Consumentenbond.nl

Praat mee: Adverteerders verzamelen gegevens over kijkgedrag via NPO start-app

  • 18 januari 2018
  • 39 reacties
  • 3295 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Eind december kregen gebruikers van de NPO-app ineens een melding te zien over het verzamelen van gegevens door adverteerders. Gebruikers konden alleen door hiermee akkoord te gaan, de app blijven gebruiken. Slikken of stikken dus. Dat vinden wij een probleem, ook omdat wij de app als een dienst van een publieke instelling zien. Mensen moeten hier, zonder getrackt te worden, gebruik van kunnen maken.
Vandaag hebben we, samen met Bits of Freedom, een brief gestuurd aan de NPO om te vragen om snel met een oplossing te komen. Ook willen we horen of de NPO bereid is, als zij reclames willen tonen, om deze ongetarget te laten zijn.
Wil jij hierover meepraten? Dat kan met een reactie onder dit topic. We zijn benieuwd!

39 reacties

Reputatie 1
Badge
Ik heb ook wel een mening in deze discussie.

Ik ben 30 en eigenlijk voornamelijk altijd NPO gekeken.
Maar net als bij heel veel generatiegenoten, en jongere mensen ga ik dat in hard tempo steeds minder doen.

Door het agressieve adverteren heb ik het gevoel dat de NPO zich steeds meer van mij vervreemd.
Door meer reclame, en meer agressievere reclame-methoden te forceren op hun digitale kanalen dan commerciële partijen doen, vraag ik mij echt af of de NPO niet hun eigen functie aan het ondermijnen is.

Het doel van de NPO zou moeten zijn om de kwalitatieve content van de omroepen voor iedereen beschikbaar te maken. Dat doen ze gewoon niet. Met agressieve reclame werpen ze een drempel op. Een drempel die voor mij steeds vaker 'te hoog' ligt.

De advertentiedrempel in combinatie met slikken of stikken heeft ook nog een ander nadeel. De app op mijn TV om NPO terug te kijken, wordt ook niet meer ondersteund. Die kon geen advertenties tonen... dus past niet meer bij het huidige verdienmodel. Dat heeft als neven-effect dat je ook weer een extra kastje moet kopen om content terug te zien.

Tot slot. Weet ik mij wel redelijk te wapenen tegen persoonlijke tracking op internet door gebruik te maken van een VPN. windscribe.nl kost mij maar €1,- per maand voor al mijn apparaten (PC, tablet, telefoon, router) maar filtert wel de tracking-cookies en advertenties.

Maargoed, eigenlijk zou je geen VPN als windscribe of nordvpn nodig moeten hebben om je te beschermen tegen gegevensverzameling van de publieke omroep.

Boter op het hoofd?


Als ik deze site ( community.consumentenbond.nl/ ) open, en kijk met NoScript welke trackers en dergelijke er allemaal mee komen, dan zie ik de volgende:



1: amazon cloudfront:

The CloudFront console can display four reports about the physical devices (desktop computers, mobile devices) and about the viewers (typically web browsers) that are accessing your content:
  • Devices – The type of the devices that your users use most frequently to access your content, for example, Desktop or Mobile.
  • Browsers – The name (or the name and version) of the browsers that your users use most frequently to access your content, for example, Chrome or Firefox. The report lists the top 10 browsers.
  • Operating Systems – The name (or the name and version) of the operating system that viewers run on most frequently when accessing your content, for example, Linux, Mac OS X, or Windows. The report lists the top 10 operating systems.
  • Locations – The locations, by country or by U.S. state/territory, of the viewers that access your content most frequently. The report lists the top 50 countries or U.S. states/territories.
You can display all four Viewers reports for any date range in the previous 60 days. For the Locations report, you can also display the report with data points every hour for any date range of up to 14 days in the previous 60 days.
Note
You don't need to enable access logging to view Viewers charts and reports.



2:
dimml.io
You can use the DimML technology to build all data driven business solutions you can imagine. Even the most demanding. Get online data collection up and running in just 5 minutes, creating faster and better insights. Be creative and imagine how easy Big Data streams can be of extreme value for your or your clients’ business. Gain insights in the customer journey on the fly and connect the smartest data to any business process quickly, easily and flexibly.



3: google-analytics

Ik neem niet aan dat ik uit hoef te wijden over de datahonger en fundamentele onbetrouwbaarheid van google op dit gebied.

4: newrelic
[h4]User Consent[/h4]
By submitting or making available Application Data or Personal Data through our website, Products, or related services, you agree to the terms of this Privacy Policy and you expressly consent to the processing of your Application Data and Personal Data in accordance with this Privacy Policy. Your Personal Data may be processed in the country in which it was collected and in other countries, including the United States, where laws regarding processing of Personal Data may be less stringent than the laws in your country.
...
We may create Anonymous Data records from Personal Data by excluding information (such as your name) that make the data personally identifiable to you. We use this Anonymous Data to analyze request and usage patterns so that we may enhance the content of our Products and services and improve site navigation. New Relic reserves the right to use for other purposes and to disclose Anonymous Data to third parties in its discretion.



5: tiqcdn:
“Tealium is an American company… that sells enterprise tag management and marketing software.”
Wat mij betreft mag iedere leverancier eisen stellen als je zijn app wil gebruiken maar dat geldt niet voor de overheid en ook niet voor de publieke omroep en andere instellingen die met publiek geld gefinancierd worden.
Het lijkt er sterk op dat de publieke omroep in de snel veranderende wereld de weg sowieso compleet kwijt is, net als de gedrukte media, maar met het belangrijke verschil dat in het laatste geval de aandeelhouders wel een keer op de rem gaan staan en de publieke omroep leuk door dan gaan met fröbelen met publiek geld.
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Ronaldvr, prima opmerkingen, fijn dat je ons scherp houdt. We onderzoeken je meldingen op het moment en komen er zo snel mogelijk op terug.

Ik stel voor om de reacties vanaf nu weer op het topic onderwerp te houden, terwijl onze collega's bezig zijn met Ronalds melding. Aangezien de NPO een publieke dienst levert, vinden wij het vreemd dat je er niet bij mag als je niet instemt met gegevensverzameling over je kijkgedrag. Wie wil hier iets over zeggen?
Reputatie 3
Badge +2
Als ik via de belastingen al betaald heb voor de publieke omroepen en er dus geen cookies geplaatst mogen worden die mijn internetgedrag volgen, dan geldt dit toch ook voor de CB wanneer ik netjes mijn lidmaatschap voor blad en internet heb betaald??!!
@Ronaldvr Dus samengevat vind jij dat de consumentenbond niet aan internetmarketing mag doen of alleen met amateuristische hulpmiddelen omdat ze kritiek hebben op het feit dat de NPO content achter een cookiewall stopt? Sorry maar die logica ontgaat me. Sterker ik ben een groot voorstander van cookiewalls omdat ze voor eens en altijd duidelijk maken dat content niet gratis is maar dat we de rekening voor de publieke omroep al voldaan hebben.


Sorry, maar nee dat vind ik helemaal niet: Wat je misschien niet erg opvalt is dat al deze bedrijven in de VS huizen, en deze data dus (en binnenkort dus tégen de EU privacy regels in) naar de VS gaan.

En "amateuristisch"? Waarom? Omdat je niet je klanten aan Google overlevert? Dat is juist allesbehalve amateuristisch. Wat ik amateuristisch vind, is nu precies wat veel gebeurt: Op grote schaal gebruik maken van 'gratis' tools, waarbij de klant het product is.



En dat is denk ik de valkuil waar veel (semi-) overheden intrappen: De opdrachtgevers hebben gewoon géén idee. Een voorbeeldje uit mijn pocket archief:

Gemeente Utrecht koopt Facebookprofielen burgersGratis WiFi in de stad is bedoeld om persoonlijke gegevens te verzamelen.De gemeente Utrecht betaalt 100.000 euro aan City Wireless dat 'gratis' WiFi mag aanbieden aan inwoners. Maar, dat bedrijf laat mensen inloggen met hun Facebookprofiel en heeft daarvoor een businessmodel ontwikkeld voor marketingdoeleinden.



Maar ook de verschillende parkeer-apps die vrolijk privacy gevoelige data opslaan en doorgeven aan weet ik veel wie, de afvalwijzer site en app ( eigendom van "Addcomm direct":
AddComm is specialist in geïntegreerde oplossingen voor multichannel communicatie: via traditionele print en direct mail, maar ook via digitale kanalen


)
Waar hier op het forum laatst een bericht over kwam dat de mijn Overheid óók wordt gebruikt voor en door handige jongens en ga zo maar door: Het probleem is niet écht alleen de NPO. En we kunnen nu wel heel verontwaardigd gaan doen over alléén de NPO app, maar ik denk dat dat eerder de aandacht afleidt van een veel groter probleem, namelijk dat overheid en andere instanties geqwoon niet opgewassen zijn tegen de gehaaide internetmarketing trucs die er in omloop zijn.
Tja na al die mensen die roepen dat "het van publiek geld is, en dus niet zou mogen", vind ik dat ik toch mensen die dat demagogische verhaal napraten even moet corrigeren: Een kwart van de begroting van de NPO komt van de reclame (STER), en dat dwingt de NPO inkomsten op die manier te verwerven. Zoals NTR baas Paul Römer afgelopen augustus zei toe hij pleitte voor de afschaffing van de STER:

Afschaffing leidt ook tot het verdwijnen van de commerciële druk. "Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren", zegt Römer. "Een grote kijkcijferkraker vervangen door iets nieuws. Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma's, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.


en

Als de reclame-inkomsten vervallen, loopt de NPO jaarlijks wel zo'n 180 à 200 miljoen euro mis. Dat zou opgevangen kunnen worden door marktpartijen zoals Ziggo en YouTube te laten betalen. Die bedrijven verdienen nu geld aan de programma's van de NPO. In Frankrijk gebeurt dat al. In Nederland wordt daar al wel over nagedacht, volgens Römer.
Een ander deel zou opgevangen kunnen worden door belastinggeld. "Toen het kijk- en luistergeld werd afgeschaft, heeft de overheid indexering van ons budget beloofd, maar dat is niet nagekomen. We hebben nu recht op 1,2 miljard, maar krijgen 700 miljoen euro."Ook vindt de NTR-directeur dat er meer geïnvesteerd moet worden in de digitale koers van de publieke omroep. Als er bezuinigd moet worden moeten er "rigoureuze keuzes" gemaakt worden. "Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5."



Dus de NPO komt structureel 500 miljoen tekort, én er wordt al jaren op de NPO bezuinigd, dus de NPO wordt met allerlei geldproblemen geconfronteerd die men creatief op wil lossen. En zolang de overheid én een publieke omroep wil én daar niet voor wil betalen denk ik dat zeggen dat 'het publiek geld is' een halve (of zelfs een maar een kwart) waarheid is.

Daarnaast is er het probleem dat voor alle 'ouderwetse' omroepen geldt: de concurrentie van het internet: De STER zal óók qua inkomsten steeds minder gaan opbrengen. Dus ook daar zal een alternatieve inkomensstroom voor moeten worden gevonden.

Dus het is denk ik kiezen of delen: Er bij de overheid op aandringen dat de NPO een gegarandeerd inkomen heeft zónder dat daar iedere keer op wordt bezuinigd, en dan géén STER of andere reclame. Óf je er bij neerleggen dat alles op zijn typisch Nederlands bijelkaar gepolderd wordt met het risico dat er dingen gebeuren waar je van kunt denken dat het meer bij een commerciële partij hoort...
Ik had de NPO start app nog nooit gestart. Daarom heb ik deze maar van mijn telefoon gegooid. Inderdaad is de publieke omroep al langer de weg kwijt.
Daarnaast is de consument vaak ook niet bereid te betalen voor diensten op het internet. Dan zal er voor de verlener van die diensten toch een ander verdienmodel moeten worden gevonden. Dus niet alleen aanbieders van die diensten hebben boter op hun hoofd, ook de consument die niet wil betalen voor diensten heeft dat.
Reputatie 3
Badge +4
Hoi Jan,

We vinden het vervelend dat we blijkbaar je opmerking niet begrijpen of je vragen niet beantwoorden. Als ik het goed begrijp, heb jij problemen met ons 'stikken of slikken' beleid voor wat betreft de privacyverklaring. Daarom daarover een uitleg.

Als een organisatie persoonsgegevens verwerkt (en daaronder valt van alles, ook vragen, opslaan, etc) dan moet die organisatie uitleggen wat hij met die gegevens doet. Die uitleg staat in de privacyverklaring en daarom linken we daarnaar. We proberen in de privacyverklaring uit te leggen dat we jouw gegevens alleen gebruiken voor het doel waarvoor je ze verstrekt. In het geval van de 'Belastingcoach' wordt jouw e-mailadres dus alleen gebruikt voor die 'Belastingcoach' (en dat zijn e-mails waarin je informatie en tips krijgt over je belastingaangifte). Je e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Naar aanleiding van jouw vragen gaan we het volgende doen:
  • Het doel waarvoor we jouw e-mailadres gebruiken duidelijker aangeven bij de aanmelding van de 'Belastingcoach' zelf.
  • De zin over 'akkoord' met daarin de privacyverklaring aanpassen. Je hoeft geen akkoord te geven als de gegevens noodzakelijk zijn voor de overeenkomst. We laten wel ter informatie een link naar de privacyverklaring staan.
Ik zal bovenstaande opnemen met de verantwoordelijke en ik zal ook nagaan wie jouw e-mail met vragen in behandeling heeft.

Ik vind dit overigens wat anders dan de 'slikken of stikken' optie (met een 'akkoord' voor gebruik van gegevens over het kijkgedrag voor advertentiedoeleinden) die de NPO voorlegt als je de app gebruikt. We geven geen informatie over jouw gedrag door voor reclamedoeleinden. We gebruiken alleen jouw mailadres voor de mails van de Belastingcoach – en als je dat niet wilt, hoef je ook je mailadres niet achter te laten (en dan heb je blijkbaar ook geen interesse hierin).

Hopelijk hebben we hiermee je vraag beantwoord of je opmerking behandeld? Mocht je nog meer opmerkingen hebben, laat het ons weten; we hebben door dat we, alhoewel onbedoeld, niet altijd voldoende duidelijk zijn.

Bedankt!
Reputatie 3
Badge +4
Ter informatie: afgelopen maandag heeft de NPO een update uitgebracht voor de NPO Start-app. Na het installeren van deze update bepaal je zelf of je gegevens wilt delen voor gepersonaliseerde advertenties. Je kunt dit ook laten en standaard staat dit delen van gegevens uit. Goed nieuws! Hier lees je meer informatie.
@Ronaldvr Ben je werkelijk onbekend met het fenomeen internet marketing of doe je net of je zo naïef bent?


Ha: Neen wat denk jezelf als ik NoScript gebruik??? 🤓

Wat ik wil illustreren, is dat dit zich niet beperkt tot de NPO, en dat de oorzaak er denk ik meer in ligt dat het allemaal op de goedkoop moet, en er mensen ingehuurd worden die met een stel gemakkelijke voorhanden zijnde clouddiensten een app of een website inelkaar flansen.

En dat die clouddiensten volledig buiten de controle van de opdrachtgevende partij vallen, maar dat die (denk ik) onvoldoende zicht en/of kennis en/of overzicht hebben om dit te kunnen controleren.

Zo is er voor google-analytics (dat zoals je kunt zien bij mij permanent op untrusted staat) een volkomen zinnig open source alternatief "matomo" (voorheen Piwik) dat je zélf kan hosten.

Maar nogmaals: wat een 'script kiddie' in elkaar mikt in opdracht, en wat de privacy consequenties daarvan zijn dat interesseert opdrachtgevers te weinig naar mijn idee, en daar is het NPO debacle maar 1 voorbeeld van....
Ook Facebook is commercieel

De NPO is een semi-overheidsinstelling en afhankelijk van belastinggeld. Ons geld dus.
In het algemeen zijn de omroepen ook vrijwel geheel afhankelijk van Ons geld.
Het zonder toestemming laten achtervolgen door adverteerders van gebruikers van de omroepsites is natuurlijk in strijd met de privacywetgeving.
Ook wanneer je wilt reageren op een uitzending wordt je gedwongen gebruik te maken van Twitter en Facebook. Meer dan de helft van de bevolking wenst - en dat in toenemende mate - niet gebruik te maken van deze commerciële instellingen, die je privacy op alle mogelijke manieren misbruiken en te gelde maken.
Op een privacy-vriendelijke wijze contact leggen met een omroep, bijvoorbeeld per email reageren op een programma, is bijna altijd onmogelijk. De publieke omroep doet in steeds mindere mate onder voor de commerciële, die per definitie afhankelijk zijn van een verdienmodel.
Het wordt tijd dat de publieke omroep afstand doet van reclame-inkomsten (dus ook van sponsoring etc. van programma's) en zich richt op haar taak: gedegen informatie geven over maatschappelijk relevantie zaken. Wat mij betreft mogen er dan één of twee tv-zenders verdwijnen, maar kan de financiering ongemoeid worden gelaten.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de radio.
Welke rol kan de Consumentenbond daarin spelen?
Badge
Net voordat het kijk- en luistergeld werd afgeschaft werd aan het Nederlandse publiek gevraagd of men het kijk- en luistergeld wilde behouden zonder reclame op TV en radio of dat het kijk- en luistergeld moest worden afgeschaft, maar dan met reclame tussen de programma''s. Een ruime meerderheid heeft toen aangegeven het kijk-en luistergeld te willen behouden zonder reclame. Dat was kennelijk niet naar de zin van de overheid want het kijk- en luistergeld werd toch afgeschaft. Reden: Het controleren en handhaven was te duur. Natuurlijk kan dat een rol hebben gespeeld maar dat was zeker niet alles. Na afschaffing van het kijk- en luistergeld had de overheid volledige controle over de inkomsten van de publieke omroep en kon men er lustig op losbezuinigen om het kijk- en luistergeld te kunnen gebruiken voor andere doeleinden. Zo werden wij overgeleverd door de overheid aan een publieke omroep die deels qua inkomsten afhankelijk werd gemaakt van reclame inkomsten. Daarmee verdween ook de onafhankelijkheid van de inhoud van de programma's want het spreekwoord zegt: Wiens brood men eet wiens woord men spreekt. Doordat de overheid stelselmatig door de jaren heen de publieke omroep financieel heeft afgeknepen werd deze omroep, om toch kwaliteit te kunnen blijven leveren, gedwongen om inkomsten uit andere bron dan belastinggeld te genereren. Ik kan me daarom helemaal vinden in de woorden van de directeur van de NPO dat de Ster moet worden afgeschaft. Maar dan moet ook het commercieel stelen van data via cookies worden afgeschaft. Sinds de opkomst van internet is onze privacy geen drol meer waard. Wij zijn geen burgers meer maar consumenten die door iedereen tot op de draad mogen worden uitgekleed en blootgesteld. En allemaal met dezelfde motivatie omdat het nu eenmaal "het verdienmodel" is. Ik vind dit mensonwaardig.
Reputatie 5
Badge +7
Beste @Jan, ik begrijp dat onze topic over gegevensverzameling door NPO voor advertentiedoeleinden, vragen bij je losmaakt over de voorwaarden en cookies van onze eigen website. Alleen gaat deze draad over NPO. Uiteraard maakt dat je vraag over voorwaarden voor aanmelden voor de Belastingcoach niet minder belangrijk, we willen namelijk graag dat je je comfortabel voelt je ervoor aan te melden. We hebben je vraag uitgezet bij onze collega's en zullen erop terugkomen in het nieuw aangemaakte topic hierover, zodat deze NPO draad overzichtelijk blijft.
Wat betreft de cookies op de Consumentenbond website (het paarse kadertje rechts in je screenshot), daarover heeft onze webanalist in een ander topic elders op dit forum het volgende gezegd:
"Als je onze website voor het eerst bezoekt krijg je een cookiemelding. Hierin verwijzen we naar het cookiebeleid. Hierin staat welke cookies we (bij een akkoord van de bezoeker) plaatsen en welke gegevens deze verzamelen. Je hebt de keuze om deze cookies te weigeren. Er worden dan alleen analytische cookies geplaatst. Deze verzamelen alleen anonieme statistische data. Er worden dan dus geen cookies geplaatst die inbreuk kunnen maken op je privacy. Uiteraard wegen we altijd (ook als je onze cookies accepteert) zorgvuldig af of bepaalde cookies echt nodig zijn, en zullen we alleen cookies plaatsen die voor onze bedrijfsvoering noodzakelijk zijn. Wil je weten hoe je cookies moet verwijderen, gebruik dan dit stappenplan."
Laten we allemaal vanaf nu on topic blijven. Mocht je een opmerking of vraag hebben die niet over de NPO Start-app gaat, kun je altijd een nieuwe discussie hierover starten.
Reputatie 5
Badge +7
Update over de NPO Start-app d.d. 30 januari:
We hebben een reactie van de NPO ontvangen naar aanleiding van de vragen van Bits of Freedom en onszelf. De NPO zegt nu dat er over ‘enkele weken’ een oplossing komt, in plaats van over 'enkele maanden’. Wij vinden dat die oplossing er uiterlijk 19 februari moet zijn, omdat dit al sinds december speelt. En de NPO geeft geen échte antwoorden op onze vragen. Lees hier de reactie van NPO. Wat vind jij ervan?
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Jan, excuses als ik je vraag niet voldoende heb beantwoord. Ik heb je verhaal voorgelegd aan onze jurist en heb de volgende uitleg ontvangen:

"Meneer gaat akkoord met de privacyverklaring, voor zover deze op hem van toepassing is:
'Bij het gebruik van onze lidmaatschappen, diensten en websites laat je bepaalde gegevens bij ons achter. Dat kunnen persoonsgegevens zijn. Wij verwerken niet altijd alle onderstaande gegevens. Dat is namelijk afhankelijk van welke diensten en functionaliteiten op onze websites jij kiest te gebruiken. Zo verwerken wij je CV, motivatiebrief en opleidingsniveau alleen wanneer je online bij ons solliciteert en spelen de gegevens over je energieverbruik pas een rol wanneer jij je inschrijft voor het energiecollectief.'
In dit geval meldt meneer zich aan voor de gratis Belastingcoach. Zijn gegevens zullen alleen voor dat doeleinde gebruikt worden.
Door onze privacyverklaring aan te bieden, voldoen wij juist aan onze informatieplicht richting consumenten. Wij leggen hierin uit wat onze uitgangspunten zijn, hoe wij met gegevens omgaan én wij leggen uit hoe zij hun gegevens kunnen inzien/wijzigen.
Er is dus geen sprake van slikken of stikken. Meneer krijgt dezelfde dienstverlening, alleen dan wel volledig geïnformeerd."

Hopelijk is het zo duidelijker en kun je een besluit nemen over het aanmelden voor de Belastingcoach.
Dank trouwens voor je compliment over wat we tot dusver bij de NPO hebben bereikt en dank voor je tip om snel cookies te verwijderen! 🙂
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Paul Groot , dank je wel voor het melden. Het stond me bij dat iemand dit al eerder op het forum had gemeld en mijn collega heeft hierop geantwoord, zie het topic Cookies. Ik hoop dat daarmee de zaak is opgehelderd 🙂.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Paul Groot, excuus voor mijn late reactie terug! Je melding heb ik doorgezet aan mijn collega, die er maandag weer is. Maar ondertussen zie ik (denk ik) de verklaring voor die blokkade in een ander topic van @Raoul Teeuwen : Video's op CB niet te bekijken. Hij gebruikt ook ublock. @Fred B. kwam in dat topic met een oplossing. Zou je eens kunnen kijken of het daaraan ligt en of Freds suggestie voor jou werkt? Dank alvast!
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Ronaldvr, prima opmerkingen, fijn dat je ons scherp houdt. We onderzoeken je meldingen op het moment en komen er zo snel mogelijk op terug.

@Ronaldvr Zoals beloofd zou ik nog even terugkomen op je meldingen wat betreft de cookies. Onze webanalist heeft het uitgezocht en meldt het volgende: "We hebben naar aanleiding van de opmerkingen van @Ronaldvr het Google Analytics script ná de cookie consent geplaatst. Andere cookies voor de cookie consent gebruiken we enkel en alleen voor analytische en functionele doeleinden. Bekijk hier onze complete richtlijnen over cookies."
Nogmaals hartelijk dank voor je meldingen!
@Ronaldvr Ben je werkelijk onbekend met het fenomeen internet marketing of doe je net of je zo naïef bent?
@Ronaldvr Dus samengevat vind jij dat de consumentenbond niet aan internetmarketing mag doen of alleen met amateuristische hulpmiddelen omdat ze kritiek hebben op het feit dat de NPO content achter een cookiewall stopt? Sorry maar die logica ontgaat me. Sterker ik ben een groot voorstander van cookiewalls omdat ze voor eens en altijd duidelijk maken dat content niet gratis is maar dat we de rekening voor de publieke omroep al voldaan hebben.
@Ronaldvr Sorry maar wat mij betreft lopen er twee discussies door elkaar en dat krijg ik niet over het voetlicht. Mocht je een discussie willen over de legitimiteit van cookiewalls dan hoor ik het wel.
@Jan B. an sich heb je een punt ware niet dat dat NPO namens iedereen betaald is en bij iemand op de site van de bond dat onderscheid niet te maken valt.
@Jan Mag ik vragen of je vindt dat de Consumentenbond in deze dan ook een publieke service levert en alszodanig onderworpen zou moeten zijn aan dezelfde regels als de NPO of ben je lid en vind je dat je van de Consumentenbond gebruik moet kunnen maken zonder cookies?
@Jan
Even aangenomen dat die gegevens nodig zijn om je belastingaangifte te ondersteunen en die gegevens natuurlijk niet gedeeld worden en je verplicht bent te melden dat je die gegevens verwerkt en dat je daar dus ook toestemming voor moet geven (slikken) want anders mag je ze niet verwerken. Hoe zou jij dan willen dat het dan zou werken, of anders gezegd, wat zou je dan graag anders zien?

Reageer