Consumentenbond.nl

Praten met spraakassistenten als Siri en Google Assistent

Reputatie 2
Badge +3
Met dikke handschoenen op de fiets even 'bel mijn vader' roepen tegen mijn telefoon. Dat vind ik best handig.
Of ik vraag: 'hoe hard waait het?' (om te checken of ik écht wind tegen heb of gewoon een slapjanus ben 😉).

Wat zijn dingen die jij zoal zegt tegen een spraakassistent, zoals Apple Siri, Google Assistent of Samsung Bixby? En doe je dat dan via je telefoon, een slimme speaker of een ander apparaat?

Als je het nooit gebruikt, deel dan waarom je dat niet doet. En heb je geen idee waar het over gaat, check dan het artikel 10 vragen over spraakassistenten.

45 reacties

Reputatie 7
"Hey Google, I'm home", tegen de mini, waarna als het goed is de versterker aan gaat en Spotify start.
Badge +5
Ik gebruik het wel, alleen de Hey Google functie werkt niet. Ik kan de instelling niet aanzetten. De instelling is grijs, ik heb alles geprobeerd. Niks helpt.

Alleen alsnognisnde Assistent handig.
Vooral dat je kan doorvragen, (bijvoorbeeld: wie is de president van Amerika? Hoelang is hij?) Bij Siri enzo kan dat niet.
Gewoon principieel ver vandaan blijven van deze waanzin.

Straks zijn we nog te lui om zelf een boterham naar onze mond te verplaatsen.
Reputatie 7
Badge +7
Léonz schreef:

Gewoon principieel ver vandaan blijven van deze waanzin.

Straks zijn we nog te lui om zelf een boterham naar onze mond te verplaatsen.

Lui ben ik zeker niet, maar als dat nou toch eens zou kunnen.... 😉 Waarom vind jij het waanzin, @Léonz?
Reputatie 7
Gebruik ik niet, ik kan al 68 jaar zonder,
Reputatie 6
Badge +5
In de auto is het wel enorm makkelijk.
Mijn auto werd, op 15 december 2018, op de parkeerplaats total loss gereden door een slippende auto.
Er was geen kleinere reserve auto, dus ik moest het maar doen met een Peugeot 2008 met alles erop en eraan tot ik een andere gevonden had.
Voice radio bediening en routeplanning is wel heel makkelijk, maar ik doe het nu wel weer zonder.
Ik vind de prijs voor dergelijke assist te hoog, daar kan ik heel veel andere leuke dingen voor doen.☺
Reputatie 7
@Bert Die was ik nog vergeten maar als je het eenmaal in de auto hebt gebruikt snap je het enorme voordeel van spraakbesturing want het is echt "fire and forget" precies wat in de auto zo belangrijk is. Maar ik denk dat het aan den lijve ervaren moet hebben om te beseffen dat dit de toekomst heeft en niet alleen in de auto.
Monique schreef:

Lui ben ik zeker niet, maar als dat nou toch eens zou kunnen.... 😉 Waarom vind jij het waanzin, @Léonz?

Vanwege het klimaat. 🙂

Overigens vind ik dat alle mensen van nature lui zijn.
Reputatie 5
Badge +6
  • "Alexa, set a timer for x minutes" tegen Alexa Echo Dot vooral tijdens koken (erg handig, met je handen vol/vuile handen), en een timer als herinnering voor wanneer de wasmachine klaar is (die ik vanuit mijn woonkamer niet zie en hoor)
  • "Alexa, lights off" als ik naar bed ga en al mijn lampen uit wil hebben
  • "Ok Google, turn on the TV" waarna mijn TV aan wordt gezet en radiostream op Google Home mini stop
  • "Ok Google, what's the time" als ik even nergens kan zien hoe laat het is
  • "Ok Cortana, play Christmas music" tegen de Invoke om een muziekje op te zetten
(ik heb er 3, om te zien hoe ze verschillen ... eea gecombineerd met Home Assistant op een Raspberry Pi3 waarop ik oa mijn slimme meter uitlees en met DSMR leuke grafiekjes kan maken en kan zien wat de zonnepanelen opleveren)
Reputatie 5
Badge +3
het is best even wennen om in het luchtledige tegen 'iets' te praten en te vragen of het licht aan mag. Maar het is best handig. Bij mij luistert Alexa mee die gekoppeld is aan de domotica en daarmee de meeste dingen ook via spraak kan aan en uit zetten. Hoef je niet op te staan.

En voor de lol heb je natuurlijk ook iets wat scheten kan laten op commando, kan blaffen en nog veel meer onzin.

Dit gaat wel wat worden in de toekomst, let maar eens op.
E.B.F. Stroeve schreef:

Inderdaad: het einde van de beschaving en de welvaart.
Reputatie 7
Léonz schreef:

E.B.F. Stroeve schreef:

Inderdaad: het einde van de beschaving en de welvaart.

Der untergang des abendlandes omdat je nu tegen een computer kunt praten in plaats dat je moet typen? Overdrijven is ook een vak. Als je dan het einde van de beschaving wilt voorspellen ben je ongeveer vijftig jaar te laat toen ze overal een televisie de huiskamer inreden.
Het gaat mij om de toenemende uitputting van materiële gegevenheden.

Das Abendland ist schon untergegangen.
Reputatie 5
Badge +3
doet me denken aan de cowboys in het wilde westen, toen henry ford langskwam en vroeg wat de cowboys wilden, ‘snellere paarden’ was het antwoord......
Badge +5
Voor de gebruikers van Google Assistent. Zeg is: Hoe is mijn dag?
Je krijgt het weer, je route naar werk en het nieuws.
Erg handig!
Heel handig ... van Google. Dit is een heel slimme manier om nog veel meer informatie over jou te verzamelen. Zelfs je bankzaken! Want Rabo Assistent bijv. werkt ook op basis van Google Assistent.
Dat Google dergelijke diensten aanbied, vind ik prima, maar dat ze vervolgens al jou gegevens opslaan, zou verboden moeten worden.
Als je bankiert via je Android telefoon, dan heeft Google toch al alle info van je. En ik betwijfel of dat zo maar mag. De Rabobank (in mijn geval) heeft mij nooit uitdrukkelijk gevraagd of ze mijn gegevens met Google mogen delen!

Ja, ik weet dat onze regering toe wil staan dat banken onze gegevens mogen gaan verkopen aan derden. Maar ik hoop dat iedereen, die ook maar iets op heeft met privacy daar flink tegen gaat ageren. Ik verwacht van de Consumentenbond dat ze dat ook doen.
Reputatie 7
H. van Doormaal schreef:

Ja, ik weet dat onze regering toe wil staan dat banken onze gegevens mogen gaan verkopen aan derden.

Hoe komt u daarbij?
Reputatie 5
Badge +3
H. van Doormaal schreef:

De Rabobank (in mijn geval) heeft mij nooit uitdrukkelijk gevraagd of ze mijn gegevens met Google mogen delen!

je besluit toch zelf of je google assistent gebruikt?
Rabo Asstent is gebaseerd op Google Asstent. Als jeje daar niet van bewust bent, kan het zijn dat Google Assitent gebruikt zonder dat je dat weet/wilt.
Over het verkopen van rekening gegevens door banken: https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/psd2
Reputatie 5
Badge +3
zolang je geen toestemming geeft wordt er niks verkocht.

en vwb de assistent: die gebruik vanuit google en je moet zelf je rekening koppelen aan google. dat moet je dus bewust doen.
Reputatie 6
Badge +5
@H. van Doormaal daar staat toch duidelijk:

Toegang tot betaalrekening door derde partijen

Vooral over één van de wijzigingen is veel te doen; banken zijn verplicht om derde partijen toegang te geven tot de betaalrekening van hun klanten, mits:
Als je geen toestemming geeft, heeft niemand je gegevens.
En als je al toestemming geeft is het aan één partij.

De toegang tot de bankrekening moet overigens gratis zijn. Banken mogen er dus niets aan verdienen. Het is zeker niet hetzelfde als de plannen die enkele banken weleens hebben om betaalgegevens te verkopen. Dit laatste vindt de Consumentenbond onwenselijk.

Ik begrijp ook niet waar je verkopen leest, dat mag juist niet.
Reputatie 7
@Bert Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Wanneer houden die fabeltjes nou toch eens op?
Reputatie 6
Badge +5
Nu niet, dan niet en nooit niet.😱
Badge +5
H. van Doormaal schreef:

Heel handig ... van Google. Dit is een heel slimme manier om nog veel meer informatie over jou te verzamelen. Zelfs je bankzaken! Want Rabo Assistent bijv. werkt ook op basis van Google Assistent.
Dat Google dergelijke diensten aanbied, vind ik prima, maar dat ze vervolgens al jou gegevens opslaan, zou verboden moeten worden.

Dan koop je een Iphone,
Dit heeft als nadelen dat je haast niks kan instellingen in je telefoon.
En dat je honderden euro's extra moet betalen.

Je hebt de keuze slechte privacy en heeeeel goedkoop.

Of goede privacy and heeeeel duur.

Reageer