Consumentenbond.nl

Poll: Zet jij je printer uit?

• 30 oktober 2014
  • 34 reacties
  • 4313 Bekeken

Inkjetprinters zijn vaak ware inktslurpers als je ze niet zo vaak gebruikt. Uit onze test blijkt dat sommige wel 80% van de inkt gebruiken om de printkoppen schoon en klontvrij te houden. We testen dit door drie weken te printen volgens een zo realistisch mogelijk gebruikersscenario: soms een dag niks, soms een dag twee pagina’s met tekst, dan weer eens een grafiek. Tussendoor zetten we de printer uit. Maar, zetten jullie de printer eigenlijk wel uit tussendoor? Of blijft hij op stand-by staan? Dit kan wel eens flinke invloed hebben op de uitkomst van de test, help ons dus door te laten weten wat jij doet met je printer! Ik ben ook benieuwd of jij enig idee hebt hoeveel inkt jouw printer verspilt. En hoe kwam je daar achter? Laat het me weten in een reactie. Update 27-1-2015 In november hebben we de resultaten van deze poll al verzameld. De meeste mensen zetten hun printer uit na het printen. Speciaal voor Consumentengidslezers is de poll nu weer geopend! Wat doe jij? Zet je de printer ook uit of niet?

34 reacties

Badge
Ik heb mijn printer (Epson Stylus SX405) op een centrale stekkerdoos. De stekkerdoos gaat 's ochtends aan en 's nachts uit. Overdag zet ik de printer alleen aan om te printen en te scannen. Soms staat hij dan een paar uur standby voor ik hem uitzet. Ik denk, dat ik de printer de helft van de dagen gebruik, meestal voor inscannen van artikelen.

Ik heb in de loop van de tijd nadrukkelijk gemerkt, dat ook zonder printen het inkt-niveau terugliep en dat ik met mijn print-gedrag slechts weinig prints per cartridge krijg. Maar ja, zonder reden extra printen is natuurlijk nog onzinniger. Heb nooit gemerkt of dat komt omdat hij wel aan de spanning zit (maar niet aan staat). Hoor hem nl. in standby mode nooit acties doen. Ik ga er daarom eigenlijk vanuit dat elke keer dat ik hem aanzet of vanuit standby weer ga printen - dan hoor je activiteit - dat er alleen dan extra inkt wordt verbruikt.
Ik heb al jaren een Canon MP550, met 5 aparte cartridges. Bij niet in gebruik gaat de steker uit het stopcontact. De kwaliteit van de printer is dik in orde, maar hij vreet inkt door regelmatig utgebreid koppen doorspoelen; voorbereiden heet dat. Voor 90% print ik in zwart-wit, toch raken magenta en cyaan cartridges razendsnel leeg. Behoorlijk frustrerend.
Ik heb een Epson PX800FW fotoprinter met 6 verschillende kleurpatronen. Omdat ik de kwaliteit van fotoafdrukken belangrijk vind, gebruik ik (dure) originele Epson Claria inktpatronnen. Ik druk maar zo af en toe foto's af en merkte in het begin dat met het reinigen van de printkoppen veel inkt werd gebruikt. Printkopen reinigen doe ik nu niet meer Ik omzeil dat met de volgende routine: Bij het opstarten van de PC in de loop van de dag wordt ook de printer aangezet. 's Avonds met het uitschakelen van de PC wordt de printer weer uitgezet. EÉn keer per dag, direct na het opstarten, maak ik een afdruk van een "testprint". Hiermee wordt een vlak van 2x2 cm van alle zes kleuren afgedrukt, dus alle printkoppen worden gebruikt. Omdat het kleine vlakjes zijn, wordt weinig inkt gebruikt. Ik druk af op normaal papier en kan op ÉÉn vel vier keer een afdruk maken, dus papier kost het ook weinig. Als ik op de printer de melding zie, dat de printkoppen moeten worden gereinigd negeer ik dat altijd. Ik volg deze routine al een aantal jaren zonder problemen en zie geen achteruitgang van de kwaliteit van mijn prints.
Ik doe twee dingen. In het algemeen zet ik de printer uit met de knop op de printer. Aan het eind van het computer gebruik gaat de stekker van alle apparutuur uiet het stopcontact.

J. Joosten
Wij hebben een HP deskjet 2050, ik laat hem altijd standby aanstaan. Gebruik nog geen twee patronen per jaar, laat de patronen altijd 2x bijvullen in een winkel.

Ik weet dus niet wat ik lees. Bij het opstarten gaat hij inderdaad, een heel testprogramma doen. Dat is dan ook de reden dat wij hem standby laten staan.

Zoveel electra gebruikt dat niet zegt mijn zoon.

Bij mijn computer vraag ik me ook wel af. Uitzetten of standby. Overdag hebben wij hem standby, 's nachts gaat hij uit.
Heb sinds een jaar of 4 een HP Officejet 6500A en ben daar wel tevreden over.Ik laat hem altijd aanstaan, nadat een serviceman van HP me dat een keer gezegd heeft. Dit zou minder inkt kosten. Hij gaat dan -neem ik aan - vanzelf in de standbye stand.Ik print onregelmatig, maar toch wel zo'n 5 tot 8 pakken van 500 vel papier per jaar schat ik. Heb wel vaak problemen met cartridge klonen, zoals laatst via 123 Inkt. Mocht ze wel terugsturen. Ik hoor dat dit probleem zich vaker voordoet bij HP printers. Ik hoorde laatst dat ik een Brother printer moet kopen en de HP printer moet wegdoen, omdat die inkt zou slurpen ook, aldus een medewerker van een navuldienst hier in Breda. Durf niet meer met klooncartridges of navullen. Zal dan maar naar de dure originele toe moeten toch weer, helaas!
Badge +2
Ik print heel weinig met de kleurenprinter. Voor het dagelijkse zwart-wit werk heb ik een laserprinter. Maar mijn vorige kleurenprinter is van niet-gebruiken kapot gegaan. Dus ja, nu laat ik hem op stand-by staan. Eerst maar eens kijken hoeveel inkt dat per jaar kost, voordat ik iets anders beslis.
IK heb een Epson stylus Photo R1900, met 8 losse cartridges. Ik zet mijn printer nooit uit. Als je hem uit zet gaat hij eerst schoonmaken wat veel inkt kost. In plaats daarvan print ik tweemaal per week via de hulpprogramma's van de printer de "spuitmondjes controle"Hierbij wordt een heel eenvoudig printje uitgevoerd dat bijna geen inkt kost en waarbij alle spuitmondjes worden gebruikt. Het A4 tje kun je meerdere malen gebruiken door het om te draaien. Op deze manier nooit geen verstopje spuitkanaaltjes en ook de schoonmaak bakjes blijven mooi leeg. Ik gebruik mijn printer wel meerdere malen per week en druk regelmatig foto's af. Ik gebruik altijd officiËle E[pson inkt. Die ik koop via 123-Inkt.
Ik heb op advies van de CB een CANON MG5450 aangeschaft (mijn vierde Canon-printer) en naar volle tevredenheid. Er wordt redelijk veel zwart-wit geprint, en de kleurenfoto-prints zijn niet van een afdruk te onderscheiden. Ik gebruik al jaren cartridges van Sneltoner zonder problemen of groot inktverbruik. Ook bij vrienden, combinatie van Canon en Sneltoner is aan te bevelen !
Ik had een Epson inkjetprinter. Ik gebruikte deze af en toe en voor de printkopreiniging verbruikte de Epson meer inkt dan voor het printen...! Heb nu een Samsung laser printer; die is alleen voor zwart-wit afdrukken en maakt perfekte afdrukken zonder de noodzaak van printkop reiniging ook na lange tijd stilstand. Voor het afdrukken van foto's zijn er veel adressen (zoals Kruitvat, Hema en vele anderen) waar je je foto's naartoe kunt sturen; die zijn perfekt en kosten maar een paar cent per stuk.
Ik gebruik al een aantal jaren naar volle tevredenheid de HP LaserJet P1000. Nadeel is dat ik geen kleur heb, maar mis het niet. Als het nodig is dat er iets in kleur geprint moet worden, kan ik bij mijn kinderen terecht. Dat is echter nog nooit nodig geweest. Als ik foto's wil printen, ga ik naar een foto winkel. Voordeel van een laserprinter is dat er geen koppen gereinigd hoeven worden. Na inschakelen staat hij binnen 10 sec. klaar om te printen. En als ik hoor wat inkt cartridges kosten heb ik niet het idee dat ik duurder ben.
Ik ben zo blij met mijn laserprinter. Heb ik al die sores niet. Zet hem gewoon uit. Het is alleen zwart/wit, maar ik heb bijna nooit behoefte aan kleur.
Ik gebruikte m'n inkjetkleurenprinter van het merk Epson af en toe; een enkele keer wel 20 bladzijden. Daarna heb ik hem 2 maanden niet gebruikt. Daarna kon ik niet meer printen, ook nadat ik nieuwe inktpatronen had geinstalleerd en nog extra een reinigingsbeurt had toegepast. In totaal heb ik bijna 2 jaar de printer in gebruik gehad. M'n leverancier van inktpatronen zei dat de printkop verdroogd was en dat daar niets meer aan te doen was.

M'n conclusie: als je niet regelmatig print dan kun je beter een laserprinter kopen die alleen in zwart print.

Een andere verkoper zei dat ik de printer altijd in stand by moest laten staan, dan kon de printer automatisch de printkop verversen.

Wat raad u me aan?
Reputatie 1
Badge +1
Vreemd. Ik heb al jarenlang HP en tot volle tevredenheid. Dit is mijn 2e HP6700. De eerste vertoonde na 6-7 maanden kuren. Die werd prompt voor een nieuwe omgeruild. Service vond ik. Maar mijn huidige probleem wordt niet opgelost. Je krijgt een knullige reactie van HP of helemaal geen reactie op mails. Telefonisch werd mij software opgegeven die ik moest downloaden om het probleem te verhelpen. Dat bleek ook nog een progje te zijn wat iets van 25 Euro kostte. Niet gedaan dus. Ik het het, eerlijk gezegd, een beetje gehad met HP
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb een HP 6700 all in one. Kan niet klagen over inktgebruik. Alleen kreeg ik bij herinstallatie met de software van de HP website de zaak niet goed aan de gang. Kon alleen maar scannen in jpg in plaats van de gewenste pdf. Via een omweg lukt mij dat wel, maar dit klopt niet. Op meerdere vragen per email HP werd helemaal niet of slecht gearageerd. Als dit zo blijft gaat die HP in de vuilcontainer en koop ik een Canon.
Reputatie 1
Badge +1
Bedankt. Ik kan nu met mijn HP 6700 via een omweg scannen. Printen gaat wel direct. Ik maak mijn inktpatronen op en koop dan een ander merk. De HP gaat dan de vuilnisbak in. Ik heb ALTIJD HP gehad maar het is echt over nu. Wat mij vooral stoort van HP is dat je gewoon geen (fatsoenlijk) antwoord op vragen krijgt. ik moest maar een of ander progje installeren. Kostte 35 Euro. Den ik niet over. Dat was de enige reactie van HP Nederland. Heb ook enkele malen in het engels de internationale helpdesk geprobeerd, maar ze reageren niet eens.
Het klinkt misschien tegenstrijdig maar ik print weinig en heb dus een kleurenlaserprinter gekocht voor dat doel. Wel wat duurder maar kan dan ook gelijk scannen en kopieren. Merk: Brother. En last van inktverbruik heb ik niet, wel mag ik een moment in de toekomst 150 euro lappen voor 4 toner cartridges. Die gaan dan wel 10 jaar mee, dus het valt allemaal wel een beetje mee. Inkjet is leuk voor foto's printen en verder niet nuttig. Die foto's kan de HEMA ook voor je printen en zo duur is dat niet.
Omdat ik de meeste dagen wel een of meer printjes maak zette ik tot voor kort m'n HP Officejet 8500 's morgens aan en 's avonds weer uit. Bij het opstarten werd steeds gemeld 'De printer wordt gecontroleerd; dit kan enige minuten duren' en meestal ook 'Printkoppen reinigen'. De vier cartridges (kosten samen ca. € 75) haalden bij lange niet het aantal 'beloofde' geprinte pagina's... Logisch als er om de haverklap veel inkt wordt verspild aan -overbodig- reinigen. Sinds een aantal weken blijft de printer permanent aan staan (en valt vanzelf terug op stand-by). Voordelen: De printer is direct beschikbaar en -veel belangrijker- de inktniveaus van de cartridges dalen maar zeer beperkt. De extra stroomkosten zijn minimaal en in ieder geval stukker lager dan de kosten van steeds maar weer nieuwe cartridges...
Heb destijds een Canon MG5450 gekocht vanwege de vele mogelijkheden en omdat hij toen werd aanbevolen door de CB.

Een ramp! Na het aanzetten eerst minstens 1 minuut klikken en razen (koppen reinigen?), na elke print weer uitgebreid koppen reinigen, en als je hem per ongeluk uitzet door de stekker eruit te trekken, heeft hij de volgende keer meerdere minuten nodig om op te starten en de koppen te reinigen. Dit gaat dan gepaard met een vermanende tekst dat het uitzetten anders moet. Intussen zie je het inktniveau in de cassetes letterlijk teruglopen.

Verder geeft hij bij enigszins ingewikkelder opdracht - meerdere paghina's dubbelzijdig, boekje, ... - nogal eens een foutmelding, waardoor je weer opnieuw kunt beginnen.

Ik heb al enkele malen overwogen dit kreng uit het raam te gooien, maar vanwege de aanschafprijs is het er nog niet van gekomen.
De poll is inmiddels gesloten: dank voor jullie deelname! Ik heb de resultaten verwerkt in een nieuwtje in het dossier over printers op onze site: http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/computers/all-in-one-printers/nieuws/2014/printer-uit-na-printen/

De uitkomst helpt ons absoluut om een testmethode te kiezen om inktverbruik te meten. Hiervoor moeten we een bepaald scenario kiezen en het is goed te weten of dit wel realistisch is!

Dank voor allen voor jullie reacties over het inktverspilgedrag van je eigen printer. We testen een printer in 6 weken, en het is goed te horen wat jullie ervaringen over langere tijd zijn! Blijf dus vooral melden hoeveel inkt jouw printer gebruikt voor de schoonmaak van de printkoppen.

A.Ende's conclusie vind ik een hele goeie: als je weinig print en alleen in zwart, koop dan een laserprinter. De aanschafprijs is wel iets hoger, maar de inktkosten per pagina zijn echt lager. Wil je toch in kleur printen, neem dan een inkjetprinter. Helaas kunnen we niet met zekerheid zeggen of het voor iedere inkjetprinter beter is om hem in stand-by te laten staan, maar ik zou dat wel proberen. Het lijkt erop dat de meeste printers dan zuiniger zijn, omdat ze minder reinigen.
Ik begrijp niet waarom u na het opstarten van uw printer (waarbij automatisch de koppen gereinigd worden, hetgeen veel inkt gebruikt) u daarna ook nog eens een testprint maakt om de koppen te reinigen. Deze worden namelijk bij het opstarten al gereinigd. Dus met het maken van ook nog eens een testprint gebruikt u nog eens nodeloos inkt.

Overigens ben ik het met u eens dat het goedkoper is de printer op te starten zodra je wilt gaan printen en deze nadien niet uit te schakelen. De printer gaat na enige tijd in de stand-by stand (minimaal energie verbruik) en als je op enig moment weer wilt printen worden de koppen niet automatisch gereinigd.

Het geringe energieverbruik van de printer in de stand-by stand weegt ruimschoots op tegen de inkbesparing bij het telkens uit/aan zetten van de printer waarbij ook telkens de koppen gereinigd worden ook al zit daar b.v. slechts een kwartiertje tussen.

Ook ik gebruik een fotoprinter (HP) met een hoge resolutie en dus relatief hoog inktverbruik vergeleken met "normale kleuren printers" maar ben erg tevreden over dit inktverbruik, terwijl ik tamelijk veel veel kleurenfoto's op A4 formaat in hoge resolutie afdruk. Gebuik echter wel altijd de XL patronen van HP. Kost wat meer maar dat vedien je dubbel en dwars terug door de aanzienlijk langere gebruiksduur vergeleken met de "normale" patronen.

Een uitgebreider commentaar over dit onderwerp heb ik al eens eerder geplaats.
Ik heb nu reeds mijn derde HP-printer. Ruim een jaar geleden een HP PhotoSmart 7510 e All-In One aangeschaft.

Zet mijn printer pas aan als ik deze nodig heb en laat deze de rest van de dag ingeschakeld staan en gaat pas eind van de dag weer uit. De reden dat ik de printer na eerste gebruik de rest van de dag aan laat staan heeft twee redenen.

Ten eerste: vanwege het hiervoor beschreven fenomeen dat na elke keer na het opstarten de printkoppen gereining worden waardoor het inktverbruik fors kan zijn, vooral als je dat meerdere malen per dag doet. Je bespaart zo energie maar die besparing valt in het niet door de extra kosten aan inkt die de printer gebruikt bij het reinigen van de printkoppen elke keer als je het apparaat aanzet. In mijn geval vijf koppen en dus ook vijf patronen. Als je je printer slechts weinig gebruikt, zeg ÉÉn of een paar keer per week is dat voldoende om de inktkoppen schoon te hoeuden en voor uitdrogen te behoeden.

Ten tweede: mijn printer gaat al vrij snel automatisch in de standby modus als ik niet print. Als ik op een gegeven moment toch weer print, doorloopt de printer niet weer het proces van het reinigen van de koppen. Voorts zit in de printer een voorziening die de printer geheel uitschakeld als je deze een wat langere periode niet gebruikt. Deze laatste optie wekt echter niet als de printer in een netwerk opgenomen is zoals in mijn geval.

Al met al ben ik zeer tevreden over het inktgebruik van de printer met vijf HP 364XL patronen. En dat ook nog eens ondanks het feit dat ik redelijk veel foto's op A4, A3 en 10x15 cm formaat afdruk. Ik reken mij tot de vergevorderde amateur fotografen met professionele fotoapparatuur. Als ik mijn opnames laat afdrukken bij bv. Hema, Kruidvat, of waar dan ook, hebben deze bij lange na niet de kwaliteit van de foto's die ikzelf print. Natuurlijk is dat laatste duurder, maar dan heb je ook wat moois.
Wij hebben een Brother DCP-J132W printer; een basis modelletje. Deze springt zuinig om met inkt. Je kan hem op de printer uitzetten en zal eens per maand de spuit kanaaltjes reinigen. Trek je de stekker eruit dan zal deze iedere keer de kanaaltjes reinigen zodra je de printer weer aanzet. Het is bij deze printer dus aan te raden om hem aan de spanning te houden.
Ik heb een Canon MP495 printer. Ik merk dat deze printer weinig inkt verspild. Als deze printer een paar dagen heeft uit gestaan dan duurt het even voordat hij begint te printen. Er komen dan allerlei geluiden uit de printer. Waarschijnlijk is hij dan bezig de kop te reinigen. Met deze printer kan ik selecteren of ik met kleur of alleen zwart wit wil afdrukken. Zo wordt de kleuren cardridge gespaard. Ook als de cardridge leeg is kan ik hem bijvullen en werkt dan uitstekend. Ik krijg wel steeds een bericht dat de inkt op is maar kan zondr problemen afdrukken.
Ik heb een Canon MG 5350. Hij kan kopieren, scannen, foto's afdrukken. En een speciale cassette om

een disc label te printen.(alleen nooit gedaan, ga het wel een X proberen)

Eerst gebruikte ik Canon inktpatronen. Tot ik op Markplaats een aanbieding zag bij Pixeljet,

met een compleet pakket inktpatronen voor deze printer.

Uitgeprobeerd, en het bevalt me prima. Dus ik bestel deze regelmatig, scheelt een

heleboel geld. Ik zet de printer altijd uit na gebruik, dat vind ik heel normaal.

Of hij veel inkt gebruikt, let ik niet zo op, maar ik hoor hem soms wel opstarten,

en dan gebeurt er wel iets met de rollen en de inktpatronen. Maar ja, ik heb hem echt nodig,

en ik heb niet het idee dat ik megaveel inktpatronen gebruik.

Als hij aangeeft dat een patroon op is, ga ik net zolang door, tot het niet meer kan/

Je hoeft echt niet gelijk een nieuwe erin te doen, dat is onnodig.

De inktpatronen van Pixeljet zijn uitstekend, ook voor foto's.

Dat heb ik ook al uitgeprobeerd, mooi kleuren.

Reageer