Beantwoord

Printer wel of niet stand-by laten staan bij weinig printen?

• 31 March 2022
  • 7 reacties
  • 739 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6

In de Consumentengids van april zegt iemand op blz 64/65 , dat hij zijn Epson de deur uit heeft gedaan wegens het steeds uitdrogen van de printkop . Advies van de CB bij weinig printen is een inkjet printer in stand-by laten staan . Eventueel overstappen op een Laserprinter . Echter in de gebruiksaanwijzing van mijn Epson ET2721 ( met inkttanks ) staat op pag 109 duidelijk : Gebruik altijd de aan-uitknop voor in-en uitschakelen van de printer. Kennelijk is Epson hier de uitzondering op de regel ? Dit om te voorkomen dat de printkop uitdroogt . In stand-by laten vergelijken ze met een vulpen waar de dop niet op wordt gedaan . Mijn vorige HP-printers liet ik wel altijd in stand-by staan en nooit verstoppingsproblemen mee gehad . Wel ongetwijfeld daardoor enorm hoog inktverbruik . Mocht toch verstopping optreden , lees dan ook wat de gebruiksaanwijzing hier over zegt . Kan voorkomen dat we een goed apparaat onnodig afdanken . 

icon

Beste antwoord door Karen Reijneveld 31 March 2022, 16:23

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2
Badge +3

@E.T. Wiersum “Gebruik altijd de aan-uitknop voor in-en uitschakelen van de printer.” Wat Epson hiermee bedoelt is dat je de printer niet uit moet zetten met bijvoorbeeld een knop op een stekkerdoos van een verlengsnoer. Of door de stekker er uit te trekken. Het zou dan namelijk kunnen gebeuren dat de printkop nog niet goed afgedekt is, omdat de printer een proces nog niet heeft afgerond. Als je de knop gebruikt, rondt de printer eerst dat proces af en gaat daarna pas echt uit. 

Voor een inkjetprinter is het het beste als je elke week een printje maakt. Doe je dat niet, dan adviseert ons lab om de printer aan te laten staan, zodat de printer z'n automatische onderhoudswerk kan doen. Gebruik de printer niet in een hete, droge ruimte. Vervang een inktcartridge als hij leeg is / vul een inkttank tijdig bij: inkt is nodig om de printkop te onderhouden.

Reputatie 7
Badge +6

Dank voor je reactie , @Karen Reijneveld . Wat jij noemt heb ik ook gelezen . Bij een stroomstoring of andere onderbreking tijdens het printen moet de printer opnieuw aan en uit om de kop in de afgedekte ruststand te krijgen . Het is niet helemaal duidelijk of dit  het normale uitdrogen bij weinig gebruik ook voorkomt . Ik kan nergens vinden dat stand-by geadviseerd wordt voor deze printer . Voor de zekerheid print ik af en toe ook maar wat bij langer dan een week niet hoeven printen . Ik ben er niet van overtuigd bij deze printer dat naast wekelijks iets printen , stand-by ook dringend aan te raden is . Mocht er meer info over zijn , dan hoor ik het graag . Het halve jaar dat ik hem nu heb gaat hij altijd uit tussen het minimaal wekelijks printen . Mochten er toch problemen komen , kan ik alsnog kijken of stand-by beter bevalt . 

Reputatie 4
Badge +3

Bij Inkjet printers kunnen koppen uitdrogen op dat moment worden de koppen onbruikbaar. Soms kunnen printers proberen om dit nog werken te krijgen door uitgebreid te spoelen (ie veel inkt te verbruiken in de hoop de verdroogde inkt weer op te lossen)..

Printers die in standby staan worden elke X minuten wakker om een heel klein beetje inkt te printen zodat er geen opgedroogde inkt de koppen blokkeert. (overigens geldt dit soms ook voor laser printers)  Printers die UIT staan doen dit niet.

Voor veel printers is de prijs van een kop een veelvoud van die van inkt patronen bij anderen heb je een nieuwe printer nodig. 

Reputatie 7
Badge +6

Nadeel van stand-by is echter de stroom en inkt die dan verspild wordt . Afhankelijk van merk en type schijnt dat nog behoorlijk te kunnen zijn . Zou het niet voldoende zijn als minimaal eens per week geprint wordt zonder stand-by ? Uiteraard moeten we dat dan niet vergeten . Anders kan zeker beter voor stand-by gekozen worden ondanks de nadelen van meer stroom- en inktverbruik . 

Reputatie 4
Badge +3

The dat inkt verbruik is dus om te voorkomen dat de koppen vast komen te zitten… 

Afzien van een inkjet printer is het meest verstandig. Laser printer zijn veel minder gevoelig hiervoor.

Reputatie 2
Badge +3

@E.T. Wiersum Het stroomverbruik van EcoTank printers is in standby meestal nihil, zoals ook bij de ET-2721. De gemeten waarden staan in de specificaties op onze website.

Reputatie 7
Badge +6

Dan laat ik hem toch maar stand-by staan . Is toch wat veiliger bij langere tijd niet wat printen en dan vergeten wekelijks een printje te maken tegen uitdroging . En de inktkosten bij deze printer zijn ook laag.  . 

Reageer