Consumentenbond.nl

Printprobleem na software-update Apple

• 13 augustus 2020
  • 9 reacties
  • 975 Bekeken

Badge

Graag informeer ik over een probleem waar ik met de leveranciers Apple en HP niet uitkom.

Beide bedrijven waren zeer behulpzaam en klantvriendelijk maar kunnen de oorzaak van het probleem niet oplossen en concluderen dat de oorzaak bij de ander ligt.

Apparaten:

Apple Macbook pro15.4, gekocht op 14-01-2015

Printer Samsung Xpress C480W, gekocht op 05-03-2016

Probleem:

Na de software update op 17-05-’20 naar MacOS Catalina 10.15.4 printte de printer alleen een paar regels vreemde tekens, nam steeds nieuw papier en stopte niet met printen.

In november 2019 bij de overgang van MacOS Mojave naar MacOS Catalina deed ditzelfde probleem zich voor. Het advies van Apple destijds: ‘controleer of uw printer geschikt is voor AirPrint en maak hier dan gebruik van’ was effectief.

Na de update naar Catalina 10.15.4 (op 17-005-’20) werkt ook het printen via AirPrint niet meer.

Op internet wordt dit probleem door meerdere mensen gesignaleerd en er worden ook allerlei “oplossingen” aangedragen zowel door HP (heeft Samsung overgenomen) als door Apple.

HP:

Problemen met afdrukken of scannen na het updaten naar macOS Catalina 10.15? Installeer de beschikbare 64-bits Samsung print / scan / fax driver of gebruik AirPrint &Image Capture.

Apple:

Meldt op hun website dat bij printproblemen ‘met AirPrint geprint kan worden, zónder besturingsbestanden te hoeven downloaden’.

Beide oplossingen heb ik meerdere keren geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Omdat ik het probleem niet op kon lossen heb ik HP-support gebeld.

Er werd ‘meegekeken’ op mijn Mac en nogmaals werd de aanbevolen driver gedownload en geïnstalleerd. Ook nu zonder positief resultaat.

De printer gaf de melding: De software voor de printer is onjuist geïnstalleerd. Installeer de software van de fabrikant opnieuw.

HP concludeerde vervolgens dat het probleem bij Apple ligt.

Daarna uitgebreid -verdeeld over meerdere dagen- contact met Apple gehad.

Al met al tijdrovende onderzoeken waarvoor ik steeds terug moest bellen, steeds een andere medewerker aan de lijn kreeg die ook steeds in eerste instantie dezelfde oplossing aandroeg en na mijn uitleg wat er zoals uitgeprobeerd was weer met andere mogelijke oplossingen kwam.

Zo werd het hele oplossingen-draaiboek afgewerkt en tot slot stelde een Apple-medewerker voor om te kijken naar mogelijke inrichtingsfouten op mijn Mac.

Uiteindelijk werd op mijn externe harde schijf een nieuwe situatie gecreëerd: een ‘kale’ inrichting van de Mac zonder mijn bestanden. Vanuit deze testversie weer geprobeerd om te printen, ook nu zonder positief resultaat.

Apple kwam vervolgens tot de conclusie dat MacOS Catalina helemaal goed is en dat het probleem door HP opgelost moet worden.

De door Apple op de website aangereikte oplossing ‘gebruik AirPrint’ werd genegeerd.

Conclusie:

Mijn probleem is nog steeds niet opgelost en de betrokken partijen verwijzen voor de oplossing naar elkaar.

Zijn er meer mensen met deze ervaring?

9 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Ik vrees het ergste, hier is een technisch Engels verhaal. Op zich kent HP het probleem, maar ik heb zelf slechte ervaringen met printerdriver-updates van HP.

https://h30434.www3.hp.com/t5/Samsung/Samsung-Xpress-SL-C480W-drivers-macOS-10-15-Catalina/td-p/7278331/highlight/true

Anders gewoon wachten tot er een nieuwere versie beschikbaar komt...

Reputatie 7
Badge +4

de printer is 4 jaar oud, een nieuwe lost waarschijnlijk het probleem op. Heb je die stap overwogen? 

Badge

@J.L. Oostra wellicht dat de printer te oud is voor de processor ? je zou eens kunnen kijken of je macbook een 64 bits processor heeft en dan is na de update  naar Catalina een probleem voor je HP printer omdat de macbook alleen 64 bits ondersteund ipv 32 bits. de HP printer heeft dan waarschijnlijk een 32 bits ondersteuning die niet meer compatible is met het besturingssysteem van de macbook. Ook opletten dus bij eventuele aanschaf van een nieuwe printer dat ie dezelfde aantal processor bitdiepte heeft als je macbook. Succes!

Reputatie 4
Badge +4

[...] opletten dus bij eventuele aanschaf van een nieuwe printer dat ie dezelfde aantal processor bitdiepte heeft als je macbook.

Ik denk niet dat @J.L. Oostra erg geholpen wordt met deze aanbeveling, geen enkele computer-winkel snapt waar dit over gaat, hoewel het op zich best met 64 bits te maken heeft.

Het gaat er slechts om dat de nieuwe printer een bijgewerkte driver heeft voor macOS Catalina. En een printermerk vinden dat over een paar jaar nog steeds de printerdrivers up-to-date houdt. Apple lijkt er nogal een handje van te hebben met hun jaarlijkse macOS updates juist printerdrivers “kapot” te maken.

Badge

@pckrulllenbol 

Ik denk niet dat @J.L. Oostra erg geholpen wordt met deze aanbeveling, geen enkele computer-winkel snapt waar dit over gaat, hoewel het op zich best met 64 bits te maken heeft.

Ten eerste ga ik ervan uit dat als @J.L. Oostra niets kan met mijn advies, dat hij dat best zelf aan kan geven…

Ten tweede als een medewerker van een computerwinkel geen verstand heeft van 32 dan wel 64 bits, hij dan wellicht beter iets anders kan gaan doen?

ten derde heb ik zelf met Mac OS Catalina een zelfde probleem gehad met de driver installatie en het aan de praat krijgen van mijn toenmalige Canon printer . Die kreeg ook kuren na de Mac OS catalina update en bij nader onderzoek mijnerzijds kwam ik erachter dat de OS van de mac na update slechts nog compatible was met 64 bits geoptimaliseerde printers. Vandaar mijn reactie. Trouwens in al die jaren dat ik Mac /Apple computers gebruik, dit probleem nog nooit eerder gehad. Mijn vorige printer van Canon heeft het toch nog mooi 10 jaar gedaan. 

Reputatie 4
Badge +4

Waarschijnlijk zal een medewerker van een computer inderdaad niet meteen in de lach schieten bij “nieuwe printer die dezelfde aantal processor bitdiepte heeft als de macbook”. Die is commercieel genoeg, die hoort gekkere vragen langskomen… ;-)

Het gaat erom dat de printer helemaal geen processor bitdiepte hééft, dat is helemaal geen eigenschap van die dingen, staat niet bij de specificaties. Het gaat erom dat macOS Catalina alleen nog maar 64bits drivers ondersteunt en de fabrikant van de printer daarvoor moet zorgen.

en de fabrikant van de printer daarvoor moet zorgen.

En dat net bij vele producten die hardware en bijbehorende software hebben de software op een gegeven moment verouderd (niet meer werkt met andere componenten die vernieuwen) en dat de gebruiker geen contract heeft met die fabrikant. Dat het niet meer werkt is "de schuld" van Apple, moet HP namens Samsung oplossen en mag je gaan claimen bij je leverancier. Kansloos.

Badge +8

Hi @J.L. Oostra, hoe staat het er ondertussen voor? Hebben de tips/reacties hier je verder kunnen helpen?

Badge

Beste Imke,

Helaas, genoemde adviezen waren mij al bekend. En een nieuwe printer kopen vind ik iets te makkelijk.

Ik kan het probleem gelukkig omzeilen door te printen vanaf mijn iPhone en iPad, dus ik ben niet onthand. Hoop dat Apple t.z.t. een correctie aanbrengt in nieuwe Catalina updates en dat HP (voor Samsung) een nieuwere versie 64-bits driver introduceert.

Hartelijke groet, Tineke Oostra

Reageer