Consumentenbond.nl

Praat mee: Adverteerders verzamelen gegevens over kijkgedrag via NPO start-app

Toon eerste bericht

39 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Ik kreeg vandaag een nieuwe nieuwsbrief met een link naar de website van de belastingcoach. Er is nu iets veranderd, je hoeft niet meer akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden als je op de Aanmeldknop klikt, alleen nog de Privacyverklaring. De slik of stik situatie is ongeveer zo'n beetje gehalveerd, maar is er nog wel. Ik ben nog afwachtend op het antwoord van de Consumentenbond op mjn email met vragen over de inhoud van de Privacyverklaring. Hier een printscreen van de betrokken webpagina zoals die vandaag is, als je erop klikt wordt het groot en kun je de letters lezen.

Reputatie 3
Badge +4
Hoi Jan,

We vinden het vervelend dat we blijkbaar je opmerking niet begrijpen of je vragen niet beantwoorden. Als ik het goed begrijp, heb jij problemen met ons 'stikken of slikken' beleid voor wat betreft de privacyverklaring. Daarom daarover een uitleg.

Als een organisatie persoonsgegevens verwerkt (en daaronder valt van alles, ook vragen, opslaan, etc) dan moet die organisatie uitleggen wat hij met die gegevens doet. Die uitleg staat in de privacyverklaring en daarom linken we daarnaar. We proberen in de privacyverklaring uit te leggen dat we jouw gegevens alleen gebruiken voor het doel waarvoor je ze verstrekt. In het geval van de 'Belastingcoach' wordt jouw e-mailadres dus alleen gebruikt voor die 'Belastingcoach' (en dat zijn e-mails waarin je informatie en tips krijgt over je belastingaangifte). Je e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Naar aanleiding van jouw vragen gaan we het volgende doen:
  • Het doel waarvoor we jouw e-mailadres gebruiken duidelijker aangeven bij de aanmelding van de 'Belastingcoach' zelf.
  • De zin over 'akkoord' met daarin de privacyverklaring aanpassen. Je hoeft geen akkoord te geven als de gegevens noodzakelijk zijn voor de overeenkomst. We laten wel ter informatie een link naar de privacyverklaring staan.
Ik zal bovenstaande opnemen met de verantwoordelijke en ik zal ook nagaan wie jouw e-mail met vragen in behandeling heeft.

Ik vind dit overigens wat anders dan de 'slikken of stikken' optie (met een 'akkoord' voor gebruik van gegevens over het kijkgedrag voor advertentiedoeleinden) die de NPO voorlegt als je de app gebruikt. We geven geen informatie over jouw gedrag door voor reclamedoeleinden. We gebruiken alleen jouw mailadres voor de mails van de Belastingcoach – en als je dat niet wilt, hoef je ook je mailadres niet achter te laten (en dan heb je blijkbaar ook geen interesse hierin).

Hopelijk hebben we hiermee je vraag beantwoord of je opmerking behandeld? Mocht je nog meer opmerkingen hebben, laat het ons weten; we hebben door dat we, alhoewel onbedoeld, niet altijd voldoende duidelijk zijn.

Bedankt!
Reputatie 6
Badge +6
Hoi Piek, heel veel bedankt voor je antwoord. Het doet goed dat erover gepraat kan worden. Alle dank ook dat die nieuw gemaakte topic met mijn vraag die mijn vraag niet was weer is verwijderd. Heel veel dank ook voor de uitleg over het hoe en wat van de privacyverklaring van de Consumentenbond. Ik begrijp de uitleg dat de gegevens alleen gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn.

Die uitleg is me helemaal duidelijk, ik zou graag willen aandragen dat het niet om mijn emailadres gaat, maar dat je toestemming moet geven voor een hele lijst aan intiemere privé-gegevens die hier in de Privacyverklaring onder "Gebruik van Persoonsgegevens" staat. Dat de Consumentenbond alles mag blijven bewaren wat je op het beeldscherm invult en zelf mag beslissen wat ze met die gegevens doet. Met één klik op de knop geef je het hele beheer over al je eigen privégegevens aan de Consumentenbond.

Die intiemere privégegevens zijn dus dingen als bijvoorbeeld alles wat je invult op een webpagina van de Consumentenbond, je burgerlijke staat, koophuis of huurhuis, salarisniveau, iets hebben in box 3, dingen als je curriculum vitae als je ooit solliciteerde bij de Consumentenbond, welke producten je vergelijkt op de testsite, welke energiecontracten je hebt, samenstelling van je huishouden, wat je invult bij Huisbaasje of Belastingcoach, en je surfgedrag inclusief trackers van Facebook. Gisteren in het telefoongesprek werd mij bevestigt dat alle medewerkers toegang hebben tot deze gegevens en ze onder de gedragscode vallen hoe ze ermee omgaan. Maar als er iets misgaat, bijvoorbeeld de verkeerde persoon krijgt de verkeerde gegevens, de postbode krijgt je belastincoachgegevens, dan kan je niet reclameren of iemand erop aanspreken want je hebt toestemming gegeven.

Zouden jullie het leuk vonden als wij dezelfde gegevens van jullie zouden opslaan op onze computer om te bewaren en naar ons eigen oordeel te delen met derden? Als het alleen om je emailadres ging zou ik dit allemaal niet schrijven.

Ik hoop dat ik goed word verstaan, het gaat er niet over dát de Consumentenbond het doet, het gaat er over dat je toestemming moet geven dat ze het mógen doen.
Reputatie 7
@Jan
Even aangenomen dat die gegevens nodig zijn om je belastingaangifte te ondersteunen en die gegevens natuurlijk niet gedeeld worden en je verplicht bent te melden dat je die gegevens verwerkt en dat je daar dus ook toestemming voor moet geven (slikken) want anders mag je ze niet verwerken. Hoe zou jij dan willen dat het dan zou werken, of anders gezegd, wat zou je dan graag anders zien?
Reputatie 6
Badge +6
Beste @A. Deen
Dan ga je er toch mee akkoord als je het prima vindt dat na afloop van het coachgebeuren jouw antwoorden niet worden weggegooid, maar worden verzameld en opgeslagen, en voor onbepaalde tijd worden bewaard. Dat er een profiel van jou mee wordt gemaakt, en dat je niet zelf meer mag bepalen met wie ze die gegevens van jou delen. Daar heb je geen zeg meer over, dat bepalen zij zelf, alleen de gedragscode op de werkvloer is dan nog slechts van toepassing. De privacywet kan je niet helpen want je hebt toestemming gegeven voor al die dingen. En als je hier geen toestemming voor wilt geven mag je niet meedoen. Heb je er moeite mee dat er mensen zijn die dat niet willen?
Reputatie 7

Heb je er moeite mee dat er mensen zijn die dat niet willen?

Nee, je zet me wel een beetje aan het denken. Je bent lid dus er kan geen sprake zijn dat je zoals dat tegenwoordig heet "het product" bent dus zie ik geen aanleiding je gegevens voor andere doelen te gebruiken dan het advies bij de aangifte en ze daarna te vernietigen. Nogmaals ik vind eea niet hetzelfde als de situatie bij de publieke omroep maar ik snap nu waar je bezwaar tegen maakt.
Je weet dat er een nieuwe wet van kracht wordt waarmee je straks als het goed inzage kunt vragen in alle gegevens die ze van je hebben en ook kunt vragen die te verwijderen?
Reputatie 1
[h4]Let op![/h4]
Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Dat staat op: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/nep-webwinkels als je fimpje wilt bekijken.

De link naar de betreffende bladzijde staat nota bene in de laatste nieuwsbrief van de Digitaalgids!

Hypocriter kan het haast niet.

Overigens zelfs door het uitvoeren van de instructie wordt het filmpje niet getoond.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Paul Groot , dank je wel voor het melden. Het stond me bij dat iemand dit al eerder op het forum had gemeld en mijn collega heeft hierop geantwoord, zie het topic Cookies. Ik hoop dat daarmee de zaak is opgehelderd 🙂.
Reputatie 1
Natalie, Het aldaar gegeven antwoord is wellicht onjuist. Ik ben namelijk nog nooit geblokkeerd bij een doorverwijzing naar YouTube. Het ligt daarom waarschijnlijk toch aan de cookies of iets dergelijks die Consumentenbond gebruikt. (Ik accepteer alle cookies, maar ik blokkeer reclame met uBlock Origin. Cookies e.d. worden automatisch weggegooid als ik Firefox afsluit.)
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Paul Groot, excuus voor mijn late reactie terug! Je melding heb ik doorgezet aan mijn collega, die er maandag weer is. Maar ondertussen zie ik (denk ik) de verklaring voor die blokkade in een ander topic van @Raoul Teeuwen : Video's op CB niet te bekijken. Hij gebruikt ook ublock. @Fred B. kwam in dat topic met een oplossing. Zou je eens kunnen kijken of het daaraan ligt en of Freds suggestie voor jou werkt? Dank alvast!
Reputatie 5
Badge +7
Natalie Rosien schreef:

Hallo @Ronaldvr, prima opmerkingen, fijn dat je ons scherp houdt. We onderzoeken je meldingen op het moment en komen er zo snel mogelijk op terug.

@Ronaldvr Zoals beloofd zou ik nog even terugkomen op je meldingen wat betreft de cookies. Onze webanalist heeft het uitgezocht en meldt het volgende: "We hebben naar aanleiding van de opmerkingen van @Ronaldvr het Google Analytics script ná de cookie consent geplaatst. Andere cookies voor de cookie consent gebruiken we enkel en alleen voor analytische en functionele doeleinden. Bekijk hier onze complete richtlijnen over cookies."
Nogmaals hartelijk dank voor je meldingen!
Reputatie 7
Badge +6
Helaas roerend mee eens , W1seguy . Veel te vaak worden wensen van consumenten totaal genegeerd doordat er andere belangen in het geding zijn . Zelfs als er een forse meerderheid is durft men daar tegenin te gaan. Dan vindt de politiek het ook nog raar dat de burgers zich regelmatig verraden voelen ....Dat is uiteraard toneelspel . We weten inmiddels wel hoe het werkt daar mag ik hopen.
Natalie Rosien schreef:

@Ronaldvr Zoals beloofd zou ik nog even terugkomen op je meldingen wat betreft de cookies. Onze webanalist heeft het uitgezocht en meldt het volgende: "We hebben naar aanleiding van de opmerkingen van @Ronaldvr het Google Analytics script ná de cookie consent geplaatst. Andere cookies voor de cookie consent gebruiken we enkel en alleen voor analytische en functionele doeleinden. Bekijk hier onze complete richtlijnen over cookies."

Beste Natalie,

Nog even een citaat uit jullie complete richtlijnen:

Voor meer informatie over wat Adobe en Google met de verzamelde gegevens doen, verwijzen we naar de privacyverklaringen van Adobe en Google. Deze verklaringen kunnen regelmatig wijzigen.

Kijk wat ik nu zo jammer vind is dat de consumentenbond wel een grote mond heeft als het gaat om privacy, maar ondertussen wél vrolijk in zee gaat met gigantische privacy schenders als Google en Adobe. Voor die Google Analytics scripts bestaat bijvoorbeeld een goed opensource alternatief namelijk PiwIk (sinds kort matomo)

Wat ik in mijn eerdere post al aanhaalde: Het is wellicht gemakkelijk voor de ontwikkelaars om te gebruiken (en natuurlijk met opzet door die bedrijven gemakkelijk gemaakt), maar ik heb er géén behoefte aan (om maar een paar potentieel gênante zaken te noemen) dat als ik op de consumentenbond site naar condooms zoek, vervolgens door Google achtervolgd te worden op allerlei andere websites met reclame voor allerlei sex-attributen, of als ik op aambeien zoek dat ik dan word achtervolgd met reclame voor sperti. En natuurlijk eveneens extreem gênant als ik even iemand iets wil laten zien op youtube (óók Google).

Dus hoewel ik begrijp dat de Consumentebond statistieken wil verzamelen, dan zou het haar sieren om dan zélf óók de koninklijke weg te bewandelen, en niet voor de grote conglomeraten te kiezen waar ze zelf met een andere pet op soms tegen ageert.
Reputatie 3
Badge +4
Ter informatie: afgelopen maandag heeft de NPO een update uitgebracht voor de NPO Start-app. Na het installeren van deze update bepaal je zelf of je gegevens wilt delen voor gepersonaliseerde advertenties. Je kunt dit ook laten en standaard staat dit delen van gegevens uit. Goed nieuws! Hier lees je meer informatie.

Reageer