Consumentenbond.nl
Vraag

Preorder van grafische kaart

• 22 februari 2021
  • 6 reacties
  • 70 Bekeken

Ik heb in oktober 2020 voor mijn computer een grafische kaart van Asus besteld bij een grote webshop en heb deze volledig vooruit moeten betalen. Tot op heden krijg ik maar geen leverdatum voor deze bestelling. Het is zelfs zo erg dat men niet weet of deze uberhaupt geleverd gaat worden. Asus geeft het bedrijf geen enkele update. In de tussentijd zijn de prijzen van alle grafische kaarten door de gigantische vraag enorm gestegen. Wat zijn mijn rechten, mocht Asus straks bekend maken dat de door mij bestelde kaart niet meer geleverd wordt ?

6 reacties

Tja óf je hebt soort van veel geluk, of ze ontbinden de koop (als er zoiets in hun voorwaarden staat trouwens) maar eigenlijk mag dat denk ik niet: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/webwinkel-vraagt-opeens-hogere-prijs-voor-afgeronde-bestelling-mag-dat/

Hallo Ronald,

Bedankt voor je antwoord. Dit betreft echter een produkt dat nog niet op de markt was. In het najaar van 2020 is er een hele nieuwe serie grafische kaarten (door verschillende fabrikanten) uitgekomen. Daar kon je op inschrijven van te voren voor de prijs die destijds reeel was. Nu gaan er speculaties dat bepaalde kaarten niet eens meer gemaakt zullen worden, zodat je misschien verplicht gaat worden naar een duurdere variant over te stappen. De koop zal dan naar alle waarschijnlijkheid ontbonden worden, maar ik zou graag willen weten of de fabrikant of webwinkel niet verplicht is een vergelijkbare kaart aan te bieden, met dezelfde specificaties als die waarvoor ingeschreven was. Of kan er gewoon na meer dan 4 maanden gewacht te hebben, ontbonden worden, zonder verdere optie ?

Als je kunt voorintekenen voor een specifieke kaart waarna zou blijken dat die helemaal niet geleverd gast worden kan de leverancier zich op overmacht beroepen. Nou kan hij dat altijd, waarna moet blijken of dat ook standhoudt, maar ik geef de leverancier een heel behoorlijke kans dat in dat geval ook te winnen.

Nou als het gaat om pre-order (en vooruit betalen) is het meestal dat dat product “op bestelling” gemaakt wordt zeg maar: De fabrikant wéét dat die order er is, en hoeveel die er kan gaan maken en verkopen, dat is een voor de fabrikant veilige methode om bepaalde hoeveelheid afzet te garanderen. Dat dat nu anders gelopen is doet niks af aan dat men wist dat jij die specifieke kaart hebt besteld. Dus het zou uitermate merkwaardig zijn als men onder die order probeert uit te komen met als argument “hij wordt niet meer gemaakt”. En ik denk dat je dan ook een goede zaak zou hebben. Maar ik ben geen jurist dus wellicht is er een uitweggetje die ik niet ken voor de winkel.

Er staat toch "dat de kaart niet gemaakt gaat worden".  Op hoeveel manieren ga je een kaart leveren die niet gemaskt is?

Reputatie 2
Badge +3

Duitsland en de VS hebben Taiwan gevraagd bij te  springen in de productie van chips. Videokaarten, auto's, laptops, mobiele telefoons, overal zijn leverproblemen. In de USA en Duitsland worden bepaalde modellen auto's al enige tijd niet gefabriceerd vanwege niet leverbare chips. Je zal maar een dure BMW hebben besteld.

ASML de Nederlandse fabrikant van machines die chips maken kunnen de vraag naar machines niet meer aan...met grote levertijden tot gevolg.

Dit is een wereldwijd probleem en zoals u weet drijft schaarste de prijzen op.

Ik had een 2080  TI kaart en kon deze bijna tegen aankoopprijs verkopen, zoveel vraag is er.

Maar goed ter zake terug.

U koop iets bij uw winkel/online. Vervolgens krijgt hij niets geleverd, wordt gezien als overmacht denk ik, dus ik denk dat geld terug de mooiste optie is.

Je kunt niets afdwingen wat er gewoon niet is.

Reageer