Consumentenbond.nl

Phishingmail ontvangen? Deel deze dan hier!

• 15 januari 2016
  • 302 reacties
  • 223789 Bekeken

Toon eerste bericht

302 reacties

Reputatie 2
Badge
Hmm lekker nieuwe smaken van de populaire Tony's Chocolonely chocoladerepen proeven! Of zou het stiekem een trucje zijn om jouw gegevens te achterhalen en door te verkopen aan derden? Tony's Chocolonely geeft zelf aan dat deze acties níet van hen zijn en dat ze ook geen toestemming hebben gegeven voor het gebruiken van hun naam. We geven dan ook hetzelfde advies: geef niet zomaar je gegevens door, we weten niet voor welke doeleinden deze gebruikt worden.
Wil je graag meer weten over het gevaar van nep-winacties en hoe te voorkomen dat je er per ongeluk toch intrapt? Lees het hier: https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/nep-winacties

Reputatie 2
Badge
Er is weer een NS nepwinactie in omloop!

De Nederlandse Spoorwegen geeft gratis dagkaarten weg. Te mooi om waar te zijn? Inderdaad! Dit is een nep-winactie. Opgelicht waarschuwt dat hier een gewiekst marketingbureau achter zit die geld verdient met het verkopen van jouw gegevens.

Wil je graag meer weten over het gevaar van nep-winacties en hoe te voorkomen dat je er per ongeluk toch intrapt? Lees het hier
Reputatie 2
Badge
Let op! Op het moment gaan er phishingmails van 'Airmiles' rond. In de mail staat dat je even moet inloggen om te voorkomen dat je airmiles vervallen. Helaas raak je al je airmiles kwijt als je op de link klikt.

Let op: deze nepmail van de Rabobank gaat momenteel rond. Klik niet op de link in de mail en verwijder de email direct.

Reputatie 7
Badge +7
Voor het overzicht heb ik in het topic een lijst gemaakt met alle door jullie gemelde phishingmails die we tot nu toe binnen hebben gekregen.
Door hier te klikken kom je rechtstreeks bij het openingsbericht uit.
Nu hoef je dus niet meer door alle pagina's te zoeken, maar kan je gewoon op de betreffende link klikken.

Ik hoop daarna dat jullie ook allemaal je phishingmails hier blijven delen.
Zo houden we elkaar scherp en voorkomen we hopelijk ook een hoop narigheid.

Voor iedereen die al eens wat geplaatst heeft: hartelijk dank!
Reputatie 2
Badge
Let op! Er gaat een phishingmail rond zogenaamd uit naam van de Belasting! Wat tricky is, is het e-mail adres die ze gebruiken, namelijk noreply@belastingdienst.eu. Dat lijkt (bijna) echt. Maar uiteraard geeft het stukje over bitcoins wel weer dat het allemaal niet klopt ;)

Reputatie 2
Badge
Er is weer een ABN AMRO phishinmail in omloop!

Reputatie 7
Badge +7
Onderstaande e-mail stond in mijn spambox. Bijna niet van echt te onderscheiden!

Ik heb helemaal geen Card. De link verwijst naar een heel andere site dan die van ICScards.

Bericht:
Onderwerp: Validatie is vereist!

Let op: er gaat momenteel een nepmail rond die vanuit onze naam wordt verstuurd waarin wij Consumind aanraden. Deze e-mail komt niet vanuit ons. Klik niet op de linkjes en verwijder de mail direct!

Reputatie 2
Badge
Volgens deze nepmail heeft de Consumentenbond de Rabobank aangeraden de pinpassen te vervangen. Trap er niet in, klik niet op de link om een nieuwe pas aan te vragen!

Reputatie 2
Badge
De nepmail waarin wordt beweert dat de Rabobank in samenwerking met de Consumentenbond het advies geeft een nieuwe bankpas aan te vragen gaat nog steeds rond! Trap er niet in! Ook al ziet deze mail er best goed uit.

Ik ontving deze mail over klaarliggende kaartjes van ? (NS)
Daarna kon je heel profi je gegevens opgegeven, waarna je een zgn enquete moest invullen, lid werd van allerlei niet gewenste nieuwsbrieven en terecht kwam op een site waar je een betaald 09-nr moest bellen om 'kans te maken' op een prijs. Toen ben ik pas afgehaakt

Ik dacht dat ik er niet in zou trappen maar dat deed ik wel. Voor de zekerheid NS gebeld maar 2x lang in de wacht gehangen.

Geen mail maar ik werd zojuist gebeld door een Engelstalige (niet native) sprekende man die zei namens Microsoft Technical Department te bellen over mijn computer (die dus op Linux draait en dus niet op Windows) . Dat is een scam, die ook in deze categorie thuis zou kunnen horen. Telefoonnummer waarmee werd gebeld is 0789457787 . Microsoft zal nooit op eigen initiatief bellen met dit soort 'support', dit is er op gemaakt om je pc open te zetten voor deze lieden of om geld van je te stelen.
Reputatie 2
Badge

En jawel eentje van "Tele2" die je dan ook nog een doorlinkt naar het forum van Telfort. Lijkt me niet goed 😉

Reputatie 5
Badge +5
Vanmorgen kreeg ik in mijn Ziggo-mailbox de fraaie CJIB-mail met de aanmaning (zie eerder in dit topic). Zo doorzichtig dat het bijna vermakelijk is...

Wat echter wel weer bijzonder is: ik wilde de mail doorsturen naar mijn vrouw ter leering ende vermaeck maar toen zei het Ziggo spamfilter ineens dat dit niet toegestaan was wegens spam...! 😧
Als dat gekke filter dat nu ook bij het ontvangen had gedaan...
Dubbel...
Dit is weer een nepbericht van de volkomen waardeloze ICS organisatie.

Reputatie 1
Badge +2
Twee identieke phishing mails ontvangen, zogenaamd van ICS. Twee verschillende afzender-adressen werden gebruikt:

ICS Cards (diensten@premiumicscards.ml)
International Card Services (Ics@systeem.nl)

Reputatie 5
Badge +5
Nog een van PostNL. Vrij duidelijk dat het nep is, maar tegelijkertijd erg gemakkelijk om onnadenkend op de Track & Trace knop te klikken (vooral natuurlijk als je toevallig een bestelling hebt uitstaan).

Overigens een goede tip als je twijfelt over de echtheid van zo'n mail: als je je cursor boven elke knop of link in het bericht beweegt (niet klikken!) zie je het achterliggende webadres. Dit moet allemaal naar de veronderstelde afzender van de mail verwijzen. Zoniet: delete!
(Onderstaande mail linkte naar "www.x.co/6n....", dat zegt al genoeg.)

Opgelet! Nepmail uit naam van CJIB in omloop. Trap er niet in, verwijder de e-mail direct.

Reputatie 6
Badge +6
Bedankt voor het delen @Aardvark , @Fred B. @TWest!
Let op! Deze valse e-mail speelt slim in op het nieuws dat ING met TAN-codes gaat stoppen, maar is dus niet echt ↓

Reputatie 6
Badge +6
Opgepast! Phishingmail uit naam van de NS met als belofte 2 dagkaarten

Reageer