Consumentenbond.nl

Print jij weleens vanuit je smartphone?

• 9 oktober 2019
  • 11 reacties
  • 1129 Bekeken

Reputatie 3
Badge +5
Vanuit je Android of Apple smartphone of tablet kan je makkelijk een printje afdrukken. Smartphones die op Android werken kunnen dit zelfs op drie verschillende manieren, waaronder via de Google Cloud. Op een Apple smartphone maak je eenvoudig gebruik via Apple AirPrint, waar je geen extra app voor nodig hebt. Benieuwd hoe printen vanuit jouw smartphone te werk gaat? In dit artikel leggen we het stapsgewijs uit.

Gebruik jij jouw smartphone of tablet al om documenten of foto’s mee uit te printen?

11 reacties

Reputatie 1

Sinds 2 maanden gerbuik ik het juist erg veel, voorheen nooit.

Op mijn laptop gebruik ik Linux ipv Windows. Mijn oude printer, een Canon, werkte daar automatisch wel op, wel alleen de basisdingen, maar dat was voldoende.

Onlangs heb ik een Epson gekocht en daarbij lukt het mij met geen mogelijkeheid het ding via Linux te laten lopen. Voor mijn printer toevallig ook niet een kant-en-klare driver en op een andere manier lukte het mij ook niet, maar ik heb ook weer niet zo heel kennis van Linux dat ik dit probleem zelf kan fixen.

Nu doe ik het als volgt. Het lijkt omslachtig maar is binnen een paar tellen geregeld:

Ik heb Epson iPrint op mijn Android geïnstalleerd en alles ingesteld met printer en de app.

Heb Google Drive toch maar eens in gebruik genomen.

Als ik een document van mijn laptop uit wil printen dan sleep ik dat document in mijn al geopende Google Drive pagina op de laptop.

Nu open ik de app op mijn telefoon, kies ‘afdrukken van cloud’ en printen maar, alles uiteraard draadloos.

Bij het scannen van iets open ik de app ook en kies voor scannen en opslaan in Google Drive, staat het gelijk op mijn laptop.

Er zijn meer opties met de app, maar dat heb ik tot nu toe niet nodig gehad,

Maar dit is voor mij de ideale oplossing. Maakt dus niet uit of je Linux of Windows hebt, printen kan altijd.

Met de Samsung S9 plus van mijn vrouw en met de Samsung S9 plus zonder problemen printer op een (redelijk gedateerde) HP 2015 met een netwerkkaart en verbonden met de KPNrouter via DVS verbindingsset. Ook de laptop's en tablet printen op deze printer, kortom allemaal vlot kunnen installeren en werkt probleemloos.

Badge
Zo nu en dan. Ik heb een Motorola G5 plus. Daarop heb ik software van Brother geïnstalleerd ( iprint &scan). Daarmee kan ik vanaf mijn smartphone probleemloos printen naar mijn MFC-J4510DW. Enkelzijdig of dubbelzijdig geen enkel probleem. Ik kan zelf mijn scanner (op de printer) daar mee aansturen.
Te info, mijn printer heeft reeds probleemloos meer dan 8000 pagina's afgedrukt.

Ik print vanaf mijn Samsung met de Hp app

Deze maakt verbinding met mijn eigen netwerk en dan komen de printjes er netjes uitrollen op de 2e verdieping ,mits er voldoende papier en inkt in de printer zit.

Hoef dus niet uit mijn luie stoel naar boven te gaan om te printen ,de app geeft ook aan wanneer de print mislukt door papier of inktstoring

Ik print sowieso niet erg veel en ik ben zo gewend dat via de pc te doen dat het via de telefoon echt een incident is.
Reputatie 7
Badge +6
Het kan draadloos bij mijn printer met mijn smartphone maar ik heb het nog nooit gedaan. Net als A. Deen print ik via de pc en het is de laatste tien jaar behoorlijk gedaald naar vrij weinig nu. Ik doe meestal save-as pdf en dan stuur ik die pdf met de mail naar de instanties.

Naar familie en kennissen doe ik het niet met e-mail maar verstuur ik foto's en pdf met whatsapp. Vooral bij whatsapp-groepen is dat makkelijk, dan hoef je al die e-mailadressen niet meer te typen. Met web.whatsapp.com koppel ik mijn smartphone aan de desktop of laptop en verstuur dan al die bestanden via Whatsapp. Dat doe ik al een paar keer vaker dan iets printen.
Reputatie 6
Badge +5
Ooit geprobeert om mijn Canon via Android te laten printen.
Het is me niet gelukt en eigenlijk heb ik het ook niet nodig.
Via Windows en Linux gaat het wel probleemloos.
Reputatie 1
Badge +2

Naadloos,probleemloos print ik vanuit mijn android telefoon mailtjes oid uit.
Alleen vergeet ik vaak dat mijn telefoon op de databundel en de printer op de huis wifi draait,
Denk ik iets uitgeprint te hebben...

Ik print regelmatig vanaf mijn IPhone en Ipad, dit gaat super handig en ik kan zelfs vanaf een andere locatie mijn printer benaderen ( printen op afstand) dit alles doe ik met HP, ik heb nu ook ‘n HP instant ink abonnement, super handig hoef je nergens meer aan te denken en je beschikt altijd over de juiste cartridges.

Reputatie 4
Badge +3

Ja van tablets print ik wel eens. Uitsluitend direct, niet via een van de cloud services etc.

(Ik vindt het niet nodig dat Google, of welke cloude (HP, SamSung etc. etc.) dienst dan ook, m’n data even doorploegd, het grootste deel van een document is toch (relatief) eenvoudig leesbaar).

Zoals ik al eerder aangaf, print ik regelmatig via mijn iPhone, iPad, HP laptop en vanaf andere locaties

Reageer