Consumentenbond.nl

Plotseling veel meer ruimte op iPad

Reputatie 7
  • Super betrokken deelnemer
  • 2694 reacties
Een vraag voor de heren techneuten. Ik kan lezen en schrijven met mijn iPad (op het versturen van bijlagen na) daar is hij ook voor bedoeld, maar nu heb ik iets geks.
Ik had weinig ruimte meer, ongeveer 1,5 gb, ik verwijder regelmatig zaken die ik niet nodig heb, overbodige apps, onbelangrijke mail, dat scheelt hooguit een paar kb, de geschiedenis, cookies, dat scheelt ook maar een paar kb, de meeste cookies hebben er trouwens 0, aantekeningen die ik niet meer nodig heb. Nu heb ik plotseling bijna 4 gb, ik heb er niets voor gedaan. Ik ben niets kwijt, geen appjes, geen foto's of filmpjes, contacten enz., ik snap hier werkelijk geen bal van, updates krijgt de 4e generatie niet meer.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Van die Appels weet ik te weinig, ik ben meer van de Peren.
Reputatie 7
Da's ook toevallig, morgen maak ik een tarte tatin met peren, geen geintje.

Ik hoop dat iemand me wijzer kan maken, ik heb alles nog een keer nagekeken maar alles is er nog. Ik heb ook geen foto's maar de cloud verplaatst.
Reputatie 2
Badge +3
Ik ben ook meer van de peren, heb vroeger mijn tanden stuk gebeten op een appel (4S) en lust ze sindsdien niet meer.
Heb je toevallig onlangs een firmware update gedaan op die Appel?
Die Appel wil nog wel eens, sneakie in de achtergrond, al de firmware files downloaden en na de upgrade, worden die files weer verwijderd. Dat verklaard ook, waarom het klokhuis van je iPad weer zichtbaar wordt 😉

Tarte tatin met peren? Nog nooit gehad, is dat lekker? 😋
Reputatie 5
Badge +4
op een apple, ik ken die andere niet, zijn opruimprocessen actief. als je bv een foto weggooid zal deze een dag of 40 in de prullebak verdwijnen. daarna wordt de prullebak dus pas echt geleegd en krijg je je kostbare MB-tjes echt terug. uiteraard kun je die prullebak ook zelf leeggooien als de MB nood aan de man/vrouw is.

en zo zijn er nog meer schoonmakers actief zonder dat je daar wat voor hoeft te doen.
Reputatie 7
De prullenbakken maak ik iedere dag helemaal leeg, anders blijven er veel te lang teveel dingen op staan. Ik maak veel aantekeningen die ik later verwerk en dan verwijder, sla urls van websites op in de aantekeningen, maak boodschappenlijstjes, enzovoort. Ik heb er geen tekstverwerker opgezet, die heb ik op de pc. Zodra ik iets niet meer nodig heb gaat het in de prullenbak en die maak ik dan ook weer leeg. Zo nu en dan moet ik wel een harde reset geven als het geluid van de wekker is uitgevallen, daar hebben veel mensen last van na de update 10.3.3 maar dat heb ik al een tijdje niet hoeven doen. Dat heeft echter nooit een verschil gemaakt in de ruimte. Ik heb er geen films op staan, boeken staan op een e-reader, geen PDF's, wel redelijk veel foto's, scrabble, dictafoon (ook zo goed als leeg), dB meter die heel weinig ruimte inneemt, twee Kingkong spelletjes, die nemen wel vrij veel plaats en de cache kan ik niet leegmaken, dan kom ik weer op nul, de krant (geen app, ik heb hem gewoon op het beginscherm gezet omdat apps meer ruimte innemen dan een snelkoppeling. De geschiedenis wis ik ook dagelijks helemaal, net als de cookies. Ik heb dat ding nu zes jaar maar dit zie ik voor het eerst. Ik kan Apple wel bellen maar dan moet ik weer door dat hele menu heen, ik denk ook dat mijn vraag niet voorkomt in het keuzemenu. Ik vind het wel fijn dat ik meer plaats heb maar ik wil zo graag weten hoe het komt. Dat moet dan wel een Apple grote schoonmaak zijn geweest, ze weten daar alles van me. 😫
Reputatie 7
Badge +7
En, @MrsJones. Ben je inmiddels al iets wijzer?
Reputatie 7
Helaas nog niet, ik heb alles nagelopen op mijn ipad maar ik kom er niet achter. Als ik wat meer tijd heb ga ik me er wat verder in verdiepen want ik wil er toch achter komen waarom ik zoveel meer ruimte heb, het ligt niet aan een backup. PDF's, boeken, podcasts en muziek heb ik er niet opgezet, FB, Twitter en al die andere social media apps hoef ik niet, die hebben dus nooit ruimte ingenomen, Face time heb ik er al lang geleden afgeknikkerd net als de herinneringen, mijn foto's zijn er allemaal nog dus rara wat is er gebeurd.
Hedenmorgen had ik opeens bijna geen ruimte meer over op mijn Mp3- speler. Althans dat werd beweerd door de firma Microsoft.

Uiteindelijk heb ik alle inhoud geknipt en geplakt naar de harde schijf van mijn laptop. (Als back-up dus).

Daarna de Mp3 speler geformatteerd (helemaal leeg gemaakt) en alles weer terug gezet.

Waarom de Mp3-speler opeens bijna vol werd bevonden weet ik niet, maar nu is alles weer oké, dat wil zeggen normaal.

Misschien een tip?
Reputatie 7
Het tegenovergestelde, nee, ik wil niet ruilen. Microsoft rotzooit ook iedere keer, als Outlook is bijgewerkt gaat er soms van alles mis, de computer gaat dan "stotteren"', de ipad zoekt zich een ongeluk naar Outlook, dat is de Wet van Murphy, "als iets werkt, blijf er dan af".
ik zie dat mijn handtekening waarin ik zeg in de Wet van Murphy te geloven verdwenen is.
Je kunt via Eigenschappen van mappen nagaan wat de werkelijk ingenomen ruimte ongeveer moet zijn.

Als er een (geheel) ander aantal Gb's wordt weergegeven, helpt de door mij bewandelde procedure.

Dat wilde ik alleen maar even melden.
Reputatie 7
Dat zijn nou net van die dingen waar ik niet heel veel geduld voor heb maar ik zal toch eens gaan rekenen. Van apps weet ik het wel hoeveel ruimte ze innemen, niet alleen de app maar ook wat er via een app binnenkomt, dat is in de index te vinden. Helaas is het met deze generatie van iPads niet mogelijk alleen de cachte leeg te maken, apps die vollopen verwijder ik en dan zet ik ze terug, behalve twee spelletjes waarvan ik dan ook de score kwijt ben. Mededelingen van apps zet ik altijd uit, die nemen ook ruimte in. Cookies verwijder ik ook iedere dag, net als de leeslijst en als ik een appje installeer kijk ik eerst naar het aantal mb's.
De ruimte die de "apps" innemen ligt, denk ik, wel vast en die kun je dus buiten beschouwing laten.

Het gaat er om wat je zoal aan data op het apparaat hebt opgeslagen. En of dat verenigbaar is met de vrije ruimte die wordt aangegeven.
Reputatie 7
Die ruimte ligt inderdaad vast, dat zie je in de app store, maar als je bijv. een spelletje speelt komen de punten daar steeds bij, dat is cumulatief, net als email maar van mail verwijder ik alles wat ik niet meer nodig heb. Zakelijke email doe ik op de pc met een ander adres, ik log wel in met hulp van de ipad als ik ergens ver van huis ben maar ik zet het er niet op. Er zijn tekenprogramma's van 6 mb maar als je ze dagelijks gebruikt staat er ineens 60 mb achter, dan haal ik hem weg en zet hem terug, dan heb ik weer 6.
Reputatie 5
Badge +4
gewoon uit interesse: waarom maak je je hier druk om?
Reputatie 7
Ik maak me niet druk, ik begrijp alleen niet waardoor het komt en ik hoop daar een antwoord op te krijgen, naast dat Apple misschien een grote schoonmaak heeft gehouden zoals je eerder schreef maar dat zou dan toch bekend moeten zijn.
Reputatie 5
Badge +4
ik zou gewoon accepteren dat apple iets slims doet en klaar.
Reputatie 7
Dat doe ik maar dat neemt niet weg dat ik graag wil weten hoe het mogelijk is zonder dat er iets is verwijderd. Noem het maar nieuwsgierigheid.
Reputatie 5
Badge +4
ik plaats dat soort dingen altijd in het vakje 'hogere computerkunde' waar ik geen verstand van heb en geniet van het effect ervan 😉
Reputatie 7
Ik geef je geen ongelijk maar soms wint mijn nieuwsgierigheid, de ene keer denk ik "laat maar" de andere keer haal ik het hele Internet overhoop of val ik mensen op een forum lastig.
Reputatie 5
Badge +4
zou het niet makkelijker zijn om tim cook een mailtje te sturen? hij is 1 van de weinigen die het echte antwoord weet.....
Reputatie 7
Who the f*** is Tim Cook?

lamaar, gevonden wie dat is.

Reageer