Consumentenbond.nl

Praat mee: Adverteerders verzamelen gegevens over kijkgedrag via NPO start-app

  • 18 januari 2018
  • 39 reacties
  • 3295 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Eind december kregen gebruikers van de NPO-app ineens een melding te zien over het verzamelen van gegevens door adverteerders. Gebruikers konden alleen door hiermee akkoord te gaan, de app blijven gebruiken. Slikken of stikken dus. Dat vinden wij een probleem, ook omdat wij de app als een dienst van een publieke instelling zien. Mensen moeten hier, zonder getrackt te worden, gebruik van kunnen maken.
Vandaag hebben we, samen met Bits of Freedom, een brief gestuurd aan de NPO om te vragen om snel met een oplossing te komen. Ook willen we horen of de NPO bereid is, als zij reclames willen tonen, om deze ongetarget te laten zijn.
Wil jij hierover meepraten? Dat kan met een reactie onder dit topic. We zijn benieuwd!

39 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Ter informatie: afgelopen maandag heeft de NPO een update uitgebracht voor de NPO Start-app. Na het installeren van deze update bepaal je zelf of je gegevens wilt delen voor gepersonaliseerde advertenties. Je kunt dit ook laten en standaard staat dit delen van gegevens uit. Goed nieuws! Hier lees je meer informatie.
@Ronaldvr Zoals beloofd zou ik nog even terugkomen op je meldingen wat betreft de cookies. Onze webanalist heeft het uitgezocht en meldt het volgende: "We hebben naar aanleiding van de opmerkingen van @Ronaldvr het Google Analytics script ná de cookie consent geplaatst. Andere cookies voor de cookie consent gebruiken we enkel en alleen voor analytische en functionele doeleinden. Bekijk hier onze complete richtlijnen over cookies."


Beste Natalie,

Nog even een citaat uit jullie complete richtlijnen:

Voor meer informatie over wat Adobe en Google met de verzamelde gegevens doen, verwijzen we naar de privacyverklaringen van Adobe en Google. Deze verklaringen kunnen regelmatig wijzigen.


Kijk wat ik nu zo jammer vind is dat de consumentenbond wel een grote mond heeft als het gaat om privacy, maar ondertussen wél vrolijk in zee gaat met gigantische privacy schenders als Google en Adobe. Voor die Google Analytics scripts bestaat bijvoorbeeld een goed opensource alternatief namelijk PiwIk (sinds kort matomo)

Wat ik in mijn eerdere post al aanhaalde: Het is wellicht gemakkelijk voor de ontwikkelaars om te gebruiken (en natuurlijk met opzet door die bedrijven gemakkelijk gemaakt), maar ik heb er géén behoefte aan (om maar een paar potentieel gênante zaken te noemen) dat als ik op de consumentenbond site naar condooms zoek, vervolgens door Google achtervolgd te worden op allerlei andere websites met reclame voor allerlei sex-attributen, of als ik op aambeien zoek dat ik dan word achtervolgd met reclame voor sperti. En natuurlijk eveneens extreem gênant als ik even iemand iets wil laten zien op youtube (óók Google).

Dus hoewel ik begrijp dat de Consumentebond statistieken wil verzamelen, dan zou het haar sieren om dan zélf óók de koninklijke weg te bewandelen, en niet voor de grote conglomeraten te kiezen waar ze zelf met een andere pet op soms tegen ageert.
Reputatie 7
Badge +6
Helaas roerend mee eens , W1seguy . Veel te vaak worden wensen van consumenten totaal genegeerd doordat er andere belangen in het geding zijn . Zelfs als er een forse meerderheid is durft men daar tegenin te gaan. Dan vindt de politiek het ook nog raar dat de burgers zich regelmatig verraden voelen ....Dat is uiteraard toneelspel . We weten inmiddels wel hoe het werkt daar mag ik hopen.
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Ronaldvr, prima opmerkingen, fijn dat je ons scherp houdt. We onderzoeken je meldingen op het moment en komen er zo snel mogelijk op terug.

@Ronaldvr Zoals beloofd zou ik nog even terugkomen op je meldingen wat betreft de cookies. Onze webanalist heeft het uitgezocht en meldt het volgende: "We hebben naar aanleiding van de opmerkingen van @Ronaldvr het Google Analytics script ná de cookie consent geplaatst. Andere cookies voor de cookie consent gebruiken we enkel en alleen voor analytische en functionele doeleinden. Bekijk hier onze complete richtlijnen over cookies."
Nogmaals hartelijk dank voor je meldingen!
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Paul Groot, excuus voor mijn late reactie terug! Je melding heb ik doorgezet aan mijn collega, die er maandag weer is. Maar ondertussen zie ik (denk ik) de verklaring voor die blokkade in een ander topic van @Raoul Teeuwen : Video's op CB niet te bekijken. Hij gebruikt ook ublock. @Fred B. kwam in dat topic met een oplossing. Zou je eens kunnen kijken of het daaraan ligt en of Freds suggestie voor jou werkt? Dank alvast!
Reputatie 1
Badge
Natalie, Het aldaar gegeven antwoord is wellicht onjuist. Ik ben namelijk nog nooit geblokkeerd bij een doorverwijzing naar YouTube. Het ligt daarom waarschijnlijk toch aan de cookies of iets dergelijks die Consumentenbond gebruikt. (Ik accepteer alle cookies, maar ik blokkeer reclame met uBlock Origin. Cookies e.d. worden automatisch weggegooid als ik Firefox afsluit.)
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Paul Groot , dank je wel voor het melden. Het stond me bij dat iemand dit al eerder op het forum had gemeld en mijn collega heeft hierop geantwoord, zie het topic Cookies. Ik hoop dat daarmee de zaak is opgehelderd 🙂.
Reputatie 1
Badge
[h4]Let op![/h4]
Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Dat staat op: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/nep-webwinkels als je fimpje wilt bekijken.

De link naar de betreffende bladzijde staat nota bene in de laatste nieuwsbrief van de Digitaalgids!

Hypocriter kan het haast niet.

Overigens zelfs door het uitvoeren van de instructie wordt het filmpje niet getoond.
Heb je er moeite mee dat er mensen zijn die dat niet willen?


Nee, je zet me wel een beetje aan het denken. Je bent lid dus er kan geen sprake zijn dat je zoals dat tegenwoordig heet "het product" bent dus zie ik geen aanleiding je gegevens voor andere doelen te gebruiken dan het advies bij de aangifte en ze daarna te vernietigen. Nogmaals ik vind eea niet hetzelfde als de situatie bij de publieke omroep maar ik snap nu waar je bezwaar tegen maakt.
Je weet dat er een nieuwe wet van kracht wordt waarmee je straks als het goed inzage kunt vragen in alle gegevens die ze van je hebben en ook kunt vragen die te verwijderen?
Reputatie 7
Badge +6
Beste @A. Deen
Dan ga je er toch mee akkoord als je het prima vindt dat na afloop van het coachgebeuren jouw antwoorden niet worden weggegooid, maar worden verzameld en opgeslagen, en voor onbepaalde tijd worden bewaard. Dat er een profiel van jou mee wordt gemaakt, en dat je niet zelf meer mag bepalen met wie ze die gegevens van jou delen. Daar heb je geen zeg meer over, dat bepalen zij zelf, alleen de gedragscode op de werkvloer is dan nog slechts van toepassing. De privacywet kan je niet helpen want je hebt toestemming gegeven voor al die dingen. En als je hier geen toestemming voor wilt geven mag je niet meedoen. Heb je er moeite mee dat er mensen zijn die dat niet willen?
@Jan
Even aangenomen dat die gegevens nodig zijn om je belastingaangifte te ondersteunen en die gegevens natuurlijk niet gedeeld worden en je verplicht bent te melden dat je die gegevens verwerkt en dat je daar dus ook toestemming voor moet geven (slikken) want anders mag je ze niet verwerken. Hoe zou jij dan willen dat het dan zou werken, of anders gezegd, wat zou je dan graag anders zien?
Reputatie 7
Badge +6
Hoi Piek, heel veel bedankt voor je antwoord. Het doet goed dat erover gepraat kan worden. Alle dank ook dat die nieuw gemaakte topic met mijn vraag die mijn vraag niet was weer is verwijderd. Heel veel dank ook voor de uitleg over het hoe en wat van de privacyverklaring van de Consumentenbond. Ik begrijp de uitleg dat de gegevens alleen gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn.

Die uitleg is me helemaal duidelijk, ik zou graag willen aandragen dat het niet om mijn emailadres gaat, maar dat je toestemming moet geven voor een hele lijst aan intiemere privé-gegevens die hier in de Privacyverklaring onder "Gebruik van Persoonsgegevens" staat. Dat de Consumentenbond alles mag blijven bewaren wat je op het beeldscherm invult en zelf mag beslissen wat ze met die gegevens doet. Met één klik op de knop geef je het hele beheer over al je eigen privégegevens aan de Consumentenbond.

Die intiemere privégegevens zijn dus dingen als bijvoorbeeld alles wat je invult op een webpagina van de Consumentenbond, je burgerlijke staat, koophuis of huurhuis, salarisniveau, iets hebben in box 3, dingen als je curriculum vitae als je ooit solliciteerde bij de Consumentenbond, welke producten je vergelijkt op de testsite, welke energiecontracten je hebt, samenstelling van je huishouden, wat je invult bij Huisbaasje of Belastingcoach, en je surfgedrag inclusief trackers van Facebook. Gisteren in het telefoongesprek werd mij bevestigt dat alle medewerkers toegang hebben tot deze gegevens en ze onder de gedragscode vallen hoe ze ermee omgaan. Maar als er iets misgaat, bijvoorbeeld de verkeerde persoon krijgt de verkeerde gegevens, de postbode krijgt je belastincoachgegevens, dan kan je niet reclameren of iemand erop aanspreken want je hebt toestemming gegeven.

Zouden jullie het leuk vonden als wij dezelfde gegevens van jullie zouden opslaan op onze computer om te bewaren en naar ons eigen oordeel te delen met derden? Als het alleen om je emailadres ging zou ik dit allemaal niet schrijven.

Ik hoop dat ik goed word verstaan, het gaat er niet over dát de Consumentenbond het doet, het gaat er over dat je toestemming moet geven dat ze het mógen doen.
Reputatie 3
Badge +4
Hoi Jan,

We vinden het vervelend dat we blijkbaar je opmerking niet begrijpen of je vragen niet beantwoorden. Als ik het goed begrijp, heb jij problemen met ons 'stikken of slikken' beleid voor wat betreft de privacyverklaring. Daarom daarover een uitleg.

Als een organisatie persoonsgegevens verwerkt (en daaronder valt van alles, ook vragen, opslaan, etc) dan moet die organisatie uitleggen wat hij met die gegevens doet. Die uitleg staat in de privacyverklaring en daarom linken we daarnaar. We proberen in de privacyverklaring uit te leggen dat we jouw gegevens alleen gebruiken voor het doel waarvoor je ze verstrekt. In het geval van de 'Belastingcoach' wordt jouw e-mailadres dus alleen gebruikt voor die 'Belastingcoach' (en dat zijn e-mails waarin je informatie en tips krijgt over je belastingaangifte). Je e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Naar aanleiding van jouw vragen gaan we het volgende doen:
  • Het doel waarvoor we jouw e-mailadres gebruiken duidelijker aangeven bij de aanmelding van de 'Belastingcoach' zelf.
  • De zin over 'akkoord' met daarin de privacyverklaring aanpassen. Je hoeft geen akkoord te geven als de gegevens noodzakelijk zijn voor de overeenkomst. We laten wel ter informatie een link naar de privacyverklaring staan.
Ik zal bovenstaande opnemen met de verantwoordelijke en ik zal ook nagaan wie jouw e-mail met vragen in behandeling heeft.

Ik vind dit overigens wat anders dan de 'slikken of stikken' optie (met een 'akkoord' voor gebruik van gegevens over het kijkgedrag voor advertentiedoeleinden) die de NPO voorlegt als je de app gebruikt. We geven geen informatie over jouw gedrag door voor reclamedoeleinden. We gebruiken alleen jouw mailadres voor de mails van de Belastingcoach – en als je dat niet wilt, hoef je ook je mailadres niet achter te laten (en dan heb je blijkbaar ook geen interesse hierin).

Hopelijk hebben we hiermee je vraag beantwoord of je opmerking behandeld? Mocht je nog meer opmerkingen hebben, laat het ons weten; we hebben door dat we, alhoewel onbedoeld, niet altijd voldoende duidelijk zijn.

Bedankt!
Reputatie 7
Badge +6
Ik kreeg vandaag een nieuwe nieuwsbrief met een link naar de website van de belastingcoach. Er is nu iets veranderd, je hoeft niet meer akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden als je op de Aanmeldknop klikt, alleen nog de Privacyverklaring. De slik of stik situatie is ongeveer zo'n beetje gehalveerd, maar is er nog wel. Ik ben nog afwachtend op het antwoord van de Consumentenbond op mjn email met vragen over de inhoud van de Privacyverklaring. Hier een printscreen van de betrokken webpagina zoals die vandaag is, als je erop klikt wordt het groot en kun je de letters lezen.

Badge
Net voordat het kijk- en luistergeld werd afgeschaft werd aan het Nederlandse publiek gevraagd of men het kijk- en luistergeld wilde behouden zonder reclame op TV en radio of dat het kijk- en luistergeld moest worden afgeschaft, maar dan met reclame tussen de programma''s. Een ruime meerderheid heeft toen aangegeven het kijk-en luistergeld te willen behouden zonder reclame. Dat was kennelijk niet naar de zin van de overheid want het kijk- en luistergeld werd toch afgeschaft. Reden: Het controleren en handhaven was te duur. Natuurlijk kan dat een rol hebben gespeeld maar dat was zeker niet alles. Na afschaffing van het kijk- en luistergeld had de overheid volledige controle over de inkomsten van de publieke omroep en kon men er lustig op losbezuinigen om het kijk- en luistergeld te kunnen gebruiken voor andere doeleinden. Zo werden wij overgeleverd door de overheid aan een publieke omroep die deels qua inkomsten afhankelijk werd gemaakt van reclame inkomsten. Daarmee verdween ook de onafhankelijkheid van de inhoud van de programma's want het spreekwoord zegt: Wiens brood men eet wiens woord men spreekt. Doordat de overheid stelselmatig door de jaren heen de publieke omroep financieel heeft afgeknepen werd deze omroep, om toch kwaliteit te kunnen blijven leveren, gedwongen om inkomsten uit andere bron dan belastinggeld te genereren. Ik kan me daarom helemaal vinden in de woorden van de directeur van de NPO dat de Ster moet worden afgeschaft. Maar dan moet ook het commercieel stelen van data via cookies worden afgeschaft. Sinds de opkomst van internet is onze privacy geen drol meer waard. Wij zijn geen burgers meer maar consumenten die door iedereen tot op de draad mogen worden uitgekleed en blootgesteld. En allemaal met dezelfde motivatie omdat het nu eenmaal "het verdienmodel" is. Ik vind dit mensonwaardig.
Reputatie 7
Badge +6
Beste @Nathalie, ik heb op dit forum geen vraag geplaatst of een draad geopend over de inhoud van de privacyverklaring van de Consumentenbond. Dat is iets wat ik hier niet in het publiek ter discussie zou stellen. Mijn vraag is dus nog steeds niet beantwoord. Op de printscreen die ik hierboven plaatste zie je net boven de blauwe button midden onder de mededeling dat als je op de button klikt je onder meer akkoord gaat met de privacyverklaring (inhoudende persoonlijke gegevensverzameling). Dat is de slik of stik situatie die ik bedoel. Alleen die situatie heb ik hier ter sprake gebracht.

Voordat ik met die vraag hier op het forum kwam, had ik eerst via het contactformulier aan de Consumentenbond vragen gesteld over de inhoud van de privacyverklaring. Ik heb wel een bevestigingsmail ontvangen, maar tot heden nog geen antwoord. Ik ben daar nog steeds in afwachtend. Toen mijn mail weg was, daarna pas ga ik hier naar dit forum niet wetende dat er een topic gaande was over een slik of stik situatie. Puur uit toeval zie ik het staan, en als ik jouw zinnetje zie over de slik of stik situatie haak ik daarop in, geef een inleidende beschrijving, dan komt er een punt, daarna komt er een zin die eindigt met een vraagteken. Die ene zin, dat is mijn vraag, de rest is slechts inleidend. Ik werk volgens de methode gegeven-probleemstelling-vraag-antwoord. Zo heb ik dat op school geleerd. Ik heb nooit de intentie gehad om ook maar iets in je NPO verhaal te spoilen, ik wou alleen maar aansluiten . . . er staat toch of je wil meepraten?

Dat je hier nu antwoord aan mij geeft op de inhoud van de privacyverklaring van de Consumentenbond is een vraag die ik hier niet gesteld heb en ik vind het ook een beetje vreemd. Is het ook niet off-topic voor deze draad? Is de email die je via het contactformulier naar de Consumentenbond stuurt dan niet beschermd door privacy? Ook die aparte rubriek die hier op het forum onder mijn naam is geopend is niet mijn vraag. Ondanks mijn herhaald verzoek is die nog steeds niet verwijderd.

Ik ben al 37 jaar lid van de Consumentenbond. Ik heb de Consumentengidsen nog van de jaren '70 en '80 netjes ingebonden binnen handbereik hier op de boekenplank in mijn woonkamer staan. Ik had nooit verwacht dat ik deze behandeling zou krijgen en dat die tweede geopende draad niet allang weg zou zijn met excuses. Mijn naam is daar boven een vraag gezet als opening van een topic die niet mijn vraag is. Dat klopt niet.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Jan, excuses als ik je vraag niet voldoende heb beantwoord. Ik heb je verhaal voorgelegd aan onze jurist en heb de volgende uitleg ontvangen:

"Meneer gaat akkoord met de privacyverklaring, voor zover deze op hem van toepassing is:
'Bij het gebruik van onze lidmaatschappen, diensten en websites laat je bepaalde gegevens bij ons achter. Dat kunnen persoonsgegevens zijn. Wij verwerken niet altijd alle onderstaande gegevens. Dat is namelijk afhankelijk van welke diensten en functionaliteiten op onze websites jij kiest te gebruiken. Zo verwerken wij je CV, motivatiebrief en opleidingsniveau alleen wanneer je online bij ons solliciteert en spelen de gegevens over je energieverbruik pas een rol wanneer jij je inschrijft voor het energiecollectief.'
In dit geval meldt meneer zich aan voor de gratis Belastingcoach. Zijn gegevens zullen alleen voor dat doeleinde gebruikt worden.
Door onze privacyverklaring aan te bieden, voldoen wij juist aan onze informatieplicht richting consumenten. Wij leggen hierin uit wat onze uitgangspunten zijn, hoe wij met gegevens omgaan én wij leggen uit hoe zij hun gegevens kunnen inzien/wijzigen.
Er is dus geen sprake van slikken of stikken. Meneer krijgt dezelfde dienstverlening, alleen dan wel volledig geïnformeerd."

Hopelijk is het zo duidelijker en kun je een besluit nemen over het aanmelden voor de Belastingcoach.
Dank trouwens voor je compliment over wat we tot dusver bij de NPO hebben bereikt en dank voor je tip om snel cookies te verwijderen! 🙂
@Jan Mag ik vragen of je vindt dat de Consumentenbond in deze dan ook een publieke service levert en alszodanig onderworpen zou moeten zijn aan dezelfde regels als de NPO of ben je lid en vind je dat je van de Consumentenbond gebruik moet kunnen maken zonder cookies?
Reputatie 7
Badge +6
Beste @Natalie, wil je mijn vraag alstublieft niet veranderen in heel iets anders dan ik gesteld heb? Ik haak slechts in op jouw bericht, die ik met knip en plak hier ten tweede male neerzet:

"Aangezien de NPO een publieke dienst levert, vinden wij het vreemd dat je er niet bij mag als je niet instemt met gegevensverzameling over je kijkgedrag. Wie wil hier iets over zeggen?"

die erop neerkomt dat de NPO je dus (in het kort gezegd) in een slik of stik situatie plaatst, dat je eerst akkoord moet gaan met gegevensverzameling voordat je de applicatie kan gebruiken. Dat is dus in jouw eigen woorden de topic van deze draad, dus niet slechts de NPO.

Daarop haak ik in met mijn ervaring met de Consumentenbond dat ik ook in een slik of stik situatie wordt gezet, dat ik dus ook eerst akkoord moet gaan met - onder meer - gegevensverzameling wil ik van de applicatie (belastingcoach) gebruik kunnen maken. Mijn vraag is slechts, en is nooit anders geweest, lees maar goed, wat moet ik nu doen? Ik wil niet akkoord gaan met die - onder meer - gegevensverzameling en ik wil toch alleen maar kunnen kijken naar de applicatie van de belastingcoach of het misschien iets voor mij is. Net als bij de NPO app vind ik dit ook niet kloppen.

Als u mijn vraag wil beantwoorden, zou u dan alstublieft dit beantwoorden en mijn vraag verder niet uitleggen als dat het vragen bij mij losmaakt over de inhoud van de cookies en de voorwaarden van de Consumentenbond. Ik geef slechts aan dat die cookies er zijn en die eis voor akkoord gaan met de privacyverklaring als je op de button klikt. Die nieuw aangemaakte rubriek is helemaal mijn vraag niet, die gaat over de inhoud van de privacyverklaring, en dat is niet een vraag die ik hier op dit forum heb gesteld. Ik zou zelf geen topic op dit forum openen om te discussiëren over de inhoud van de privacyverklaring van de Consumentenbond. Daarom nogmaals mijn verzoek zowel hier als daar of u per omgaande die nieuw geopende draad onder mijn naam wilt verwijderen.

Bij voorbaat dank, en geweldig wat jullie bij de NPO hebben bereikt voor de consumenten!
O ja @Natalie, misschien vind je dit handig om snel cookies te verwijderen: Ctrl-Shift-Delete + Enter en weg zijn ze.
Reputatie 5
Badge +7
Update over de NPO Start-app d.d. 30 januari:
We hebben een reactie van de NPO ontvangen naar aanleiding van de vragen van Bits of Freedom en onszelf. De NPO zegt nu dat er over ‘enkele weken’ een oplossing komt, in plaats van over 'enkele maanden’. Wij vinden dat die oplossing er uiterlijk 19 februari moet zijn, omdat dit al sinds december speelt. En de NPO geeft geen échte antwoorden op onze vragen. Lees hier de reactie van NPO. Wat vind jij ervan?
Reputatie 5
Badge +7
Beste @Jan, ik begrijp dat onze topic over gegevensverzameling door NPO voor advertentiedoeleinden, vragen bij je losmaakt over de voorwaarden en cookies van onze eigen website. Alleen gaat deze draad over NPO. Uiteraard maakt dat je vraag over voorwaarden voor aanmelden voor de Belastingcoach niet minder belangrijk, we willen namelijk graag dat je je comfortabel voelt je ervoor aan te melden. We hebben je vraag uitgezet bij onze collega's en zullen erop terugkomen in het nieuw aangemaakte topic hierover, zodat deze NPO draad overzichtelijk blijft.
Wat betreft de cookies op de Consumentenbond website (het paarse kadertje rechts in je screenshot), daarover heeft onze webanalist in een ander topic elders op dit forum het volgende gezegd:
"Als je onze website voor het eerst bezoekt krijg je een cookiemelding. Hierin verwijzen we naar het cookiebeleid. Hierin staat welke cookies we (bij een akkoord van de bezoeker) plaatsen en welke gegevens deze verzamelen. Je hebt de keuze om deze cookies te weigeren. Er worden dan alleen analytische cookies geplaatst. Deze verzamelen alleen anonieme statistische data. Er worden dan dus geen cookies geplaatst die inbreuk kunnen maken op je privacy. Uiteraard wegen we altijd (ook als je onze cookies accepteert) zorgvuldig af of bepaalde cookies echt nodig zijn, en zullen we alleen cookies plaatsen die voor onze bedrijfsvoering noodzakelijk zijn. Wil je weten hoe je cookies moet verwijderen, gebruik dan dit stappenplan."
Laten we allemaal vanaf nu on topic blijven. Mocht je een opmerking of vraag hebben die niet over de NPO Start-app gaat, kun je altijd een nieuwe discussie hierover starten.
Reputatie 7
Badge +6
Aangezien de NPO een publieke dienst levert, vinden wij het vreemd dat je er niet bij mag als je niet instemt met gegevensverzameling over je kijkgedrag. Wie wil hier iets over zeggen?
@Natalie, ik wou inhaken op deze stelling van je, dat je in een soort slik of stik situatie gezet wordt. Als je niet akkoord gaat met gegevensverzameling van jezelf kan je ook niet deelnemen. Ik maak nu hetzelfde mee met de nieuwsbrief van de Consumentenbond. Als ik wil deelnemen met de belastingcoach moet ik eerst akkoord gaan met onder andere gegevensverzameling en anders kan ik niet deelnemen. Ik wil daar helemaal niet mee akkoord gaan en mijn vraag die ik hier ter discussie wil stellen is wat ik nu moet doen? Hier nogmaals mijn printscreen waar het om gaat. Ik schrik ook van de hoeveelheid trackers op die webpagina van de Consumentenbond die mijn surfgedrag willen bijhouden, zie bij de rode pijl rechts.

Ook Facebook is commercieel

De NPO is een semi-overheidsinstelling en afhankelijk van belastinggeld. Ons geld dus.
In het algemeen zijn de omroepen ook vrijwel geheel afhankelijk van Ons geld.
Het zonder toestemming laten achtervolgen door adverteerders van gebruikers van de omroepsites is natuurlijk in strijd met de privacywetgeving.
Ook wanneer je wilt reageren op een uitzending wordt je gedwongen gebruik te maken van Twitter en Facebook. Meer dan de helft van de bevolking wenst - en dat in toenemende mate - niet gebruik te maken van deze commerciële instellingen, die je privacy op alle mogelijke manieren misbruiken en te gelde maken.
Op een privacy-vriendelijke wijze contact leggen met een omroep, bijvoorbeeld per email reageren op een programma, is bijna altijd onmogelijk. De publieke omroep doet in steeds mindere mate onder voor de commerciële, die per definitie afhankelijk zijn van een verdienmodel.
Het wordt tijd dat de publieke omroep afstand doet van reclame-inkomsten (dus ook van sponsoring etc. van programma's) en zich richt op haar taak: gedegen informatie geven over maatschappelijk relevantie zaken. Wat mij betreft mogen er dan één of twee tv-zenders verdwijnen, maar kan de financiering ongemoeid worden gelaten.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de radio.
Welke rol kan de Consumentenbond daarin spelen?
Tja na al die mensen die roepen dat "het van publiek geld is, en dus niet zou mogen", vind ik dat ik toch mensen die dat demagogische verhaal napraten even moet corrigeren: Een kwart van de begroting van de NPO komt van de reclame (STER), en dat dwingt de NPO inkomsten op die manier te verwerven. Zoals NTR baas Paul Römer afgelopen augustus zei toe hij pleitte voor de afschaffing van de STER:

Afschaffing leidt ook tot het verdwijnen van de commerciële druk. "Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren", zegt Römer. "Een grote kijkcijferkraker vervangen door iets nieuws. Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma's, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.


en

Als de reclame-inkomsten vervallen, loopt de NPO jaarlijks wel zo'n 180 à 200 miljoen euro mis. Dat zou opgevangen kunnen worden door marktpartijen zoals Ziggo en YouTube te laten betalen. Die bedrijven verdienen nu geld aan de programma's van de NPO. In Frankrijk gebeurt dat al. In Nederland wordt daar al wel over nagedacht, volgens Römer.
Een ander deel zou opgevangen kunnen worden door belastinggeld. "Toen het kijk- en luistergeld werd afgeschaft, heeft de overheid indexering van ons budget beloofd, maar dat is niet nagekomen. We hebben nu recht op 1,2 miljard, maar krijgen 700 miljoen euro."Ook vindt de NTR-directeur dat er meer geïnvesteerd moet worden in de digitale koers van de publieke omroep. Als er bezuinigd moet worden moeten er "rigoureuze keuzes" gemaakt worden. "Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5."



Dus de NPO komt structureel 500 miljoen tekort, én er wordt al jaren op de NPO bezuinigd, dus de NPO wordt met allerlei geldproblemen geconfronteerd die men creatief op wil lossen. En zolang de overheid én een publieke omroep wil én daar niet voor wil betalen denk ik dat zeggen dat 'het publiek geld is' een halve (of zelfs een maar een kwart) waarheid is.

Daarnaast is er het probleem dat voor alle 'ouderwetse' omroepen geldt: de concurrentie van het internet: De STER zal óók qua inkomsten steeds minder gaan opbrengen. Dus ook daar zal een alternatieve inkomensstroom voor moeten worden gevonden.

Dus het is denk ik kiezen of delen: Er bij de overheid op aandringen dat de NPO een gegarandeerd inkomen heeft zónder dat daar iedere keer op wordt bezuinigd, en dan géén STER of andere reclame. Óf je er bij neerleggen dat alles op zijn typisch Nederlands bijelkaar gepolderd wordt met het risico dat er dingen gebeuren waar je van kunt denken dat het meer bij een commerciële partij hoort...
@Jan B. an sich heb je een punt ware niet dat dat NPO namens iedereen betaald is en bij iemand op de site van de bond dat onderscheid niet te maken valt.

Reageer