Consumentenbond.nl
Vraag

Powerbank opladen in de auto via USB

• 19 augustus 2018
  • 4 reacties
  • 597 Bekeken

Badge
Ik worstel al een tijdje met een langzaam leeglopende TomTom, die ik soms wekenlang niet gebruik en in de achterbak heb liggen. Voor de goede orde: ik schakel het ding helemaal uit en hij staat dus niet in "sleepmode". Bij opnieuw gebruik moet ik natuurlijk eerst de auto starten. Voordat dat de TomTom GO51 is opgestart en ik mijn bestemming heb ingetoetst, ben enige tijd verder. Ik parkeer m'n auto in een garage, dus al die tijd zou die ruimte zich vullen met uitlaatgassen. Om dat te voorkomen moet ik de auto eerst naar buiten rijden en met draaiende motor de TomTom opstarten.
Om dat te voorkomen, bedacht ik het volgende: als ik nu een Powerbank zou kopen, die ik (via m'n USB aansluiting in de middenconsole) aansluit, dan wordt dat ding natuurlijk steeds op/bijgeladen als ik rij. Wanneer ik dan m'n TomTom nodig heb, kan ik die in eerste instantie (bij niet draaiende motor, in m'n garage) opstarten en instellen en hem daarna op de sigarenaansteker aansluiten.
Wat vragen doemen daarbij op: werkt de combinatie powerbank/TomTom? heeft een powerbank een USB laadkabel aan de 230V adapter? zo niet, laad de powerbank wel op als ik een lost kabeltje USB/microUSB koop?

4 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Ja hoor de powerbank laat op via de usb 5 watt, want via 230volt word het ook omgezet naar de 5 volt.
Je kunt natuurlijk ook even kijken of een repair cafe in de buurt de batterij van je TomTom kan vervangen...
Reputatie 7
Die batterij laadt steeds minder op en raakt daardoor sneller leeg. In het begin laat hij 100 % van 100, dan 100 % van 99, uiteindelijk 100 % van de 5 % of minder die nog over is. Tijd voor een nieuwe batterij, anders kun je die powerbank eraan laten hangen. Heb je geen USB aansluiting in de auto? Die powerbank raakt ook een keer leeg..o, ik zie dat je de powerbank via je USB oplaadt dus die heb je wel, daar kun je je TomTom ook rechtstreeks insteken.ik begrijp niet helemaal waarom dat niet meteen kan, als je je contact aanzet heb je stroom.
Reputatie 7
Badge +6
Ik vraag me ook af waarom je de auto zou moeten starten voor stroom, als je het contact aanzet heb je stroom toch? Bij mijn TomTom zit een adapter die ik in de sigarettenaansteker steek. Die kan je bij de Action voor enkele stuivers ook los kopen. Onder het rijden heb je dan altijd stroom en laadt de TomTom altijd op. Bij mij ligt hij ook een hele tijd ongebruikt ergens. Maar zodra ik hem gebruik gaat de usb-stekker in de adaptor en doet hij het. Op die manier blijft mijn TomTom een hele vakantie aan in mijn auto, zonder powerbank en zonder apart opladen.

Je kan de TomTom ook tussendoor in je computer steken, dan laadt hij op als je computer aan is.

Reageer