Consumentenbond.nl

Praten met spraakassistenten als Siri en Google Assistent

• 22 januari 2019
  • 46 reacties
  • 3659 Bekeken

Toon eerste bericht

46 reacties

Reputatie 6
Badge +4
google assistant werkt ook op een iphone dus alles wat je daar intoetert komt ook bij google terecht.

nogmaals: voor alles wat je in google toetert heb je zelf toestemming gegeven, of dat nu naar een bank gaat of naar iets anders. en als je dat niet wilt moet google assistent niet gebruiken.
Reputatie 1
Badge +1
Als je met alle macht je privacy wilt beschermen en krampachtig probeert je op elk moment te verzetten tegen het beschikbaar stellen van je persoons- e.a. gegevens, gaat de wereld om je heen wel erg moeizaam functioneren. Toch heb ik - en niet vanwege mijn privacy - grote moeite en aarzeling om tegen een 'apparaat' hardop te gaan praten. Misschien heeft dat toch te maken met het feit dat ik van een oudere generatie ben (lft. 76 jr). Gebruik Assistent dan ook vrijwel niet!
Reputatie 5
Badge +6
Misschien heeft dat toch te maken met het feit dat ik van een oudere generatie ben (lft. 76 jr). Gebruik Assistent dan ook vrijwel niet!

Toch zijn er genoeg leuke toepassingen JUIST voor mensen op oudere leeftijd en/of alleenstaanden. Je valt en komt niet overeind: je roept door de kamer "call/bel " en je kunt contact maken met mensen die je wellicht kunnen helpen.

Of je helpen te herinneren waar dingen liggen e.d. ("o.k. , waar had ik xyz opgeborgen?").

Of om spelletjes te spelen.

Zie voor meer ook https://www.google.com/search?q=google+assistant+for+elderly .
Zo kunnen data graaiers nog meer van je te weten komen.
Reputatie 7
Badge +5
@Kwiebje schreef: "Zo kunnen data graaiers nog meer van je te weten komen."

Dat hangt wel geheel af van welk merk je de apparatuur hebt die in de zorg deze functies uitvoert.
Reputatie 1
Badge +1
Dank, Raoul Teeuwen, voor je reactie. Ik heb de opties in je link uitvoerig bekeken. Ze geven mij nu zeker stof tot nadenken. Eerder had ik nog niet zo nagedacht over de mogelijkheden van Google Home, maar de geboden opties lijken me toch interessant, al vraag ik me wel of in hoeverre je bij de geboden mogelijkheden niet heel veel domotica nodig hebt. En als dat zo is, betekent dat in een bestaand huis heel veel (breek)werk, dat ws het nodige zal kosten aan tijd en geld. Het is de vraag of dat opweegt tegen de voordelen.
Reputatie 4
Badge +3
Applicatie disabled/uit.
Niet gebruikt ivm. Privacy overwegingen. Ik heb geen continue luisterende Microfoon in mijn omgeving nodig.
Daarnaast worden alle "vragen" niet in het toestel behandeld, het geluidsfragment gaat naar de Apple/Google/Amazon/..... servers wordt daar verwerkt en vervolgens wordt de opdracht uitgevoerd (centraal voor bv. Zoek opdrachten) op het toestel om een gegeven uit het adresboek te plukken.

Het "gemak" voor het bedienen van van alles in huis ervaar ik niet als positief.
Waarom moet de IFTTT server de baas over mijn huis worden. (Alles wat via via geregeld kan worden betekent in feite dat die via via de uitvoerder van commando's zijn, dus de bestuurder/baas., je kan alleen verzoeken richten aan een dergelijke service om iets voor je aan te passen).
Reputatie 1
Badge +1
Beste Nico2000, is dat niet wat overdreven? De IFTTT handelt immers niet op eigen initiatief maar treedt pas in werking of anders gezegd deze server geeft zijn opdracht tot handelen pas door nadat jij als bezitter van Google Home hem daartoe de opdracht hebt gegeven. Geef je geen opdracht, dan gebeurt er niets. Althans, dat neem ik aan want ik heb nog niet zo'n ding en reageer op basis van wat ik ervan heb gelezen.Ben ik abuis, dan ben ik verkeerd geïnformeerd en hoor ik dat graag.
Maar als ik gelijk heb, is dat immers niet anders dan wanneer je op je eigen computer een opdracht tot betaling doorgeeft aan je bank. Dat heeft ook nogal wat gevolgen voor je financiën. En toch accepteer je dat, want daar zijn we in eigenlijk korte tijd aan gewend.Ook daar is je privacy fors mee gemoeid.
Reputatie 6
Badge +4
dat is een beetje het probleem waar deze discussie naar toe gaat: ongenuanceerd afgeven op dit soort technieken. en de oplossing is inderdaad heel simpel: als je ze niet gebruikt of geen toestemming geeft je gegevens re gebruiken, dan gebeurt er helemaal niks.

ter vergelijking: ik kan hier wel gaan bulderen dat je altijd van een fiets valt, maar als ik geen fiets koop, kan ik er ook niet van afvallen..... :-)

als je niet wilt dat google of amazon alles van je te weten komt, moet je hun spullen niet gebruiken of hun voorwaarden niet accepteren.

en doorrrrrrrrr.
als je niet wilt dat google of amazon alles van je te weten komt, moet je hun spullen niet gebruiken of hun voorwaarden niet accepteren.

en doorrrrrrrrr.

Helemaal mee eens maar mensen lijken er van overtuigd dat als deze techniek eenmaal breed toegepast gaat worden ze zich toch gedwongen zullen voelen mee te doen of anders buiten de boot te gaan vallen. Vergelijk het met de discussie over DSP2 waarbij je ook zelf mag weten of je je gegevens met derden wil delen en mensen nu al verzonnen hebben dat hun hypotheekverstrekker ze dan wel zal dwingen daar aan mee te doen. Ik kan er voor een deel ook wel in meegaan want in pakweg vijftien jaar is toegang tot het internet van een optie tot een soort verplichting geworden en ben je toch een soort zonderling als je aangeeft daar geen toegang toe te hebben.
Reputatie 6
Badge +4
ik hou altijd van feiten ipv aannames en de huidige perceptie over dit soort zaken gaat heel vaak over aannames, of erger nog ‘feesboek hep gezeg dat .......’

ps. ik hou ook van overdrijven om een punt te maken, en cynisme 😉
Reputatie 7

Heel handig ... van Google. Dit is een heel slimme manier om nog veel meer informatie over jou te verzamelen. Zelfs je bankzaken! Want Rabo Assistent bijv. werkt ook op basis van Google Assistent.
Dat Google dergelijke diensten aanbied, vind ik prima, maar dat ze vervolgens al jou gegevens opslaan, zou verboden moeten worden.
Dan koop je een Iphone,
Dit heeft als nadelen dat je haast niks kan instellingen in je telefoon.
En dat je honderden euro's extra moet betalen.

Je hebt de keuze slechte privacy en heeeeel goedkoop.

Of goede privacy and heeeeel duur.

Wat kun je allemaal niet instellen op een iPhone? Ik heb nu een Android maar ik gebruik mijn 06 zo weinig mogelijk, heerlijk rustig.
Reputatie 4
Badge +3
@F.H. Vos
Ja natuurlijk reageert IFTTT op opdrachten,
Echter wanneer er daar iets fout gaat... en er worden opdrachten uitgevoerd die NIET gevraagd zijn?
IFTTT heeft toegang tot JOUW (even aannemende dat je het gebruikt) spullen (en een hele hoop andere ....) als jij gezegd hebt via IFTTT dat je verlichting op een bepaalde manier bediend moet worden dan kan IFTTT ook zelfstandig of op fouten die bediening doen....
En hack op IFTTT platform kan heel interessante issues gaan opleveren...
Wanneer Google Home opdrachten via IFTTT mag doen mag de Google Server dus de IFTTT server opdrachten geven, dat wordt vanzelf een heel complex web waar makkelijk fouten in kunnen ontstaan.

Vergelijkbaar met diensten als LOGMEIN (en andere remote access) die het probleem van NAT moeten verhelpen. LOGMEIN mag ALLES op jouw computer, (ja je moet nog een nummertje tikken bij de officiele client, wie controleert dat nummertje, de centrale server van LOGMEIN..., die kan er dus altijd bij) Ook een inbraak bij LOGMEIN zou een leuk nieuws bericht kunnen worden...

(Back Orrifice was ooit een met LOGMEIN vergelijkbaar tool, maar dat wordt (terecht) als Virus/Malware aangeduid). LOGMEIN is niet veel anders. (of heb je de progamma code kunnen controleren? zowel server als clients).

En ja ik kan remote inloggen bij m'n eigen systemen thuis, daar is geen 3e partij bij nodig, dat heb ik eigen hand.
Reputatie 4
Badge +3
Of deze:

https://xkcd.com/1807/
Reputatie 7
Ifttt heeft te veel een eigen wil.
Reputatie 6
Badge +4
en gelukkig blijven we zelf de keus houden om dergelijke dingen wel of niet te gebruiken. het is net als in de sloot rijden: je hoeft het niet te doen 😉
Reputatie 6
Badge +5
Wat kun je allemaal niet instellen op een iPhone? Ik heb nu een Android maar ik gebruik mijn 06 zo weinig mogelijk, heerlijk rustig.

Geen snelkoppelingen, geen custom room. geen 2de besturingssysteem.
Android is lekker open source, en daar geniet ik van 😛
Reputatie 6
Badge +4
wat bedoel je met geen snelkoppelingen?

en hoeveel procent van de smartphone gebruikers wil een ‘custom rom’?
Reputatie 6
Badge +5
wat bedoel je met geen snelkoppelingen?

en hoeveel procent van de smartphone gebruikers wil een ‘custom rom’?

Ik kan op het bureaublad/homepage van alles instellen, nieuws, schermtijd, snelkopelingen waardoor ik via 1 klik bijv in Wifi instellingen ben, of in een whatsapp chat.

Ik dubbelklik op het hoofdscherm en ik ben bij Whatsapp.
Homeknop 1 keer indrukken op het hoofdscherm en ik ben bij YouTube

Niet veel mensen pakken een custom rom, maar het is toch erg handig.
Als je telefoon sloom wordt zijn er genoeg custom roms die je telefoon sneller maken, betere accutijd etc

Tweakers: Custom Roms

En niet vergeten, de bekende "Multi task functie"

Je hebt een email gekregen over een afspraak, of een whatsappje?
Onder agenda boven Whatsapp/email!
Reputatie 6
Badge +4
laten we er geen android - apple geloofsdiscussie van maken, maar wat voor mij belangrijk is, is dat veel gebruikte apps of functies met 1 touch te starten zijn.

Wifi instellingen gebruik ik net niet elke dag dus die mogen best 2 touches diep zitten ;-)

En alles wat je beschrijft kan natuurlijk op een iOS apparaat ook, alleen anders.
Reputatie 2
Badge +3
Want Rabo Assistent bijv. werkt ook op basis van Google Assistent. Dat Google dergelijke diensten aanbied, vind ik prima, maar dat ze vervolgens al jou gegevens opslaan, zou verboden moeten worden.
Rabobank verklaart dat ze met Google hebben afgesproken dat Google de gegevens niet opslaat:

"Rabobank is verantwoordelijk voor de verwerking van je gegevens binnen de Google Assistent. De app is zo ontwikkeld dat Google de gegevens wel kan afbeelden en uitspreken via de Google Assistent, maar deze niet opslaat. Bovendien heeft Google geen toegang tot je betaalrekening. Wel is het zo dat je gegevens dus buiten Europa worden verwerkt. Deze afspraken hebben we contractueel vastgelegd met Google."

Ook schrijf je:

De Rabobank (in mijn geval) heeft mij nooit uitdrukkelijk gevraagd of ze mijn gegevens met Google mogen delen!

Er zijn verschillende rechtsgronden om je gegevens te verwerken, waarvan 'instemming' er slechts een is. Dit vindt je terug in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Lees voordat je een dienst of product gebruikt de privacyverklaring om te ontdekken hoe jouw gegevens worden verwerkt.

Dit vond ik ook een interessante opmerking van je:

Als je bankiert via je Android telefoon, dan heeft Google toch al alle info van je.

In theorie kúnnen Google (als maker van Android) en je telefoonfabrikant alles volgen wat je doet op je smartphone. Of ze dat doen, zal van geval tot geval verschillen. Daarom is het belangrijk om hardware en software te gebruiken van partijen die je vertrouwt, met een privacybeleid waar je content mee bent. 😎

Reageer