diemen
Gelijkwaardige mail ontvangen.

Heb zelf geen visa kaart dus weet gelijk dat het phishingmail is.

Maar Blokkeer de afzender in mijn outlook.

Wat ik dan wel jammer vindt is dat AVG FREE virus scanner het niet als Phishingmail herkent.

Geen virus gevonden in dit bericht. Gecontroleerd door AVG Virusdatabase: 4522/11483 - datum van uitgifte: 01/25/16

Geachte relatie, Wij willen u erop attenderen dat u gebruik maakt van een verouderde model creditcard. Voor al onze klanten is er reeds een nieuwe creditcard beschikbaar. Deze card is uitgerust met verbeterde technologiën die aan onze nieuwste veiligheidsvoorschriften voldoen. Vraag direct uw vernieuwde creditcard aan via het online aanvraagformulier in Mijn ICS. Let op: In belang van de veiligheid van uw creditcard kunt u na 1 februari 2016 geen gebruik maken van uw oude creditcard. Waarom kiest ICS voor een nieuwe creditcard ?

De nieuwe creditcard is uitgerust met een nieuwe chip. (2048-bit encryptie) Betalen zonder pincode bij parkeerautomaten en tolwegen. Contactloos betalen tot een maximum van € 75,- per dag. Wordt uw creditcard na verlies of diefstal gebruikt, dan vergoedt ICS deze betaling(en) in de meeste gevallen. Raadpleeg hiervoor de
Klik op om de vernieuwde creditcard kosteloos aan te vragen. U wordt

doorgestuurd naar een beveiligde internetpagina van ICS.
Dit bericht gisteravond ontvangen:

https://staticapp.icpsc.com/icp/loadimage.php/mogile/1580717/eb56eb585f0078309c635cd7d9e646f6/image/png Beste klant, Met ingang van 2016 gaan we van start met de introductie van de nieuwe Digipas (2.0). De Digipas 2.0 is de opvolger van de normale Digpas die u momenteel bezit. SNS Bank biedt haar klanten een zo veilig mogelijke virtuele omgeving aan om bankzaken te doen met maximaal gebruiksgemak. De oude Digipas speelt hierbij een belangrijke rol, maar biedt niet altijd de flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid die we voor onze klanten nastreven. De nieuwe Digipas 2.0 maakt gebruik van nieuwe technologieën en biedt nu en in de toekomst meer mogelijkheden. DIGIPAS 2.0 De nieuwe Digipas 2.0 maakt gebruik van een ingebouwde camera. Door het scannen van een kleurcode logt u in op uw Mijn SNS en ondertekent u ook u betaalopdrachten. Bij betalingen via de SNS Mobiel Bankieren app heeft u in sommige gevallen ook de nieuwe Digipas 2.0. Voor een goede scan houdt u de Digipas 2.0 vijftien tot twintig centimeter van het scherm. Vervolgens ziet u op de Digipas 2.0 wat u ondertekent.

RECYCLEN In Nederland zijn miljoenen mobiele telefoons, tablets, e-readers, mp3's en laptops in gebruik. Naast de toestellen die in gebruik zijn, ligt er een groot aantal ongebruikt of defect, ergens in de kast. Uiteindelijk komen deze ongebruikte/defecte apparaten terecht in het milieu. Deze apparaten inclusief de batterijen bevatten elementen die, als ze niet op de juiste manier verwerkt worden, schade aan het milieu aanrichten. Daarom is het belangrijk dat deze elementen op verantwoorde wijze worden verwijderd om het milieu zo min mogelijk te belasten. Wij zijn een campagne begonnen met een recycle inleverpunt. Door uw verouderde digipas op te sturen voor recycle ontvangt u uw nieuwe digipas volledig gratis.

AANVRAAG Alle oude Digipassen zullen over 14 dagen gedeactiveerd worden. U kunt dan geen gebruik meer maken van de oude Digipas. De nieuwe Digipas 2.0 (t.w.v. 34,99EUR) is geheel gratis als u mee doet aan de bovenstaande actie. De nieuwe digipas kunt u hier aanvragen. Vraag uw Digipas 2.0 nu aan https://staticapp.icpsc.com/icp/loadimage.php/mogile/1580717/db894b58337cf1991c3b15ed6b7d4b4f/image/png

VOORDELEN

• meer gebruiksgemak door scannen van kleurcodes
  • minder gegevens invoeren dan met de oude Digipas
  • veilig online bankieren
SCHERMWIJZIGINGEN

• inlogscherm van Mijn SNS
  • registratie en signeerscherm van SNS Mobiel Bankieren
  • signeerscherm van de SNS betaalomgeving van iDEAL
  • signeerscherm van de betaalomgeving voor creditcards van SNS
BEZORGING Na dat uw aanvraag verzonden is en door een SNS medewerker goed gekeurd is krijgt u uw Digipas 2.0 thuis toegestuurd. U ontvangt een sms met de tijdstip van bezorging. Uw Digipas 2.0 wordt geleverd door PostNL. Met vriendelijke groet, SNS Bank
Ontvangen PhisingMail:

Van: ING [mailto:nieuwsbrief@ing-bank.nl] Verzonden: woensdag 3 februari 2016 20:35 Aan: Undisclosed-Recipients: Onderwerp: Reken af in de winkel met uw smartphone. Urgentie: Hoog

https://staticapp.icpsc.com/icp/loadimage.php/mogile/1580717/4ac81e9c8bb8641f3ea423b99bc84fae/image/png https://staticapp.icpsc.com/icp/loadimage.php/mogile/1580717/dd81869b7113d7ea2ef8fc35d30fb905/image/png Geachte heer/mevrouw, Het overkomt iedereen wel is, je bent je portemonnee of je betaalpas(sen) thuis vergeten. Hoe moet u dan uw boodschappen, tank of beltegoed af rekenen? Met de nieuwe FastPay functie is dat geen dreiging meer. De FastPay functie biedt een snelle en makkelijke afrekening van uw aankoop met uw mobiele telefooon, mocht u uw portemonnee of betaalpas(sen) thuis zijn vergeten. Hoe werkt het? Door simpelweg uw mobiele telefoon naast de betaalautomaat te plaatsen ontvangt u een sms met daar in uw betaalgegevens. U dient dan te controleren of alles klopt. Vervolgens zal de betaalautomaat vragen naar uw pincode om uw aankoop af te rekenen.

Omdat FastPay gloednieuw is, bieden wij u FastPay tijdelijk gratis aan voor 2 jaar. FastPay aanvragen? Klik hier. Deze actie sluit op 22 februari. Na 22 februari is FastPay niet meer gratis verkrijgbaar. De FastPay functie is officieel vanaf 1 maart verkrijgbaar voor EUR19,99 maandelijks.

https://staticapp.icpsc.com/icp/loadimage.php/mogile/1580717/48876fa427809b1c1138b952a34b2037/image/png NFC Door de NFC-chip die in de betaalautomaat en in uw mobiele telefoon zit, wisselen de twee apparaten informatie uit binnen een straal van 10 centimeter. De NFC-chip in de betaalautomaat communiceert met de NFC-chip in uw mobiele telefoon en genereert een sms op uw mobiele telefoon met uw tijdelijke vervanging van uw rekeningnummer. Door dat de NFC-chip ingebouwd is in je mobiele telefoon heb je hiervoor geen app nodig en/of een wachtwoord. Slechts uw mobiele telefoon met daar in de 06-nummer die bij ons bekend is heeft u nodig. NFC-codes worden al gebruikt ter vervanging van ID-passen, vervoersbewijzen en hotelkamersleutels. Je kunt er op veel meer manieren tijd mee besparen. Na het aanvragen van deze nieuwe dienst hoeft u vrijwel niets te doen! Wij koppelen deze functie aan uw rekening en met enkele dagen kunt u al gebruik maken van deze dienst m.b.v. uw mobiele telefoon. Hoogachtend, ING
Ontvangen Phising Mail:

Van: ABN-AMRO [mailto:nieuwsbrief@abnamro.nl] Verzonden: dinsdag 2 februari 2016 01:54 Aan: Undisclosed-Recipients: Onderwerp: Reken af in de winkel met uw smartphone. Urgentie: Hoog

https://staticapp.icpsc.com/icp/loadimage.php/mogile/1580717/da09eab85b3329aabac8981ff33bb533/image/png https://staticapp.icpsc.com/icp/loadimage.php/mogile/1580717/e6842b7980764ea3ef6773516f9e3f6d/image/png

Geachte klant,

Contactloos betalen kan tegenwoordig bijna overal. Toch komt het nog voor dat men zijn portemonnee, betaalpas of creditcard thuis vergeet. Soms komt u er pas achter na dat u uw bak koffie al besteld hebt. Kon ik maar met mijn mobiele telefoon afrekenen, denk je dan. Wij hebben uw gebed gehoord en introduceren de "SmartPass". Met SmartPass betaal je veilig en snel met je mobiele telefoon. Je hebt volledige controle over je uitgaven met de Mobiel Bankieren app.

Hoe werkt het?

Afhankelijk van je smartphone betaal je contactloos via je telefoon of de SmartPass sticker. Heb je een smartphone? Dan betaal je contactloos via uw telefoon. U hoeft verder niets te downloaden. Dit gaat geheel via de Mobiel Bankieren app.

https://staticapp.icpsc.com/icp/loadimage.php/mogile/1580717/26957a130fdb6faee1963acbaecd51ea/image/png Wilt u contactloos betalen met uw mobiele telefoon?

Om hiervan gebruik te maken moet uw smartphone beschikken over de Mobiel Bankieren app. Ook moet uw mobiele telefoon beschikken over NFC. Tegenwoordig heeft bijna elk smartphone NFC ingebouwd. Vervolgens kunt u onderstaand SmartPass gratis aanvragen. SmartPass aanvragen

Geen smartphone?

Heb je (nog) geen smartphone? Dan betaal je contactloos via de SmartPass sticker met NFC-chip.

Deze gebruik je door de sticker op de achterkant van je telefoon of hoesje te plaatsen. Wanneer u contactloos wilt betalen richt u de zijde met het logo richting de betaalautomaat. Vervolgens opent uw Mobiel Bankieren app automatisch met gegevens over uw betaling en dient u deze af te ronden met uw identificatiecode. In de SmartPass sticker zit een NFC-chip die gebruik maakt van de zelfde

technologie als in contactloze betaalpassen.

Met vriendelijke groet, ABN-AMRO
Badge
De link naar de Quiz, zoals in het eerste bericht van Lotte, levert een 404 pagina niet gevonden fout.

Het goede adres voor het artikel is: Quiz

[link aangepast in verband met leesbaarheid door moderator]
Ik ontving enige tijd geleden het volgende mailtje:

Geachte klant ( emailadres)

Ons veiligheidsteam heeft ongewone informatie geïdentificeerd op uw SNS account.

We kunnen niet anders dan uw creditcard blokkeren.

Wat betekent dat?

Als u uw account niet controleert binnen 48 uur kunt u uw creditcard verliezen.

Wat kan ik doen om ze te recupereren?

* Stappen om te recupereren:

1. Klik hier < http ://snsbanknl-yzblqokdcq.asansorluhastakaryolasi.com/review-accounts-sns/index.php>> om naar onze beveiligde server geleid te worden.

2. Controleer uw facturatie-informatie om te bevestigen dat u de rechtmatige eigenaar van de account bent.

Deze voorzorgsmaatregel wordt genomen als veiligheidsmaatregel om u, onze gewaardeerde klant, te beschermen tegen internetcriminelen en identiteitsdiefstal.

Met vriendelijke groet,

SNS Bank Nederland

Postadres:

Croeselaan 1

3521 BJ Utrecht

Deze mail werd als ongewenst e-mail gemarkeerd door het Outlook-filter.

[linkverwijzing verwijderd - moderator]
Reputatie 3
Badge +3
Deze onlangs ontvangen, dit zijn boefjes uit Polen. Het is vrij netjes gedaan en lijkt legitiem. Hoe weet je dat het niet echt is?

1) De link verwijst naar dropbox2) Als je doorklikt, kom je op een Poolse site en niet drive.google.com

Reputatie 2
Badge +3
Eentje van Intratuin, althans dat moet ik geloven.Eerst een bedankje voor mijn aanmelding voor de nieuwsbrief.Twee dagen later weer een met vooral het dringende verzoek om via de link in te loggen en mijn zogenaamde gegevens te controleren.Twee dagen na mij aanmelding ben ik dus al trouwe nieuwsbrief lezer.Ik kom nooit bij Intratuin, ben geen trouwe nieuwsbrief lezer heb me nooit aangemeld en woon al helemaal niet in EmmenVriendelijk wordt er verzocht om via een link in de mail in te loggen met een presentje in het vooruitzicht.

Onder alle internet verwijzingen staat de zelfde link, dus onder Lees Online, de facebook en twitter koppelingen en onderaan de verwijzing naar de website en openingstijden en de rest.

Reputatie 2
Badge +3
Ik heb het idee dat de site van intratuin zelf ook gehakt is omdat onder de mail links volstrekt idiote cijfer/letter combinaties staan.
http://imgh.us/logo-abn-amro.png

http://imgh.us/vBCZw.png
http://imgh.us/jF39Qa.png

http://imgh.us/lP7p1i9.png
Bovenstaande mail komt van een email adres abnamro-maildienst@t-online.de. De berichtbron is versleuteld. De linkjes verwijzen naar sites die niet van ABNAMRO zijn. Ik kreeg deze twee keer in mijn mailbox (gmail).
Reputatie 5
Badge +7
Let op, er is een phishingmail in de omloop uit naam van de Rabobank in samenwerking met de Consumentenbond. De mail ziet er uit als hieronder. Heb je deze phishingmail ontvangen? Meld dit dan door de phishingmail door te sturen naar valse-email@rabobank.nl. Dat helpt bij het speuren naar de criminelen achter deze actie.

Aan alle mensen die phishingmails delen een verzoek: Verwijder de links die er in staan!

Op deze manier bewijst u de phishers alleen maar een dienst, want de link naar de kwaadaardige url wordt in bredere circulatie gebracht. Dat kan niet de bedoeling zijn natuurlijk.

Let op, er is een nieuwe phishingmail in de omloop uit naam van de Rabobank in samenwerking met de Consumentenbond. De mail ziet er uit als hieronder. Heb je deze phishingmail ontvangen? Meld dit dan door de phishingmail door te sturen naar valse-email@rabobank.nl. Dat helpt bij het speuren naar de criminelen achter deze actie.

ik krijg zo af en toe een mail van de rabobank.. terwijl hun me e mail niet eens hebben (de rabobank ) dus ik verwijder ze altikd gelijk heb er een paar naar ze door gestuurd .. maja ik vind het zowiezo al raar waarom je bank uberhoud een mail naar je zou sturen ?als je een inbox in je bank acount heb
VAN ARKEL GERECHTSDEURWAARDERS WAARSCHUWT VOOR VALSE E-MAILS

28 september 2016

Oplichters proberen namens Van Arkel Gerechtsdeurwaarders een vordering van Buma/Stemra te incasseren. Het bedrijf waarschuwt mensen hier niet op in te gaan.

Het bedrijf heeft twee kenmerken genoemd waaraan ontvangers van de mail kunnen herkennen dat het bericht nep is:

– De mail is verstuurd vanaf vanarkel@incasso-beheer.nl. Dat is geen adres dat echt door Van Arkel wordt beheerd.

– Het telefoonnummer in de mail start met 084 terwijl alle nummers van het bedrijf beginnen met 088.

bron: fraudehelpdesk
Er is een nepmail van Ziggo in omloop (zie onderstaand voorbeeld).

Wat moet je weten? Je loopt geen risico op kwaadaardige software bij het openen van de mail, maar pas bij het uitvoeren van het bestand dat in de zip-bijlage zit en bij het klikken op een link in de mail. De e-mail is te herkennen aan de valse afzender (anders dan ziggo.contact@ziggo.nl). Ziggo stuurt facturen niet in bijlages. Als je een factuur(bedrag) wil controleren kun je het beste 'mijn.ziggo.nl.' in de browser typen, daar inloggen en de factuur bekijken.

Hier een nep mail, vandaag ontvangen en aan mij gericht en met op 1 euro na mijn maand bedrag. Had niet gezien dat het nep was, al vond ik het wel vreemd en zat ik wel te kijken naar het mail adres. Ik heb nergens op geklikt! Zie het mail adres bovenaan. edm??

Update: Er is een nepmail uit naam van Ziggo in omloop. Klik niet op het ZIP-bestand in de bijlage. Je komt terecht op onderstaande pagina:

ICS, van de creditcards, stuurde deze mail dus niet:

Reputatie 3
Badge +3
Bedankt voor de bijdragen, Fred B en anderen.

We hebben sinds kort ook weer een nieuwe phishingquiz online.Test of je de echte mails van de nepmails kunt onderscheiden.

Kom je nieuwe phishingmails tegen? Dan blijven die uiteraard welkom in dit topic om anderen te waarschuwen.
Let op: er is een nepmail van T-mobile in omloop. Hoe zit het precies? Er staat zogenaamd een nieuwe factuur voor je klaar en deze zou je kunnen bekijken via een link. De gijzelsoftware wordt pas geïnstalleerd als je het ZIP-bestand uit de link opent.

Niet doen dus!

Reageer