Plakkerige kunststof maakt producten onbruikaar

• 8 February 2020
  • 58 reacties
  • 75710 Bekeken

Reputatie 1

In veel elektronische producten zit tegenwoordig een kunststof verwerkt (siliconen?) die na verloop van tijd (een aantal jaren) gaat plakken of helemaal verweekt. Meestal gaat het om de omhulling.
Voorbeelden: draagbare luidsprekertjes (Philips docking speaker voor GoGear ViBE, 2011: met “Zachte en gestroomlijnde afwerking voor veel comfort en gebruiksgemak”), usb-sticks, mobiele telefoons (rubbertjes), digitale camera's (‘rubberen’ grip).

De producten zijn dan niet meer te gebruiken omdat je er aan vast plakt of omdat er een vieze, zwarte troep vanaf komt, ondanks dat de elektronica nog helemaal goed werkt. Doodzonde!

Consumentenbond: is dit bekend?

58 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Getest en goedgekeurd: soda! Dat haalt de plakkerige laag van je kunststof. Een handjevol korrels oplossen in lauw/warm water en met vochtige doek het goedje ervan wrijven. Werkt goed! (Nochtans nergens terug te vinden op ‘t internet op ‘t eerste zicht)

Fijn dat het goed werkt! 

Maar: 

Het werken met (caustic) soda blijft wel uitkijken, de pH al al heel snel met weinig soda 11-14 (afhankelijk van de concentratie in water). Krijg het dus niet als spatje in de ogen of zo. En met de blote handen lijkt het alsof het je huid ontvet, maar het doet meer, het lichaamsvel “lost geleidelijk op” en je kunt dus een soort “brandwonden” krijgen. Veiligheidsbril op en beschermendne handschoenen is aan te raden, conform de meeste gebruiksaanwijzingen.

Maak na het schoonmaken het voorwerp met ruim water of een vaak om te spoelen natte doek schoon, anders blijft er een laagje soda op zitten. Betreft het een kastje oid met elektronica/elektra, zorg dat er totaal niet in het kastje komt, want geleidelijk aan wordt oa de koper en ook soldeer (indien aanwezig) sterk  aangevreten en gaat het apparaat stuk.

Met baking soda is het schoonmaken milder uit te voeren, maar de werking is ook minder, maar het is voor de huid omdat de pH een stuk lager is (~9,5 beetje afhankelijk v/d concentratie, maar minder dan bij pure caustic soda omdat het een zgn buffer is) , is het veel minder agressief voor de huid.  Voor kastje oid met elektronica/elektra blijft het risico op aantasting (zgn corrosie) nog steeds aanwezig.

Reputatie 6
Badge +3

Hierboven staat soda en geen caustic soda. Soda is de normale naam voor natriumcarbonaat. Caustic soda is NaOH. Dat zou ik daar niet voor gaan gebruiken. Gewoon te gevaarlijk. Gewoon kristal soda uit de supermarkt dus.

Baking soda is NaHCO3 en dat is een stuk veiliger dan caustic soda. Vergelijkbaar met gewone soda.

Reputatie 5
Badge +4

@basic .

Dat mag in de volksmond wellicht zo gebruikt worden, maar soda is echt een verzamelnaam, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Soda waar

1. NaOH (natronloog of caustic soda) als
  2. Na2CO3 (dinatriumcarbonaat of natriumcarbonaat genoemd, jouw gewone soda) en
  3. NaHCO3 (baking soda, ofwel natriumbicarbonaat of natriumwaterstofcarbonaat)

allen onder vallen.

Dat is dus verwarrend en dat lijkt me niet prettig als je niet exact weet hoe je er mee om zou moeten gaan om bijvoorbeeld iets mee schoon te maken. Er komt meer en meer besef voor dit soort aspecten qua veiligheid.

Zeker is: NaOH is de sterkste base

Het kan ook berekend worden dat bij gelijke concentraties natriumcarbonaat  veel basischer is dan baking soda, NaOH is wel nog iets sterker als base (bij 0.1M is dat een pH van 13, daar is weinig berekening voor nodig) 

De andere 2 kunnen ook berekend worden, zie plaatje onder (voor geïnteresseerden). 

Dus dan is de volgorde van de sterktes van de 0,1 molaire oplossingen in water van deze 3 soda varianten:

1. NaOH (caustic soda):                  pH=13 en dat is sterk basisch
  2. Na2CO3 (natriumcarbonaat)      pH= 11,66 en dat is nog echt flink basisch         
  3. NaHCO3 (baking soda)              pH= 8,33 en dat is zeer zwak basisch. 

Aangezien de pH een logaritmische weergave is van het resultaat, is een verschil van 11,66-8,33=3,33 pH eenheden en dus is baking soda ruim meer dan 1000 maal minder basisch dan natriumcarbonaat. Terwijl  natriumcarbonaat maar 1,3 pH eenheden, dus ruim 10x zo minder basisch is dan natronloog. Uiteraard is dat wat minder dan het caustic soda , maar het is nog steeds echt behoorlijk basisch.

Om een vergelijk te hebben: pH=7 voor een oplossing in water is neutraal. Niet zuur, niet basisch. Baking soda is dus met een hele grote afstand de zwakste base.

Hoe zit het met de veiligheid van de 3 stoffen?

1. Het veiligheidsblad (MSDS) van caustic soda   is heel duidelijk: zeer agressief voor zowel de ogen als voor de huid. Er wordt een pH van ~14 aangegeven. 
  2. Het veiligheidsblad (MSDS) van natriumcarbonaat komt ook tot een pH tot ~11,5 en waarschuwt ook voor ernstig oogletsel en huidirritatie. 
  3. Het veiligheidsblad (MSDS) van baking soda, natriumwaterstofcarbonaat komt tot een pH tot ~8,4-8,6  en vermeldt dat het niet als zwaar oogletsel veroorzakend of irriterend voor de ogen is in te delen en ook voor de huidirritatie is het niet als bijtend/irriterend voor de huid in te delen.

Uiteraard zijn dit de MSDS van de vasten stoffen, maar voor oplossingen in water wordt in grote lijnen vergelijkbare maatregelen genomen. Voor de handeling van vast stof komen er andere belangrijke maatregelen bij:  onder andere, kijk uit dat het niet gaat stuiven e.d.  Denk aan je ogen en aan inademing (de longen!)

@basic  jouw aanname dat : Baking soda is NaHCO3 en dat is een stuk veiliger dan caustic soda. Vergelijkbaar met gewone soda. is dus niet correct. Jouw gewone soda is veel sterk basisch dan baking soda. En jouw gewone soda is ook sterker dan je had verwacht tov caustic soda.

In eerdere berichten werd uitgelegd dat er eenvoudig  een oplossing van soda (natriumcarbonaat) gemaakt kon worden, nu kent u ook de risico’s zowel voor het zakje met soda dat het niet mag stuiven en de oplossing die nog steeds best agressief kan zijn. 
Ergo: Goede beschermingshandschoenen aan en een veiligheidsbril op zetten. En trek even wat oudere kleren aan. 

Voor geïnteresseerden de berekening van de pH voor soda (natriumcarbonaat) en baking soda.
(vond deze referentie even snel voor de berekening, scheelt het nodig type werk….)

Ik had dit met speakers van Kef. Van alles geprobeerd, ook soda hielp maar matig. Bij de importeur van Kef hierover geklaagd, dat die speakers (kleine soort eitjes) plakkerig geworden waren en foeilelijk door vastpakken bij een verhuizing van de speakers. Het beste wat de man wilde doen was korting geven op nieuwe. Onzinnig omdat er met de werking van de speakers niks mis was. “U had hier eerder mee moeten komen”, meldde hij terug. Natuurlijk, als die dingen opgehangen zijn voel ik wekelijks aan het zwarte laagje of het al plakkerig wordt … 

Is het niet iets van het verval van latex? Heb het nu met een OralB tandenborstel die bijna onbruikbaar wordt. Er moet toch iets zijn wat de reactie stabiliseert?

Consumentenbond: waarom reageren jullie hier niet even op met een standpunt? Een reactie van TNO zou welkom zijn, vooral hoe je het tegengaat en wat je concreet kunt doen aan plakkerig rubber.    

Er moet toch iets zijn wat de reactie stabiliseert?

Dat kun je gerust vergeten.

Reputatie 5
Badge +6

Uit alle reacties met oplossingen weet ik in ieder geval hoe ik de gootsteen kan ontstoppen.😩

Deze tip heb ik op een ander Forum gevonden, maar nog zelf nog niet geprobeerd.

"Dit is een ingezonden tip !!!
Ik heb de wonderoplossing gevonden voor dit probleem.
Ammoniak, ik heb het puur gebruikt zonder enige problemen. Wilde dit graag
aan jullie laten weten."

Maar of dit werkt?

Reputatie 6
Badge +3

Dat zal waarschijnlijk ook prima werken. Is ook sterk basisch. Dasty werkt trouwens ook weet ik uit ervaring. Maar ik zou het bij soda houden.

Ammoniak gebruiken zonder problemen lijkt mij onmogelijk. Gelukkig kunnen consumenten het niet puur kopen. Ammoniak is een gas, wat vloeibaar gemaakt verkocht wordt voor grote koelinstallaties.

Een consument kan wel ammonia  kopen in de supermarkt. Dat is ongeveer 10% ammoniak opgelost in water. Ik hoop dat de tipgever dat gebruikt heeft.

Blijft over dat de tip hierboven in principe levensgevaarlijk is. Gaarne aanpassen.

Ik heb een kunststof handtas die nog nieuw in de kast stond en toen ik hem uitpakte waren de handvaten en de bovenste randen van de tas een en al plakkerigheid. Ik heb met soda geprobeerd en daarna met spiritus maar dat hielp niet en de randen verkleurden. Heel jammer dus, want eerder las ik in deze rubriek dat je dat veilig kon gebruiken. 
Daarna heb ik talkpoeder gepakt (mentholpoeder om precies te zijn) en heb de hele tas met behulp van een tissue met talkpoeder ingesmeerd en dat werkte fantastisch. Hoe lang de tas goed blijft  ga ik nog bekijken maar heb mijn flesje talkpoeder mee genomen voor het geval de handvaten weer plakkerig worden. 

Reageer