Consumentenbond.nl

Praat mee: Adverteerders verzamelen gegevens over kijkgedrag via NPO start-app


Reputatie 3
Badge +4
Eind december kregen gebruikers van de NPO-app ineens een melding te zien over het verzamelen van gegevens door adverteerders. Gebruikers konden alleen door hiermee akkoord te gaan, de app blijven gebruiken. Slikken of stikken dus. Dat vinden wij een probleem, ook omdat wij de app als een dienst van een publieke instelling zien. Mensen moeten hier, zonder getrackt te worden, gebruik van kunnen maken.
Vandaag hebben we, samen met Bits of Freedom, een brief gestuurd aan de NPO om te vragen om snel met een oplossing te komen. Ook willen we horen of de NPO bereid is, als zij reclames willen tonen, om deze ongetarget te laten zijn.
Wil jij hierover meepraten? Dat kan met een reactie onder dit topic. We zijn benieuwd!

39 reacties

Boter op het hoofd?


Als ik deze site ( community.consumentenbond.nl/ ) open, en kijk met NoScript welke trackers en dergelijke er allemaal mee komen, dan zie ik de volgende:



1: amazon cloudfront:

The CloudFront console can display four reports about the physical devices (desktop computers, mobile devices) and about the viewers (typically web browsers) that are accessing your content:

  • Devices – The type of the devices that your users use most frequently to access your content, for example, Desktop or Mobile.
  • Browsers – The name (or the name and version) of the browsers that your users use most frequently to access your content, for example, Chrome or Firefox. The report lists the top 10 browsers.
  • Operating Systems – The name (or the name and version) of the operating system that viewers run on most frequently when accessing your content, for example, Linux, Mac OS X, or Windows. The report lists the top 10 operating systems.
  • Locations – The locations, by country or by U.S. state/territory, of the viewers that access your content most frequently. The report lists the top 50 countries or U.S. states/territories.
You can display all four Viewers reports for any date range in the previous 60 days. For the Locations report, you can also display the report with data points every hour for any date range of up to 14 days in the previous 60 days.
Note
You don't need to enable access logging to view Viewers charts and reports.




2:
dimml.io



3: google-analytics

Ik neem niet aan dat ik uit hoef te wijden over de datahonger en fundamentele onbetrouwbaarheid van google op dit gebied.

4: newrelic
[h4]User Consent[/h4]

By submitting or making available Application Data or Personal Data through our website, Products, or related services, you agree to the terms of this Privacy Policy and you expressly consent to the processing of your Application Data and Personal Data in accordance with this Privacy Policy. Your Personal Data may be processed in the country in which it was collected and in other countries, including the United States, where laws regarding processing of Personal Data may be less stringent than the laws in your country.
...
We may create Anonymous Data records from Personal Data by excluding information (such as your name) that make the data personally identifiable to you. We use this Anonymous Data to analyze request and usage patterns so that we may enhance the content of our Products and services and improve site navigation. New Relic reserves the right to use for other purposes and to disclose Anonymous Data to third parties in its discretion.




5: tiqcdn:
Reputatie 7
Wat mij betreft mag iedere leverancier eisen stellen als je zijn app wil gebruiken maar dat geldt niet voor de overheid en ook niet voor de publieke omroep en andere instellingen die met publiek geld gefinancierd worden.
Het lijkt er sterk op dat de publieke omroep in de snel veranderende wereld de weg sowieso compleet kwijt is, net als de gedrukte media, maar met het belangrijke verschil dat in het laatste geval de aandeelhouders wel een keer op de rem gaan staan en de publieke omroep leuk door dan gaan met fröbelen met publiek geld.
Reputatie 7
@Ronaldvr Ben je werkelijk onbekend met het fenomeen internet marketing of doe je net of je zo naïef bent?
Reputatie 3
Badge +4
@Ronaldvr We hebben ervoor gekozen om niet zomaar commerciële cookies/ cookies voor advertentiedoeleinden te plaatsen, maar alleen na toestemming van een bezoeker van onze website. Zonder toestemming kan je toch onze website op. De NPO geeft die keuze niet. Ik heb ondertussen nagevraagd wat het doel is van de door jouw genoemde trackers.

@Ronaldvr Ben je werkelijk onbekend met het fenomeen internet marketing of doe je net of je zo naïef bent?



Ha: Neen wat denk jezelf als ik NoScript gebruik??? 🤓

Wat ik wil illustreren, is dat dit zich niet beperkt tot de NPO, en dat de oorzaak er denk ik meer in ligt dat het allemaal op de goedkoop moet, en er mensen ingehuurd worden die met een stel gemakkelijke voorhanden zijnde clouddiensten een app of een website inelkaar flansen.

En dat die clouddiensten volledig buiten de controle van de opdrachtgevende partij vallen, maar dat die (denk ik) onvoldoende zicht en/of kennis en/of overzicht hebben om dit te kunnen controleren.

Zo is er voor google-analytics (dat zoals je kunt zien bij mij permanent op untrusted staat) een volkomen zinnig open source alternatief "matomo" (voorheen Piwik) dat je zélf kan hosten.

Maar nogmaals: wat een 'script kiddie' in elkaar mikt in opdracht, en wat de privacy consequenties daarvan zijn dat interesseert opdrachtgevers te weinig naar mijn idee, en daar is het NPO debacle maar 1 voorbeeld van....
Reputatie 7
@Ronaldvr Dus samengevat vind jij dat de consumentenbond niet aan internetmarketing mag doen of alleen met amateuristische hulpmiddelen omdat ze kritiek hebben op het feit dat de NPO content achter een cookiewall stopt? Sorry maar die logica ontgaat me. Sterker ik ben een groot voorstander van cookiewalls omdat ze voor eens en altijd duidelijk maken dat content niet gratis is maar dat we de rekening voor de publieke omroep al voldaan hebben.
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Ronaldvr, prima opmerkingen, fijn dat je ons scherp houdt. We onderzoeken je meldingen op het moment en komen er zo snel mogelijk op terug.

Ik stel voor om de reacties vanaf nu weer op het topic onderwerp te houden, terwijl onze collega's bezig zijn met Ronalds melding. Aangezien de NPO een publieke dienst levert, vinden wij het vreemd dat je er niet bij mag als je niet instemt met gegevensverzameling over je kijkgedrag. Wie wil hier iets over zeggen?

@Ronaldvr Dus samengevat vind jij dat de consumentenbond niet aan internetmarketing mag doen of alleen met amateuristische hulpmiddelen omdat ze kritiek hebben op het feit dat de NPO content achter een cookiewall stopt? Sorry maar die logica ontgaat me. Sterker ik ben een groot voorstander van cookiewalls omdat ze voor eens en altijd duidelijk maken dat content niet gratis is maar dat we de rekening voor de publieke omroep al voldaan hebben.



Sorry, maar nee dat vind ik helemaal niet: Wat je misschien niet erg opvalt is dat al deze bedrijven in de VS huizen, en deze data dus (en binnenkort dus tégen de EU privacy regels in) naar de VS gaan.

En "amateuristisch"? Waarom? Omdat je niet je klanten aan Google overlevert? Dat is juist allesbehalve amateuristisch. Wat ik amateuristisch vind, is nu precies wat veel gebeurt: Op grote schaal gebruik maken van 'gratis' tools, waarbij de klant het product is.



En dat is denk ik de valkuil waar veel (semi-) overheden intrappen: De opdrachtgevers hebben gewoon géén idee. Een voorbeeldje uit mijn pocket archief:




Maar ook de verschillende parkeer-apps die vrolijk privacy gevoelige data opslaan en doorgeven aan weet ik veel wie, de afvalwijzer site en app ( eigendom van "Addcomm direct":

AddComm is specialist in geïntegreerde oplossingen voor multichannel communicatie: via traditionele print en direct mail, maar ook via digitale kanalen



)
Waar hier op het forum laatst een bericht over kwam dat de mijn Overheid óók wordt gebruikt voor en door handige jongens en ga zo maar door: Het probleem is niet écht alleen de NPO. En we kunnen nu wel heel verontwaardigd gaan doen over alléén de NPO app, maar ik denk dat dat eerder de aandacht afleidt van een veel groter probleem, namelijk dat overheid en andere instanties geqwoon niet opgewassen zijn tegen de gehaaide internetmarketing trucs die er in omloop zijn.
Reputatie 7
@Ronaldvr Sorry maar wat mij betreft lopen er twee discussies door elkaar en dat krijg ik niet over het voetlicht. Mocht je een discussie willen over de legitimiteit van cookiewalls dan hoor ik het wel.
@A. Deen
Sorry? Cookiewalls? Cookies? Dat is allemaal zó 90s! Ga naar https://panopticlick.eff.org/ en zie hoe je browser informatie over jou achterlaat met een unieke 'fingerprint'.

Kijk vrijwel alle 'apps' worden óók in elkaar gemikt met webtechnologie, en zijn daar (ondanks het app-schilletje) niet los van te zien. PhoneGap, Xamarin: allemaal gebruiken ze web-technologie om cross-platform ontwikkelen snel en eenvoudig te maken, met allemaal pre-packaged modules.

Dus misschien maak ik iets té snel de sprong naar: "Het verschil tussen een App en Web is ongeveer 0, de technieken zijn identiek, de frameworks dezelfde, en de privacy issues dus ook". (En dus de vergissingen waarbij kant-en-klaar modules en tools van het internet worden geplukt, en er niet op de privacy issues wordt gelet, dus identiek.)

En Android=Google, en als jij je gmail op je telefoon hebt én op je PC, koppelt Google dat wel voor je aan elkaar, inclusief het tracken van alles wat je doet. Dus of je nu de NPO app gebruikt of niet: Google weet hooguit méér van je, maar een hoop wisten ze toch al....
Ik had de NPO start app nog nooit gestart. Daarom heb ik deze maar van mijn telefoon gegooid. Inderdaad is de publieke omroep al langer de weg kwijt.
Daarnaast is de consument vaak ook niet bereid te betalen voor diensten op het internet. Dan zal er voor de verlener van die diensten toch een ander verdienmodel moeten worden gevonden. Dus niet alleen aanbieders van die diensten hebben boter op hun hoofd, ook de consument die niet wil betalen voor diensten heeft dat.
Reputatie 1
Badge
Ik heb ook wel een mening in deze discussie.

Ik ben 30 en eigenlijk voornamelijk altijd NPO gekeken.
Maar net als bij heel veel generatiegenoten, en jongere mensen ga ik dat in hard tempo steeds minder doen.

Door het agressieve adverteren heb ik het gevoel dat de NPO zich steeds meer van mij vervreemd.
Door meer reclame, en meer agressievere reclame-methoden te forceren op hun digitale kanalen dan commerciële partijen doen, vraag ik mij echt af of de NPO niet hun eigen functie aan het ondermijnen is.

Het doel van de NPO zou moeten zijn om de kwalitatieve content van de omroepen voor iedereen beschikbaar te maken. Dat doen ze gewoon niet. Met agressieve reclame werpen ze een drempel op. Een drempel die voor mij steeds vaker 'te hoog' ligt.

De advertentiedrempel in combinatie met slikken of stikken heeft ook nog een ander nadeel. De app op mijn TV om NPO terug te kijken, wordt ook niet meer ondersteund. Die kon geen advertenties tonen... dus past niet meer bij het huidige verdienmodel. Dat heeft als neven-effect dat je ook weer een extra kastje moet kopen om content terug te zien.

Tot slot. Weet ik mij wel redelijk te wapenen tegen persoonlijke tracking op internet door gebruik te maken van een VPN. windscribe.nl kost mij maar €1,- per maand voor al mijn apparaten (PC, tablet, telefoon, router) maar filtert wel de tracking-cookies en advertenties.

Maargoed, eigenlijk zou je geen VPN als windscribe of nordvpn nodig moeten hebben om je te beschermen tegen gegevensverzameling van de publieke omroep.
Badge +1
Natalie Rosien schreef:

Hallo @Ronaldvr, prima opmerkingen, fijn dat je ons scherp houdt. We onderzoeken je meldingen op het moment en komen er zo snel mogelijk op terug.

Ik stel voor om de reacties vanaf nu weer op het topic onderwerp te houden, terwijl onze collega's bezig zijn met Ronalds melding. Aangezien de NPO een publieke dienst levert, vinden wij het vreemd dat je er niet bij mag als je niet instemt met gegevensverzameling over je kijkgedrag. Wie wil hier iets over zeggen?



Inderdaad, we moeten niet afdwalen van de case. NPO wordt uit belastinginkomsten betaald en de Consumentenbond niet. Als dus de NPO een programma op onze kosten heeft gemaakt, vervolgens live heeft uitgezonden en dat voor uitgesteld kijken beschikbaar stelt zie ik geen enkele reden extra betalingen te gaan genereren op basis van het toegang verlenen, dan wel wederverkopen van data van klanten. Alleen voor programma's die elders zijn ingekocht, bv van de BBC of bij films kan ik me voorstellen dat de producent méér wil ontvangen, dan voor eenmalige uitzending. Dan komt hun NPO Plus of NL ziet tegen maandelingse extra betalingen in beeld. Maar nog steeds zouden daar de eigen producties niet op hoeven te komen. Verder is de kwaliteit van hun app al maandenlang zéér wisselend en wordt er kennelijk meer energie gestoken in het uitbreiden van bovengenoemde extra inkomsten, dan het op orde krijgen ervan. Hoe vaak een uitzending weigert af te spelen, of halverwege hapert bij het gebruik van Chromecast is onbegrijpelijk. YouTube en de Film1 app draaien al jaren foutloos en de later toegevoegde video on demand dienst op Film 1 valt nóóit uit. Het kan dus kennelijk wèl, mits de wil er is. NPO wil alleen meer geld vangen.
Reputatie 2
Badge +2
Als ik via de belastingen al betaald heb voor de publieke omroepen en er dus geen cookies geplaatst mogen worden die mijn internetgedrag volgen, dan geldt dit toch ook voor de CB wanneer ik netjes mijn lidmaatschap voor blad en internet heb betaald??!!
Reputatie 7
@Jan B. an sich heb je een punt ware niet dat dat NPO namens iedereen betaald is en bij iemand op de site van de bond dat onderscheid niet te maken valt.
Tja na al die mensen die roepen dat "het van publiek geld is, en dus niet zou mogen", vind ik dat ik toch mensen die dat demagogische verhaal napraten even moet corrigeren: Een kwart van de begroting van de NPO komt van de reclame (STER), en dat dwingt de NPO inkomsten op die manier te verwerven. Zoals NTR baas Paul Römer afgelopen augustus zei toe hij pleitte voor de afschaffing van de STER:

Afschaffing leidt ook tot het verdwijnen van de commerciële druk. "Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren", zegt Römer. "Een grote kijkcijferkraker vervangen door iets nieuws. Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma's, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.



en

Als de reclame-inkomsten vervallen, loopt de NPO jaarlijks wel zo'n 180 à 200 miljoen euro mis. Dat zou opgevangen kunnen worden door marktpartijen zoals Ziggo en YouTube te laten betalen. Die bedrijven verdienen nu geld aan de programma's van de NPO. In Frankrijk gebeurt dat al. In Nederland wordt daar al wel over nagedacht, volgens Römer.
Een ander deel zou opgevangen kunnen worden door belastinggeld. "Toen het kijk- en luistergeld werd afgeschaft, heeft de overheid indexering van ons budget beloofd, maar dat is niet nagekomen. We hebben nu recht op 1,2 miljard, maar krijgen 700 miljoen euro."Ook vindt de NTR-directeur dat er meer geïnvesteerd moet worden in de digitale koers van de publieke omroep. Als er bezuinigd moet worden moeten er "rigoureuze keuzes" gemaakt worden. "Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5."




Dus de NPO komt structureel 500 miljoen tekort, én er wordt al jaren op de NPO bezuinigd, dus de NPO wordt met allerlei geldproblemen geconfronteerd die men creatief op wil lossen. En zolang de overheid én een publieke omroep wil én daar niet voor wil betalen denk ik dat zeggen dat 'het publiek geld is' een halve (of zelfs een maar een kwart) waarheid is.

Daarnaast is er het probleem dat voor alle 'ouderwetse' omroepen geldt: de concurrentie van het internet: De STER zal óók qua inkomsten steeds minder gaan opbrengen. Dus ook daar zal een alternatieve inkomensstroom voor moeten worden gevonden.

Dus het is denk ik kiezen of delen: Er bij de overheid op aandringen dat de NPO een gegarandeerd inkomen heeft zónder dat daar iedere keer op wordt bezuinigd, en dan géén STER of andere reclame. Óf je er bij neerleggen dat alles op zijn typisch Nederlands bijelkaar gepolderd wordt met het risico dat er dingen gebeuren waar je van kunt denken dat het meer bij een commerciële partij hoort...
Ook Facebook is commercieel

De NPO is een semi-overheidsinstelling en afhankelijk van belastinggeld. Ons geld dus.
In het algemeen zijn de omroepen ook vrijwel geheel afhankelijk van Ons geld.
Het zonder toestemming laten achtervolgen door adverteerders van gebruikers van de omroepsites is natuurlijk in strijd met de privacywetgeving.
Ook wanneer je wilt reageren op een uitzending wordt je gedwongen gebruik te maken van Twitter en Facebook. Meer dan de helft van de bevolking wenst - en dat in toenemende mate - niet gebruik te maken van deze commerciële instellingen, die je privacy op alle mogelijke manieren misbruiken en te gelde maken.
Op een privacy-vriendelijke wijze contact leggen met een omroep, bijvoorbeeld per email reageren op een programma, is bijna altijd onmogelijk. De publieke omroep doet in steeds mindere mate onder voor de commerciële, die per definitie afhankelijk zijn van een verdienmodel.
Het wordt tijd dat de publieke omroep afstand doet van reclame-inkomsten (dus ook van sponsoring etc. van programma's) en zich richt op haar taak: gedegen informatie geven over maatschappelijk relevantie zaken. Wat mij betreft mogen er dan één of twee tv-zenders verdwijnen, maar kan de financiering ongemoeid worden gelaten.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de radio.
Welke rol kan de Consumentenbond daarin spelen?
Reputatie 6
Badge +6
Natalie Rosien schreef:

Aangezien de NPO een publieke dienst levert, vinden wij het vreemd dat je er niet bij mag als je niet instemt met gegevensverzameling over je kijkgedrag. Wie wil hier iets over zeggen?


@Natalie, ik wou inhaken op deze stelling van je, dat je in een soort slik of stik situatie gezet wordt. Als je niet akkoord gaat met gegevensverzameling van jezelf kan je ook niet deelnemen. Ik maak nu hetzelfde mee met de nieuwsbrief van de Consumentenbond. Als ik wil deelnemen met de belastingcoach moet ik eerst akkoord gaan met onder andere gegevensverzameling en anders kan ik niet deelnemen. Ik wil daar helemaal niet mee akkoord gaan en mijn vraag die ik hier ter discussie wil stellen is wat ik nu moet doen? Hier nogmaals mijn printscreen waar het om gaat. Ik schrik ook van de hoeveelheid trackers op die webpagina van de Consumentenbond die mijn surfgedrag willen bijhouden, zie bij de rode pijl rechts.

Reputatie 5
Badge +7
Beste @Jan, ik begrijp dat onze topic over gegevensverzameling door NPO voor advertentiedoeleinden, vragen bij je losmaakt over de voorwaarden en cookies van onze eigen website. Alleen gaat deze draad over NPO. Uiteraard maakt dat je vraag over voorwaarden voor aanmelden voor de Belastingcoach niet minder belangrijk, we willen namelijk graag dat je je comfortabel voelt je ervoor aan te melden. We hebben je vraag uitgezet bij onze collega's en zullen erop terugkomen in het nieuw aangemaakte topic hierover, zodat deze NPO draad overzichtelijk blijft.
Wat betreft de cookies op de Consumentenbond website (het paarse kadertje rechts in je screenshot), daarover heeft onze webanalist in een ander topic elders op dit forum het volgende gezegd:
"Als je onze website voor het eerst bezoekt krijg je een cookiemelding. Hierin verwijzen we naar het cookiebeleid. Hierin staat welke cookies we (bij een akkoord van de bezoeker) plaatsen en welke gegevens deze verzamelen. Je hebt de keuze om deze cookies te weigeren. Er worden dan alleen analytische cookies geplaatst. Deze verzamelen alleen anonieme statistische data. Er worden dan dus geen cookies geplaatst die inbreuk kunnen maken op je privacy. Uiteraard wegen we altijd (ook als je onze cookies accepteert) zorgvuldig af of bepaalde cookies echt nodig zijn, en zullen we alleen cookies plaatsen die voor onze bedrijfsvoering noodzakelijk zijn. Wil je weten hoe je cookies moet verwijderen, gebruik dan dit stappenplan."
Laten we allemaal vanaf nu on topic blijven. Mocht je een opmerking of vraag hebben die niet over de NPO Start-app gaat, kun je altijd een nieuwe discussie hierover starten.
Reputatie 5
Badge +7
Update over de NPO Start-app d.d. 30 januari:
We hebben een reactie van de NPO ontvangen naar aanleiding van de vragen van Bits of Freedom en onszelf. De NPO zegt nu dat er over ‘enkele weken’ een oplossing komt, in plaats van over 'enkele maanden’. Wij vinden dat die oplossing er uiterlijk 19 februari moet zijn, omdat dit al sinds december speelt. En de NPO geeft geen échte antwoorden op onze vragen. Lees hier de reactie van NPO. Wat vind jij ervan?
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Natalie, wil je mijn vraag alstublieft niet veranderen in heel iets anders dan ik gesteld heb? Ik haak slechts in op jouw bericht, die ik met knip en plak hier ten tweede male neerzet:

"Aangezien de NPO een publieke dienst levert, vinden wij het vreemd dat je er niet bij mag als je niet instemt met gegevensverzameling over je kijkgedrag. Wie wil hier iets over zeggen?"

die erop neerkomt dat de NPO je dus (in het kort gezegd) in een slik of stik situatie plaatst, dat je eerst akkoord moet gaan met gegevensverzameling voordat je de applicatie kan gebruiken. Dat is dus in jouw eigen woorden de topic van deze draad, dus niet slechts de NPO.

Daarop haak ik in met mijn ervaring met de Consumentenbond dat ik ook in een slik of stik situatie wordt gezet, dat ik dus ook eerst akkoord moet gaan met - onder meer - gegevensverzameling wil ik van de applicatie (belastingcoach) gebruik kunnen maken. Mijn vraag is slechts, en is nooit anders geweest, lees maar goed, wat moet ik nu doen? Ik wil niet akkoord gaan met die - onder meer - gegevensverzameling en ik wil toch alleen maar kunnen kijken naar de applicatie van de belastingcoach of het misschien iets voor mij is. Net als bij de NPO app vind ik dit ook niet kloppen.

Als u mijn vraag wil beantwoorden, zou u dan alstublieft dit beantwoorden en mijn vraag verder niet uitleggen als dat het vragen bij mij losmaakt over de inhoud van de cookies en de voorwaarden van de Consumentenbond. Ik geef slechts aan dat die cookies er zijn en die eis voor akkoord gaan met de privacyverklaring als je op de button klikt. Die nieuw aangemaakte rubriek is helemaal mijn vraag niet, die gaat over de inhoud van de privacyverklaring, en dat is niet een vraag die ik hier op dit forum heb gesteld. Ik zou zelf geen topic op dit forum openen om te discussiëren over de inhoud van de privacyverklaring van de Consumentenbond. Daarom nogmaals mijn verzoek zowel hier als daar of u per omgaande die nieuw geopende draad onder mijn naam wilt verwijderen.

Bij voorbaat dank, en geweldig wat jullie bij de NPO hebben bereikt voor de consumenten!
O ja @Natalie, misschien vind je dit handig om snel cookies te verwijderen: Ctrl-Shift-Delete + Enter en weg zijn ze.
Reputatie 7
@Jan Mag ik vragen of je vindt dat de Consumentenbond in deze dan ook een publieke service levert en alszodanig onderworpen zou moeten zijn aan dezelfde regels als de NPO of ben je lid en vind je dat je van de Consumentenbond gebruik moet kunnen maken zonder cookies?
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Jan, excuses als ik je vraag niet voldoende heb beantwoord. Ik heb je verhaal voorgelegd aan onze jurist en heb de volgende uitleg ontvangen:

"Meneer gaat akkoord met de privacyverklaring, voor zover deze op hem van toepassing is:
'Bij het gebruik van onze lidmaatschappen, diensten en websites laat je bepaalde gegevens bij ons achter. Dat kunnen persoonsgegevens zijn. Wij verwerken niet altijd alle onderstaande gegevens. Dat is namelijk afhankelijk van welke diensten en functionaliteiten op onze websites jij kiest te gebruiken. Zo verwerken wij je CV, motivatiebrief en opleidingsniveau alleen wanneer je online bij ons solliciteert en spelen de gegevens over je energieverbruik pas een rol wanneer jij je inschrijft voor het energiecollectief.'
In dit geval meldt meneer zich aan voor de gratis Belastingcoach. Zijn gegevens zullen alleen voor dat doeleinde gebruikt worden.
Door onze privacyverklaring aan te bieden, voldoen wij juist aan onze informatieplicht richting consumenten. Wij leggen hierin uit wat onze uitgangspunten zijn, hoe wij met gegevens omgaan én wij leggen uit hoe zij hun gegevens kunnen inzien/wijzigen.
Er is dus geen sprake van slikken of stikken. Meneer krijgt dezelfde dienstverlening, alleen dan wel volledig geïnformeerd."

Hopelijk is het zo duidelijker en kun je een besluit nemen over het aanmelden voor de Belastingcoach.
Dank trouwens voor je compliment over wat we tot dusver bij de NPO hebben bereikt en dank voor je tip om snel cookies te verwijderen! 🙂
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Nathalie, ik heb op dit forum geen vraag geplaatst of een draad geopend over de inhoud van de privacyverklaring van de Consumentenbond. Dat is iets wat ik hier niet in het publiek ter discussie zou stellen. Mijn vraag is dus nog steeds niet beantwoord. Op de printscreen die ik hierboven plaatste zie je net boven de blauwe button midden onder de mededeling dat als je op de button klikt je onder meer akkoord gaat met de privacyverklaring (inhoudende persoonlijke gegevensverzameling). Dat is de slik of stik situatie die ik bedoel. Alleen die situatie heb ik hier ter sprake gebracht.

Voordat ik met die vraag hier op het forum kwam, had ik eerst via het contactformulier aan de Consumentenbond vragen gesteld over de inhoud van de privacyverklaring. Ik heb wel een bevestigingsmail ontvangen, maar tot heden nog geen antwoord. Ik ben daar nog steeds in afwachtend. Toen mijn mail weg was, daarna pas ga ik hier naar dit forum niet wetende dat er een topic gaande was over een slik of stik situatie. Puur uit toeval zie ik het staan, en als ik jouw zinnetje zie over de slik of stik situatie haak ik daarop in, geef een inleidende beschrijving, dan komt er een punt, daarna komt er een zin die eindigt met een vraagteken. Die ene zin, dat is mijn vraag, de rest is slechts inleidend. Ik werk volgens de methode gegeven-probleemstelling-vraag-antwoord. Zo heb ik dat op school geleerd. Ik heb nooit de intentie gehad om ook maar iets in je NPO verhaal te spoilen, ik wou alleen maar aansluiten . . . er staat toch of je wil meepraten?

Dat je hier nu antwoord aan mij geeft op de inhoud van de privacyverklaring van de Consumentenbond is een vraag die ik hier niet gesteld heb en ik vind het ook een beetje vreemd. Is het ook niet off-topic voor deze draad? Is de email die je via het contactformulier naar de Consumentenbond stuurt dan niet beschermd door privacy? Ook die aparte rubriek die hier op het forum onder mijn naam is geopend is niet mijn vraag. Ondanks mijn herhaald verzoek is die nog steeds niet verwijderd.

Ik ben al 37 jaar lid van de Consumentenbond. Ik heb de Consumentengidsen nog van de jaren '70 en '80 netjes ingebonden binnen handbereik hier op de boekenplank in mijn woonkamer staan. Ik had nooit verwacht dat ik deze behandeling zou krijgen en dat die tweede geopende draad niet allang weg zou zijn met excuses. Mijn naam is daar boven een vraag gezet als opening van een topic die niet mijn vraag is. Dat klopt niet.
Badge
Net voordat het kijk- en luistergeld werd afgeschaft werd aan het Nederlandse publiek gevraagd of men het kijk- en luistergeld wilde behouden zonder reclame op TV en radio of dat het kijk- en luistergeld moest worden afgeschaft, maar dan met reclame tussen de programma''s. Een ruime meerderheid heeft toen aangegeven het kijk-en luistergeld te willen behouden zonder reclame. Dat was kennelijk niet naar de zin van de overheid want het kijk- en luistergeld werd toch afgeschaft. Reden: Het controleren en handhaven was te duur. Natuurlijk kan dat een rol hebben gespeeld maar dat was zeker niet alles. Na afschaffing van het kijk- en luistergeld had de overheid volledige controle over de inkomsten van de publieke omroep en kon men er lustig op losbezuinigen om het kijk- en luistergeld te kunnen gebruiken voor andere doeleinden. Zo werden wij overgeleverd door de overheid aan een publieke omroep die deels qua inkomsten afhankelijk werd gemaakt van reclame inkomsten. Daarmee verdween ook de onafhankelijkheid van de inhoud van de programma's want het spreekwoord zegt: Wiens brood men eet wiens woord men spreekt. Doordat de overheid stelselmatig door de jaren heen de publieke omroep financieel heeft afgeknepen werd deze omroep, om toch kwaliteit te kunnen blijven leveren, gedwongen om inkomsten uit andere bron dan belastinggeld te genereren. Ik kan me daarom helemaal vinden in de woorden van de directeur van de NPO dat de Ster moet worden afgeschaft. Maar dan moet ook het commercieel stelen van data via cookies worden afgeschaft. Sinds de opkomst van internet is onze privacy geen drol meer waard. Wij zijn geen burgers meer maar consumenten die door iedereen tot op de draad mogen worden uitgekleed en blootgesteld. En allemaal met dezelfde motivatie omdat het nu eenmaal "het verdienmodel" is. Ik vind dit mensonwaardig.

Reageer