Consumentenbond.nl
Sticky

Phishingmail ontvangen? Deel deze dan hier!

Toon eerste bericht

245 reacties

Reputatie 7
@Bert , Je hebt het heel mooi uitgelegd, ik had alleen een oneliner die denk ik iets minder duidelijk was.

Nou heb ik er drie keer @Bert voor gezet maar Bert verdwijnt telkens van mijn schermpje.

o, nu niet meer.
Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones Even off topic, er zijn op dit moment problemen met de @mention op alle sites die dezelfde forum leverancier gebruiken.
Reputatie 7
O, misschien gaan sommige dingen daarom een beetje moeizaam, inloggen ging daarnet ook niet in één keer, het ww gaat automatisch en mijn mailadres ken ik na 20 jaar wel uit mijn hoofd. Zal wel weer goed komen.
Reputatie 6
Badge +4
Ik heb die problemen ook met @Be rt en met jou @MrsJones . Het is een beetje duwen en trekken maar dan lukt het wel. Ach ................ volgend jaar is dat allemaal weer voorbij.
Reputatie 7
Tussen nu en volgend jaar zitten veel vrije dagen. 😉
Badge
www.bancontact-betaal.me
Dit is ook een phishingsite en reageerd zich meer op verkopers van www.2dehands.be

#Tikkiefraude

Reputatie 7
Misschien zit ik er helemaal naast, ik gebruik geen Tikkie, kom ook niet op Marktplaats waar dikwijls wordt gevraagd om 0,01 over te maken, ik denk dat het niet moeilijk is om met een nep Tikkie app iemand een heleboel geld afhandig te maken. Vervang de i door een 1 of l, afhankelijk van het gebruikte lettertype en je komt al een heel eind. Slotjes zeggen ook niets meer.
Reputatie 7
Bij lettertypes als Arial en Calibri valt het niet meteen op als je de i door een kleine letter l vervangt, je moet echt even opletten en dat doet helaas niet iedereen.

Deze site ziet er wel erg echt uit.
Badge
https://controlebetaal.website

Reputatie 1
Badge +2
Bovenstaande website is geregistreerd via namecheap.com
https://www.whois.com/whois/controlebetaal.website
Dit is een registrar die notoir bekend staat om zijn gemakkelijke manier van spammers en scammers door te laten.

PS website is inmiddels als fake (deceptive) aangemerkt.
Badge
https://verificatieverzoek.website

Met de bekende 1 cent truc
#Tikkiefraude

Reputatie 7
Dit is de meest recente die ik kreeg in de spambox van gmail:

[img]https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/print_icon.gif[/img] Afdrukken [img]https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/tearoff_icon.gif[/img] Nieuw venster a......, uw IKEA cadeaubon staat klaar! Spam a..............chello.nl [img]https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/star_off_sm_2.gif[/img] Klantenservice10 januari 2019 om 17:26Wees voorzichtig met dit bericht. Er zijn soortgelijke berichten gebruikt om persoonlijke informatie van mensen te achterhalen. Klik niet op links en stuur geen antwoord met persoonlijke gegevens terug, tenzij je de afzender vertrouwt. Meer informatie Antwoorden aan: qqla7k@hnsinn.tatimadata.org.ukAan: a........@upcmail.n.

(Beantwoorden/allen beantwoorden etc. )

Snel antwoord
Aan: qqla7k@hnsinn.tatimadata.org.ukAan allen: qqla7k@hnsinn.tatimadata.org.uk, a.........@upcmail.nl

NET ECHT🤓

Ik zie dat de eerste regel is weggevallen. Daar staat dat er een Ikea cadeaubon klaar ligt.
Als ik alle cadeaubonnen die worden aangeboden bij elkaar optel ben ik bijna miljonair.
Badge +3
Ik gebruik een email notifier om emails te kunnen bekijken als ze nog op de server van de provider staan.
Ik heb daarin vertrouwde afzenders op een white list staan.
Van de week ontving ik een bericht van aan afzender waarvan ik nog nooit gehoord had over een klanttevredenheidsonderzoek (niet gemarkeerd als
Afzender en onderwerp wekten mijn argwaan.
Nog even de inhoud bekeken, voor zover dat mogelijk was.
Het zou gaan om een enquete van mijn waterleidingmaatschappij, zogenaamd ondertekend door een mij geheel onbekend iemand als afdelingshoofd (van wat?), maar ik had nooit bericht gehad over een enquete van de waterleidingmaatschappij.
Ik vond dat er teveel kenmerken waren die mij deden denken aan een phishing mail.
Ik heb de email verwijderd op de server van de provider (komt dus niet op mijn computer binnen) en de waterleiding maatschappij geprobeerd op de hoogte te stellen van het versturen van phishing mails.
Kreeg ik enkele dagen later een telefoontje, dat het een echte email was geweest.
Ik werd verwijderd uit de lijst van personen voor een enquete.
Ik heb verteld dat dat voor mij helemaal niet hoefde en dat ik met plezier aan een enquete mee zou willen werken, maar dat ze dan de enquete wel moesten aankondigen en geen emails moesten sturen die zeer veel op phishing emails lijken.
De mevrouw aan de telefoon zal wel digibeet geweest zijn (zoals zo vele mensen), want ze begreep niet waar ik het over had, ze zou alles doorgeven aan de directie en ik zou uit de lijst voor enquetes worden verwijderd.
Ik ben maar niet verder in discussie gegaan, dat leek mij zinloos.
Maar met dit soort onbegrip (of is het onbenul?) blijven phising emails bestaan.

(ik heb er achteraf wel om kunnen lachen)
Reputatie 7
FredW schreef:

De mevrouw aan de telefoon zal wel digibeet geweest zijn (zoals zo vele mensen), want ze begreep niet waar ik het over had, ze zou alles doorgeven aan de directie en ik zou uit de lijst voor enquetes worden verwijderd.

Vrouwen met de tekst: "hm ja, .. oh ja, ... Inderdaad... hm ja,. ja ja,.... zeker, .... hm hm" hoeven niet per se digibeet te zijn. Er is ook een alternatieve verklaring.
Reputatie 7
A. Deen schreef:

FredW schreef:

Vrouwen met de tekst: "hm ja, .. oh ja, ... Inderdaad... hm ja,. ja ja,.... zeker, .... hm hm" hoeven niet per se digibeet te zijn. Er is ook een alternatieve verklaring.

En die luidt?????
Badge +3
A. Deen schreef:

FredW schreef:

Ik heb geen mevrouw met die tekst meegemaakt.
(nog heb ik dat gesuggereerd)
Ook ik ben benieuwd naar het antwoord op de vraag van Mrs.Jones
Reputatie 7
Ik vind dat die dame prima antwoorden geeft, je kunt er immers alle kanten mee uit
.
.
.
.
.

toch?
Badge +3
Vandaag heb ik volgende email aan mijn netbeheerder (Enexis) gestuurd:

Omschrijving:
Ik ontving een email van Zelf Energie Produceren (nooit van gehoord, een niet bestaande firma). Ik ontvang vaker emails van soortgelijk "afzenders" en dat zijn allemaal phisihing emails.
Ook het onderwerp leek nogal fake, immers een afzender als onderwerp doet ook heel sterk denken aan een phishing mail.
Kortom u stuurt emails rond die er uit zien als phishing emails en dat is niet slim (om het maar heeeel vriendelijk te zeggen).
Ik zou dat maar nooit meer doen en geen fake afzender simuleren, maar een echte afzender zoals de naam Enexis, dan weet ik tenminste wie de (potentiele) afzender is.
Ook het gegeven dat ik ingeschreven ben op een nieuwsbrief ZONDER dat mij iets gevraagd is en dat ik extra handelingen moet verrichten om er vanaf te komen, ervaar ik als (on)behoorlijk onfatsoenlijk van Enexis.
Enexis is mijn netbeheerder en zorgt voor het beheer van het gas- en elektriciteits net. Dat waardeer ik, maar dit soort volstrekt overbodige Popie Jopie gedoe kan ik missen als kiespijn.
Wordt eens serieus zoals bij een netwerkbeheerder hoort en doe niet zo raar.
Met vriendelijke groeten.

Gewenste oplossing: (kon je invullen)
GEEN Phishing emails meer sturen.

Dit zal vast wel geen enkel nut hebben.
Steeds meer organisaties sturen "opgeleukte" emails rond, waardoor het voor de argeloze gebruiker steeds moeilijker wordt om phishing emails te herkennen.
Reputatie 7
Daarnet zgn van Apple, de afzender luidt: chezdcus63617956 @ kitamulaibos,com, net echt.

latest changes
activity alert
your information is reviewed wih our team apple

Unquote

En dan volgt een pdf.

Verder ga ik niet.
Ik kan op mijn ipad de eerste vijf regels van een bericht lezen, best handig als je dat zo instelt.

bevat malware,.
Badge
#Tikkiefraude

https://picknick.online

Reageer