Consumentenbond.nl

Poll: Zet jij je printer uit?

• 30 oktober 2014
  • 34 reacties
  • 4313 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Ik heb een Epson PX800FW fotoprinter met 6 verschillende kleurpatronen. Omdat ik de kwaliteit van fotoafdrukken belangrijk vind, gebruik ik (dure) originele Epson Claria inktpatronnen. Ik druk maar zo af en toe foto's af en merkte in het begin dat met het reinigen van de printkoppen veel inkt werd gebruikt. Printkopen reinigen doe ik nu niet meer Ik omzeil dat met de volgende routine: Bij het opstarten van de PC in de loop van de dag wordt ook de printer aangezet. 's Avonds met het uitschakelen van de PC wordt de printer weer uitgezet. EÉn keer per dag, direct na het opstarten, maak ik een afdruk van een "testprint". Hiermee wordt een vlak van 2x2 cm van alle zes kleuren afgedrukt, dus alle printkoppen worden gebruikt. Omdat het kleine vlakjes zijn, wordt weinig inkt gebruikt. Ik druk af op normaal papier en kan op ÉÉn vel vier keer een afdruk maken, dus papier kost het ook weinig. Als ik op de printer de melding zie, dat de printkoppen moeten worden gereinigd negeer ik dat altijd. Ik volg deze routine al een aantal jaren zonder problemen en zie geen achteruitgang van de kwaliteit van mijn prints.
Ik begrijp niet waarom u na het opstarten van uw printer (waarbij automatisch de koppen gereinigd worden, hetgeen veel inkt gebruikt) u daarna ook nog eens een testprint maakt om de koppen te reinigen. Deze worden namelijk bij het opstarten al gereinigd. Dus met het maken van ook nog eens een testprint gebruikt u nog eens nodeloos inkt.

Overigens ben ik het met u eens dat het goedkoper is de printer op te starten zodra je wilt gaan printen en deze nadien niet uit te schakelen. De printer gaat na enige tijd in de stand-by stand (minimaal energie verbruik) en als je op enig moment weer wilt printen worden de koppen niet automatisch gereinigd.

Het geringe energieverbruik van de printer in de stand-by stand weegt ruimschoots op tegen de inkbesparing bij het telkens uit/aan zetten van de printer waarbij ook telkens de koppen gereinigd worden ook al zit daar b.v. slechts een kwartiertje tussen.

Ook ik gebruik een fotoprinter (HP) met een hoge resolutie en dus relatief hoog inktverbruik vergeleken met "normale kleuren printers" maar ben erg tevreden over dit inktverbruik, terwijl ik tamelijk veel veel kleurenfoto's op A4 formaat in hoge resolutie afdruk. Gebuik echter wel altijd de XL patronen van HP. Kost wat meer maar dat vedien je dubbel en dwars terug door de aanzienlijk langere gebruiksduur vergeleken met de "normale" patronen.

Een uitgebreider commentaar over dit onderwerp heb ik al eens eerder geplaats.
Ik gebruik al een aantal jaren naar volle tevredenheid de HP LaserJet P1000. Nadeel is dat ik geen kleur heb, maar mis het niet. Als het nodig is dat er iets in kleur geprint moet worden, kan ik bij mijn kinderen terecht. Dat is echter nog nooit nodig geweest. Als ik foto's wil printen, ga ik naar een foto winkel. Voordeel van een laserprinter is dat er geen koppen gereinigd hoeven worden. Na inschakelen staat hij binnen 10 sec. klaar om te printen. En als ik hoor wat inkt cartridges kosten heb ik niet het idee dat ik duurder ben.
IK heb een Epson stylus Photo R1900, met 8 losse cartridges. Ik zet mijn printer nooit uit. Als je hem uit zet gaat hij eerst schoonmaken wat veel inkt kost. In plaats daarvan print ik tweemaal per week via de hulpprogramma's van de printer de "spuitmondjes controle"Hierbij wordt een heel eenvoudig printje uitgevoerd dat bijna geen inkt kost en waarbij alle spuitmondjes worden gebruikt. Het A4 tje kun je meerdere malen gebruiken door het om te draaien. Op deze manier nooit geen verstopje spuitkanaaltjes en ook de schoonmaak bakjes blijven mooi leeg. Ik gebruik mijn printer wel meerdere malen per week en druk regelmatig foto's af. Ik gebruik altijd officiËle E[pson inkt. Die ik koop via 123-Inkt.
Reputatie 1
Badge +1
Bedankt. Ik kan nu met mijn HP 6700 via een omweg scannen. Printen gaat wel direct. Ik maak mijn inktpatronen op en koop dan een ander merk. De HP gaat dan de vuilnisbak in. Ik heb ALTIJD HP gehad maar het is echt over nu. Wat mij vooral stoort van HP is dat je gewoon geen (fatsoenlijk) antwoord op vragen krijgt. ik moest maar een of ander progje installeren. Kostte 35 Euro. Den ik niet over. Dat was de enige reactie van HP Nederland. Heb ook enkele malen in het engels de internationale helpdesk geprobeerd, maar ze reageren niet eens.
Reputatie 1
Badge +3
Als je hem uitzet en weer aan gaat hij de printerkoppen reinigen. Dat kost je dus inkt. Laat je hem aanstaan dan doet hij dat minder. Als je een zuinige printer hebt dan bespaart aanstaan je geld.

Mijn 15 jaar oude backup printer zet ik wel uit
Heb een Epson XP-305 printer en ontstekker altijd na gebruik. Print alleen kleur als het nodig is en verder alles zwart, onregelmatig maar gemiddeld 1x per week, tegenwoordig met nauwelijks gepruttel vooraf. Als zwart op is gebruikt hij een kleurmengsel om zwart te printen, dus ik gebruik zoveel mogelijk op voordat ik weer zo'n duur pack aanschaf. Heb geen idee of het voordeliger zal zijn, maar nu de electriciteit niks meer kost ben ik van plan een werkplek met stekkerdoos in te richten zodat bij dagelijks pc-gebruik ook de printer wordt ingeschakeld.
Mijn ervaringen met de Epson StylusPhoto R2880.

Al 19 jaar ervaring met Epson fotoprinters. Om zuinig met inkt om te gaan doe ik de volgende handelingen.

a. De printer continu standby laten staan Ook tijdens de vakantie. De printer maakt dan zelden zijn koppen schoon. Meestal alleen bij het installeren van nieuwe cartridge.b. Als hij meer dan een week niet gebruikt is een testafdruk maken.

c. Zorgen dat hij in een koele kamer staat, slaapkamer temperatuur

d. Zeer slechte ervaring met alternatieve inkten. Veel storingen, geen goede kleurweergave en minder goede houdbaarheid (verkleuring ) een voordeel van deze printer is dat je ook op ander merk fotopapier kunt afdrukken, omdat je de kleuren handmatig kunt instellen. Wel geeft het Epson papier de beste afdrukken.

Ik zou zeggen ,doe er je voordeel mee. M.v.g. Nico van Diesen
Ik ben zo blij met mijn laserprinter. Heb ik al die sores niet. Zet hem gewoon uit. Het is alleen zwart/wit, maar ik heb bijna nooit behoefte aan kleur.

Reageer