Consumentenbond.nl

Printerinkt: hoe omzeil je hoge prijzen?

Reputatie 7
Badge +7
Het klinkt best logisch: voor zwart-witte prints heb je zwarte inkt nodig. Toch zijn er een aantal merken op de markt die weigeren zwart-wit te printen zonder kleureninkt. Dit brengt natuurlijk de nodige irritaties met zich mee: printerinkt is immers al prijzig genoeg. Een liter originele printerinkt kost je omgerekend duizenden euro's!

Gelukkig zijn er een hoop manier om de trucs van printerinkt fabrikanten te omzeilen, zodat je uiteindelijk hooguit een aantal tientjes kwijt bent. We hebben ze allemaal op een rijtje gezet in onze nieuwste Consumentengids. Wil je meer lezen? Vraag dan het artikel hier aan.

28 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Of je koopt gewoon een laser printer voor zwart wit 😝
Reputatie 7
Badge +7
Dat is natuurlijk ook nog een optie. Maar wat nou als je toch eens een keertje in kleur wil printen? En de cartridges met originele inkt blijven natuurlijk erg duur...
Reputatie 6
Badge +5
Dat is natuurlijk ook nog een optie. Maar wat nou als je toch eens een keertje in kleur wil printen? En de cartridges met originele inkt blijven natuurlijk erg duur...
Inderdaad, Maar daar is een handig tipje voor.
A op werk printen
B op school printen
😉
Nou je moet óók voorzichtig zijn met (kleuren)laser printers, maar om een andere reden:

Why printers add secret tracking dots

They’re almost invisible but contain a hidden code – and now their presence on a leaked document has sparked speculation about their usefulness to FBI investigators.

The dots also encode a serial number for the printer.
These “microdots” are well known to security researchers and civil liberties campaigners. Many colour printers add them to documents without people ever knowing they’re there.
Badge
Printerinkt wordt al jaren "vloeibare goud" genoemd. Dat een liter inkt al duizenden Euro's kost kijk ik niet meer van op. Er is een goede reden waarom je al voor een paar tientjes al zeer goede inktjet printers kan halen bij bv. de Kruidvat. Op de hardware wordt minder verdient dan op inkt.

In het gratis artikel staat in de kolom Bespaartips nog iets wat niet altijd werkt:
Koop merkloze/klooncartridges.
Er zijn merken/types printers op de markt die zelfs dienst weigeren indien er een kloon/goedkope cartridge in het apparaat gestopt wordt. Zelf heb ik ook ervaren met bepaalde type HP printer. Dit doen de fabrikanten meestal om de verkoop van hun eigen inkt te promoten ten nadele van de merkloze/kloon cartridges.

Hou er ook rekening mee dat goedkopere inkt vaak van een wat mindere kwaliteit is dan het originele inkt van de fabrikant zelf.
@nomko

Nou vandaar dat ik een week geleden ook dit staatje postte, en zei
"Koop de goede printer: Kijk hoe duur de inkt is vóór je een printer koopt."

Reputatie 7
Badge +6
De oorzaak van die dure inkt is zoals iedereen wel weet , dat fabrikanten niet verdienen aan printers . Dat trachten ze goed te maken door die dure inktcassettes zo belachelijk duur te maken. Daarbij willen ze niet dat wij goedkope inkt via andere kanalen kopen. Dat trachten ze met leugens en software-maatregelen te voorkomen. Ik heb in het verleden zo veel gelazer met niet -originele inkt gehad , dat ik als kleingebruiker liever wat meer betaal dan met een printer te zitten die dienst weigert met een niet-originele cassette . Laat ze die printers wat duurder maken , zodat die inkt niet meer zo idioot duur hoeft te zijn . Dan is het probleem opgelost .
Reputatie 5
Badge +5
Zoals al eerder gezegd: koop een laserprinter, zelfs als je kleuren wil printen. Je hebt ze al vanaf een kleine € 100,- en de printkwaliteit is alleszins redelijk voor doorsnee documenten. Zeker, cartridges zijn ook duur, maar je hebt tenminste niet het gezeik van ingedroogde en verstopte spuitmondjes, waardoor je slechte afdrukken krijgt, weer een inktslurpende reinigingscyclus moet doen, etc.

Voor mij nooit meer een inkjet!
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor al jullie reacties en tips! Voor degenen die meer willen weten over het verschil tussen inkjetprinters en laserprinters: check deze pagina. 🙂
Badge
Ik heb onlangs een andere goede oplossing gevonden, die hier nog onbesproken was:
Bij de meeste HP inkjetprinters kun je een Instant Ink abonnement afsluiten, waarbij je printer via WiFi zelf inkt bestelt en je de nieuwe cartridges vanzelf krijgt toegestuurd ruim voordat je huidige leeg zijn. Naast dit prominente gebruiksgemak is dit ook zeer voordelig, tot wel 70% besparing:
Je maandelijkse kosten zijn gebaseerd op het aantal geprinte pagina's, niet op de gebruikte inkt.
Inktcartridges en leveringskosten zijn inbegrepen in de prijs van je maandelijkse plan.
Je kunt kiezen uit 4 maandplannen en ongebruikte pagina's neem je mee naar de volgende maand:
15 pag/mnd GRATIS - daarboven €1 voor 10 pag, 50 pag/mnd voor €2,99 - daarboven €1 voor 15 pag, 100 pag/mnd voor €4,99 - daarboven €1 voor 20 pag, 300 pag/mnd voor €9,99 - daarboven €1 voor 20 pag.
Het mooie is verder dat je bij aanschaf van de meeste printers 3, 4 of 5 maanden Instant Ink cadeau krijgt. Je kunt dan kiezen voor het 300 pagina-plan en na afloop wijzig je dit in een lager betaald plan, waarbij je dan de maximale pagina's voor dat plan hebt meegenomen, tot dat moment zonder ook maar één cent te betalen!
Of je blijft niet betalen en stapt over op het GRATIS plan, maar dan kun je geen ongebruikte pagina's meenemen, je kunt altijd kosteloos online wijzigen of annuleren.
Zie ook: http://store.hp.com/NetherlandsStore/Merch/offer.aspx?p=instantink&jumpid=cp_r11549_hho_iieligible_hamburger_090117
Het loont de moeite om een rekensommetje te maken in vergelijking met zelf steeds maar weer nieuwe dure cartridges te moeten bestellen.
Reputatie 7
Badge +6
Op de een of andere manier heb ik daar geen goed gevoel bij. Het bekende verhaal dat als iets erg goedkoop lijkt , zit er meestal een addertje onder het gras.
Badge
@E.T. Wiersum : Als je nou je verstand laat werken in plaats van je gevoel, met alle respect...
In het tabelletje van Ronaldvr hierboven zie je ook onderaan Instant Ink genoemd met zeer lage paginakosten. En als je de weblink van HP opent en het goed bekijkt dan hoeft het niet te lijken maar kun je het precies zien. Ik heb bij diepgaande bestudering geen enkel addertje kunnen vinden.
Succes met de feiten, zonder onderbuikgevoel.
Ik koop al jaren mijn inktpatronen CLI521 en CLI520 voor mijn CanonPixma IP3600 printer bij canonreset.de. Ze kosten daar maar € 1.19 per stuk met chip. Je betaalt wel verzendkosten maar dan ben je nog véél goedkoper uit dan bij welke leverancier dan ook. En bij vooruitbetaling per bank heb je ze binnen een week in de brievenbus. Dus gauw naar:
http://canonreset.de/
zeer goede kwaliteits inkt en navul cassetes.inkt kost 0,40 per cassete.
https://www.smartink.nl/
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb het probleem anders opgelost. Nou kan ik wederom een heel verhaal hier neerzetten maar ik volsta maar even met een (voor dit forum een beetje aangepaste) e-mail die ik op 27 november 2017 naar een vriend zond:

Beste vriend 😀,

Omdat mijn oude printer de geest had gegeven (en zelfs ik hem niet meer kon repareren) ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe printer en ik heb hem gevonden.

Mag ik je voorstellen aan de Canon Pixma G2500 die zo nieuw is dat hij nog nergens te koop is behalve bij Canon zelf.

De Consumentenbond heeft er een test aan geweid. Dat gaat dan weliswaar over de G 3500 maar het principe is hetzelfde en ik ga zo uitleggen waarom ik toch voor de G2500 heb gekozen.

De G-serie bestaat uit een reeks van 4 printers:
· De G1500 (€210) kan alleen printen (dus niet scannen/kopiëren) en heeft geen wifi.
· De G2500 (€260) kan wel scannen en kopiëren, maar heeft geen wifi.
· De G3500 (€310) kan scannen en kopiëren en heeft wifi.
· De G4500 (€340) kan scannen en kopiëren en heeft wifi. Daarnaast heeft hij onder andere automatische document doorvoer.

Bovendien kun je met de G4500 faxen. Dus ik moest een keuze maken. Daarbij moet je even aannemen dat het verschil in geld tussen de G2500 en de G4500 voor mij geen enkele reden was om niet voor de G4500 te kiezen. Desondanks heb ik de volgende keuze gemaakt, gebaseerd op de volgende afwegingen:

- Thuis heb ik geen eigen Wifi, alles gaat nog via een kabeltje. Bovendien had mijn vorige printer wel Wifi maar die heeft ook jaren lang op een kabeltje goed staan draaien. Mijn printer staat op mijn bureau en onder mijn bureau staat mijn computer en die twee kan ik heel simpel met een kabel verbinden. (USB B-kabel). Dus als ik geen Wifi gebruik waarvoor zou ik het er dan bijnemen?

- De automatische documentdoorvoer zou een aanvulling kunnen zijn maar mijn kopieer- en scanwerk beperkt zich doorgaans tot een enkel vel of enkele vellen waar ik bovendien net nietjes uit heb gehaald en dus heb ik liever een scanplaat tot mijn beschikking dan een heel doorvoermechanisme waarin het papier alleen maar kan vast lopen. Bovendien zit ik dan ook vast aan een FAX.

- De laatste keer dat ik wat heb gefaxt was bij mijn oude werkgever in 2007. Thuis heb ik nooit de behoefte gehad of de noodzaak gevoeld om te faxen. Faxen is tegenwoordig een ouderwetse techniek net als een huistelefoon met nog een draadje er aan en dus waarom zou ik in vredesnaam een fax er bij nemen? Los daarvan, misschien zou ik dan weer allerlei aparte doorverbindingen moeten gaan maken om gebruik te kunnen(!) maken van een techniek die ik toch nooit gebruik. Als ik jou wat wil zenden dan zend ik je dat wel als bijlage bij een email en dan mag je dat fijn zelf uitprinten als jij dat leuk vindt.

- Een all-in one is tegenwoordig een verbruiksartikel. Het doet het een paar jaar en geeft dan de geest. Dat zal ook met deze zo gaan. Liever over een paar jaar weer een nieuwe kopen voor relatief weinig geld dan nu heel veel geld uitgeven aan een nieuwe die net zo snel de geest gaat geven dan die ik nu heb gekocht maar dan met allerlei techniek er bij die ik toch niet gebruik.

- Deze kan niet dubbel printen en dat kon mijn vorige wel. Daar heb ik 1 X gebruik van gemaakt en dan alleen om het uit te proberen. Als ik nu per sé een A4-tje wil produceren met tekst op de voor- en achterkant dan print ik eerst de voorkant. Daarna gaan de geprinte vellen er weer opnieuw in en dan print ik de achterkant. Maar de ervaring heeft mij geleerd dat ik weinig tot geen behoefte heb aan dubbel printen.

- Een van de belangrijkste argumenten voor mij was het inktverbruik. Want ik werd een beetje doodziek van het steeds maar moeten bijbestellen van inktcartridges en het vervangen daarvan. Ook dat kost een hoop geld.

Ik heb zodoende effe een inkt-prijsvergelijking gemaakt.

Als ik voor mijn oude MP640 bij 123inkt cartridges kocht (voor elke kleur 1) dan was ik voor 5 cartridges kwijt:

Origineel Canon: € 51,50
Klooncartridges van 123inkt zelf: € 32,50

Klooninktflesjes voor mijn nieuwe G2500 hebben ze bij 123inkt nog niet, wel originele Canon-inktflesjes en die kosten per 4 stuks (1 voor elke kleur): € 35,-.

Mijn ervaringen tot nu toe

Over het printen op zich niets dan lof, hij print als de brandweer en supersnel. Aan foto’s printen op A4 fotopapier ben ik nog niet toegekomen. Alleen, en dat valt dan toch weer een klein beetje tegen, mijn oude printer stond altijd stand-by. Deze schakelt zich zelf na een paar uur uit. En als je dan opnieuw moet printen moet je hem bewust eerst aanzetten en het eerste wat hij dan doet is een schoonmaakcyclus doen. Dat doet hij ook ongeveer een minuut nadat je een print hebt gemaakt, maar dan een hele korte. Mijn voorlopige conclusie is zodoende dat hij waarschijnlijk het best tot zijn recht komt als je bijvoorbeeld een uitgebreid WORD-document moet printen. Want dan gaat hij pas schoonmaken als hij geheel klaar is. Met mijn manier van af en toe eens een printje maken denk ik niet dat hij de opgegeven aantallen gaat halen. Is het daarmee een slecht printer? Nee, totaal niet, temeer niet daar ik toch op inkt denk te gaan besparen. Liever eens in de drie jaar 35 euro uitgeven aan 4 inktflesjes dan een paar keer per jaar € 32,50 aan cartridges.

Wat ik wel een (weliswaar klein) nadeel vind is dat ik bij mijn oude printer het papier ín de printer kon stoppen en de papierlade dan kon sluiten. Nu ligt het printpapier open en bloot in de daarvoor bestemde gleuf en staat dus bloot aan stof. Mijn oude printer, de GS750 had dat ook maar ook die is ook jaren meegegaan.

Zo, dat was het weer, je bent weer op de hoogte.

Groetjes,
Reputatie 7
Badge +5
Op 3 juni jl. (dus een half jaar later) zond ik die zelfde vriend een vervolgmail over diezelfde nieuwe printer en mijn ervaringen daarmee.

De (wederom aangepaste) tekst luidde:

Beste vriend,

Ik kom hier nog even bij je op terug om een paar redenen:

- om je te vertellen dat ik absoluut geen spijt heb van mijn aankoop. De printer doet het fantastisch. Ook mijn vrienden bij ........................ hebben inmiddels ontdekt dat Fransje heel goedkoop prima printwerk kan afleveren want ze doen regelmatig een beroep op me. Ik heb ze al voorgerekend dat als ik dat printwerk voor ze doe op gewoon printpapier ik ze geen kosten in rekening breng. Willen ze het op, al dan niet dubbelzijdig, fotopapier hebben dan breng ik ze wel de kosten van het fotopapier in rekening. Immers, dat moet ik zelf ook kopen.
Dat printwerk is soms ook dubbelzijdig. Noch ik noch mijn printer hebben daar echter problemen mee omdat het puur een kwestie is van het geprinte papier op de juiste manier nog een keer inbrengen en dan de achterkant daar op printen.

- Zo meteen stuur ik je weer een boodschap van de consumentenbond door waar ze in een YouTubefilmpje uitleggen dat je zelf heel goed kunt prutsen aan je printer om printkosten te besparen.
Hier alvast het YouTubefilmpje https://youtu.be/PAg-5xEHiNw

- Ik denk dat al die tips en truucs wat minder aan mij besteed zijn om reden dat ik weliswaar nog steeds een inkjetprinter heb maar wel met een heel ander principe dan met cartridges. Maar ook ik heb in het verleden soms cartridges bijgevuld met een soort injectiespuit en ..... het werkt zolang je het maar in je douche doet en met van die condoomhandschoentjes aan want bij de minste geringste fout wordt het al gauw een kliederzooi. De enige tip die ik zinnig vond in het filmpje was de tip om je printer na het printen uit te zetten zodat ook het geheugen wordt gewist. Ik overweeg om er zo'n stekkerblok uit de bouwmarkt bij te zetten met zo'n aan- en uitknop.

Ik denk ook dat de tips en truucs wat minder aan jou besteed zijn. Ik ken je als iemand die je prima een paar balken, planken en schroeven in zijn handen kunt geven. Jij maakt er dan wat moois van. Maar je bent niet een man voor priegel- en prutswerk.

Tot slot, ik heb inmiddels heel veel printwerk gedaan op mijn printer en ik kan hem je van harte aanbevelen. OK, hij kost twee tot vier keer zo veel als een gewone inktjetprinter maar dan heb je ook wat. Op termijn ga je echt besparen op je inkt en tussentijds heb je er geen omkijken naar. Het inktniveau van de kleureninkt is, meen ik nu, 1 tot 2 mm gezakt op een inktniveau van plusminus 4 cm en in een half jaar tijd. Bij de zwarte inkt zie ik nog geen merkbaar niveauverschil ondanks maanden van printen. Fantastisch!!! Ik denk dat ik 2018 en 2019 door kom zonder ooit inkt te hoeven bijvullen en in 2020 is dat ook het enige wat ik zal moeten doen ..... bijvullen.

Naschrift Frans: printerfabrikanten haalden en halen inderdaad allerlei trucs uit om het gebruik van klooninkt zo veel mogelijk te frustreren en hun inkjetprinters goedkoop te kunnen blijven aanbieden in combinatie met dure eigen merkinkt. Ik weet niet wat er gebeurd is maar al eerder maakte ook Epson zo'n ommezwaai. En eigenlijk ben ik als consument nu heel tevreden. OK, de aanschaf is even een investering (maar wel inclusief heel veel inkt) maar als je dan vervolgens de inkt voor een redelijke prijs er bij kunt aanschaffen dan vind ik dat men nu een eerlijk product in de markt heeft gezet.

Een vergelijking gaat een beetje mank maar als jij als automobielmerk auto's zou gaan aanbieden voor beneden de € 10.000,- maar benzine zou gaan verkopen voor € 300,- per liter wat gaan consumenten dan doen? Die gaan alternatieven zoeken. Dit verhaal gaat natuurlijk mank omdat auto's en benzine via verschillende kanalen worden aangeboden maar het gaat om de essentie.

Dus hulde voor printerfabrikanten. Ik denk dat men nu de juiste weg heeft gevonden..... en ik ook!
Beste mensen ,
Ik koop mijn printer cartridges bij de Action nog geen 10 Euro voor 5 cartridges .En als ze in de reclame zijn betaal je iets van 9 Euro . En ik print er gewoon foto's mee en geen verschil met de kleuren van de Canon . Alleen de grijze is er niet bij bij dat pakketje dus koop ik wel van de Canon .
Om te beginnen heb ik destijds een wat ouder model printer gekocht (Epson Stylus DX4000) waarvoor toen al goedkope cloon-cartridges te koop waren. Dat scheelde al een stuk. Blijkbaar was een goede keus, want bij de LIDL lagen op een gegeven moment de cartridges voor € 2,50 in een bak, terwijl die van Epson ruim € 10,- per stuk zijn. En nu verkoopt de Action een set van 5 voor € 10,-!

Als ik weer een nieuwe printer zou zoeken, zou ik dus beginnen met het zoeken naar goedkope inkt, en dan terugwerken naar een bijbehorende printer. 🙂
Reputatie 7
Badge +5
Dat is een goede manier mijnheer Almer, petje af!!!
Badge +1
Om te beginnen heb ik destijds een wat ouder model printer gekocht (Epson Stylus DX4000) waarvoor toen al goedkope cloon-cartridges te koop waren. Dat scheelde al een stuk. Blijkbaar was een goede keus, want bij de LIDL lagen op een gegeven moment de cartridges voor € 2,50 in een bak, terwijl die van Epson ruim € 10,- per stuk zijn. En nu verkoopt de Action een set van 5 voor € 10,-!

Als ik weer een nieuwe printer zou zoeken, zou ik dus beginnen met het zoeken naar goedkope inkt, en dan terugwerken naar een bijbehorende printer. :-)

Ik doe hetzelfde voor mijn Canon MP540 serie. De cartridges daarvoor koop ik ook bij Action. Voor een setje met alle kleuren betaal ik rond de €10, mét chip.
Ik heb ook nog een oude HP printer waarvan ik nergens meer de cartridges kan kopen, behalve bij www.wibber.nl 🤗
In het verleden diverse mogelijkheden buiten de originele inkt geprobeerd
  1. Navullen bij 'officieel' station. een cartridge is gaan lekken en dat is opgedroogd. Printer werkte daardoor niet meer. Kon ik weggooien.
  2. Huismerk inkt gekocht: printer weigert te pas en te onpas de cartridge. Moet je net een aantal brieven de deur uit willen doen, f!ck, f!ck!!
  3. Resetter voor huismerk: gekocht: printer weigert evengoed nog.
  4. Tijdje weer origineel geprint
  5. Toch weer huismerk geprobeerd. De eerste de beste cartridge lekte voor die in de printer zat.
  6. Opgegeven: alle ellende en ergenis is dit niet waard. Dan maar duur, maar wel heel jammer 😞
Reputatie 5
Badge +7
Opnieuw dit weekend goede tips van jullie binnengekomen zeg, dank daarvoor!

Ik heb onlangs een andere goede oplossing gevonden, die hier nog onbesproken was:
Bij de meeste HP inkjetprinters kun je een Instant Ink abonnement afsluiten, waarbij je printer via WiFi zelf inkt bestelt en je de nieuwe cartridges vanzelf krijgt toegestuurd ruim voordat je huidige leeg zijn.

Mijn collega @Andre van Zwet heeft een paar maanden geleden een topic over het HP Instant Ink abonnement geopend, wellicht interessant om even naar te kijken! Voor hen die deze optie overwegen: hier vind je onze eerste indruk en koopadvies over het HP Instant Ink abonnement.
Ik print al tien jaar met een inktset uit Duitsland, gekocht via ebay.de. Dit zijn flessen inkt icm injectiespuiten. Hiermee vul ik de originele cartridges na. Op internet heb ik de resetinstructie van mijn printer gevonden. Zodoende print ik steeds goedkoper. Ik schat de kosten per geprinte pagina op € 0,0023.
Reputatie 7
Badge +7
Interessant @F. Witteman! Lijkt dat op wat Dhr. van Os in het artikel doet, of is dit toch weer een ander systeem?
Op de een of andere manier heb ik daar geen goed gevoel bij. Het bekende verhaal dat als iets erg goedkoop lijkt , zit er meestal een addertje onder het gras.

Het 'addertje onder het gras' is het feit dat bij HP Instant Inkt om de zoveel tijd een advertentie uit de printer kan komen rollen. Dit kost je dus hooguit een velletje papier extra. Ik maak al enige tijd gebruik van het gratis abonnement maar heb tot nu toe geen enkel advertentie gezien.

Ik vind het dan ook bijzonder dat in de laatste Consumentengids geen aandacht was voor dit abonnement, want als je minder dan 15 pagina's per maand print is dit veruit de voordeligste oplossing. Al moet je natuurlijk wel een geschikte printer hebben.

Reageer