Consumentenbond.nl

Plakkerige kunststof maakt producten onbruikaar

• 8 februari 2020
  • 30 reacties
  • 14297 Bekeken

In veel elektronische producten zit tegenwoordig een kunststof verwerkt (siliconen?) die na verloop van tijd (een aantal jaren) gaat plakken of helemaal verweekt. Meestal gaat het om de omhulling.
Voorbeelden: draagbare luidsprekertjes (Philips docking speaker voor GoGear ViBE, 2011: met “Zachte en gestroomlijnde afwerking voor veel comfort en gebruiksgemak”), usb-sticks, mobiele telefoons (rubbertjes), digitale camera's (‘rubberen’ grip).

De producten zijn dan niet meer te gebruiken omdat je er aan vast plakt of omdat er een vieze, zwarte troep vanaf komt, ondanks dat de elektronica nog helemaal goed werkt. Doodzonde!

Consumentenbond: is dit bekend?

30 reacties

Ik herken het.
Ik heb een kruimeldief waarvan het handvat net stroop is.

Badge +8

Hi @C.A.J. Habets, ik kan hier zo snel geen eerdere meldingen van vinden. Maar wie weet levert dit topic meer ervaringen op?

In een artikel over schoenen wordt deze chemische reactie hydrolyse genoemd. Zie artikel  en een reactie hierop.

En nog een Canadees artikel hierover.

Reputatie 4
Badge +4

Dit zijn de “weekmakers” die loskomen in het plastic.

Zit in heel veel spullen, afstandsbedieningen, zelfs van mijn Wilkinson Sword scheermes is het handvat vloeibaar geworden.

Het wordt tijd, dat ze dit spul niet meer gaan gebruiken.

Ik ken het verschijnsel alleen van onderdelen die hoofdzakelijk uit siliconen bestaan.
Dit is ook niet zomaar even te testen omdat het meer als een jaar duurt, voordat je het merkt.

Ik ken het verschijnsel ook, ook bij producten waarvan je zou verwachten dat het van goed kwaliteit is.

Iets wat tijdelijk helpt is om wat talkpoeder op de klevende delen te doen, dat is het weer te hanteren.

Bij mij was het polyurethaan als loopzolen van schoenen, na enkele jaren nauwelijks gebruikt vielen deze uit elkaar in plakkerige stukken.

En als binnencoating van een regenpak, na ca. 15 jaren weinig gebruikt bleef deze deels plakken aan de gewone kleren.

Reputatie 7
Badge +7

Het klopt allemaal wat forumleden beweren. Heel veel producten gaan plakken na  loop van tijd. De oorzaak siliconen, weekmakers, ik weet het niet, maar inderdaad zou hier onderzoek naar gedaan kunnen worden. TNO, Consumentenbond enz.  Zelfs dure apparaten hebben het, camera's zijn al genoemd, maar ik durf te  stellen alle camera's ook de beveiligings camera's,  niet meer om beet te pakken. Je krijgt het er ook nauwelijks af. Talkpoeder heb ik nog niet geprobeerd. Wel alle schoonmaakspullen, spiritus, schoonmaakbenzine, terpentine enz., wat een beetje hielp is aceton, nagellak remover. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +4

Ook de oudere auto's van Alfa Romeo; de deurgrepen plakken aan je hand als je de deur opendoet…..
De dealer blijft stil….wrappen met folie dan maar?

Ik heb eens blljvend succes gehad met Dasty van Wibra voor een kleverig handvat van een grote handparaplu.

Getest en goedgekeurd: soda! Dat haalt de plakkerige laag van je kunststof. Een handjevol korrels oplossen in lauw/warm water en met vochtige doek het goedje ervan wrijven. Werkt goed! (Nochtans nergens terug te vinden op ‘t internet op ‘t eerste zicht) Ik heb er een box en een messenhouder mee proper gekregen. Ik had eerst geprobeerd met brilreiniger (in de hoop dat in degene die ik thuis had IPA zou zitten) maar dat was dus zeker niet straf genoeg. Met die soda lukt het perfect! Ondertussen 2 dagen na datum en alles nog tiptop in orde :-). De zwarte kleur van de box is wel ietwat vergrijsd, maar dat is voor ons geen probleem. Mooi glad oppervlak en geen lijmvingers meer bij het verplaatsen, da’s ‘t belangrijkste! Hieronder een paar foto’s met het verschil tussen plakkerig en niet-plakkerig oppervlak.

Reputatie 7
Badge +7

Er zal toch eens duidelijk bekend moeten worden wat het nu is, waardoor het ontstaat, wat er aan te doen is enz.  Nu wordt er, hoe wetenschappelijk ook, maar wat geroepen. Laatste reactie geeft soda als oplossing. Wat is het nu precies, waaruit bestaat het, waar zit het allemaal in of op?

Vandaag nog een poging gedaan op mijn kruimeldief.
Die is weer schoon. stukje oud laken en wat alcohol en poetsen maar.

Reputatie 7
Badge +7

Wij hebben al enkele apparaten die plakken met diverse middelen trachten schoon te krijgen. Oude lappen, nieuwe lappen, stofdoeken, papieren doeken van de rol, keukendoeken, schuursponsjes, kortom alles om schoonmaak spul te gebruiken. Met zeep, afwasmiddel, groene zeep, wasmiddel als biotex, shout, spirirus, benzine, terpentine, speciaal stickermiddel e.d. gebruikt. Zeep e.d. helpt niet veel, benzine en spiritus ietsje, veel hadden wij aan zgn. nagellakremover, aceton. Wel heel hard je best doen en afgenomen plak direct met een andere doek verwijderen, dan spiritus en het wordt weer redelijk schoon. Maar wat is nou die plak, en de fabrikanten van al die artikelen moeten toch ook weten datn sommige van die artikelen ontzettend smerig gaan plakken. Groet Leo

Maar wat is nou die plak

Ligt een beetje aan het materiaal. Uitleg die ik heb kunnen vinden.
Siliconen zuigen het huidvet in kleine beschadigingen op.
Bij rubber word de vulkanisatie ongedaan gemaakt door veroudering.
Verf heeft er ook last van, plekken die veel aangeraakt worden lossen op en worden plakkerig.
De huid heeft een pH van 5,5 en tast van alles aan.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Wortelstamper . Ik heb me uiteraard ook vergewis wat dat plakspul is. En het schijnt inderdaad van siliconen af te komen.  Dan wil je daar wel wat van weten, maar dat valt inderdaad  niet mee. 

De eerste organische siliciumverbindingen zijn al in de 19e eeuw door onderzoekers als Friedel, Crafts en Ladenburg gerapporteerd, maar de grote ontwikkeling van deze tak van de chemie begin met Kipping in 1901, die in de 43 jaar daarna de basis legde voor de moderne organosiliciumchemie. Vanaf 1940 was er een snelle ontwikkeling van de organosiloxanen ofwel silicoonpolymeren. Dat staat over siliconen in de encyclopedie. 

Siliconen zijn polymeren waarin de keten gevormd wordt door een afwisseling van silicium- en zuurstofatomen. En dan krijg je een hoop scheikundige uitleg.

En dan krijg je, denk je tot je geluk: 

Kenmerkende eigenschappen van siliconen zijn:

Slechte warmtegeleiding;  Beter bestand tegen hoge en lage temperaturen dan de meeste vergelijkbare stoffen;  Niet of nauwelijks giftig;  Goed bestand tegen inwerking van zuurstof en uv-licht

Niet of nauwelijks giftig, ik denk dan mensen met siliconen implantaten daar anders over denken.

Maar waarom het plak ontstaat, nog niet kunnen vinden Siliconen zitten zowat overal in, en we gebruiken het ook,o.a. bij autowas en bij smeermiddelen, lijm, rubber, verf, plastics enz. Ik heb siliconen spuitbusjes, alles wordt mooi glad, alle roestvrij staal wordt beschermd en alles zonder vlekken, alles gesmeerd geen gepiep meer enz.

Maar gebruiksmaterialen die ineens vreselijk gaan plakken ??? Siliconen ??

@L.J.F. de Ruiter 

Siliconen smeerseltjes gebruik ik ook met mate, omdat het niet echt gezond is.
Het kan je hele lichaam verstoppen.
Ik heb Ballistol olie herontdekt om o.a. gereedschap te onderhouden.

Reputatie 7
Badge +7

Als er zo uitgebreid bij siliconen staat " het is niet giftig”, dan moeten je voelhorens overeind gaan staan. En inderdaad zijn er wel wat kwaaltjes van siliconen bekend….. maar volgens bij alleen bij inname van bepaalde stoffen of kunststof organen waar siliconen inzitten. Maar ik pas op en kan dat ieder aanraden. Anderzijds zijn er van die kleine dingetjes  waar zo'n busje siliconen spray goede uitkomst biedt. Wij hebben in de keuken nogal wat roestvrij staal en ondanks dat bij aanschaf genoemd is, het geeft geen vlekken, geen vingers erop enz…. nou geloof het maar. Het gasstel, de oven, magnetron, vaatwasser, ze hebben allemaal roestvrijstaal o.a. aan het front. En bij elkaar staat het best mooi…. althans zonder vlekken. Dan even siliconen spuiten, doekje erover en schitterend, als een showroom.

Ik heb ook PTFE Spray, en WD-40 Multi-pose spray, maar zal ook eens Ballistol proberen. Groet Leo.

Getest en goedgekeurd: soda! Dat haalt de plakkerige laag van je kunststof. Een handjevol korrels oplossen in lauw/warm water en met vochtige doek het goedje ervan wrijven. Werkt goed! (Nochtans nergens terug te vinden op ‘t internet op ‘t eerste zicht) Ik heb er een box en een messenhouder mee proper gekregen. Ik had eerst geprobeerd met brilreiniger (in de hoop dat in degene die ik thuis had IPA zou zitten) maar dat was dus zeker niet straf genoeg. Met die soda lukt het perfect! ....

Net zoals Ms.E heb ik mijn kleverige Philips MiniVac kruimeldief - fantastisch product volledig verwoest door dat siliconen handvat - en mijn Logitech muis met zowat alles proberen reinigen. En - eureka - met soda lukt het inderdaad prima. Bedankt Ms.E !

Tip van Ms.E om met soda te reinigen werkt inderdaad prima: mijn Pure One Classic DAB wekkerradio die er al heel lang vies grauwig uitzag en onaangenaam plakkerig aanvoelde is nu weer mooi wit en voelt lekker glad aan. Bedankt!

Dubro ontvetter werkte gelijk 👍🏻

Tip: het rubberachtige “soft-grip” laagje kun je verwijderen met isopropylalcohol (ook wel isopropanol, 2-propanol of IPA genoemd).

Lichtere dingen als afwasmiddel of spiritus helpen niet of nauwelijks en zwaardere dingen als aceton lossen ook de onderliggende kunststof op.

Leveranciers zullen soft-grip wel luxe vinden maar het is erg kort houdbaar. In deze tijd van langer met producten doen, circulariteit, etc. zou dat wel eens aan de kaak gesteld mogen worden.

Dit zijn de “weekmakers” die loskomen in het plastic.

Zit in heel veel spullen, afstandsbedieningen, zelfs van mijn Wilkinson Sword scheermes is het handvat vloeibaar geworden.

Het wordt tijd, dat ze dit spul niet meer gaan gebruiken.

Het zijn dus niet de weekmakers, die zorgen ervoor dat de kunststof niet bros is. Dat weekmakers langzaam verdwijnen uit kunststof is wel een feit, maar dat zorgt ervoor dat oude kunststof snel breekt.

Waar het hier over gaat is het opgespoten / opgedampte ‘soft-grip’ rubberachtige laagje wat nu zo populair is.

De suggestie van MS.E om soda te gebruiken heb ik toegepast op mijn plakkerige Pure One Classic DAB+ radio.

Het werkte uitstekend. Goedkoop en toch goed :slight_smile: . Hulde voor de vondst.

Reputatie 3
Badge +2

Bij mij werkte soda absoluut niet. Wel een vlekverwijderaar van kaarsvet en teer voor textiel. "XX doet wat het belooft", u weet wel!

Reageer