powerbank op zonne-energie

• 13 July 2017
  • 15 reacties
  • 11269 Bekeken

Vraag: Consumentenbond, maak s.v.p. een goede powerbank zonne-energie test...Waarom? Op internet word je overspoelt met troep (zelfs op bol.com), dingen die het kort doen of in mijn geval: je koopt een powerbank op zonne-energie, handig voor in de auto of op de camping: kan ik mijn telefoon er tot 40% mee opladen (terwijl ik er niets mee doe) terwijl capaciteit volledig opgeladen tot 3x 100% zeker moet kunnen.

15 reacties

Reputatie 5
Badge +6
U heeft https://www.consumentenbond.nl/smartphone/powerbanks gezien? (edit: daar zit helaas geen exemplaar bij op zonne-energie zo te zien, sorry ... evt een niet-NL-test? Volgens mij is TheWireCutter wel te vertrouwen, zie bv http://thewirecutter.com/reviews/best-portable-solar-battery-pack/ . De nr is bv ook bij Amazon DE te bestellen: [url=https://www.amazon.de/Anker-PowerPort-2-Port-Solarladegerät-weitere/dp/B012VK1I0C/ref=sr_1_fkmr1_1?ie=UTF8&qid=1500058658&sr=8-1-fkmr1&keywords=Anker+15W+Dual+USB+Solar+Charger%2C+PowerPort+Solar+for+iPhone+7+%2F+6s+%2F+Plus%2C+iPad+Pro+%2F+Air+2+%2F+mini%2C+Galaxy+S7+%2F+S6+%2F+Edge+%2F+Plus%2C+Note+5+%2F+4%2C+LG%2C+Nexus%2C+HTC+and+More]https://www.amazon.de/Anker-PowerPort-2-Port-Solarladegerät-weitere/dp/B012VK1I0C/ref=sr_1_fkmr1_1?ie=UTF8&qid=1500058658&sr=8-1-fkmr1&keywords=Anker+15W+Dual+USB+Solar+Charger%2C+PowerPort+Solar+for+iPhone+7+%2F+6s+%2F+Plus%2C+iPad+Pro+%2F+Air+2+%2F+mini%2C+Galaxy+S7+%2F+S6+%2F+Edge+%2F+Plus%2C+Note+5+%2F+4%2C+LG%2C+Nexus%2C+HTC+and+More
Reputatie 2
Badge +3
Onze Duitse collega's hadden vorig jaar 2 powerbanks met zonnecellen in hun test. Naar aanleiding van hun conclusie hebben wij er destijds voor gekozen dit type powerbank niet te testen. Die conclusie luidde ongeveer: "Men moet er niet te veel verwachten. In principe werken ze. Maar na zeven uur fel zonlicht is de ene powerbank tot net iets meer dan 600 mAh opgeladen. De andere is dan nog niet eens verder dan ongeveer 400 mAh. We zouden 40 tot 90 uur zon nodig hebben om ze volledig op te laden. Daarom kun je deze twee powerbanks in praktijk nauwelijks gebruiken om je smartphone op te laden."

Als ik M. Koopman goed begrijp, is zijn/haar ervaring ongeveer hetzelfde. Ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen en reacties.
Badge
Het laden gaat alleen buiten met direct zonlicht, niet vanachter glas. Dus binnen laden op de vensterbank gaat niet werken. Goed om te beseffen voor je zoiets koopt.Bron: https://www.xtorm.eu/nl/faq/laden-met-zonne-energie/
De powerbank besteld bij 12deal.com werkt niet.
Raoul. Deze powerbank kost in de VS 44 dollar (later 51) en in Duitsland 85 euro. Enig idee waarom zo'n groot verschil? Overigens zou ik het erg fijn vinden als de consumentenbond solar powerbanks zou testen. Ik heb er nu meerdere en ben er niet erg enthousiast over.
Reputatie 7
Badge +7
Hi @Laura B.,

Allereerst welkom op de community!
Leuk dat je lid bent geworden.

Als reactie op je suggestie zou ik je willen vragen of je bovenstaande reactie van mijn collega @Karen Reijneveld al hebt gelezen?
Wellicht kun je er iets mee.

Onze Duitse collega's hadden vorig jaar 2 powerbanks met zonnecellen in hun test. Naar aanleiding van hun conclusie hebben wij er destijds voor gekozen dit type powerbank niet te testen. Die conclusie luidde ongeveer: "Men moet er niet te veel verwachten. In principe werken ze. Maar na zeven uur fel zonlicht is de ene powerbank tot net iets meer dan 600 mAh opgeladen. De andere is dan nog niet eens verder dan ongeveer 400 mAh. We zouden 40 tot 90 uur zon nodig hebben om ze volledig op te laden. Daarom kun je deze twee powerbanks in praktijk nauwelijks gebruiken om je smartphone op te laden."

Als ik M. Koopman goed begrijp, is zijn/haar ervaring ongeveer hetzelfde. Ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen en reacties.

Ik zie je graag snel terug op het forum!
Hallo @Monique van de Beek, Ik had het wel gelezen maar toch hoop ik dat de Consumentenbond powerbanks op zonne energie gaat testen. Ik heb er nu 4 in huis en er is toch een verschil in kwaliteit. Ik heb drie weken geleden nog mijn smartphone opgeladen via zo'n zonne powerbank en kon hem helemaal opladen èn er de zonne powerbank was nog half gevuld. Maar deze had twee maanden in de kas in de tuin gelegen dus ik weet niet hoe lang hij er over deed om op te laden. Die van de Lidl doet het bij mij helemaal niet. Maar bij vrienden weer wel. De radio op zonne energie met usb voor de telefoon is kapot na een hele zomer het in de tuin wel gedaan te hebben. De lamp op zonne energie met usb poort heb ik helemaal niet kunnen gebruiken. De tuinlamp met zo'n zelfde zonnepaneeltje verlicht al twee jaar mijn tuin elke nacht (Lidl). Geweldig ding. Heb er nog één bij gekocht. De andere tuinlampen op zonne energie en de mollenverdrijver op zonne energie zijn na een jaar kapot. Waarom doen die zonne panelen langs de snelweg het wel? Ik heb nu een luci-light gekocht. Doet het geweldig. Waarom deze wel en de andere niet. En sommige laden ook achter het raam op en andere niet (2 van de 4 powerbanks die ik heb gekocht). Het zou fijn zijn als er een handleiding bij zou zitten of een keurmerk bij welke zonnesterkte de panelen het goed doen. Tenslotte laden de meeste mensen ze op achter het raam of er is geen zon vanwege die nepwolken of mist in de lucht.
Reputatie 5
Badge +5
Hallo @Laura B.; ik ga niet over de powerbanks maar wil wel even reageren op je vragen over apparaatjes op zonnestroom. Je zegt 'waarom doen die zonnepanelen langs de snelweg het wel?'.
Reden 1 is dat dit 'normale' zonnepanelen zijn, zoals er jaarlijks miljarden geïnstalleerd worden om op grootschalige (zonneparken) en kleinschalige (op daken van huishoudens) wijze stroom op te wekken. Zie ons webdossier over zonnepanelen. Deze zonnepanelen, waarvan aankoop en installatie enkele duizenden euro's voor een systeem van bijv. 10 panelen kost, zijn niet te vergelijken met de minipaneeltjes op veelal goedkope gadgets.
Reden 2, die voor jouw klachten over onbetrouwbare tuinlampjes, usb-radio's etc belangrijker is: het kan heel goed zijn dat de apparaatjes in kwestie niet defect geraakt zijn doordat het zonnepaneeltje wat mankeert, maar door gebrekkige waterdichtheid van de constructie en vooral goedkope elektronica (er is altijd elektronica nodig om iets op stroom uit een zonnepaneel te laten werken). Datzelfde geldt vaak voor defecte ledlampen, daar zijn het meestal ook niet de leds zelf die kapot gaan. Daarom adviseren we bij ledlampen, en bij zonnepanelen kan ik dat ook van harte aanraden, om zeer goedkope producten van onbekende merken die veelal kort verkrijgbaar zijn bij discounters of webwinkels, te mijden. Een kwalitatief goede tuinlamp met een eigen zonnepaneeltje voor een paar euro is zeer onwaarschijnlijk.
Verder: n.a.v. je opmerking over 'bij welke zonnesterkte de panelen het goed doen': natuurlijk zit er verschil tussen de paneeltjes bij diverse gadgets. Ook hier geldt: hoe goedkoper, hoe groter de kans dat het paneeltje weinig stroom opwekt. Maar opladen achter een raam hoeft echt geen beletsel te zijn. Zelf gebruik ik al jaren een Waka Waka lampje op zonnestroom (zie onze review), die ik altijd achter het raam oplaad. En dat gaat prima. Op een zonnige dag brandt hij vervolgens 's avonds natuurlijk wel veel langer dan op een bewolkte dag. Dat geldt ook voor alle tuinlampjes en andere gadgets op zonne-energie, hoe goed de kwaliteit ook is. Maar het is zeker niet zo dat een goed product op een dag met bewolking niets doet.
NB: In sommige gevallen zal het trouwens mogelijk zijn om bij een tuinlampje o.i.d. dat haast niets meer doet de (oplaadbare) batterijen, die overdag de zonnestroom opslaan, te vervangen waarna het product weer wel naar behoren werkt.
@Peter van der Wilt Dank voor uw uitgebreide reactie. U zegt eigenlijk "hoe duurder hoe beter" en "in de regen gaat het kapot omdat het elektriciteit is". Dat verklaart waarom mijn toch wel dure radio met zonnepaneel na 1 zomer kapot is. De Lidl buitenlampen met zonnepaneel doen het beide nog steeds goed ook al kosten ze weinig. Als ik het artikel waar u naar linkt goed begrijp beveelt de Consumentenbond de Waka waka lamp aan. Kan er dan geen testen gedaan worden van de radio's met zonnepaneel? Als de Lidl buitenlampen het zo goed doen geldt dat dan ook voor de Lidl radio?
Mijn opmerking over verschillende zonnesterkte had te maken met een artikel over gewone zonnepanelen wat ik onlangs las. Blijkbaar laden polykristallijn zonnepanelen beter op met bewolking en hebben monokristallijn zonnepanelen fel zonlicht nodig. En dan zijn er nog de amorf silicium panelen. Dit is dan ook alles wat ik er van weet. Mijn vraag is hoe vertaal ik dit naar de kleine zonnepowerbanks?
Reputatie 5
Badge +5
@Laura B. We hebben helaas maar beperkt testbudget en momenteel staan er geen testen van deze producten op de planning.
Het verschil in opbrengst bij bewolking tussen poly- en monokristallijne panelen is niet zo absoluut als wat je hebt gelezen. Bovendien is het net andersom :-)
Algemene kwaliteit van de powerbanks en het formaat van het bijgeleverde zonnepaneeltje zullen dus belangrijker zijn dan het precieze soort zonnepaneel.
Reputatie 3
Badge +3
ANWB heeft hetzelfde euvel en test geen powerbanks op zonne-energie. Zelf vond ik dit artikel erg handig:
https://sunchargers.eu/beste-solar-powerbank-2017/
Er zijn allerlei types oplaadbare batterijen die verschillende eigenschappen hebben. Die zijn er dan ook weer in verschillende capaciteiten. Elk type batterij heeft eigen eigenschappen met betrekking tot:
- laden en ontladen
- levensduur icm volledig ontladen worden
- warmte en koude omgevingstemperatuur
Het is vaak zo dat kleine batterijen die goedkoop zijn vaak niet heel erg goed scoren op bovenstaande punten. Dat is dus van invloed op de levensduur van een product. Daarnaast is er ook over de zonnepaneel vast wel iets soortgelijks op te merken. Ook verschillende eigenschappen, capaciteiten en technieken. Helaas is dat bij dit soort producten vaak niet heel inzichtelijk voor de consument.
Reputatie 1
Badge

Ik ben nog steeds naarstig op zoek naar zo’n test ;-)

Ik ben nog steeds naarstig op zoek naar zo’n test ;-)

Na al die jaren? Die dingen zijn nooit echt mainstream geworden en daarmee is er weinig reden een vergelijkende test te organiseren.

En nog een probleem.
Die accu die er aan vast zit, kan niet zo goed tegen de hitte in de zon.
Ik laad ook nooit mijn telefoon aan een powerbank in de brandende zon.

Reageer